Q8 SBK Racing är en högst medioker olja.

En till som lyckats med sitt försåt att få folk att gå i taket, skapa osämja samt sist men inte minst att få folk att svara i tråden att den tjatats ut men samtidigt måste komma med sina ypperliga kunskaper på området. Mera popcorn :)
 
Motorolja är minst lika hett ämne som politik och religion.
Påminner om en gammal maico jag hade.bara släppa kopplingen och hänga kvar och blunda....

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 
Nästan värt att dyka upp men nu vet man inte om man vågar åka så långt...

Men fika är så gott..
 
En motorolja är inte gjord för att smörja under väldigt höga tryck av den enkla anledningen att man har inte särskilt höga yttryck i en motor om den är hel.

Billigaste växellådsolja ni hittar på hyllan klarar filmens skärningstest bättre än den dyraste motoroljan. Så enligt TS experiment och retorik skulle en dålig växellådsolja vara den bästa oljan man kan hälla i sin motor.
 
En motorolja är inte gjord för att smörja under väldigt höga tryck av den enkla anledningen att man har inte särskilt höga yttryck i en motor om den är hel.

Billigaste växellådsolja ni hittar på hyllan klarar filmens skärningstest bättre än den dyraste motoroljan. Så enligt TS experiment och retorik skulle en dålig växellådsolja vara den bästa oljan man kan hälla i sin motor.

Gäng oljan är ännu bättre då... ;)
 
En motorolja är inte gjord för att smörja under väldigt höga tryck av den enkla anledningen att man har inte särskilt höga yttryck i en motor om den är hel.

Billigaste växellådsolja ni hittar på hyllan klarar filmens skärningstest bättre än den dyraste motoroljan. Så enligt TS experiment och retorik skulle en dålig växellådsolja vara den bästa oljan man kan hälla i sin motor.

Precis min åsikt.

Om syftet är att testa fram den bästa motoroljan - varför inte använda någon av de standardiserade testmetoder som redan finns...? Varför hitta på en egen testmetod som inte är representativ för produktens användningsområde...? Varför hitta på en egen testmetod som riskerar att vilseleda forskaren såväl som kunden...?

Enda slutsatsen av den här testen är ju att kunden (trådstartaren) tror att hans kamnockar kommer att nötas ned 0.4 mm under två minuters körning...?
 
Prova skogssnigel, funkar absolut längts att smörja vid 1kg! :yoparty

Snigel hade dom som hjullager smörja på 1800 talet i häst kärror med trä hjul.

Jag vet inget om sniglar, men jag råkar veta att daggmaskar har väldigt låg friktion. Så låg att en av våra roadracingprofiler känd från TV faktiskt gjort en redig lowsider redan på depåutfarten...Inga namn nämnda och swischar han en femhundring så förblir det så...
 
Precis min åsikt.

Om syftet är att testa fram den bästa motoroljan - varför inte använda någon av de standardiserade testmetoder som redan finns...? Varför hitta på en egen testmetod som inte är representativ för produktens användningsområde...? Varför hitta på en egen testmetod som riskerar att vilseleda forskaren såväl som kunden...?

Enda slutsatsen av den här testen är ju att kunden (trådstartaren) tror att hans kamnockar kommer att nötas ned 0.4 mm under två minuters körning...?

Ja, varför? Jag tror svaret finns i detta inlägg! :D
https://www.sporthoj.com/forum/show...edioker-olja&p=6470680&viewfull=1#post6470680
 
Ptjaa, sedan 2006 har mina hojar i de flesta fall matats med den oljan och ännu har inga haverier inträffat. Men då har de ju å andra sidan använts i riktiga motorer, inte i en påhittad testmetod.

Grejen är väl att dagens motorer har så pass god design och oljorna generellt är så bra att forna tiders motorras på grund av taskig olja är tämligen sällsynta.

Och OKQ8 gör sitt jobb till en rimlig kostnad, i annat fall skulle det definitivt synas i t ex trådar som denna. Det gör säkerligen även andra fabrikat som Du får tag på till bra pris.

Men nu går jag ut i garaget, drar på mig ställ och hjälm och fortsätter testa min motorolja enligt en procedur som funkar för mig. Ha en fin dag :)
 
Last edited:
En lite mer seriös fråga i en oseriös tråd

Hur mycket tryck är det mellan cylinder och kolv under gång?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Hur mycket tryck är det mellan cylinder och kolv under gång?

Då kolvarna pumpar uppåt och nedåt blir det luft som pressas i kolven innifrån och ut. Ett par kilo på sin höjd - och på ställen där kolvkjolarna badar i olja. Väl fungerande vevhusventilaton är ett måste. I tävlingsmotorer är det vanligt att man monterar vakumpump så att motorn slipper ödsla kraft på att skyffla runt luft.

https://www.starvacuumpumps.com/products/STR.09.04.000
 
Tvåtaktsmannen är nog mer utbildad för att svara på just den frågan, men för kolv och cylinder så är det väl förbränningstrycket (olika former av MEP) som är intressant...?

I en normal och icke överladdad hojmotor lär väl det trycket ligga just norr om 10 bar och känner man till geometrin för kolvring, kolv och vevstake så går det säkert att räkna om till kraft eller tryck mellan respektive komponent...?

Inget av dessa tryck kommer dock i närheten av det kontakttryck som uppstår under en kamnock eller i en kuggkontakt.
 
Diesel har väl det högsta cylindertrycket och jag har några år utanför branschen men tror att samtliga fortfarande ligger under 200 bar. Peanuts för vilken olja som helst, även vispgrädde. Strax efter tdc och förbränningen startat. Så trycket på kolvringen ligger ju också där. Eftersom kolvringen står stilla i tdc är det ju dessutom nära att bryta igenom smörjfilmen men det är fortfarande smörjfilm.

Största trycket är inte där utan på kamnockarna på höga varvtal men där är det ju istället fullfilm.

På en MC är ju iofs växellåda vanligtvis smord av motorolja men den har ju konstruktörerna tvingats överdimensionera därför.

Kallstart går ju lagren på additiverna men smörjfilmen kommer ju väldigt snabbt innan motorn hinner upp i varv.

MEP är ju ett medelvärde över cykeln så det ligger ju betydligt lägre.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top