Pulver - träning

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Varför käkar folk pulver?

Jag har precis börjat gymma och tar gärna all hjälp jag kan få för att gå upp i vikt. Har ingen underhudsfett alls typ.
Är 1.67 lång, väger 55-58.

Jag vill få upp min muskelmassa då det är det enda som får mig att gå upp i vikt, kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt.

Varför vill jag käka pulver? Är det värt det? Vad vill jag ha som hjälper mig gå upp i rätt sorts vikt?

Ja fyller inte ens ut armarna på mitt skinnställ för böveln :mad:

Tänk på att äta snabba kolhydrater direkt efter träning. Ungefär ett gram per kilo/kroppsvikt (dvs runt 60 g i ditt fall). Därigenom får kroppen den energi den behöver för att bygga muskler.

Sen behöver du protein också, som är själva byggstenarna till musklerna. Ungefär ett halvt gram per kilo kroppsvikt. Så 30-36 g blir nog bra.

Sen handlar det ju rent generellt om att ha en "positiv energibalans", dvs käka fler kalorier än du förbränner.

167cm och 55 kilo är ju perfekta racemått, ska du verkligen sabba en sån kropp med massa extra vikt och vindfång? :confused:

t-rex :tummenupp

skit i kemikalier.
naturlig mat och ett hälsosamt liv är så mycket bättre!

komiskt hur Gainomaxs reklam anser att man ska ta deras dryck istället för en banan, när det är så att majoriteten av befolkningen aldrig tränar så hårt att det krävs mer energi under/efter ett pass att en banan är för lite.

håll koll på din energiförbrukning och energiintag. balansera ;)

Tänk på att äta snabba kolhydrater direkt efter träning. Ungefär ett gram per kilo/kroppsvikt (dvs runt 60 g i ditt fall). Därigenom får kroppen den energi den behöver för att bygga muskler.

Sen behöver du protein också, som är själva byggstenarna till musklerna. Ungefär ett halvt gram per kilo kroppsvikt. Så 30-36 g blir nog bra.

Sen handlar det ju rent generellt om att ha en "positiv energibalans", dvs käka fler kalorier än du förbränner.

Så det räcker inte med något sånt här bara?

167cm och 55 kilo är ju perfekta racemått, ska du verkligen sabba en sån kropp med massa extra vikt och vindfång? :confused:

Jo visst är det, tyvärr är mitt ställ det minsta i storlekarna och ett fladdrande sådant är inte till mycket nytta heller :) Tillbaks till ämnet!

Räkna ut ditt energibehov, lägg på 1000kcal per dag. Då kommer du att öka i vikt, om du inte gör det, lägg på ytterligare 1000kcal per dag. Nu ökar du i vikt.

"Varför käkar folk pulver?"

Inte fan ska man väl äta det? Prova så här istället!

Last edited:
Last edited:
Blir han inte tjock då? :va

beror på.

ja, om han inte förbrukar den energin han tar in.
nej, om han tränar och därmed får hans muskler att använda energin (a.k.a bygga muskler).

kanske inte helt logisk metafor:
att käka kemikalie som är extremt koncentrerade för att bygga muskler istället för att äta hälsosamt är som att ta och pressa in 1000 Hk i en MotoGP-hoj, det gör knappast hojen bättre, det bidrar bara till obalans och får/kan få negativa konsekvenser.

jag käkar både mat och pulver.. Under en cup som jag hade sex matcher på 3 dagar gick jag upp 3 kilo med hjälp av pulver efter varje match så lite nytta bör det göra..

Fabbe i sig är ju ett pulver :hihi.

Tjöp dig en gainer i vilken hälsokostaffär som helst. Där får du i dig lite av varje som kan tänkas behövas, även om det mestadels är kolhydrater. Vill du bli slimmad och snygg som mig så nöj dig med en proteinshake efter träningen (släng i två råa ägg om du känner för det).

Aptiten kommer öka iom träningen i sig, förhoppningsvis är det då lättare för dig att äta det där lilla extra som gör dig stor och stark.

Pulver med allt vad det innebär kanske är onödigt (gör mer nytta än inget alls iaf om du frågar mig) men om inte annat så ger det en liten push för psyket vilket gör träningen roligare.

Eller gör som jag, bara ät och ge fan i att träna :D Fett väger det också... Jag har under de två senaste åren gått ner från ca 68kg till 64 men ökat midjemåttet med 2". Nu har jag dock lyckats minska det 1" och är uppe på 68,5kg +/-1kg beroende på tidpunkt. Måttbandet visar på 169cm kort, ca 1cm kortare än vid mönstringen vid 18 års ålder. Skulle väl tro att jag lyfter hälften så tungt som när jag tränade, har aldrig varit så svag i hela mitt liv, det enda jag tränar är ryggmuskler/magmuskulatur pga ryggskada.
Jag fyllde 25 och vips så kunde jag gå upp i vikt, något jag aldrig trodde när de äldre sa att jag skulle börja göra det inom kort. Kan lätt sätta i mig en hel pizza/kebabtallrik och äter för två om det är så, har aldrig märkts något tidigare.
Så hur gammal är du :D

Eller gör som jag, bara ät och ge fan i att träna :D Fett väger det också... Jag har under de två senaste åren gått ner från ca 68kg till 64 men ökat midjemåttet med 2". Nu har jag dock lyckats minska det 1" och är uppe på 68,5kg +/-1kg beroende på tidpunkt. Måttbandet visar på 169cm kort, ca 1cm kortare än vid mönstringen vid 18 års ålder. Skulle väl tro att jag lyfter hälften så tungt som när jag tränade, har aldrig varit så svag i hela mitt liv, det enda jag tränar är ryggmuskler/magmuskulatur pga ryggskada.
Jag fyllde 25 och vips så kunde jag gå upp i vikt, något jag aldrig trodde när de äldre sa att jag skulle börja göra det inom kort. Kan lätt sätta i mig en hel pizza/kebabtallrik och äter för två om det är så, har aldrig märkts något tidigare.
Så hur gammal är du :D

Tack för ett jävligt givande inlägg, IDIOT.

En gång i tiden när jag började att träna var jag 185cm lång 65kg lätt.
Tränade ca 4 dagar i veckan och åt som en häst men gick inte upp ett gram.
Började med gainer,kreatin,protein å efter det har man gått upp en del,
Vägde som mest 97kg för 2 årsen ganska hård.Jag kan rekomendera
whey-80 som gymgrossisten har samt deras kreatin.Jag har nog aldrig stött
på någon som seriöst bygger muskler som inte tar protein tillskott.
Se bara till att aldrig vara hungrig å vila så musklerna återhämtar sig så ska
du se att du får lite tillväxt.Starkt tips är att kolla forumet på www.body.se.
Kör hårt!

Tack för ett jävligt givande inlägg, IDIOT.

Eller så börjar du träna hjärncellerna först för de kan inte väga mycket i ditt fall. Varför kalla någon idiot för på det där viset, lärde inte din mamma dig att man inte ska kasta sten i glashus?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025