Q8 SBK Racing är en högst medioker olja.

Tack för alla svar! Jag vet inte om ni tolkade min fråga likadant som jag gjorde, så jag förtydligar. Eftersom "testet" var med några kilas tryck metall mot metall undrade jag vad kraften mellan kolv och cylindervägg var, men den lär väl vara tämligen låg. Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?
 
Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?

På en gammal luft/oljekyld suka är ventilfjädern spänd till 40 ft-lbs dvs 5.5 kg och med utväxlingen 1.5 blir det 8.25 kg mellan kamnock och tryckare. Det är designat av Suzuki att hålla hojen ut. Med trimmande motorer som har 60 ft-lbs dvs 8.3 kg blir det 12.5 kg och då rekommenderas det ett "top end oiling kit" för att förhindra förtida slitage.
 
Tack för alla svar! Jag vet inte om ni tolkade min fråga likadant som jag gjorde, så jag förtydligar. Eftersom "testet" var med några kilas tryck metall mot metall undrade jag vad kraften mellan kolv och cylindervägg var, men den lär väl vara tämligen låg. Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?

Du tänker på kolvringarnas tryck mot cylindern, radiellt sas? Kolven i sig rör väl inte cylindern.
Jag tänker att kolvringarna har ett relativt lågt tryck mot cylinderväggen, men å andra sidan vet jag inte alls vad det trycket i absoluta tal skulle vara.
 
På en gammal luft/oljekyld suka är ventilfjädern spänd till 40 ft-lbs dvs 5.5 kg och med utväxlingen 1.5 blir det 8.25 kg mellan kamnock och tryckare. Det är designat av Suzuki att hålla hojen ut. Med trimmande motorer som har 60 ft-lbs dvs 8.3 kg blir det 12.5 kg och då rekommenderas det ett "top end oiling kit" för att förhindra förtida slitage.

Det där är ju bara fjäderns tryck. När kannocken ska öppna ventilen ska ventilen accelereras upp och trycket blir avsevärt mycket högre på kamnocken.
 
Du tänker på kolvringarnas tryck mot cylindern, radiellt sas? Kolven i sig rör väl inte cylindern.
Jag tänker att kolvringarna har ett relativt lågt tryck mot cylinderväggen, men å andra sidan vet jag inte alls vad det trycket i absoluta tal skulle vara.
Jo, så tänkte jag och det bör vara som du säger!

Kan någon förklara varför metallen i "testet" nöts så mycket men inte en kamnock? Är det bara för att nocken är så mycket hårdare eller får oljan olika egenskaper beroende på materialets hårdhet? Är det för att det är för lite olja i jämförelsen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Tack för alla svar! Jag vet inte om ni tolkade min fråga likadant som jag gjorde, så jag förtydligar. Eftersom "testet" var med några kilas tryck metall mot metall undrade jag vad kraften mellan kolv och cylindervägg var, men den lär väl vara tämligen låg. Vad kan det tänkas vara mellan ventil och kamnock?

Du har ju redan fått svaret på kolvringens tryck, det handlar om mindre än 200 bar även i det extremaste fallet diesel, eller 20 Mpa om du föredrar.
 
Jo, så tänkte jag och det bör vara som du säger!

Kan någon förklara varför metallen i "testet" nöts så mycket men inte en kamnock? Är det bara för att nocken är så mycket hårdare eller får oljan olika egenskaper beroende på materialets hårdhet? Är det för att det är för lite olja i jämförelsen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Eg för lite data från testet för att är värt att diskutera.

Men min gissning är att det är så liten kontaktyta att trycket blir för högt och det blir aldrig någon smörjfilm.

En tunn ståltråd tvärs mot en roterande rulle så kontaktytan är en ganska liten punkt och hur mycket last som läggs på är okänt, jag ser bara en okänd vikt och en okänd hävarm, och ett okänt varvtal/glidhastighet.

Ganska fånigt att TS dessutom påstår att resultatet för oljan är dåligt utan att ens jämföra den med någonting annat. Han kunde lika gärna påstått att resultatet var extremt bra.
 
Ja IP är från VPN. 1 inlägg och bara för att smutskasta en produkt.

Kontot är bannat men låter tråden hänga kvar. Men redigerat första inlägget.
 
Ja IP är från VPN. 1 inlägg och bara för att smutskasta en produkt.

Kontot är bannat men låter tråden hänga kvar. Men redigerat första inlägget.

Går det på något sätt att snoka reda på vem som ligger bakom detta...? Någon som säljer en konkurrerande produkt...?

Någon måste ju rimligtvis ha lagt ner manuellt arbete på att först hitta ett Youtube-klipp som handlar om just den olja som diskuteras...?
 
Går det på något sätt att snoka reda på vem som ligger bakom detta...? Någon som säljer en konkurrerande produkt...?

Någon måste ju rimligtvis ha lagt ner manuellt arbete på att först hitta ett Youtube-klipp som handlar om just den olja som diskuteras...?

Tyvärr inte. IP-nummer via VPN går inte slå upp. Ibland kan man råka stöta på samma IP nummer inom SH. Och då se vem som egentligen gjort inlägget. Men även IP-nummer delas inom ISP:er så svårt att spåra och få 100%-igt resultat.
 
Klickar man sig vidare till Youtube ser man att någon som kallar sig Piotr Tester lägger ut fler oljetester och jag gissar att han gör det i syfte att sälja någon egen olja eller tillsats vilken borde gå att hitta om man orkar kolla på igenom mer av hans skräp.
 
Han har ju onekligen testat en hel del oljor av väldigt ovanliga märken och endast ett fåtal av mer populära märken.

De som inte är nöjda med SBK Racing får väl skippa nattsömnen och kolla vilken som fick bäst resultat i hans så kallade test...
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top