Puch Maxi, plugg

tankalex07

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
Puch Maxi
Tja! Tror detta är fel tråd men jag ställer frågan ändå.

Märkte att det sitter en plugg vid insuget i cylindern på min Puch Maxi. Funderar på om jag ska borra eller banka bort den? Folk säger att borra är bäst men jag har ju aldrig använt en Dremel. Om jag nu skulle banka ur pluggen, skulle det skada cylinder på något sätt?

mvh
 
Pluggen bankas väl utåt från insidan så insuget måste loss först ? Nu är det skitlänge sen jag skruvade gamla moppar men dom jag sett har suttit en svetsloppa på insidan av insug och en fläns på utsidan så det är ingenting du bankar inåt
 
Maxin har samma cylindertyp som Puch montana, som jag ägde en i min ungdom. Jag försökte också banka ur pluggen med trasig cylinder som följd. Borra är inte så lätt då det är en hårdmetallplugg. Mina polare berättade att man brukade göra en dragstång och sen skruva ut pluggen. Detta funkade tydligen. Jag köpte en färdig 60cc cylinder med kolv från addemoto istället.
 
”Dra plöggen” gjorde man enklare på Florida/Alabama/Dakota/Nevada med fläktkylda motorn. Ev årsmodellsberoende men sedermera blev det enklare att bläddra i Hobbex och leta cylindrar ”endast för tävlingsbruk” :) Lika med Suzuki/Yamaha som hade slidmatning med hårdmetallrestriktion i insugskåpan.
 
”Dra plöggen” gjorde man enklare på Florida/Alabama/Dakota/Nevada med fläktkylda motorn. Ev årsmodellsberoende men sedermera blev det enklare att bläddra i Hobbex och leta cylindrar ”endast för tävlingsbruk” :) Lika med Suzuki/Yamaha som hade slidmatning med hårdmetallrestriktion i insugskåpan.
Appapp, japsarna var icke slidmatade. Däremot hade de vevhusinsug via reedventil.
:mattias

pluggen har en ”midja” och det finns ett hål underifrån och upp under insuget som fylldes igen med svets. Det är denna fyllning man ska borra bort i så fall. Inte sällan missar man lite och slår sönder insuget när man knackar ur pluggen.

jag vill minnas att insuget med plugg är 6,85mm.
Jag körde i ett 7mm borr som nöp fast och råkade rycka loss pluggen så den snurrade fritt.

körde borrmaskinen jättelänge och drog fram och tillbaka och lyckades ”slipa” ner svetsfyllningen såpass att pluggen gick att knacka ur. Sedan filar man bort kanterna i fodret, breddar insug och avgas en smula så bör den gå bra sedan.

idag skulle jag köpt en färdig cylinder ifall jag inte hade flera stycken.
 
I min glada ungdom gjorde jag också ett försök med att banka ut pluggen på min Dakota, med oval cylinder som följd (nå ja, så illa var det inte, men den tog stryk). Det gick inte att borra ut den då den monterats på ett finurligt sätt med den här midjan som @MartinB nämner så att pluggen snurrade. Lösningen blev att fräsa ur hålet (som jag minns var på ovansidan av insuget), så ramlade pluggen ut.
 
Tja Martin!
Jo jag har funderat på o skaffa ett sådant kit men det blir svårt, för vilka pengar då? Får nog vänta till jag skaffar ett jobb i framtiden antar jag. :P
 
I min glada ungdom gjorde jag också ett försök med att banka ut pluggen på min Dakota, med oval cylinder som följd (nå ja, så illa var det inte, men den tog stryk). Det gick inte att borra ut den då den monterats på ett finurligt sätt med den här midjan som @MartinB nämner så att pluggen snurrade. Lösningen blev att fräsa ur hålet (som jag minns var på ovansidan av insuget), så ramlade pluggen ut.
Jag ska nog bara spara ihop till en 5 hästars 50cc cylle istället. Tack ändå!
 
Maxin har samma cylindertyp som Puch montana, som jag ägde en i min ungdom. Jag försökte också banka ur pluggen med trasig cylinder som följd. Borra är inte så lätt då det är en hårdmetallplugg. Mina polare berättade att man brukade göra en dragstång och sen skruva ut pluggen. Detta funkade tydligen. Jag köpte en färdig 60cc cylinder med kolv från addemoto istället.

jasså! Jag ska nog köpa en 5,5hk cylle istället men behöver först få ihop lite ? först! ?
 
Pluggen bankas väl utåt från insidan så insuget måste loss först ? Nu är det skitlänge sen jag skruvade gamla moppar men dom jag sett har suttit en svetsloppa på insidan av insug och en fläns på utsidan så det är ingenting du bankar inåt
Jag antar det, jag ska nog köpa en 5 hästars cylle istället så slipper jag oroa mig om min org cylle. Tack för att du svarade dock ?
 
Tja Martin!
Jo jag har funderat på o skaffa ett sådant kit men det blir svårt, för vilka pengar då? Får nog vänta till jag skaffar ett jobb i framtiden antar jag. :p
Om du hinner fylla 16 kan du ju ta ett mc-kort och köra 125:a istället. Både lagligt och peppigare än en moped. :cpparty
 
Appapp, japsarna var icke slidmatade. Däremot hade de vevhusinsug via reedventil.
:mattias

pluggen har en ”midja” och det finns ett hål underifrån och upp under insuget som fylldes igen med svets. Det är denna fyllning man ska borra bort i så fall. Inte sällan missar man lite och slår sönder insuget när man knackar ur pluggen.

jag vill minnas att insuget med plugg är 6,85mm.
Jag körde i ett 7mm borr som nöp fast och råkade rycka loss pluggen så den snurrade fritt.

körde borrmaskinen jättelänge och drog fram och tillbaka och lyckades ”slipa” ner svetsfyllningen såpass att pluggen gick att knacka ur. Sedan filar man bort kanterna i fodret, breddar insug och avgas en smula så bör den gå bra sedan.

idag skulle jag köpt en färdig cylinder ifall jag inte hade flera stycken.
Yamaha FS1-E var iallafall slidmatad.
 
Denna tråd får mig att tänka på vilken skillnad då det är idag mot förr då det gäller moppestrypningar. Då fick man borra, fräsa, knacka pluggar, det skulle filas halvmåne på kolven, förgasare skulle borras upp och gud vet vad som mer gjordes.

Detta skulle också göras med en 15-årings kompetens under ständig tidspress för körning var prio ett och utan internet med Youtube instruktioner på hur det eventuellt gick till.

Det var helt enkelt mer sport förr men man lärde sig mycket av alla misstag och fick erfarenhet av att skruva och lärde nog sig en hel del.
 
Måste det inte vara en roterande slid för att det ska kallas slidmatat?
Japp så är det med FS1-E hade roterande slid, efterföljaren som kort o gott heter FS1 den har Reed. FS1-E såldes aldrig i Sverige, men i Danmark o Finland England Tyskland o säker fler länder.

The Yamaha FS1-E has a 49cc single cylinder 2-stroke air cooled rotary valved engine with a four-speed gearbox. I

 
Japp så är det med FS1-E hade roterande slid, efterföljaren som kort o gott heter FS1 den har Reed. FS1-E såldes aldrig i Sverige, men i Danmark o Finland England Tyskland o säker fler länder.

The Yamaha FS1-E has a 49cc single cylinder 2-stroke air cooled rotary valved engine with a four-speed gearbox. I

Lesson learn ??
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top