Qatar Airways Grand Prix of Qatar 2024

Men Morbidelli?!? Inte med alls. Någon som spekulerat om varför som jag missat?
Morbidelli klotade ganska ordentligt på portimao innan sepang testet och har därför missat allihop.


Sen har väl Morbidelli inte varit med sen dackefejden så är ingen skräll direkt att han inte är det nu heller.
 
Morbidelli gjotde väl några bra race med Lorenzos gamla ram i Petronas, men det var ju några år sen. 😄
Gissar att detta blir hans sista säsong.
 
Tre olika märken på pallen! 👍
JMart visar direkt att han blir "the one to beat".
Och kväll kan vi ana om det är Brad Binder / KTM eller Aleix / Aprilia eller ?? / ?? som utmanar.
Tror själv på BB / KTM ...
 
Och kväll kan vi ana om det är Brad Binder / KTM eller Aleix / Aprilia eller ?? / ?? som utmanar.
Tror själv på BB / KTM ...
Brad binder är en favorit, mest efter hans roliga uttalande efter vinst: "KTM Put this awesome bike between my legs" haha
Han blir farlig i år! Inga mer krasher så är han riktig utmanare
 
Pedro Acosta
🤩

Saknades lite erfarenhet för att nå hela vägen men fantastiskt att se honom köra, fight med de bästa av de bästa. Jag är redan ett fan, känns som att Pedro är en ny Valentino i vardande.

Pecco visar också varför han har en etta på sin hoj, medan Martin fick se sig snuvad på ledningen i mästerskapet av Brad Binder.
 
Vad ska man säga om Acosta?
Det går förstås att åka fortare om man inte ska lika långt, men inte så tokigt ändå.
Pedro kanske inte orkade längre än han gjorde , det är tungt köra en MotoGP hoj.
Men han kommer ! :)
 
Banjon lägger i överjävlig-växel. Galet kul att Binder kan hänga på! Kan BB hålla i detta så kan det bli riktigt bra.

Grymt o se MM högt upp igen.
 
Däckslitage och däckkoll är nog lite väsensskilt mellan Moto2 och MotoGP.
Ja det är helt klart däcken som är den begränsande faktorn på hur fort dom kan köra. Otroligt hur duktiga dom är på att känna av var gränsen går. MM93 gick tex över gränsen lite på varv 18-19 när han täppte luckan till JM89, överhettade däcken och fick sänka tempot igen på varv 20 (tror jag det var).
När Pedro Acosta lärt sig det blir han farlig på riktigt. 😁
 
Jag vet inte varför jag inte är mer imponerad av Acosta, men jag fick mest Zarco-vibbar av hans framfart i början och mycket riktigt så höll det inte. Även om han höll sig på hjulen hela vägen till skillnad från Zarco som krascha efter typ 5,5 varv i sin debut. Måhända en tursam gissning från min sida.

Men jag hoppas på att han blir en ny superstjärna som kan sätta alla andra på plats (och gärna slutar på andra plats i mästerskapet efter MM 😁).
 
Jag vet inte varför jag inte är mer imponerad av Acosta, men jag fick mest Zarco-vibbar av hans framfart i början och mycket riktigt så höll det inte. Även om han höll sig på hjulen hela vägen till skillnad från Zarco som krascha efter typ 5,5 varv i sin debut. Måhända en tursam gissning från min sida.

Men jag hoppas på att han blir en ny superstjärna som kan sätta alla andra på plats (och gärna slutar på andra plats i mästerskapet efter MM 😁).
Första rejset på en gphoj, den lär äta däck mer hungrigt än allt annat han kört, så första rejset får man nog ge honom. Blir intressant att se hur det går för honom under de första rejsen, om han snabbt plockar upp och lär sig.

Kul att se mm på en annan hoj med. Han lär snart vinna ett rejs som det såg ut.
 
Intressant att läsa om skillnaden hur Bagnaia & Martin resonerar angående helgens race.

Martin:
“At the moment we have vibrations. I cannot use the rear brake and there are some points that are my strongest areas of riding which I cannot use.


“Let’s wait and let the engineers work. I have done my part, now they need to do theirs.”

Bagnaia:
“I rode in a different way. I found the performance in a different way which worked with the vibration. Today I just had a bit in the last two laps; in just one corner so it worked well"

Och detta är mina damer och herrar största skillnaden mellan Martin och Bagnaia. Jag kan ha problem med Martins uttalanden. Det är mycket skit runtomkring som ställer till det för honom (enligt han själv). Jag tror verkligen att detta kommer vara den avgörande punkten och varför Bagnaia alltid kommer klå Martin i det långa loppet.

Han känner sig berättigad till att få gå över tll fabriksstallet men klausulen säger annat i hans kontrakt (var tvungen att vinna VM för att det skulle hända). En del osköna uttalanden i media iallafall.
 
Intressant att läsa om skillnaden hur Bagnaia & Martin resonerar angående helgens race.

Martin:
“At the moment we have vibrations. I cannot use the rear brake and there are some points that are my strongest areas of riding which I cannot use.


“Let’s wait and let the engineers work. I have done my part, now they need to do theirs.”

Bagnaia:
“I rode in a different way. I found the performance in a different way which worked with the vibration. Today I just had a bit in the last two laps; in just one corner so it worked well"

Och detta är mina damer och herrar största skillnaden mellan Martin och Bagnaia. Jag kan ha problem med Martins uttalanden. Det är mycket skit runtomkring som ställer till det för honom (enligt han själv). Jag tror verkligen att detta kommer vara den avgörande punkten och varför Bagnaia alltid kommer klå Martin i det långa loppet.

Han känner sig berättigad till att få gå över tll fabriksstallet men klausulen säger annat i hans kontrakt (var tvungen att vinna VM för att det skulle hända). En del osköna uttalanden i media iallafall.
Ja, jag tror att det är lätt att underskatta Pecco pga hans lugna attityd och mjuka körstil. Han är varken en demon på banan som Marquez, en överlägsen diva som Lorenzo eller en spelevink som Rossi, så man tror att han håller sig inom ramarna. I själva verket ligger han och pressar gränsen och lite till hela tiden och är dessutom det som Simon Crafar kallar ”clever”. Sen skulle jag inte avfärda Martin efter säsongens första race, han kan uppenbarligen vara riktig giftig.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top