Quickshift, bra eller dåligt?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Är det vanligt att gafflarna i lådan tar stryk av QS användning? Vad jag förstått så är det så, vad är er erfarenhet? Funderar också på om det är ngt annat som kan-har pajat när man inte får i sexan? (Gsxr 750)

Qs sliter mer än en riktig finväxling med koppling men betydligt mindre än en stressad raceväxling ala stampa i nästa vid varvstoppet.
Får du inte i någon växel är det troligare att du har sabbat växelföraren eller växelgafflarna än att du sabbat ett drev.

Qs sliter mer än en riktig finväxling med koppling men betydligt mindre än en stressad raceväxling ala stampa i nästa vid varvstoppet.
Gäller det även om man slår av på gasen och trycker i nästa växel utan koppling?

Har funderat på en QS men såg en bild på en hos Greven och det såg ut som ett råttbo med kablar...

Gäller det även om man slår av på gasen och trycker i nästa växel utan koppling?

Har funderat på en QS men såg en bild på en hos Greven och det såg ut som ett råttbo med kablar...

Tja därom tvistar de lärde....

Enl mig så är Qs rätt onödigt om man har någon form av mekanisk känsla och inte jagar de sista 1/100 delarna. En korrekt utförd växling med koppling (ner) eller ett lätt avslag upp är snällt nog för att man inte skall rasa några lådor i första taget.

Är det vanligt att gafflarna i lådan tar stryk av QS användning? Vad jag förstått så är det så, vad är er erfarenhet? Funderar också på om det är ngt annat som kan-har pajat när man inte får i sexan? (Gsxr 750)

På de äldre R750 00-02 (även 1000) kunde en skruv lossna som orsakade att inte växlarna ville gå i (har hänt mig då trodde jag att lådan rasat).
Kolla skruv nr 15 på denna bild: http://www.ronayers.com/fiche/300_0..._shifting.cfm?man=su&groupid=5690&parent=5600

Finns mycket enklare lösningar som du har en Powercommander III USB...
Dels powercommanders egna brytare, men också den svensktillverkade "Cordona GP-Switch" som är fullt kompatibel med PCIII USB

Den senare kör jag med och är jättenöjd. Kul att köra med svensktillverkat också... :tummenupp

Last edited:
Finns mycket enklare lösningar som du har en Powercommander III USB...
Dels powercommanders egna brytare, men också den svensktillverkade "Cordona GP-Switch" som är fullt kompatibel med PCIII USB

Den senare kör jag med och är jättenöjd. Kul att köra med svensktillverkat också... :tummenupp

måste man ha PC3:a för att köra med den svensktillverkade nämligen fått ett bra pris på en sån

måste man ha PC3:a för att köra med den svensktillverkade nämligen fått ett bra pris på en sån

Nej, inte alls...

Men för att använda den modellen som heter GP-Switch så måste man ha en Powercommander, eller köpa till annan "killbox".

GP-Switchen är bara en "brytare" som du kopplar till t.ex PCIII'an. Den säger bara till PCIII'an när den ska gå in och bryta tändningen, sen sköter PCII'an resten.

Har man ingen PCIII'a så får man köpa det större kittet komplett med killbox och allt...

Nej, inte alls...

Men för att använda den modellen som heter GP-Switch så måste man ha en Powercommander, eller köpa till annan "killbox".

GP-Switchen är bara en "brytare" som du kopplar till t.ex PCIII'an. Den säger bara till PCIII'an när den ska gå in och bryta tändningen, sen sköter PCII'an resten.

Har man ingen PCIII'a så får man köpa det större kittet komplett med killbox och allt...

Den bryter bränsletillförseln och inte tändningen. Fördelen blir att inget bränsle sprutas in när du växlar som kan hamna i oljan tex.

Tekniken bakom QS är ju att avlasta växellådan för växling, just som du gör med avslag på gasen men med QS blir det mer presist och konsekvent......man "missar" inte så att säga lika lätt.

/J

Finns mycket enklare lösningar som du har en Powercommander III USB... Dels powercommanders egna brytare, men också den svensktillverkade "Cordona GP-Switch" som är fullt kompatibel med PCIII USB. Den senare kör jag med och är jättenöjd. Kul att köra med svensktillverkat också... :tummenupp
Har pratat med en kille här på SH som säljer Cordona och fått priser. Tror dock jag skippar QS i år och lägger pengarna på däck och träning istället.

Eftersom vi är inne på QS vara eller inte.
Jag är väldigt nöjd med den och hur den har funkat bortsett från att det inte går att växla när varvet blir för lågt, varför vet jag inte?
Jag växlar väldigt långsamt så för mig gör den rätt stor skillnad, kan dock tänka mig att dom som växlat utan koppling länge och bara kan stampa i dom inte har lika stor nytta av den.
Jag upplever att det blir inte lika ryckig körning med QS när man kan stampa i dom med full gas, och koncentrera sig på annat.
Jag har tidigare kört med Cordona men ska i år prova en ifrån Dynojet eftersom jag har en liggandes, intressant att se om det är ngn skillnad.

knapp / soleniod växling (med tändningsbrytare) is the shit.

snabbare går inte att växla.. :)

attachment.php

och bild går inte visa här nej sunksite.. :mad:

...men det är rackarns bekvämt att slippa vrida upp och ner på rullen! :)

Och sen låter det gott också!

Å va köstart dårå?

[Fan, de som tillverkar MC-tillbehör gör det inte för att tjäna pengar, de gör det för att JAG ska bli av med mina :gnissla ]

Om jag inte missminner mig så säljer även Greven Cordona, kolla med honom. Kan för övrigt rekommendera just Cordona, är väldigt nöjd med min.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...