Provköra hoj hos handlare med nytaget körkort?

Jo, men som det ser ut just just nu så blir det nog att vänta till i vår i alla fall... men får se hur det blir i slutändan.
Visst, det är säkert dyrare i vår men frågan är om det inte är värt det extra påslaget för en lugn och from fru där hemma. :)

Jo, men som det ser ut just just nu så blir det nog att vänta till i vår i alla fall... men får se hur det blir i slutändan.
Visst, det är säkert dyrare i vår men frågan är om det inte är värt det extra påslaget för en lugn och from fru där hemma. :)

tycker du skall vända på resonemanget och fråga din fru om ni inte skall styra upp det så att hon har en lugn och from man därhemma :tummenupp

Jo, det är väl ungefär det hon börjat inse... så ut och provköra några till så lär hon gå med på det... :)

Jag passar på att fråga en sak!
Till våren kommer jag ev köpa en ny hoj från butik.
Finns det en chans att jag får prova en hoj som är ej mellan reggad, fast jag har bara 25kw körkort?

Vore konstigt om du fick det eftersom du inte har körkort för en sådan hoj. Nog inte många handlare som släpper iväg dig på en olovlig körning, främst ur försäkringssynpunkt.

Om jag vore i dina byxor hade jag slått till på viffern direkt! Har du dessutom fått ett så bra pris så :) Du har Vtec-kicken du saknat. Du har en hoj som du trivs med. Du har en hoj som du kan leka med på bandagar. Du har en hoj som du kan åka på touringsemester med... Och framförallt... Du har en Honda!

Du får ursäkta mig men jag ser inte problemet ;)

Jag känner mig lurad av den här trådrubriken! Jag trodde det var handlaren som hade nytaget körkort och så är det trådskaparen. Jag känner mig kränkt.

Prexis? Vad mer ska du köra? Tänkte du något i samma stil, mer sport, naket? Vad är det du har tagit fasta på som är bra med viffern, vad tror du kan bli bättre hos någon annan modell? Kul att höra hur du resonerar

Kallt, blåsigt, blött och kanske fullt med hala löv och med färskt körkort. Om jag varit mc-handlare hade du kanske fått prova något begagnat. Ny maskin, osäkert. Beror nog mest på dig som person. tror de flesta demomaskiner redan sålts utav. Ska du prova ny hoj för att sedan handla på Blocket är säkert inget han är intresserad utav. Så det är ju upp till dig och ditt sätt att tackla problemet. Förföra försäljaren! Betänk att försäkringsvillkoren hos mc-handlare vid provkörning, är en skyhög självrisk.
Själv har jag önskemål utav att prova de värsta hojarna i sportklassen, men tror att handlarna vet och känner att jag är en lågodsare:va till att vara mc-kund. Är blocket/E-bay handlare! Ha det gott och lycka till i valet. Toyman

När det gäller dig så är du alltid välkommen att prova våra demo hojar! :tummenupp

I andra fall så kan det ju vara bra att vänta till du har det riktiga kortet i handen och vänta in en dag med bra väder.

Glöm inte kolla upp försäkringen på en Viffer. Vet att det kan skilja mycket (som på alla andra).
Jag har Bilsport & MC på min och den var förmånlig för mig.

När vi ändå pratar priser, vad är förmånligt pris just nu?

Vet faktiskt inte vad mer jag vill prova, är lite av en hondafreak så har inte så stor koll på hojarna hos andra tillverkare.
Men kommer ta mig till nån annan handlare och förklara mina tankar kring vad jag är ute efter och se vad de slänger efter mig.

Jag trodde i min enfald att jag ville ha naket, men efter att ha kört horneten så blev jag ganska snabbt övertygad om att naket inte var för mig, jag vill trots allt kunna ta en sväng till götet eller dylikt och jag såg inte hur jag skulle klara att ens ta mig förbi södertälje på en Hornet med fartvinden rakt i bröstet.

Det som kändes som att det kunde ha varit bättre på Viffern var att sadeln kändes ganska bred, när jag stod vid rödlyse så hade det nog varit lättare om jag varit hjulbent a´la Seb Maceyan (stavning?). Men det var nog också det enda jag kände kunde ha varit bättre på den.

Anderberg: Sälja hoj och bidra till lagbrott eller sälja hojen till nån annan...

Maverick: har skickat dig PM angående priset på just denna... när det gäller försäkringen så tror jag IF´s märkesförsäkring var dyrare än Bilsport & MC men ändå helt ok, så det känns inte alls så illa.

Last edited:
Bra tråd!
Jag sitter i en likadan sits och har gått och grunnat på samma fråga. Nu är ju jag inte ute efter en "plastraket" så det känns som om de skulle våga släppa iväg mig på en cruiser. De vill ju ändå sälja... ...och jag vill köpa.

Kände inte till det där med självrisken. Bra info.

Anderberg: Sälja hoj och bidra till lagbrott eller sälja hojen till nån annan...

Maverick: har skickat dig PM angående priset på just denna... när det gäller försäkringen så tror jag IF´s märkesförsäkring var dyrare än Bilsport & MC men ändå helt ok, så det känns inte alls så illa.
Kan varmt rekommendera Bilsport&MC ur servicesynpunkt.
Efter en liten malör var jag tvungen att nyttja deras tjänster och det var helt
förbluffande.
16 dagar från skadeanmälan till pengar på kontot måste vara något slag rekord.
En VFR går på runt 9700/år hel/hel (30+ och SMC-medlem). Inte direkt gratis kanske...

men inte så dyrt heller... så länge det är under 1000:-/mån så är jag nöjd.
Min Honda CRX Vtec kostade runt 10.000/år och min Honda Civic Type R låg och runt där... vår Accord Type S vi har nu kostar typ 5000/år och jag kommer se min motorcykel som en andra bil som vi faktiskt behöver.

Lobbar in VTR, ännu en "lagomhoj" från Honda. Går att försäkra både på bilsport & MC och genom IF:s "Honda försäkring".

Personligen gillar jag VFR:s V4 men tycker hojjen blivit alltför klumpig sedan den fick nya kåpor när den blev en 800cc (?).

Men som alltid, provsitt, provkör, kolla försäkringar osv så hittar du säkert nåt bra! :-)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti