Pulsärsystem på en 01as R1a.

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Hejsan!

Är det någon fördel att ta bort pulsärsystemet på en 01as R1a? :confused:
Får man någon effektökning? På vissa hojar så får man en klar effektökning.
Man måste ju ändå koppla bort den om man ska justera in den i bänk.

Niclas Nybliven R1 ägare...(igen) :banana
 
Bossebult skrev:
Hejsan!

Är det någon fördel att ta bort pulsärsystemet på en 01as R1a? :confused:
Får man någon effektökning? På vissa hojar så får man en klar effektökning.
Man måste ju ändå koppla bort den om man ska justera in den i bänk.

Niclas Nybliven R1 ägare...(igen) :banana
Pulsärsystem :va
 
Med Pulsär menas nog Puls-Air som på Honda heter Pair-system. Det heter olika på olika märken.

Det är ett system där friskluft tillsätts efter förbränning för att få bort oförbrända avgaser tror jag. vet inte hur det funkar riktigt...
 
Du förlorar garanterat inte något på att ta bort pulsair systemet så ta bort det. Om inte annat tjänar du lite vikt.
 
Hejdu!

Jo,med pulsärsystem så menar jag det system som pumpar in ren luft i avgassystemet så man får renare avgaser.
Och om man kör med en airfuelmätare i bromsbänken så mäter man ju bränsle/luft blandningen.
Och om man inte kopplar ur den så får man fel värde på mätaren. För magert enligt lambdasonden.
Man vill ju mäta den exakta bränsle/luft blandningen,och om man då trycker dit extra luft i avgaserna så blir det ju fel värde.
Så frågan kvarstår,vad vinner man på att ta bort den? Ingen racing expert som vet?

Niclas



eus skrev:
Jo det var min tanke också, men han måste mena nåt annat eller?
Hjälper det verkligen å koppla bort den?
Och varför måste man göra det i bänkkörningar?
 
Jag har tagit bort det på min racehoj då det endast är extra vikt för mig. Gör ju ingen skillnad på effekten.

Du får även mindre avgassmällar :tummenupp
 
Bossebult skrev:
Hejdu!

Jo,med pulsärsystem så menar jag det system som pumpar in ren luft i avgassystemet så man får renare avgaser.
Och om man kör med en airfuelmätare i bromsbänken så mäter man ju bränsle/luft blandningen.
Och om man inte kopplar ur den så får man fel värde på mätaren. För magert enligt lambdasonden.
Man vill ju mäta den exakta bränsle/luft blandningen,och om man då trycker dit extra luft i avgaserna så blir det ju fel värde.
Så frågan kvarstår,vad vinner man på att ta bort den? Ingen racing expert som vet?

Niclas
Jaha då är jag med.
Det borde inte göra nån skillnad eftersom det är förgasare så använder den inte avgasvärden på något sätt.
Möjligtvis vikten då som Tommy säger
Kanske blir jobbigt vid besiktning dock
 
eus skrev:
Jaha då är jag med.
Det borde inte göra nån skillnad eftersom det är förgasare så använder den inte avgasvärden på något sätt.
Möjligtvis vikten då som Tommy säger
Kanske blir jobbigt vid besiktning dock

Bes, här i växjö fattar iaf inget sånt och dessutom så tar de inte några avgasvärden alls på en hoj (mer än ljudnivå)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top