Pulver - träning

vill du öka i vikt så måste du äta mkt mer än vanligt och träna mycket. har du tränat förut så går det snabbare. jag har nu på 5 månader gått upp 8kg (72-80kg), och har ätit ett extra huvudmål och ett eller två mellanmål om dagen samt Kreatin (6veckor) och proteinpulver. 3-5pass i veckan på gymet. något kilo fett får man nog räkna med men det går ju att träna bort senare.

ett bra boktips är "Maximal muskeltillväxt" av Kristian Berg och Fredrik Paulùn som inte alls var dyr, 200kr. bland det första man kan läsa där är att om man vill öka i massa måste man äta 500-1000kcal extra för att få i sig nog med energi för att både träna och sedan ha energi över för att få en muskeltillväxt.

jag hade uppehåll över jul 3 veckor då jag inte åt några tillskott (kreatin, protein) och körde kanske bara 1 pass i veckan. sedan efter jul då jag började om att köra hade jag inte tappat ett skit, snarare tvärt om.

ät vanlig mat med mycket kött.
jag kör med proteinet Whey-80

Lycka till!

Herregud, jag har förstått vad ni säger. Äta mer, det är något som är givet. Sen lyder topic "Pulver - Träning". Ni har redan nämnt det flera gånger att jag måste äta. Jag väljer att inte svara då det inte är nödvändigt.

Jag är mer intresserad av pulver & hur jag kan nyttja det. Har jag formulerat mig dåligt i mitt första inlägg, då får jag be om ursäkt för det. Men jag har läst era inlägg och förstått dem.

vill du öka i vikt så måste du äta mkt mer än vanligt och träna mycket. har du tränat förut så går det snabbare. jag har nu på 5 månader gått upp 8kg (72-80kg), och har ätit ett extra huvudmål och ett eller två mellanmål om dagen samt Kreatin (6veckor) och proteinpulver. 3-5pass i veckan på gymet. något kilo fett får man nog räkna med men det går ju att träna bort senare.

ett bra boktips är "Maximal muskeltillväxt" av Kristian Berg och Fredrik Paulùn som inte alls var dyr, 200kr. bland det första man kan läsa där är att om man vill öka i massa måste man äta 500-1000kcal extra för att få i sig nog med energi för att både träna och sedan ha energi över för att få en muskeltillväxt.

jag hade uppehåll över jul 3 veckor då jag inte åt några tillskott (kreatin, protein) och körde kanske bara 1 pass i veckan. sedan efter jul då jag började om att köra hade jag inte tappat ett skit, snarare tvärt om.

ät vanlig mat med mycket kött.
jag kör med proteinet Whey-80

Lycka till!

Tackar, väldigt intressant.

Det kan ju bero på att ungefär allt han sa är helt fel.

Haha på så vis :)

Last edited:
Det folk som ni som ger detta forumet ett så dåligt rykte, att söka information här är stört omöjligt utan att det skall komma folk med skadeglädje och inte har bättre för sig på dagarna. Synd att många trådar skall bli såhär nersmutsade av tragiska råttor så att man helt plötsligt är nere på samma nivå som på bike.se. Tragiskt.

Men som sagt, världen är inte perfekt. Inte ens bland motorcyklister i sverige.

Men du verkar mest vara inne på att pulver is the shit och pulver ska du äta. Är man då så dum att man startar en tråd där man säger emot folk som har kunskapen när man själv knappt orkar lyfta skivstången/gymnastikpåsen är det kanske bäst att hålla en lägre profil? Om inte annat så förtjänar man dumma svar samt länkar.
Inte går jag in i RRdelen och säger åt grabbarna att det där med däcksvärmare bara är skit, man ska göra burnouts istället, vilken typ av svar tror du jag får?

http://vet.hut.nu/?id=18

Hade du istället klickat på min andra länk som ledde till i stort sett alla träningsforum som finns på Svenska och där gått in & sökt information (istället för på ett hojforum som är ökänt för sin OT-del) så hade du ganska direkt insett att du, precis som flera gånger påtalats, inte har någon jättestor nytta av massa flashiga pulver, än.

Så, ska vi göra ett nytt försök? Du följer denna länk och skaffar lite egen information där den som bäst finns. Sen kommer du tillbaka hit och slutar kalla folk för dumma i huvet bara för att vi är som din mamma & säger åt dig hur du ska göra & inte göra för att bli stor & stark. Jag tror vi alla tjänar på det! Du slipper reta upp dig själv för att du argumenterar om något du inte har en aning om och vi slipper läsa dina otrevliga inlägg. Som bonus gör du ju även SH en tjänst genom att sluta bete dig som en barnrumpa.

//KTM-R

Ehm.. det råder delade meningar om det. Många (inkl. jag) är lite källkritiska när ett kosttillskottsföretag skriver artiklar om kosttillskottens fina effekter.

Max-OT handlar inte om kosttillskott över huvud taget. Jag ser det mer som en vänlig person som har tagit sig tiden att sammanfatta den allra viktigaste kunskapen man kan behöva när man ska träna seriöst. Och samtidigt passat på att föreslå några veckoscheman. Och informationen är ju inga stora hemligheter som är unika för Max-OT, utan det är ju vederlagda fakta som vilken näringsfysiolog eller idrottsläkare som helst kan intyga, fast i en lättfattlig form.

Det är som sagt inget magisk med proteinpulver, det är protein i pulverform helt enkelt. Men det har den fördelen att det är smidigt att ta med och behöver inte hållas kallt om det ska blandas med vatten direkt efter passet. Men det går lika bra att dricka t ex en liter mjölk, chokladmjölk, gainomax, äta ostmackor eller vad som helst. Bara du äter någonting ganska snart inpå passet.

Så om du har lång tid mellan avslutad träning och nästa måltid kan det vara en idé med en blandning av protein/kolhydrat. Eller ännu bättre, fria aminosyror/kolhydrat för att bryta den pågående protein nedbrytningen som uppstår under träningen.

Eller i ditt fall skulle jag rekommendera att ta drinken innan passet om du tränar innan frukost.

Men helvete människa lyssna på vad folk säger! Ät, ät och ät lite mer!
Skippa pulvret iaf första månaderna! mat räcker då

varför kan man inte börja med allt på en gång? :va
För att tillskott på den nivån är totalt waste med stålars. Går du inte upp i vikt med mammas mat äter du inte tillräckligt, thats it!

det enda jag vill med styrke stäning e att bli Biff :D å helllst så snabbt och enkelt som möjligt....

Om det vore så enkelt så skulle jag se ut som arnold nu :yoparty

Ryssfemmor direkt, då behöver du bara lyfta telefonkatalogen ett par gånger så ser du ut som hulken....

Eller så gör man rätt....

För att tillskott på den nivån är totalt waste med stålars. Går du inte upp i vikt med mammas mat äter du inte tillräckligt, thats it!

Rodz, vad bygger du detta på? Varför skulle en nybörjare inte behöva lika mycket näring efter träningen som en erfaren byggare? Oftast gör man ju sina största ökningar i början så jag skulle vilja påstå att det är SÄRSKILT viktigt i början att man får i sig tillräckligt med energi och protein i samband med träning.

Man hör ofta människor som säger att "det där med pulver är skit" och "mammas mat är bäst", men oftast är det bara något de hört från kompisar och sedan rapar upp. Jag har aldrig hört någon kunna underbygga den ståndpunkten.

En tumregel är (som nämnts på flera ställen i tråden) 1 gram kolhydrater och 0,5 gram proteiner per kilo kroppsvikt i samband med träning. För att få den näringen ur vanlig mat finge det vara en rejäl tallrik.

Mera proteinrik mat är väl det bästa men är man något som jag och inte orkar ställa mig o laga massa käk jämt så tycker jag gainer funkar utmärkt att öka i vikt av och sen hålla vikten. Dock givetvis i samband med mycket träning.
Jag äter alldeles för dåligt för att kunna bygga ordentligt och hade jag haft mer tid, ork o pengar så hade jag förmodligen gjort nåt åt det.

Aldrig fel att ha gainer hemma i vilket fall som helst, t.ex om man inte hinner käka frulle är det perfekt att slänga i sig en gainer. Jag måste ha en direkt efter träning annars mår jag illa.
Sen är det väl bara att prova dig fram vilket märke du föredrar.
Pris kontra smak så står Dahlblads Gainer Explosion högst på min lista iaf.
Star Nutritions grejer e billiga men smakar enligt mig inte speciellt gott.
Åk upp till MM Sports-butiken vid skanstorget, trevlig o kunnig personal :tummenupp

Dem hajar inte att jag vill gå upp i muskelmassa :)

Håll er till topic eller skit i å svara. Helvetes enkelt.

du kan inte gå upp i muskler om du inte ligger på kaloriöverskott (förutom precis i början när man startar träna men det går inte fort ändå) sen som någon sa att ligga på ett halvt g per kg är rent åt helvete för lite, ligg på minst 1.5g(protein)/kg om du är en en av dem som har svårt för att gå upp i kroppsvikt så börja räkna kalorier relativt hårt, om du verkligen ahr svårt för att gå upp så testa att lgga på 3000kcal per dag och se hur det går, och bli inte rädd när 6packet försvinner.

EDIT: en sak som många verkar debattera om angånde pulver/vanlig mat. hur jäkla svårt är det att läsa på hur mycket en portion gainer innehåller och inse att 22g protein är 22g protein. 140g protein per dag från vanlig mat plus 22g protein från pulver per dag är fanimig 162g protein per dag, avancerad matte det där.

Last edited:
Rodz, vad bygger du detta på? Varför skulle en nybörjare inte behöva lika mycket näring efter träningen som en erfaren byggare? Oftast gör man ju sina största ökningar i början så jag skulle vilja påstå att det är SÄRSKILT viktigt i början att man får i sig tillräckligt med energi och protein i samband med träning.

Man hör ofta människor som säger att "det där med pulver är skit" och "mammas mat är bäst", men oftast är det bara något de hört från kompisar och sedan rapar upp. Jag har aldrig hört någon kunna underbygga den ståndpunkten.

En tumregel är (som nämnts på flera ställen i tråden) 1 gram kolhydrater och 0,5 gram proteiner per kilo kroppsvikt i samband med träning. För att få den näringen ur vanlig mat finge det vara en rejäl tallrik.

Du behöver inte det enorma intaget som man har när man äter ORDENTLIGT + DRICKER GAINER när du BÖRJAR träna för du har inte kapacitet att göra dig av med det och det innebär bara att du lägger på dig ett överflöd av fett.

Sen om trådskaparen vill äta pulver bara för att han är lat och inte orkar ta tag i sin kost så fine inte mig emot.

Last edited:
Du behöver inte det enorma intaget som man har när man äter ORDENTLIGT + DRICKER GAINER när du BÖRJAR träna för du har inte kapacitet att göra dig av med det och det innebär bara att du lägger på dig ett överflöd av fett.

Säger du det så :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back