Puckelns vara eller inte....???

Har säkert avhandlats tidigare, men hur är det ur säkerhetssynpunkt? Puckeln är ju visserligen i nåt skummaterial, så det borde ju vara bra om man åker i asfalten med ryggen före. Men om man skulle gå av i lite högre hastighet bör puckeln göra att man tumlar runt på ett sätt man inte hade gjort utan?

För övrigt har jag själv ett Berikställ med puckel. Kör med en gratisryggsäck jag fått från jobbet (värd ca 99kr) och det funkar utmärkt.

Efter mitt senaste ställ-inköp så är jag för puckel. Hade inte det på det gamla stället men det nya blev med puckel. Det är en jävla skillnad i luftmotstånd. Inte alls lika jobbigt att åka hoj med som utan. Visserligen kör jag motard så jag påverkas väl mer av vinden men man sitter ju ganska upprätt på en monster också...?

Japp, sitter rakt upp och ner med överkroppen vilket är riktigt skönt. Hur gör du med ryggsäcken, funkar det eller sitter den som ett arsle bakpå puckeln??? Får du över en jacka utanpå, vi bor ju liksom inte i södra spanien....

Intressant tråd tycker jag. Har alltid undrat vad det är för fördel med puckeln!?

Jag har en Spidi två delat race skinn ställ och den är super skön. Den är utan puckel..
Har planer på att sälja den och köpa annat, (p.g.a. julmaten) :D men INGEN hel ställ kan jag säg.
Blir nog svårt att hitta en minst lika bra ställ.. har blivit kräsen efter SPIDI! :)

Synd bara att dom kostar skjortan! :(

Jag snackade med några ambulanskillar i somras och dom sa att puckeln var en stor nackdel vid olyckor. Om den skadade ligger på rygg så kommer ryggraden att ligga högre upp, då kommer huvudet inte att ha något stöd och nacken belastas mycket hårt. Vid en eventuell ryggmärgsskada så förvärras den avsevärt...

Hade ett ställ med puckel och har nu ett utan. Mkt skönare utan i alla lägen, dels om man har nån tröja/jacka över eller när man sitter och vilar i en stol eller liknande. Inga problem att åka med puckel och ryggsäck iaf.

Japp, sitter rakt upp och ner med överkroppen vilket är riktigt skönt. Hur gör du med ryggsäcken, funkar det eller sitter den som ett arsle bakpå puckeln??? Får du över en jacka utanpå, vi bor ju liksom inte i södra spanien....

Har inte använt ryggsäck med det nya stället men har svårt att tro att det skulle vara några problem. Det är väl bara släppa lite på remmarna.
Har aldrig kört hoj med jacka ö.h så jag har ingen aning, en vanlig tröja är iaf inga problem att dra över.

Helt klart minskar puckel turbulensen i hög fart. För mig faller dock puckelalternativet bort p.g.a att hjälmen (provat flera) tar i puckeln när man kryper ihop, har väl kort hals eller nå't...

Se'n att helställ per automatik är säkrare än ett delat köper jag inte. Spykes och Dainese budjetställ spricker i ryggstrechen och i sömmar på axlar, höfter, knä etc som kommer i kontakt med asfallten, helt värdelös italiensk kvalitet om ni frågar mig. Har själv ett delat Halvarsson som varit ordentligt i backen tre gånger, håller fortfarande ihop bra!

Puckeln är ju perfekt för att bygga in en "vattenpåse" i. Bra som fan om man åker långa sträckor när det är varmt. Jag har inte upplevt något problem med puckel och ryggsäck :tummenupp

Inte bara, den skall också minska risken för grova Whiplash skador:tummenupp

Har du läst det här på SH eller? Nonsens minst sagt.
Läs Niklasinorrs inlägg.
Att det finns inom racingen är en kompromiss man valt för att få ut de där sista kilometrarna i toppfart. Kanske är det lite förarmiljö också med minskad turbulens. Jag såg den först i 125 och 250 klasserna men efterhand konkurransen tätnade i 500 efter Mick Doohans frånfälle dök den upp även där.

Ähh...det mesta man äger väljer man till stor del för att det är snyggt...kläder, hoj, bil, möbler. Ofta tar sig funktionalliteten en törn.....och jag måste fan säga att det ser rätt fränt ut med puckel...

Brukar gå att ta loss puckeln.. Jag var tvungen o göra det för o få igen mitt rengnställ.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT