Qatar GP.

Eas skrev:
Inte så hemma inom racingen. Kan någon förklara för mig vad dom gör när dom slipstrimmar? :confused:
Det innebär att man lägger sig bakom en konkurrent och drar nytta av den minskning i luftmotstånd och lufttryck som uppstår där. Rätt utnyttjad kan man använda det för att bygga upp en högre hastighet och sedan köra om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slipstream
 
Melandri gjorde sitt bästa Moto GP race Stressade Sete av banan och Rossi stenhårt men rutinen fällde till slut avgörandet.

De båda 2:e förarna i repsol resp telefonica-movistar teamen imponerar visar var framtiden finns.

Biaggi hänger inte med helt enkelt, Sete gör det han verkar dock stressad och gör för grova misstag som han inte reder upp.
 
sandstream skrev:
Han trodde ju att det var 1 varv kvar :rolleyes:

Yeah, right ... Han hade hela racet på sig att fundera och hålla koll på återstående varv. Hur korkad får man vara som fabriksförare ... :kocko

RedBaron skrev:
Det innebär att man lägger sig bakom en konkurrent och drar nytta av den minskning i luftmotstånd och lufttryck som uppstår där. Rätt utnyttjad kan man använda det för att bygga upp en högre hastighet och sedan köra om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slipstream

Dessutom satt reportrarna och tyckte att "man förlorar på att ha någon bakom sig" vilket inte är sant någonstans ...
Man tjänar på så sätt att man får bättre avsläpp av luften bakom sig.
 
elwe skrev:
Dessutom satt reportrarna och tyckte att "man förlorar på att ha någon bakom sig" vilket inte är sant någonstans ...
Man tjänar på så sätt att man får bättre avsläpp av luften bakom sig.
Må vara sant men total sett förlorar man eftersom den bakom tjänar ännu mer.
Som jag skrev innan borde Kallio ha släppt förbi honom på näst sista och klippt honom på sista rakan.
Frid och fröjd och alla nöjda :)

RedBaron skrev:
Hela citatet:
"I am not happy at all," confirmed KTM technical and managing director Harald Bartol. "This was not a very clever move by Gabor, this could cost us dearly in the championship at the end of the season. Before the race I spoke to Gabor and Julián and made it clear that if they were in front with Mika, then they had to race to support Mika in the championship, but this did not happen from Gabor."
 
Nyteknik skrev:
Det är imponerande hur mycket man kan lära sig om racing framför TV:n... :rolleyes:

Jodu Nyteknik, men allt det där är känd Gammelteknik ... :mattias

Att den som ligger i lä har en fördel gentemot den som ligger först, gäller redan från promenadcyklingstakt, dvs ca 25 km/h. Under det har det ganska liten betydelse.

Inom de olika klasserna i RR slipstreamar man i hastigheter från ca 150 upp till ca 340 km/h och i det området är luftmotståndet ungefär proportionellt mot kvadraten på hastigheten.
I riktigt låga och höga hastigheter gäller inte kvadraten utan då är det andra exponenter som gäller.

Det är en viktig faktor eftersom luftmotståndet är den enskilt största effekttjuven i högre hastigheter.
 
elwe skrev:
Jodu Nyteknik, men allt det där är känd Gammelteknik ... :mattias

Att den som ligger i lä har en fördel gentemot den som ligger först, gäller redan från promenadcyklingstakt, dvs ca 25 km/h. Under det har det ganska liten betydelse.

Inom de olika klasserna i RR slipstreamar man i hastigheter från ca 150 upp till ca 340 km/h och i det området är luftmotståndet ungefär proportionellt mot kvadraten på hastigheten.
I riktigt låga och höga hastigheter gäller inte kvadraten utan då är det andra exponenter som gäller.

Det är en viktig faktor eftersom luftmotståndet är den enskilt största effekttjuven i högre hastigheter.
Jag tror att du missförstod mig. Min replik var riktad mot Sandstreams yminga flöde av råd, prognoser och tillrättalägganden.

Att den som har en annan motorcykel tätt bakom sig får det egna luftmotståndet reducerat visste jag.
 
Vilket race i går! Rossi imponerar med sin jämna höga kvalité! Hur bär han sig åt? Sete klarade inte pressen. Förra tävlingen var han i fyra pers. Är han duktig eller inte eller var det nervositet?

Jag är hursomhelst mycket imponerad av Rossis prestationer. Hur kan han vara så mycket bättre än alla andra? En vanlig taktik Rossi har är att han avancerar till 2a plats (bara det en prestation). Sen ligger han på 2a plats och kommentatorerna (och säkert många andra) menar att nu kör de för allt vad tygen håller. När sedan ett varv återstår tar Rossi tillfället han väntat på, går om och lämnar alla långt bakom sig. Hur bär han sig åt?
 
Jag lider med Sete, har aldrig gillat honom nått särskilt, snarare gottat mig i hans misslyckanden, men igår tyckte jag synd om honom. Hoppas lite på att han får en seger innan säsongen är slut.

/I
 
WilleZL skrev:
Vilket race i går! Rossi imponerar med sin jämna höga kvalité! Hur bär han sig åt? Sete klarade inte pressen. Förra tävlingen var han i fyra pers. Är han duktig eller inte eller var det nervositet?

Jag är hursomhelst mycket imponerad av Rossis prestationer. Hur kan han vara så mycket bättre än alla andra? En vanlig taktik Rossi har är att han avancerar till 2a plats (bara det en prestation). Sen ligger han på 2a plats och kommentatorerna (och säkert många andra) menar att nu kör de för allt vad tygen håller. När sedan ett varv återstår tar Rossi tillfället han väntat på, går om och lämnar alla långt bakom sig. Hur bär han sig åt?

Det jag upplever som Rossis storhet efter att ha sett alla stjärnor och nästan alla race sen 1991 är inte att han är mycket bättre än alla andra, men istället fruktansvärt jämn. Han har nästan alltid någon som utmanar honom om racesegern och ibland slår honom, men han är alltid där uppe på pallen till skillnad från de flesta av hans konkurrenter som har kanske 3-4 helger varje säsong då de är i form att utmana.

Vi ser trots allt inte längre att någon har pole med 1.5 sekunder till tvåan och sliter åt sig en tre sekunders lucka redan på varv ett och sen drygar ut den till 30 sekunder i mål.
 
Under en hel karriär blir det ju en sorts storhet att sällan vurpa och att aldrig vara skadad. Hjälper ju poängplockningen oerhört.
 
Kommentarer från Honda-förarna:


Melandri said, “That was the best race of the season for me. I felt good after practice yesterday, the bike was ready and we did a great job with Michelin. I didn’t get a good start in the race, took it calmly for the first few laps and lost a bit of time as I made up the positions. I passed Edwards and Hayden to catch up with the leaders, the bike was running perfectly and my only thought was to finish on the podium. I tried to pass Valentino on the last lap but I made a mistake and ran off track. Despite that it was an incredible race.”

Nicky said, “I’m so happy to be to be on the podium today. Before the race things weren’t going to plan. In the morning warm-up we were so slow and were in real trouble. My guys made some changes and I have to be real grateful to them as they got it right and that’s why I got third. The bike was so much better in the race than it had been all weekend - so much faster.”

Sete, in fifth, said “Once again we've had a great race without the final result we deserved. I led the race until Marco came in a little aggressively and I had to run off my line. But it’s no use complaining; we’re doing some things well and some things badly. We’re leading races regularly but for one reason or another we haven’t been able to finish them off. But we can’t keep talking about bad luck – the unlucky guy is the one who never gets to run at the front at all. I still think things will change.”

Alex Barros (Camel Honda RC211V) finished ninth and said, “I think Qatar has been the worst weekend of the year, despite having finished the race in the top ten and even passing a few guys. To be honest I was never able to get a decent enough feeling to aim for a better result and of course, that doesn’t make me happy. I didn’t enjoy it, I was quite slow, I couldn’t battle and to put it simply, I was frustrated.”

Shane Byrne, standing in for the injured Troy Bayliss (Camel Honda RC211V), was 13th. He said, “We got really close to the rest here, but in the race I had a lot of trouble with the front. The team did a great job with setting up the rest of the bike though. Chassis, suspension, rear tyre, everything was perfect, but just as I began to push I got problems with the front-end. I knew that I could go quicker, but every time I tried, I risked going down. It’s a real shame because after the practice we did, I thought we could get into the top ten.”

Makoto Tamada (Konica Minolta Honda RC211V) dropped out of the race in the final few laps with an electrical problem. The Japanese man said, “Compared to yesterday the front-end was in bad state. During the race I felt some vibration and the bike didn’t allow me to ride well. Then all of a sudden the bike switched off and that's when my race ended.”

Max said, “The weekend started in a bad situation like in Sepang. After Motegi we’ve never been competitive at all. This is not just the set-up of the machine it’s something bigger than that. With the set-up you can improve. It’s more than just an engine-braking problem. Since Motegi it’s been difficult – it’s impossible to turn into the corner. In the race the machine stopped with an electronic problem. I don’t know exactly yet, the team are looking closely at it.”



Undrar om Biaggi har övervägt möjligheten att det där med ".... it’s something bigger than that" kanske i själva verket har att göra med "the nut that connects the seat to the handle bars"? :hihi
 
valmers skrev:
Gibernau: I led the race until Marco came in a little aggressively and I had to run off my line.
Han kommer aldrig någonsin erkänna sina egna misstag. För oss som såg det på TV var det helt uppenbart att han kom helt ur spår med sin omedelbara kontring.


valmers skrev:
Undrar om Biaggi har övervägt möjligheten att det där med ".... it’s something bigger than that" kanske i själva verket har att göra med "the nut that connects the seat to the handle bars"? :hihi
Jag tror att Biaggi har fått det nya -06 chassiet som Ukawa, Itoh & Co har utvecklat. Kanske lider Honda av att inte ha en tydlig försteförare som stakar ut riktningen i utvecklingen?
 
Nyteknik skrev:
Jag tror att Biaggi har fått det nya -06 chassiet som Ukawa, Itoh & Co har utvecklat. Kanske lider Honda av att inte ha en tydlig försteförare som stakar ut riktningen i utvecklingen?
Man lider nog mer av att ha en förare, som tror han är försteförare, som bromsar utvecklingen.
 
valmers skrev:
Man lider nog mer av att ha en förare, som tror han är försteförare, som bromsar utvecklingen.

HRC tenderar att utveckla bort sig om de inte har en stark vilja som sätter dem på plats. De ljög ju tom för Doohan om chassit något av åren och förmodligen lyssnar de inte speciellt mycket på Biaggi utan som de japanska viktigpettrar de är så har de givetvis aldrig fel.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top