Publiksporten RoadRacing

Jag tror att det som behövs är färre serier, många deltävlingar och en massa marknadsföring.
 
Jag tror att det som behövs är färre serier, många deltävlingar och en massa marknadsföring.
Jag kan bara hålla med.

Men tyvärr är resan dit lång.

Banägarna, klubbarna och klubbar med egna banor, alla har dom olika ekonomiska förutsättningar och prioreteringar att arrangera stora tävlingar.

Ett problem är att vissa motorklubbar har förvandlats från. Kombinerade mc o bilracing klubbar mot mer renodlade bilklubbar. Den utvecklingen är särskilt tydlig på Knutstorp (hyllinge ms). I dom fallen minskar tyvärr förutsättningen för mc arr. under svemoflagg på dessa banor. På Anderstorp är tyvärr stora delar av arc verksamheten nedlagd och banägaren hyr ut banan till diverse svenska och utländska arrangörer som kör bandagar ofta kombinerade med enklare tävlingar av typ klubbrace. Detsamma gäller på knutstorp på mc.
 
Last edited:
F´låt men jag måste bara fråga..:rodnar Vem är det som äger rättigheterna till/arrangerar SM tävlingar i roadracing i Sverige? Är det Svemo?
 
Det är svemo i samarbete med klubbarna som arrangerar sm tävlingar för rr idag. Frågan vem som äger sm är nog oklart eftersom frågan aldrig ställts på sin spets förrän nu. Det är lite om dom principerna som har berörts i marknadsdomstolen där sbf förlorade.

Frågan blir allt mer komplex när vi får utländska eller svenska bandagsarr som anordnar race av hög kvalitet (osanktionerade av svemo) bemannade med dmu eller arc (svemo) funktionärer som skapar en hög kvalitet. Det gör att tävlingsprestationen är uppmätta och bedömda av kompetenta funktionärer. Däremot uppfylls naturligtvis inte svemokraven svemo licens, svemodomare m.m. Då kan vi hamna i ett läge där vi får banrekord eller resultat som inte svemogodkändq men ändå fullt spårbara genom officiellt kalibrerad tidtagning.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top