Pulver - träning

finns hur mycke olika teorier som hellst inom träningen. gäller att hitta den som passar dig bäst och ger resultat. sen får man ju variera oxå, ganska viktigt. teorierna går att jämföra med motortrimmarnas, alla har egna och olika.

när jag träna som mest för 2 år sen körde jag efter max-OT och käka pulver och såg resultat. börja inte med detta schema direCkt bara utan få in tekniken på övningarna först.

dom pulverna jag kör nu heter "Rage" och "Essential amino". Rage som kommer från svenska Fairing är prestationshöjande och jag känner att den funkar och den är ganska erkänd att den ska det oxå. amino syrorna är av märket SELF omninutrition, senaste på marknaden och denna är grym. den består av likadan sammansättning som EsaPro från Eiselt http://www.eiselt.se/produkter/Esapro.htm

lycka till i muskelbyggandet!

mvh Jocke

Tjärringen säger att pulvermos smakar skit så det blir att koka riktig potatis och sen vispa sitt egna mos.
Lika med pulversås, det är åxå oätbart så det är såspåsar som gäller.
Också lika med pulversoppa och sånnt.
Enda pulvret som är bra är Oboy men det är bara jag som dricker Oboy här hemma.
Kanska hjälper detta lite i fråga om pulver i mathållningen.

skrattaåt ... Nice gubben!

Seriöst! Många som vet en massa på SH:s OT. Så här kommer mina 5-cent.

Lägg ned pulver de första 6mån! Ät vanlig mat! Kroppen kommer att tala om för dig när den vill ha mer energi! Bara o äta mer av rätt mat då. När du ändå håller på att lägga upp veckans meny, så lär du dig en hel del nyttigt vad gäller kost och att äta rätt!

Till att börja med skall du få kroppen att förstå att den skall börja bygga och växa! Då är det inte bara muskler som skall börja jobba, utan även muskelfästen som skall häng med. Gör inget dumdristigt, som att köra igång med max vikt direkt! Lider själv av kassa muskelfästen i axel och biceps efter tankelös träning i ungdomen! Börja med lätta vikter. Du skall kunna köra 15-20reps a´ tre sett utan problem i början! Öka sedan vikterna med 4-6 veckors mellanrum. Håll god koll på ditt tränings schema och för statestik (vikt koll) på varje muskelgrupp du kör! Var konsekvent i träningen.

Beroende på hur effektivt du tränar o ligger i, så kommer det att stagnera för dig vid ca 6-8mån (4-8kg tyngre). Det är nu som din träningsmoral testas. Nu kan du börja käka "pulver" för att ta dig över nästa sk, trappsteg i träningen. Det är nu du kan börja lyfta seriöst, med mindre risk för muskelskador mm.

Lycka till med byggandet!

Varför käkar folk pulver?

Jag har precis börjat gymma och tar gärna all hjälp jag kan få för att gå upp i vikt. Har ingen underhudsfett alls typ.
Är 1.67 lång, väger 55-58.

Jag vill få upp min muskelmassa då det är det enda som får mig att gå upp i vikt, kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt.

Varför vill jag käka pulver? Är det värt det? Vad vill jag ha som hjälper mig gå upp i rätt sorts vikt?

Ja fyller inte ens ut armarna på mitt skinnställ för böveln :mad:
Kanske låter weird - men käka utan hämningar, bli fet, träna, bygg muskler.. bli stor - deffa sen. Ingen kan inte gå upp i vikt. Det tar tid. Jag har kört pulver / creatin i perioder (aldrig anabola iaf..) men lagliga preparat, och en jävla massa protein. Det är lätt att räkna numer, med all innehållsförteckning. Jag sätter i mig minst 200, gärna 300 gram protein per dag. Fördelat på 4 måltider.

Jag önskar dock att jag var i din sits....för att lätt kunna minska på intagen å trilla i vikt.

Jag var som du (fast längre) för 8 år sen, kunde inte bli stor. Men sen, med rätt kost...inställning å jävlar anamma - har det blivit resultat.

Är 180 cm, 98 kg typ...jag har samma problem som du. fast tvärtom, jag får inte på mig skinnställ :S men jag är iaf inte liten. Men jag är övertygad om -att skulle du bo under samma tak, och inta exakt samma kost, samma antal öl, samma antal kallorier som jag på samma tid - skulle du öka i vikt. 99% av befolkningen skulle bli fettsäckar, om de inte sprang lika mkt som jag gör. Jag måste springa för att inte bli fet med den kosten jag kör, men å andra sidan bygger jag mkt.

:)

En tumregel är (som nämnts på flera ställen i tråden) 1 gram kolhydrater och 0,5 gram proteiner per kilo kroppsvikt i samband med träning. För att få den näringen ur vanlig mat finge det vara en rejäl tallrik.
Nåja, nu väger killen 55 - 58 kilo.

50 gram kolhydrat och 35 gram protein får du i en liter minimjölk. 2 dl havregryn och ½ liter minimjölk ger ca 25 gram protein och 65 gram kolhydrat? Inte direkt jättesvårt med andra ord.

Det finns ännu en anledningen till att äta en massa snabba kolhydrater direkt efter träning. Det hormon som styr tillväxt (både fett och muskler) är insulin, och insulin utsöndras som svar på en höjning av blodsockernivån. Alltså, ät en påse godis => insulin utsöndras i blodet => kroppen lägger på sig fett eller muskler, beroende på omständigheterna. Sker det i samband med träning så blir det mest muskler.

Vill man veta mer så kan man läsa på om glykemiskt index. Fredrik Pauluns böcker är bra.

Som nybörjare inom styrketräning kan man göra riktigt bra ökningar trots att man missköter kosten rätt ordentligt. Så avråder dig från att inhandla dyra kostillskott redan nu.

Varför käkar folk pulver?

Folk äter proteinpulver (antar att du menade just det) för att det är ett smidigt sätt att få sig protein.
Proteinpulver är inget magiskt i sig, det går lika bra med andra proteinkällor (tex tonfisk,kyckling, ägg).

Jag vill få upp min muskelmassa då det är det enda som får mig att gå upp i vikt, kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt.

Du äter inte tillräckligt. Punkt slut.
Vadå "enda som får dig gå upp i vikt"? Du kan inte bestämma om du går upp i fett, lr muskelvikt precis! Troligen blir en viktökning en kombination av dessa.

För att gå upp i vikt måste du få i dig mer energi än vad du förbrukar. Så enkelt är det!

Om man inte förbrukar den energin man får genom mat så är det knappast någon idè att äta tillskott.
Tillskott används när mat inte räcker som energi källa för att bygga upp muskler.
Alla som är nya på gymmet tror att tillskott är lösningen direkt när man börjar på gymmet, lär dig träna och äta rätt istället.

Hejsan, här kommer mina tipps.

Jag anser att pulver/protein drinkar är skit, själv prövat och visst man kan köra lite hårdare på gymmet och går upp snabbare.. MEN

MEEEN... så fort du slutar med pulvret och träningen, säg 2 veckor tappar du i princip ALLT, varför ? Jo därför att du byggt muskler på vätska, snabbt fånget lätt förgånget vettu.

Om du verkligen vill bli stark äre riktig mat som gäller inget annat mkt kött såklart !! och då menar jag riktigt kött, inge fläskkött eller kebab här inte !! ÄLGKÖTT !

:tummenupp

Sen tycker jag man ska tänka lite längre fram också.
Pulver och sånt hur nyttigt är det i längden?
Tänker man käka det resten av livet eller bara nått år? Bättre att lära sig äta rätt riktigt mat och sen leva med att man inte ser ut som mr perfect.

Inge kul att vara 50 bast och ha en kropp som är slut för man stoppade i sig några konstiga preparat som man inte visste exakt vad dom innehöll.

Jag är 1.84 och är näst intill underviktig, orsaken till de är att jag tränar mycket (fotboll) och jag äter för lite (går oftast hungrig). Jag vill gå upp i vikt (tänkte försöka börja när jag flyttar hemifrån) men jag tycker att pulverdrycker smakar SKIT jag får inte ner de. De har liksom en förmåga att nästan komma upp igen.

Nån mer än jag som knappt får ner pulverdrycker? :zpy

Finns de nått annat jag kan äta (+ träna) för att jag ska kunna gå upp i vikt?
(OBS inte vanlig mat, de tar för lång tid att göra sen är jag dålig i köket:tungan )

Last edited:
Thihi, va? 'Håll med mig eller håll käft', eller vaddå?

Gör så här; gå till ett gym. Hitta den största killen på gymet. Han den svinigt stora. Fråga honom vad du skall göra nu när du vill gå upp i vikt, börja mecka med gainers, eller lära dig äta. :bow .

Bra lösning. Han kommer få en liten burk med ryska piller i.

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back