Quickshift, bra eller dåligt?

Nja....

Dödarknapp måste också finnas enl reglementet och vad säger att en extra avancerad dödarknapp på styret som bryter tändningen är en QS och inte just en dödarknapp
Nu gör den här iofs bra mycket mer än att döda tändningen. Men du har kanske rätt ändå. För den gör ju bra mycket mer än en quicksshifter också - så nån QS är det inte fråga om.

Ja men hjälper det? Är det inte solenoiden, som klappar i växeln direckt, som man vill åt?

Aha vi menade 2 olika saker....

En avancerad dödarknapp enl samma metod som tändningsbrytaren kopplad till foten kan de svårligen förbjuda men en solenoidväxling är plättelätt.

Aha vi menade 2 olika saker....

En avancerad dödarknapp enl samma metod som tändningsbrytaren kopplad till foten kan de svårligen förbjuda men en solenoidväxling är plättelätt.

Finns det folk som har det? En brytare på foten?:confused:

Finns det folk som har det? En brytare på foten?:confused:

:D :D :D
Givetvis har du aldrig sett de som kopplar sladden till stöveln, en snabb stöt så rycker foten till och nästa växel är i på nolltid.

eller så menade jag de switchar man har i växelförarlänkaget för tändningsbrytning

Men då ÄR det väl en quickshifter???

Ja regeln är till för att förbjuda tändningsbrytare monterade i växellänkaget. Om man då istället för att ha brytaren i växellänkaget sätter brytaren på styret och kallar den för avancerad dödarknapp kommer man troligen undan.

Annars kan du låta nästanDr Boris Jr operera in några elektroder i ditt ben så kommer du att göra snabbast växlingar av alla.

Ja regeln är till för att förbjuda tändningsbrytare monterade i växellänkaget. Om man då istället för att ha brytaren i växellänkaget sätter brytaren på styret och kallar den för avancerad dödarknapp kommer man troligen undan.

Annars kan du låta nästanDr Boris Jr operera in några elektroder i ditt ben så kommer du att göra snabbast växlingar av alla.

Eller skärpa mig! och dippa av tillräckligt på gasen när jag stampar på spaken!:tummenupp

Men då ÄR det väl en quickshifter???
Tja, vete fasen vad definitionen på en QS är. Men här pratar vi ivf om tre olika saker.

1. QS, den bryter strömmen själv när man lägger press på växelföraren. Dödaren är sas inbyggd i mekanismen. Kräver att växelföraren finns monterad på hojen.
2. Dödarknapp, den trycker man på med fingret för att döda motorn under det ögonblick man växlar. Dödarknappen ersätter alltså blippet med gasen när man crossväxlar.
3. Solenoid, den (eller snarare elektroniken som hör till den) dödar motorn och skickar in nästa växel när man trycker på knappen. Kräver alltså ingen växelförare. Solenoiden gör alltså samma jobb som en QS, men sköter dessutom om växlingen.

Då kan man väl ha en tryckkänslig givare under tårna i stöveln?
Sladd till PC3:an eller vad man nu använder.
Ingen modifikation på länkaget! :D

Förutsätter dock att du inte står på tårna på fotpinnen, men det kan säkert fixas med lite innovativ elektronik/mekanik.

Om du bygger den här grejen förväntar jag mig 70% royalties :tungan

Ett tips , om nån tänker skaffa QS. Det funkar bättre med tex Walter Motos vxlspak-(fotpinnar) som är böjd neråt, då kommer man inte åt den när man flyttar fötterna. Då slipper man döda i ingången till kurvan.
Rådet gäller inte er som gillar lite :D xtra spänning

Jag skulle tro att det är anledningen till att en del som jag pratat med säger att dom bytt både gafflar och drev pga.QS
Att man kommer åt vxln i tid och otid. För mig var det så iaf.

Last edited:
Ett tips , om nån tänker skaffa QS. Det funkar bättre med tex Walter Motos vxlspak-(fotpinnar) som är böjd neråt, då kommer man inte åt den när man flyttar fötterna. Då slipper man döda i ingången till kurvan.
Rådet gäller inte er som gillar lite :D xtra spänning

Jag skulle tro att det är anledningen till att en del som jag pratat med säger att dom bytt både gafflar och drev pga.QS
Att man kommer åt vxln i tid och otid. För mig var det så iaf.

Alltså finns nackdelar för hållbarheten

Om QS:en är felinställd så kan den nog slita. Korrekt inställd ska det inte vara några problem.

Antar att det är tiden den bryter tändningen man kan ställa in som man kan göra fel på ??

Som jag förstår fungerar QS genom att bryta tändningen när man växlar, men använder man inte kopplingen vid neväxlingar trots QS?

Förrsten grattis till nya Hojen.

Antar att det är tiden den bryter tändningen man kan ställa in som man kan göra fel på ??
Som jag förstår fungerar QS genom att bryta tändningen när man växlar, men använder man inte kopplingen vid neväxlingar trots QS?
Förrsten grattis till nya Hojen.
Du har förstått helt rätt!

Ställer man tiden för hur länge tändingen ska brytas får lågt så hinner inte växellådan avlastas tillräckligt. Det lär man dock märka för då ska det bli svårare att få i växlarna.

QS:en fungerar bara åt ena hållet, man växlar alltså ner med kopplingen som vanligt. Det finns ju ingen tid att tjäna på snabba nedväxlingar eftersom de ändå sker under bromsning och man har gott om tid att sköta det med kopplingen.

Tack :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...