Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom tråden handlar om blocketannonser:
Intressekoll!
Vad fan är det?
Vill dom ÖHT sälja? (det verkar inte så eftersom det alltid är rena fantasipriserna)
Kan dom inte skriva rakt ut: "Jag tänkte kolla om någon är så jävla blåst att dom kan tänkas betala ett fruktansvärt överpris, annars behåller jag skiten"
Är det så dom menar?!
Jag tolkade intressekoll ordagrant dvs att man inte vill sälja till något pris men vill veta ifall någon är intresserad.
Så att dom kan berätta vid korvkiosken att 5 personer vill köpa min hoj men den är inte till salu.
Jag försöker aldrig pruta, skulle känna mig som en Småländsk hästhandlare.
betyder det att mitt pris är åt helvete då?
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XT_600E_23009532.htm?ca=15&w=1
Den kunde ha varit såld för länge sen om det är så, är bara jag som inte har accepterat "du får 10" eller "du får min Kymco plus 5" osv
Prutar alltid, oavsett. Men sen är man ju smålänning också....![]()
allt är förhandlingsbart.
det är bara typiskt svenskt att inte pruta.
Jag själv föredrar ett fast pris och att alla eventuella defekter istället är påvisade i annonsen istället för att man ska behöva peka ut saker och dra av för dem. Pruta är jag normalt inte intresserad av vare sig när jag köper eller säljer. Är inte priset i en för mig vettig nivå från start så letar jag vidare.
Kul ere i alla fall![]()
Faktiskt.
Våra kunder som ofta inte har svenskt ursprung,vill till och med ha "bästa-kompis-pris" på självrisken till försäkringsbolaget.
Man blir erbjuden allt ifrån middag hemma hos dom,till nygjord falafel i en vecka.
Kul ere i alla fall![]()
I somras skulle en kompis köpa ett tält på Blocket av en kille från Mellanöstern. Jag åkte med som sällskap när affären skulle göras upp, efter vi hälsat på varandra utspelade sig följande konversation:
- Jaha, hur mycket ville du ha för det här då?
- Femtonhundra.
- Du får fjortonhundra. Deal?
- ... ... ... NI HAR LÄRT ER!?
Han hade aldrig träffat en svensk som prutat innan...![]()
För övrigt finns det inget som heter "prutat och klart", det är bara ett jävla påhitt från någon hattifnatt som tror att hans skit är mer värt än andras.
Det är väl klart att det finns. Tycker man det är för dyrt så får man väl leta vidare istället. Jag tycker det hör till vanlig hyfs att inte ringa och pruta ifall nån har skrivit att det är prutat och klart.
Självfallet är det så. De som skriver detta har ju skjutit sig själva i foten i ett desperat försök att hitta "rätt" köpare bara.
Jag ringer inte på deras annonser då de framstår som arroganta när de skriver detta.
Ett högre pris på en fin vara, där det underförstått finns en viss prutmån är mer lockande än en tomte som tror att hans/hennes pris är guds gåva till mänskligheten
Missförstå mig rätt, jag är inte en sån som prutar för sakens skull. Om jag tycker varan är värd det priset som står så slantar jag utan knorrande![]()
Jag har en bra historia som inträffade när jag följde med min polare ner till Jönköping för att köpa DKW-bil.
Killen hade skrivit ej prut i annonsen men min kompis gav sig fan på at than skulle kunna få ner bilen från 59 900:- till 55 000:-.
Väl där provkör vi skiten och allt ser bra ut, ett mycket bra pris då för den bilen var det så jag skulle skämmas över att ens försöka att pruta.
Min kompis bjuder 52k för bilen. Killen kollar bara på honom och skakar på huvudet, med ett litet hånflin på läpparna. Jag såg vart det var på väg redan här...
Han höjer budet till 54, men icke. "Ok, sista budet är 56k här och nu!" Säljaren uttryckte sig kortfattat; "Nej".
"Ok, du får 59 000 som du sa då!"
"Bilen säljs för 59 900:- och inget annat".
Fyfan vad jag garvade åt min kompis som svor sig blodig över "idioten" som sålde bilen
Saken är den att hade han istället sagt lite snällt "Du får 55k för den blabla" så hade det nog gått lite bättre, men han valde att sätta ribban direkt med sin bestämdhet.
Jag trackar honom fortfarande för det...
Jag brukar ofta sälja grejjerna till det priset jag vill ha direkt, utan prutmån. Men då säljer jag oftast grejjerna till väldigt bra pris då jag alltid köper till bra pris, och gör klart tidigt att det är ingen prutmån MEN om de mot förmodan skulle hitta något jag har glömt etc så får de pruta en aning.
Senast var det när jag sålde Duccen, hade missat att servicen kom lite tidigare än beräknat tack vare försäljningsdatum så jag gav med mig och prutade ner 2000:-.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |