Provköra hoj hos handlare med nytaget körkort?

Jag passar på att fråga en sak!
Till våren kommer jag ev köpa en ny hoj från butik.
Finns det en chans att jag får prova en hoj som är ej mellan reggad, fast jag har bara 25kw körkort?

Jag passar på att fråga en sak!
Till våren kommer jag ev köpa en ny hoj från butik.
Finns det en chans att jag får prova en hoj som är ej mellan reggad, fast jag har bara 25kw körkort?

Jag tycker lastbilar är fina. Jag läser Trailer varje månad.
-Finns det en möjlighet att jag får provköra en Mercedes Actros fast jag bara har körkort för personbil? :va

(Du hör själv hur det låter, va...?)

När jag hade nytaget kort så var jag inne hos en del handlare och pratade med säljarna, hade då bara ett gammalt härke till hoj och hade inte kört något häftigare än en Suzuki Bandit 1200.

Men jag hade inte problem att få provköra riktiga värstingar. Å andra sidan gjorde jag nog ganska klart för de att jag var en potentiell kund...

Fast nuförtiden när jag växlar mellan min B-King och min 750 kåpräser så brukar de i princip slänga nycklar i handen på mig. Iaf vissa handlare där jag redan spenderat mycket pengar :)

Så du menar att om du kliver in i en mc-butik där jag jobbar,så ser jag på dig vad du klarar av att hantera ?

Dags att anmäla sig till en komvuxkurs i läsförståelse kanske? Nej, det var inte det jag sa. Det jag sa är att om du som handlare inte vill låta mig provköra en ny hoj så är det inte min rättighet att kräva det, alldeles oavsett vad du har för skäl att neka mig en provtur.

Jag nämnde inte ens faktorn "vad jag kan hantera" så jag vet inte var du fick det ifrån.

Dags att anmäla sig till en komvuxkurs i läsförståelse kanske? Nej, det var inte det jag sa. Det jag sa är att om du som handlare inte vill låta mig provköra en ny hoj så är det inte min rättighet att kräva det, alldeles oavsett vad du har för skäl att neka mig en provtur.

Jag nämnde inte ens faktorn "vad jag kan hantera" så jag vet inte var du fick det ifrån.

Finns det Komvuxkurser i läsförståelse ?
Då behöver jag en sån för att fatta vad du menar.
Om det är upp till säljaren / företaget att avgöra om en provkörning är ok eller inte,så är det väl en bedömning från dennes sida,right ?
Vill du bli bedömd utifrån hur du gör entre,så tycker jag att det är samma sak med att gissa vad du kan prestera bakom styret.
"Vad du kan hantera" typ.
Bara för att du anländer på en Honda CBR 1000 RR,betyder ju inte att du kan hantera den.
Bara för att du anländer på en DR 800 Big,betyder ju inte att du e en klåpare på att köra sporthoj.
Rätta mig gärna,för jag hajar inte !

Ok, har varit på Honda City och provkört Honda Hornet 08:a och en Honda VFR800 08:a... kan säga att en 600 är inget alternativ längre, var inget direkt driv i körningen och jag var tvungen att hålla hyffsat med varv för att ens känna att hojen var med mig på vägen. Sen när det började svänga så tappade jag all tro på denna hoj, märks att den är tänkt till de som vill ha en Street Fighter.
VFR800 däremot, satan i gatan vad den var gjord för mig... den är inte så pass hårig som en CBR men det är ändå rätt bra drag i den, jag kände även på den härliga vtec-kicken jag saknar från min tidigare Civic Type R (kör nu Accord Type S).
Den följde med i kurvorna på ett annat sätt och talesättet "harmonin mellan man och maskin" är så otroligt mitt i prick.

Efter att jag berättade om dessa känslor för handlaren så vägrade han ens att släppa ut mig med en CBF600 då den t.o.m har 35häst mindre än Hornet och är ännu slöare.

Så nu gäller det att hitta lite konkurrenter till VFR800 hos andra tillverkare och prova sig fram tills jag hittar den hoj jag verkligen vill ha... men just nu är jag upp över öronen kär! :)

Izah: Ledsen, men det blir inge Suzuki 600 heller... då Honda City tidigare var Suzukihandlare så vet de en hel del om de hojarna också och han tyckte att om jag var missnöjd med Hornet så skall jag hålla mig ifrån 600:orna, ja såvida jag inte går på en CBR men riktigt sporthoj är inte vad jag vill börja med.

Finns det Komvuxkurser i läsförståelse ?
Då behöver jag en sån för att fatta vad du menar.
Om det är upp till säljaren / företaget att avgöra om en provkörning är ok eller inte,så är det väl en bedömning från dennes sida,right ?
Vill du bli bedömd utifrån hur du gör entre,så tycker jag att det är samma sak med att gissa vad du kan prestera bakom styret.
"Vad du kan hantera" typ.
Bara för att du anländer på en Honda CBR 1000 RR,betyder ju inte att du kan hantera den.
Bara för att du anländer på en DR 800 Big,betyder ju inte att du e en klåpare på att köra sporthoj.
Rätta mig gärna,för jag hajar inte !

Vet inte riktigt vad som är så svårt att förstå i dessa väldigt enkla ord på ren svenska: "Är inte det upp till säljaren/affären att bestämma? Kan ju knappast vara en _rättighet_ att provköra. (...) det bör väl vara upp till var och en att bestämma om provkörning är ok eller inte."

Om du som säljare misstänker att jag inte kan hantera hojen så ska du ha rätt att neka mig en provrunda. Men "hantering av hojen" är ju bara ett exempel (och troligen det minst användbara kriteriet för ett nekande). Om du som säljare misstänker att jag är en däcksparkare som bara känner för att ha lite kul med en sprillans ny blade ska du ha rätt att neka mig en provrunda. Om du som säljare misstänker att jag inte har råd att köpa hojen ska du ha rätt att neka mig en provrunda (om du hade fel missar du ju själv provisionen, men du ska ha rätten att ta det beslutet).
Det jag säger är att jag som köpare ska inte kunna KRÄVA att få provköra om du av en eller annan anledning inte tycker det är en bra idé.

Tycker du att du ska kunna knalla ner på ett sportbilscenter och kräva att få provköra en Ferrari F50 eller känner du dig kränkt om du inte får, och polisanmäler säljaren för att han nekat dig en provtur?
Eller tycker du att det är din RÄTTIGHET att få provköra en hoj du tittat på på blocket som en privatperson vill sälja? Nej, tänkte väl det. Det är ingen jävla RÄTTIGHET att provköra, vare sig säljaren finns på blocket, hos Ferrari Sweden, eller en helt vanlig MC-affär.

Om du fortfarande inte förstår, ger jag upp.

Om du nu blev så "frälst" i en VFR800 varför ens testa nått annat? Klipp till på en sån och va helnöjd...... Hittar du en yamaha som va nästan lika go kommer du ju fråga dig själv "gjorde jag rätt hojval"

Skalman; Om du som säljare misstänker att jag inte kan hantera hojen så ska du ha rätt att neka mig en provrunda.[/QUOTE skrev:
Hur fan ska jag veta det ?
På hårfärgen,eller ?

Om du nu blev så "frälst" i en VFR800 varför ens testa nått annat? Klipp till på en sån och va helnöjd...... Hittar du en yamaha som va nästan lika go kommer du ju fråga dig själv "gjorde jag rätt hojval"

Ligger något i det... har en del att förstöra nattsömnen med ikväll kan jag lova.

VFR800 däremot, satan i gatan vad den var gjord för mig... den är inte så pass hårig som en CBR men det är ändå rätt bra drag i den, jag kände även på den härliga vtec-kicken jag saknar från min tidigare Civic Type R (kör nu Accord Type S).
Den följde med i kurvorna på ett annat sätt och talesättet "harmonin mellan man och maskin" är så otroligt mitt i prick.
Köp en Viffer, du kommer inte att bli besviken, jag känner igen mig i din beskrivning, hade också bilkörkort länge (17 år) innan jag tog hojkort.
Är nu inne på min andra VFR.

Glöm dock inte att lägga undan en slant till slip-ons. Att stänga inne V4-ljudet är nästan kriminellt (jag är kriminell) :gnissla

Maverick_ou812: Jo, det hörde jag direkt när han drog igång hojen åt mig... att här var det mycket dämpning som måste åtgärdas om det blir köp.

hehe, njae, inte än.
Nog för att det förmodligen i slutändan blir en viffer så vill jag prova andra märken och modeller innan jag känner mig helt säker.
Men det jobbigaste är att handlarn hade denna till tokbra pris... för att hitta en till samma pris måste jag ned 2-3år i årsmodell och på med 2-3000 mil.

är inte VFR 800 värsta gubbhojen....t.o.m. värre än BMW-modellerna?
Kan vara bra att veta för en killgubbe som mig :D

Kanske en Kawasaki av Z: serien, fruktansvärt prisvärd.:)

ornet eller Z750 -1000, inte suckan, den är mycket mer touring i känsla och uppförande. Möjligen SV1000 ligger mer åt det råa. Men Z hojarna är mer för pengarna tycker jag.

Tycker inte den ser lika gubbig ut som beemers... och för mig med nytaget kort så kändes den allt annat än gubbig.

ImageView.aspx

VFR:n är en grym allroundhoj, plus att jag håller med om att den är snygg. Sportig utan att vara extrem. Bra nybörjarhoj utan att för den delen sakna pulver och körglädje.

Har du fått ett bra pris, slå till. Det blir svårare och svårare att provköra pga vädret och priserna kommer att vara mycket högre i vår.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti