Publiksporten RoadRacing

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag förstår fortfarande inte varför SM i roadracing inte har en officiell webbsida... jag har sagt det 100-tals gånger både på SVEMO möten, i mail till förbundet, och på alla ställen sånt här diskuteras...

Kolla på WSBK, MotoGP, IDM, CEV, CIV, BSB, etc... Vad har i stort sett alla nationella mästerskap i hela världen gemensamt, som vi inte har? EN bra webbsida för serien med kalender, information om serien och klasser, överskådliga resultat, förarpresentationer, nyheter, information om banorna, etc... EN gemensam profil flr samtliga race i serien. Samma schema varje helg, samma biljettpriser, samma upplägg, etc. Allt för att göra det så lättillgängligt och överskådligt för publik och intresserade... Fan, det vi håller på med är ett skämt... Olika upplägg varje tävling, olika serier på olika helger, information spridd på varje individuell arrangörs mer eller mindre röriga sidor. Resultat spridda på arrangörernas sidor, mylaps, amigoo, etc. Serieresultat nånstans på SVEMO's röriga och spretiga sida... Olika live timing på olika helger, etc... Dåligt med reklam för racen... Det är ju nästan som att man verkligen anstränger sig för att göra det så svårt som möjligt för dom få intresserade som finns....

Det ska vara EN serie, ETT mästerskap, med ETT upplägg, som ser likadant ut på alla banor, med samma schema varje helg, samma biljettpris varje helg, samma anmälningsavgift för förarna varje helg, EN webbsida med all information och live timing på.

Hur svårt ska det vara....
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är inte befolkningstätheten som gör att realroadracing drar så mycket mer publik och startande förare. Tyska Mästerskapet IDM superbike hade under 1000 i publik på deras premiär på Lausitzing. Som LMS hade på sitt SM senast.

Ehum.. *host*

Närmare 1500 faktiskt (utan att räkna team och funktionärer).
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag förstår fortfarande inte varför SM i roadracing inte har en officiell webbsida... jag har sagt det 100-tals gånger både på SVEMO möten, i mail till förbundet, och på alla ställen sånt här diskuteras...

Kolla på WSBK, MotoGP, IDM, CEV, CIV, BSB, etc... Vad har i stort sett alla nationella mästerskap i hela världen gemensamt, som vi inte har? EN bra webbsida för serien med kalender, information om serien och klasser, överskådliga resultat, förarpresentationer, nyheter, information om banorna, etc... EN gemensam profil flr samtliga race i serien. Samma schema varje helg, samma biljettpriser, samma upplägg, etc. Allt för att göra det så lättillgängligt och överskådligt för publik och intresserade... Fan, det vi håller på med är ett skämt... Olika upplägg varje tävling, olika serier på olika helger, information spridd på varje individuell arrangörs mer eller mindre röriga sidor. Resultat spridda på arrangörernas sidor, mylaps, amigoo, etc. Serieresultat nånstans på SVEMO's röriga och spretiga sida... Olika live timing på olika helger, etc... Dåligt med reklam för racen... Det är ju nästan som att man verkligen anstränger sig för att göra det så svårt som möjligt för dom få intresserade som finns....
Av det enkla skälet att det fanns minst tre varianter på samma sak för några år sedan i 1000 cc 1 pro superbike i stcc 2 nordic superbike i so 3 superbike i sm (halvrookie) samt i viss mån BOTT. Alla hade förstås sin egen information i den mån det fanns någon.

I sm var det stort fokus på två utdöende 2 taktsklasser som dom andra inte var särskilt intresserade av.

Den stora soppan kring vilka klasser som hade sm status gjorde det inte bättre.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I folkrace är betydligt fler deltagare lokala förmågor och det skapar en betydligt större samhörighet med sporten. Det är rr akillishäl att även dom ''låga'' klasserna saknar lokal förankring.

Jag skulle tro att många hellre sätter sitt barn i en gocart (mini,j60) eller sin moppe tonåring i en folkrace bil än på en mc.

Det blir ju förhoppningsvis lite bättre när VMP byggs, då får ju folket i mälardalen en ordentlig bana nära inpå. En sak som någon entreprenör borde fixa är ett stort, larmat och låst garage där man kan parkera sin banhoj på ett lagom avstånd från banan mot en årsavgift, där frakt ut till banan ingår. Då skulle man slippa dra runt på hojen, vilket kan vara lite besvärligt för 16-åringar utan det skulle räcka med att ta sig till banan, vilket kommer bli rätt lätt. :banana
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det blir ju förhoppningsvis lite bättre när VMP byggs, då får ju folket i mälardalen en ordentlig bana nära inpå. En sak som någon entreprenör borde fixa är ett stort, larmat och låst garage där man kan parkera sin banhoj på ett lagom avstånd från banan mot en årsavgift, där frakt ut till banan ingår. Då skulle man slippa dra runt på hojen, vilket kan vara lite besvärligt för 16-åringar utan det skulle räcka med att ta sig till banan, vilket kommer bli rätt lätt. :banana

Hur ska buskörningen på gata försvaras när en bana finns så nära inpå?!?

Skämt åsido är förvaring vid banan inte en dum ide. Denna service finns vid den banan jag har licens för här i Japan. Runt $150/månad, med en extra framkörningsavgift på ungefär lika mycket. Men då står hojen framme när man kommer. Värmare på och tankad. Garaget kan även användas som mekplats vid behov.

Vem driver det? En professional rejsputte som dessutom ger råd och support under dagen.

Billigt är det inte, men det är värt varenda spänn!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Skämt åsido är förvaring vid banan inte en dum ide.

Det finns på flera spanska banor och andra banor runt om i Europa. Till exempel på Valencia kan du hyra en depåbox hela året (om du vill betala hela din Lamborghini's värde i årshyra) eller ett betydligt billigare garage som ligger under läktaren mellan kurva 1 och 2.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
J
Det ska vara EN serie, ETT mästerskap, med ETT upplägg, som ser likadant ut på alla banor, med samma schema varje helg, samma biljettpris varje helg, samma anmälningsavgift för förarna varje helg, EN webbsida med all information och live timing på.

Hur svårt ska det vara....

Inte speciellt, men ingen brinner för det, http://nordicbott.net/ är ett jättebra exempel på en bra sida med info både för förare och publik.
Frågan är bara vem som är serieansvarig för SBK ? ( Precis som Alex Lind för BOTT) och finns nån som orkar driva en sida?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Viking motorpark förbättrar inte möjligheterna för rr sport i två stora befolkningscentra Götergsregionen och region Skåne. Det är ett område med gynsamt klimat för motorsport på vår o höst.

Idag körs en rr tävling på falkenberg, det är allt. Nästan all annan verksamhet bedrivs.som privata bandagar av svenska eller utländska bolag.

En grej som klubbar missar är att få kontakt med alla lokala moppeungar. En seriöst arrangerad moppeträff hade varit ett sätt att få kontakt med dessa. Idag är deras kontakt med motorsport en ''svartarrangerad'' moppeträff där ''tävlingsledningen'' går upp i rök vid en olycka eller när polisen kommer.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Viking motorpark förbättrar inte möjligheterna för rr sport i två stora befolkningscentra Götergsregionen och region Skåne. Det är ett område med gynsamt klimat för motorsport på vår o höst.

Idag körs en rr tävling på falkenberg, det är allt. Nästan all annan verksamhet bedrivs.som privata bandagar av svenska eller utländska bolag.

Nej, men det förbättrar avsevärt i det befolkningstätaste området i landet.
Malmö eller Göteborg borde det nog också planteras en ordentlig motorbana, långt från alla tjuriga människor. Bara att börja jobba på att få till en bana, det har ju bara tagit folket bakom VMP några decennier att komma såhär långt. :gnissla
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Inte speciellt, men ingen brinner för det, http://nordicbott.net/ är ett jättebra exempel på en bra sida med info både för förare och publik.
Frågan är bara vem som är serieansvarig för SBK ? ( Precis som Alex Lind för BOTT) och finns nån som orkar driva en sida?

Jag orkar driva hemsidan, mot en lagom (liten, men rimlig) ersättning. iaf tekniskt, sen innehållsmässigt behövs ju folk som är på plats och som sköter viss rapportering samt hantering av resultat.

För resultat, så sitter Svemo på den informationen i TA-systemet. Så öppnar dom bara sin databas med ett API, så är en stor del löst.

Sen tyvärr, så är RR splittrat i läger. Vi har SM, SO och NM. I alla år, och olika serier och klasser.

Tiderna tillåter inte sådant utan kör ett fast X antal klasser, utefter underlaget. Starta om på ny kula. Finns det sen underlag för fler serier och klasser, då kan man köra dom.

Jag kan ta upp detta med Svemo (igen). Likt Macke gjort oxå, det här med behovet av en hemsida för allmänheten, inte för deltagare...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jag hade www.roadracing.se en gång i tiden, släppte den till svemo, det ligger inget på den nu, tror det är lodnert eller brånalt som sitter på den.

håller med om att allt borde skrotas och börja om, och jag tror att Luff är nått på spåren med korta heat, det finns inget att förlora, bara att prova nytt.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag orkar driva hemsidan, mot en lagom (liten, men rimlig) ersättning. iaf tekniskt, sen innehållsmässigt behövs ju folk som är på plats och som sköter viss rapportering samt hantering av resultat.

För resultat, så sitter Svemo på den informationen i TA-systemet. Så öppnar dom bara sin databas med ett API, så är en stor del löst.

Sen tyvärr, så är RR splittrat i läger. Vi har SM, SO och NM. I alla år, och olika serier och klasser.

Tiderna tillåter inte sådant utan kör ett fast X antal klasser, utefter underlaget. Starta om på ny kula. Finns det sen underlag för fler serier och klasser, då kan man köra dom.

Jag kan ta upp detta med Svemo (igen). Likt Macke gjort oxå, det här med behovet av en hemsida för allmänheten, inte för deltagare...

Jag är ingen webutvecklare, men jag kan jobba med backend och integreringar. (Frontend är inget jag borde jobba på om man inte vill att sidan ska dö sotdöden. :crash )
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
jag hade www.roadracing.se en gång i tiden, släppte den till svemo, det ligger inget på den nu, tror det är lodnert eller brånalt som sitter på den.

håller med om att allt borde skrotas och börja om, och jag tror att Luff är nått på spåren med korta heat, det finns inget att förlora, bara att prova nytt.

SVEMO sitter på den, så det borde ju gå att göra nåt.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är också något jag har påpekat länge. Men ändå drar man igång en speedstercup som ett komplement till rookie 600 / 1000 som till 90 procent innehåller hojar som kan köra i rookieklasserna.

Jag anser att svensk rr skall bestå av sst600, sb1000, rookie 600, rookie1000 samt en lågeffektsklass för hojar på max 48 hk (a2). Lågeffektsklassen skall vara öppen för alla från 13 år. Inget annat skall vara välkommet på sm helger. Det ger en tydlighet för publiken vem som tävlar mot vem. Däckskraven slicks eller mönstrat bör vara samma i rookie respektive elitklass. Det gör det enklare att jämföra tider mellan elit och övriga förare.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tänk om RR-förarna, allihopa, kunde få lägga sin åsikt via en undersökning om "hur vill vi ha det" och sen X förslag och sen spikas det. CB_tobbes förslag ovan är mer än rimlig. Förenkla allting, gör det billigare. Gör det tydligt både för deltagare som publik om vad för typ av produkt "SM" handlar om.

Den enda som ev. kan husera allt under samma tak är Mike Luff, men tyvärr kommer nog han aldrig välja att köra SM enbart, utan han har ju sina övriga olika mästerskap att värna om. Det har lite alltid varit två olika läger, i med att SM arrangeras nästan varje gång av olika arrangörer.

Förhoppningsvis kan någon med resurserna se helheten och ta sig an jobbet att få tillbaka intresse för RR igen i Sverige.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
SM skulle behöva en arrangör av stcc eller tta typ som ''förpackade'' det till en produkt och tog hjälp av klubbarna med arrangemanget på plats. Tyvärr saknas nog pengarna som bilindustrin tillför till stcc.

Inte ens i bilsport räckte pengar m.m. att driva två konkurrerande serier. Efter en säsong började dom forna revalerna stcc och tta att samarbeta med målet att slå samman det till en serie, vilket skedde till 2013.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag anser att svensk rr skall bestå av sst600, sb1000, rookie 600, rookie1000 samt en lågeffektsklass för hojar på max 48 hk (a2).

