Pruta på ny hoj? Företagsförsäljning.

Det går pruta på nytt också. När jag köpte min R6 var nypriset 114900 men jag tjatade ner den till 105k. Ingen jätte prutning men va fasen mc-handlarna ska ju också kunna käka oxfilé på lördagskvällen ;)

jojojo, det är ju individens egna åsikt om vad som är "fel" och inte.

Jag gör inte det iaf. Fast det beror ju på vad ni anser som prutning, att slänga in ett skinnställ och dra av 5 tusen ser inte jag som prutning. Det är rabatt i mina ögon.

Man kan ju kalla det vad man vill men 5 lax och ett nytt ställ är ju bättre prutat än 10:tummenupp:fakta

Du kan ju försöka pruta så mycket, tror dock det är svårt..till skillnad från privatpersoner som gärna vill få till snabba avslut i sina affärer så har en mc firma omsättning på lite andra hojar under tiden så de kan ha en hoj stå och vänta till "rätt" köpare för denna dyker upp, så de har tillräcklig vinstmarginal i deras ögon på den hojen. Vet firmor som har haft hojar något år och lite längre, men rätt vad det är så dyker rätt köpare upp.

Men gör att försök ialla fall, det enda som kan bli är ett nej.:)

Så svenskt att inte pruta. :tungan
Klart att du ska testa! :) När jag har varit runt och tittat på bilar, allt från audi A4 till BMW X5, så har det aldrig varit tal om annat än typ 8% på priset. Direkt. Nästan bara genom att fråga vad dom kan göra på priset. Hos BMWförsäljaren hette det att dom som återförsäljare gav några %. Sen gav BMW AG i sin tur några %. :)
Men som andra redan har sagt - Du bör vara på plats. Ta upp prisförslaget lite diskret när ni sitter ner på något kontor och utom hörhåll för andra kunder. En 3 år gammal hoj vill dom såklart bli av med snabbt. Go get 'em! Och lycka till! :tummenupp

Pruta på nya bilar är inte alltid det går..beror ju på var och vad för bil man vill köpa, samt vilken kund som är inne..vissa bilfirmor är så bedrövliga, så de inte ens skickar med vinterdäck på ny bil för de påstår att det inte blir vinstmarginal på bilen..eller så bjuder de 30 000 kr MINDRE för inbytesbilen(bilia i Köping)mot om man åker 6 mil till Örebro och Rejmes..(vi pratar samma förutsättningar, inbytesbil mot ny bil) Det är slut på gamla tider då de kunde bjuda på dragkrok, motorvärmare, mm mm...

För mig är det då en gåta att sådanna firmor ens kan överleva, förmodligen för att folk bara går in och tar vilket skitbud som hels

Last edited:
Du pratar emot dig själv:krama

Du kan ju försöka pruta så mycket, tror dock det är svårt..till skillnad från privatpersoner som gärna vill få till snabba avslut i sina affärer så har en mc firma omsättning på lite andra hojar under tiden så de kan ha en hoj stå och vänta till "rätt" köpare för denna dyker upp, så de har tillräcklig vinstmarginal i deras ögon på den hojen. Vet firmor som har haft hojar något år och lite längre, men rätt vad det är så dyker rätt köpare upp.

Men gör att försök ialla fall, det enda som kan bli är ett nej.:)

Pruta på nya bilar är inte alltid det går..beror ju på var och vad för bil man vill köpa, samt vilken kund som är inne..vissa bilfirmor är så bedrövliga, så de inte ens skickar med vinterdäck på ny bil för de påstår att det inte blir vinstmarginal på bilen..eller så bjuder de 30 000 kr MINDRE för inbytesbilen(bilia i Köping)mot om man åker 6 mil till Örebro och Rejmes..(vi pratar samma förutsättningar, inbytesbil mot ny bil)

Rätt köpare?!?!?
Du vet om att hyllvärmare kostar va?
Att vänta 3 år på rätt köpare kostar mer än att gå ner 10k på vad du verkar kalla "fel" köpare...

Visst går det alldeles utmärkt att pruta även på nya hojar... Min hoj var listad till 139.900, jag gav 99.000 och fick dessutom RIKTIGT bra inbyte på min gamla hoj :tummenupp
(Det lönar sig att vara sugen på en hoj som nästan ingen annan vill ha)

Ragnar på Lelles är bra att ha och göra med, ring och lägg ditt bud tycker jag.

Tjenare! Pruta är ju en förhandling. Du får bestämma dig för ett pris du är villig att betala för cykeln. Men du kan ju inte säga det priset! Du måste börja med ett lägre pris. så säljaren känner att ni möts på halva vägen. Tex.
Du får 65 för cykeln.
- Haha, är du tokig!?
-OK, vad är ditt lägsta pris. Cykeln har ju trots allt stått här i ett par år.
-75
-Det är för mycket. Mitt sista bud är.....

För börjar du med ditt pris du är villig att betala så har du ingen möjlighet att höja ditt bud. Det är lite så prutning fungerar. Lycka till!

Det finns inga fasta priser på begagnade hojar, det är ju bara bedömningar. Om hojen stått väldigt länge osåld så...

Handlarna är idag jättepressade, nyförsäljningen har ju i det närmaste krashat. Vi kommer få se konkurser efter denna säsongen och detta håller i sig även denna sommaren. Ironiskt nog kan trycket öka på beggat då nyförsäljningen droppar dock.

Rätt köpare?!?!?
Du vet om att hyllvärmare kostar va?
Att vänta 3 år på rätt köpare kostar mer än att gå ner 10k på vad du verkar kalla "fel" köpare...

En mc firma behöver inte sälja just den hojen inom en viss tid, även om den får stå ett tag, och hojar runt ikring går in och ut i verksamheten, så de har en högre omsättning på andra hojar så de får en jämnare totalresultat, likt en 20/80 regel hyllvärmare får de alltid på en eller annan mc, sen har jag inte sagt något om att gå ner 10K, väntar de på rätt köpare så kanske de bara går ner 3-5K för att få den såld.:)

Det finns inga fasta priser på begagnade hojar, det är ju bara bedömningar. Om hojen stått väldigt länge osåld så...

Handlarna är idag jättepressade, nyförsäljningen har ju i det närmaste krashat. Vi kommer få se konkurser efter denna säsongen och detta håller i sig även denna sommaren. Ironiskt nog kan trycket öka på beggat då nyförsäljningen droppar dock.

Som på bilmarknaden..för ett antal år sen så svämmades det över med beggade bilar på bilfirmor, de gjorde prisdumpdagar för att bli av med dem, idag är billiga bilar en bristvara, det är blocket som gäller..

Last edited:
Har du inte försökt sälja en hoj/bil på blocket? såna mejl och telefonsamtal där dom prutar innan dom ens har sett varan.
//Chrille

Klart man gör upp priset via telefon. Man tar reda på skicket och ger ett bud man tycker den är värd, motsvarar varan skicket ägaren berättade om ger man han pengar och man åker hem.

Har ägaren varit oärlig ber man han fara och flyga, för då är nog det det mesta lögn.

Ragnar på Lelles är bra att ha och göra med, ring och lägg ditt bud tycker jag.

Nu finns han dock inte kvar där dessvärre :(
Men när vi skulle köpa min cykel fick vi ner cykeln 8 lapp genom att vi ville ha tillbehör och dubbdäck så vi bad om ett bra "paketpris".
Då var det en ktm exc 125 -10 från lelles där dom skickade efter den när vi ville ha den.
Så dom vill sälja sina cyklar så de ska nog gå :D

Klart man gör upp priset via telefon. Man tar reda på skicket och ger ett bud man tycker den är värd, motsvarar varan skicket ägaren berättade om ger man han pengar och man åker hem.

Har ägaren varit oärlig ber man han fara och flyga, för då är nog det det mesta lögn.

Det är iofs sant, såna fick jag alldrig tyvär kontakt med då jag har sålt fordon på nätet, bara massa "sista priset kompis", men som du säger snackar man en massa om hojjen osv och inte pruta det första man gör, så är det möjligt.
Själv har jag alltid diskuterat priset på plats, dock har fordonen jag köpt alltid varit inom rimligt avstånd till mig.
//Chrille

Taskig nyförsäljning 2009, försiktiga prognoser för 2010 och prisökningar på nya hojar samtidigt som arbetsmarknaden repar sig utan större räntehöjningar...är man lite kall som handlare så väntar man ett par månader till och ser var priserna på beggat tar vägen.

Klart du kan pruta. Och sålänge man inte är oförskämd. (och pratar svenska) så kan man pruta på allt. och som några sa innan det är en förhandling. personligen hade jag nog sagt att jag var intresserad av hojen och sagt att den är för dyr men undrat om de inte kan göra något på priset. då har du ivf fått igång en diskussion. Sedan så säger inte annonsen vilken hoj det är. de kan hävda att de sålt 5 st nya hojar på en o samma annons.
Och det är alltid lättare att tjata till sig utrustning än ett lägre pris

jobbar själv som bilsäljare. På stort sett alla nya Volvo bilar kan jag lämna 7% till privatkunder, detta är upp till mig att bestämma.

Men marginalerna är så pass dåliga att jag INTE kan lämna 7% och sedan slänga med en uppsättning nya vinterhjul

Tex nu kör volvo en kampanj på v70 2,4d bussnies edition, på dena bil kan man ej ge 7% pga att bilen är netto prissatt.

När det gäller begagnade bilar är det annat. Tex har bilen stått länge är det inga konstigheter att sälja den under inköpspriset allt beror på om man vill bli av med bilen

Detta var mina 5 ören

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back