Pulsärsystem på en 01as R1a.

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Hejsan!

Är det någon fördel att ta bort pulsärsystemet på en 01as R1a? :confused:
Får man någon effektökning? På vissa hojar så får man en klar effektökning.
Man måste ju ändå koppla bort den om man ska justera in den i bänk.

Niclas Nybliven R1 ägare...(igen) :banana
 
Bossebult skrev:
Hejsan!

Är det någon fördel att ta bort pulsärsystemet på en 01as R1a? :confused:
Får man någon effektökning? På vissa hojar så får man en klar effektökning.
Man måste ju ändå koppla bort den om man ska justera in den i bänk.

Niclas Nybliven R1 ägare...(igen) :banana
Pulsärsystem :va
 
Med Pulsär menas nog Puls-Air som på Honda heter Pair-system. Det heter olika på olika märken.

Det är ett system där friskluft tillsätts efter förbränning för att få bort oförbrända avgaser tror jag. vet inte hur det funkar riktigt...
 
Du förlorar garanterat inte något på att ta bort pulsair systemet så ta bort det. Om inte annat tjänar du lite vikt.
 
Hejdu!

Jo,med pulsärsystem så menar jag det system som pumpar in ren luft i avgassystemet så man får renare avgaser.
Och om man kör med en airfuelmätare i bromsbänken så mäter man ju bränsle/luft blandningen.
Och om man inte kopplar ur den så får man fel värde på mätaren. För magert enligt lambdasonden.
Man vill ju mäta den exakta bränsle/luft blandningen,och om man då trycker dit extra luft i avgaserna så blir det ju fel värde.
Så frågan kvarstår,vad vinner man på att ta bort den? Ingen racing expert som vet?

Niclas



eus skrev:
Jo det var min tanke också, men han måste mena nåt annat eller?
Hjälper det verkligen å koppla bort den?
Och varför måste man göra det i bänkkörningar?
 
Jag har tagit bort det på min racehoj då det endast är extra vikt för mig. Gör ju ingen skillnad på effekten.

Du får även mindre avgassmällar :tummenupp
 
Bossebult skrev:
Hejdu!

Jo,med pulsärsystem så menar jag det system som pumpar in ren luft i avgassystemet så man får renare avgaser.
Och om man kör med en airfuelmätare i bromsbänken så mäter man ju bränsle/luft blandningen.
Och om man inte kopplar ur den så får man fel värde på mätaren. För magert enligt lambdasonden.
Man vill ju mäta den exakta bränsle/luft blandningen,och om man då trycker dit extra luft i avgaserna så blir det ju fel värde.
Så frågan kvarstår,vad vinner man på att ta bort den? Ingen racing expert som vet?

Niclas
Jaha då är jag med.
Det borde inte göra nån skillnad eftersom det är förgasare så använder den inte avgasvärden på något sätt.
Möjligtvis vikten då som Tommy säger
Kanske blir jobbigt vid besiktning dock
 
eus skrev:
Jaha då är jag med.
Det borde inte göra nån skillnad eftersom det är förgasare så använder den inte avgasvärden på något sätt.
Möjligtvis vikten då som Tommy säger
Kanske blir jobbigt vid besiktning dock

Bes, här i växjö fattar iaf inget sånt och dessutom så tar de inte några avgasvärden alls på en hoj (mer än ljudnivå)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top