125gp/moto3? :7peta

Men kan bara instämma att det är en enda röra. När jag skulle ta licensen för ett par år sen hade jag inte en aning om att det fanns olika serier, och jag hittade ingen information om det heller.
När jag sen började köra fick jag förklarat av en annan förare att det fanns både sm, so och rookie cup. Poängen man körde ihop i SO räknades in i rookie cup, men inte tvärtom? Som gjort för att röra ihop det.
Tror fortfarande inte jag riktigt förstått skillnaden mellan de olika serierna.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
125gp/moto3? :7peta

Men kan bara instämma att det är en enda röra. När jag skulle ta licensen för ett par år sen hade jag inte en aning om att det fanns olika serier, och jag hittade ingen information om det heller.
När jag sen började köra fick jag förklarat av en annan förare att det fanns både sm, so och rookie cup. Poängen man körde ihop i SO räknades in i rookie cup, men inte tvärtom? Som gjort för att röra ihop det.
Tror fortfarande inte jag riktigt förstått skillnaden mellan de olika serierna.
125 gp flyttar vi in i classic raceing såsom gamla 250gp. Moto3 där finns tyvärr bara enstaka hojar i sverige p.g.a högt pris.
Att du inte förstår dagens klasser är du inte ensam om. Det gör garanterat inte publiken eller många funktionärer heller.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Har svårt att se att vi ska få en stor publik igen med enbart Roadracing tävling på agendan. På -90 talet vid bra väder kunde vi ibland ha en publik på 4-5000 på sm finalen på Knutstorp, mesta dels gatknuttar som tog sig dit för att kolla. Dessa lyser med sin frånvaro nu, idag kör de hellre ett mc-rally med tillhörande tipspromenad etc.

För att få ett allmän intresse så krävs nog antingen att man kör ihop med bilklasser eller samordnar tävlingen med någon form av evenemang typ mc-träff (lelle träffen drar väl en 2-3000 pers?), musik evenemang med öltält eller annat. Fiver var på god väg när de samordnade Smokey 200 med Swedish truck meet. Även LMS verkar ha många kreativa inslag. Vad gäller klassindelning är det absolut viktigaste att det finns vettiga ungdomsklasser så att vi kan få in dem i racingen. Sen är det enkelt utöver ungdomsklasser: 4 klasser, 1000/600 delat senior och elit.

Dessutom finns det ganska mycket andra alternativ för en förare idag. Det är bara att se på förra SM helgen, samtidigt gick DMR1000 på Lausitzring vilket drog en del sydsvenska sbk förare, några andra valde Gotland ring. Samma helg körde Teamtrackday ett evenemang på Anderstorp med race, A och B finaler, 1000 o 600. Vi var ett gäng sydsvenskar som körde där istället också. Ingen status tävling som SM men likväl välarrangerade race med hyfsat tempo i toppen. Samma helg gick Danska mästerskapen på Padborg park och Norska mästerskapen på nån bana så där fanns en del att välja på...

Ska man få med sig alla förare i serien så gäller det att ha en bra kalender ute i hyfsad tid. En SM serie skall också representrera ett jämnt fördelat urval av svenska banor. (Nu vet jag att 2014 var en nödlösning av olika orsaker men i framtiden). 1 tävlingshelg med två heat på varje SVEMO godkänd RR-bana jämnt fördelat under säsongen, ej ihopslaget med SO eller annat bör vara målet. Ska SM vara ett SM med status och om man vill locka publik så tycker jag inte man ska blanda in andra serier eller cuper i ett mästerskap. Sen om man nu ändå tycker att SM ska samköra med exempelvis Nordiska Mästerskapen så underlättar det isåfall om reglementet är samma. NM o DM använder IDM reglementet vilket även SM borde göra om det ska köras sammanslagna race.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag gissar att många gatknuttar med rr intresse finns som förare på någon sporthojskurs alternativt en bandag idag. För tjugo år sedan vara samma förare åskådare på rr sm och innehadde titeln '' snabbast runt österlen''.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top