Puckelns vara eller inte....???

Hmm... vart sitter CE-märkningen på puckeln som vissa anser vara säkerhetsutrustning? :D

Till trådskaparen skulle jag föreslå 2-delat skinnställ eller lös jacka och byxor (som kan sammankopplas) då det helt enkelt passar ditt hojval bättre.

Mvh Stilpolisen :näsblod

Hmm... vart sitter CE-märkningen på puckeln som vissa anser vara säkerhetsutrustning? :D

Till trådskaparen skulle jag föreslå 2-delat skinnställ eller lös jacka och byxor (som kan sammankopplas) då det helt enkelt passar ditt hojval bättre.

Mvh Stilpolisen :näsblod

Schysst förslag, sen har du redan dödat konversationen med att skriva under med "stilpolisen":gnissla Jag köper inte skinnställ efter hojtyp, är ingen sån kille som anser att det stället eller den typen av hoj passar, jag vill ha funktion och säkerhet. Sen får det gärna vara snyggt det tycker jag nog, jag kollar naturligtvis efter snygga grejer men låser mig inte vid hojtypen.
Kolla in Lindstrands sepang ställ, det är snyggt och har en liten puckel, det är nog min melodi:yoparty

gud

har vurpat många gånger,smäller du smälle.blir ej mjukare.

Schysst förslag, sen har du redan dödat konversationen med att skriva under med "stilpolisen":gnissla Jag köper inte skinnställ efter hojtyp, är ingen sån kille som anser att det stället eller den typen av hoj passar, jag vill ha funktion och säkerhet. Sen får det gärna vara snyggt det tycker jag nog, jag kollar naturligtvis efter snygga grejer men låser mig inte vid hojtypen.
Kolla in Lindstrands sepang ställ, det är snyggt och har en liten puckel, det är nog min melodi:yoparty

gay,riktiga men kör med det stället GUD gav oss

Last edited:
Som tidigare skrevs så köper man bågar och prylar med tanke på design och varumärke, funktion är ofta sekundärt, att säja något annat vore att hyckla för MIN del. Att en puckel kan se cool ut är en sak, men de argument FÖR puckel har nog inte riktigt övertygat mej är jag rädd. Det får bli utan när jag köper mitt nästa helställ, om ingen annan har någon konkret FÖR förutom luftmotstånd, då jag sällan kör över 50km/h skiter jag i luftmotstånd :)

Har du läst det här på SH eller? Nonsens minst sagt.
Läs Niklasinorrs inlägg.
Att det finns inom racingen är en kompromiss man valt för att få ut de där sista kilometrarna i toppfart. Kanske är det lite förarmiljö också med minskad turbulens. Jag såg den först i 125 och 250 klasserna men efterhand konkurransen tätnade i 500 efter Mick Doohans frånfälle dök den upp även där.

Absolut korrekt.. I MotoGP ligger en del elektronik i pucklen, och därför vill man hälst inte ha den bort - även om den är en säkerhets risk.

Ska se om jag kan hitta den presentation jag så i FIM´s Medical Panel om just pucklerna, som läkerna är misnöjda med - av säkerhetsmnässiga hänsyn..

Jag snackade med några ambulanskillar i somras och dom sa att puckeln var en stor nackdel vid olyckor. Om den skadade ligger på rygg så kommer ryggraden att ligga högre upp, då kommer huvudet inte att ha något stöd och nacken belastas mycket hårt. Vid en eventuell ryggmärgsskada så förvärras den avsevärt...

Låter logiskt
Samtidigt borde det ju inte vara något problem att välja ett material med låg bärighet, för att slippa ovanstående problem.

...är ingen sån kille som anser att det stället eller den typen av hoj passar, jag vill ha funktion och säkerhet.

...kolla in Lindstrands sepang ställ, det är snyggt och har en liten puckel, det är nog min melodi

Eftersom du kör en ren "gatcykel" misstänkte jag starkt att du var ute efter funktion OCH säkerhet, men det är svårt att få både och med ett helställ, därför föreslog jag delat...

Själv kör jag redan med "Sepang" vilket du föreslår... Och visst är det snyggt och i första hand konstruerat för banåkning så nog är det säkert alltid. Men på sommaren blir det dock relativt varmt eftersom det saknar ventilation och vid en regnskur släpper det snabbt in väta eftersom det är en stor del strechmaterial.

Eftersom du kör en ren "gatcykel" misstänkte jag starkt att du var ute efter funktion OCH säkerhet, men det är svårt att få både och med ett helställ, därför föreslog jag delat...

Själv kör jag redan med "Sepang" vilket du föreslår... Och visst är det snyggt och i första hand konstruerat för banåkning så nog är det säkert alltid. Men på sommaren blir det dock relativt varmt eftersom det saknar ventilation och vid en regnskur släpper det snabbt in väta eftersom det är en stor del strechmaterial.

Ja och eftersom sepangstället är slut i storlek 52, vad annars :huvet ,så fick det bli ett Dainese laguna seca helställ med liten puckel, perforerat på bröstet. Vitt och svart, jag tror säkerheten har fått sitt och fåfängan har definitivt fått sitt. Kommer på posten på fredag så på lördag kan jag informera om det verkar bra eller inte.:)

Lycka till med ditt nya ställ! :tummenupp

Helt OT men värt att nämnas:
Vår fåfänga verkar ha likheter... Var på vippen att köpa ett vitt Dainese, Laguna Seca förra vintern men fick ett väldigt schyst deal på det "nästan" lika snygga Lindstrands, Sepang som jag tog istället.

Jag kör också med ett Sepang och funderar på om inte man kan lämna det till en skinnskräddare som perforerar det lite. Så mycket borde det ju inte göra för säkerheten? Iallafall inte om man drar en paralell till dasspapper. Det går ju aldrig av där perforeringen är! :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT