Provköra hoj hos handlare med nytaget körkort?

Rookie: Jo, har fått tipset om VTR också... men den känns klart mer hardcore och en hoj man definitivt attackerar kurvor med... vet inte riktigt hur skönt det skulle vara för frun att åka bakpå på en sån. Nej, känns som att VTR får vänta på sig ett par år tills jag känner mig mer redo för en sån.

Rookie: Jo, har fått tipset om VTR också... men den känns klart mer hardcore och en hoj man definitivt attackerar kurvor med... vet inte riktigt hur skönt det skulle vara för frun att åka bakpå på en sån. Nej, känns som att VTR får vänta på sig ett par år tills jag känner mig mer redo för en sån.

Brukar få lite kommentarer om att passagerarsisen inte är så bekväm...:D Annars gväldigt lugn hoj som oxå funkar till det mesta, lite vibrationer men det håller en bara vaken vid långtouring...:D Så hardcore tycker jag inte den är dock.

Som handlare tror jag de mest är rädda för personskador och dåligt rykte pga. av just den typen av skador. Vad gäller hojarna brukar man ändå alltid får skriva under ett avtral (som någon i tråden redan påpekat) om att man själv får stå för självrisken samt hur mycket den är på.

Kan tänka mig att vissa handlare är mindre förtjusta i att låta oerfarna, oavsett hur gamal man är, provköra västingmaskinerna (effekt/vikt-förhållande) => 1:1

Men det är väl inte värre än att du åker iväg och beskriver vad du är ute efter och ödmjukt frågar om det finns möjlighet att provköra!

Grattis till körkortet föresten! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

VTRen skall du inte räkna bort för det e en mkt bra allround hoj , har du möjlighet så provkör .

Kolla även på Triumph trevliga & lagom underhållande hojar & med vettiga försäkringar .

Samma sak med BMWs 800 skall oxå vara mkt trevlig & rolig .

Finns ju ingen anledning att ha en VTR, vad det nu är för skit.
Tydligen vill du ha en VFR-sporttouring och då tar du den. Helst vill du ju ha en sporthoj men det här får duga, och det är bättre än något annat du skrivit om i alla fall.

Vet faktiskt inte vad mer jag vill prova, är lite av en hondafreak så har inte så stor koll på hojarna hos andra tillverkare.
Men kommer ta mig till nån annan handlare och förklara mina tankar kring vad jag är ute efter och se vad de slänger efter mig.

Jag trodde i min enfald att jag ville ha naket, men efter att ha kört horneten så blev jag ganska snabbt övertygad om att naket inte var för mig, jag vill trots allt kunna ta en sväng till götet eller dylikt och jag såg inte hur jag skulle klara att ens ta mig förbi södertälje på en Hornet med fartvinden rakt i bröstet.

Det som kändes som att det kunde ha varit bättre på Viffern var att sadeln kändes ganska bred, när jag stod vid rödlyse så hade det nog varit lättare om jag varit hjulbent a´la Seb Maceyan (stavning?). Men det var nog också det enda jag kände kunde ha varit bättre på den.

Om du inte testat en Traja, så har du missat nåt´! Jag åker en nakenhoj som e så grymt skoj, att hälften vore egentligen tillräckligt! Både såna som min(Speed Triple) men även lill-varianten, Street Triple, har grymt vrid och ett helt underbart ljud! Läs tester får du se omdömena om dem! Sen ser jag det som en fördel med nakenhojen, att man ogärna ligger och bombar i 190-270 km/h några längre sträckor... Kan väl antagligen bli lättare att hitta alla delar från mej, om den dagen kommer...:rolleyes:

Shooter: Nakenhoj går bort direkt. Testade som sagt Hornet och just nakendelen var något som jag avskydde direkt när jag kom upp på motorvägen. Nej, hojen jag köper skall jag likaväl kunna åka de 2km jag har till jobbet som att åka de 50mil det är till göteborg utan att behöva bäva för sträckan.
Visst, jag hade också tänkt mig att det inte skulle vara så skoj att bomba i 200knyck, men när det inte ens var något trevligt att åka i 100knyck så går det inte.

Markus: Jo, sporthoj är nog vad det blir så småningom, men vill ha lite mer erfarenhet innan dess.

Varför skulle du inte få provköra? Alla, ny som gammal, får skriva på ett papper om att man får betala den självrisken som firman har. Brukar vara 10k.

Finns det firmor som nekar folk med nytaget kk att provköra? Känns lite som att skjuta sig själv i foten. Den erfarenhet jag har är att handlaren VILL att man ska ge sig ut och köra. :confused:

Jo, impulsiva ärthjärnor som mej själv brukar bli torsk på sådant, och det tror jag de flesta handlare vet... :fanockså

Vore jag försäljare skulle jag resonera så iaf.

Om Bosse Bananskal rullar in på parkeringen utanför Balla Bågar AB med sin gamla fazer a'la tidigt nittonhundratal och försäljaren släpper iväg honom på en splittny retta lär han ju BE honom att sälja den till honom?

Markus: Jo, sporthoj är nog vad det blir så småningom, men vill ha lite mer erfarenhet innan dess.

Tycker förvisso erfarenhet är överskattat och vet inte hur mycket skönare det är att klota med VFR jämf med en CBR men VFR är ganska hyfsade bajks. :)

Jag provkörde både en hoj hos handlare och en hos privatperson utran att jag hade fått plastkortet. Handlaren sa bara "självrisken ligger på 10.000" och sen fick jag dra iväg trots blöt vägbana.

Personligen så tror jag att en person som precis har fått körkortet kör mycket försiktigare än någon som har haft det länge och ska byta till en vassare hoj.

Finns ju ingen anledning att ha en VTR, vad det nu är för skit.
Tydligen vill du ha en VFR-sporttouring och då tar du den. Helst vill du ju ha en sporthoj men det här får duga, och det är bättre än något annat du skrivit om i alla fall.

Nu råkar ju VTR vara just en Honda...och just i segmentet "Sporttouring" så den är väl definitivt relevant? Om det är skit eller ej kanske nån som vet vad det är för hoj bedömmer bättre? Var mest intresserad av att ge en nybliven körkotstagare ett alternativ och lite info...

Nu råkar ju VTR vara just en Honda...och just i segmentet "Sporttouring" så den är väl definitivt relevant? Om det är skit eller ej kanske nån som vet vad det är för hoj bedömmer bättre? Var mest intresserad av att ge en nybliven körkotstagare ett alternativ och lite info...

Jag tycker den verkar dålig i alla fall.
Inte ens helkåpor, hur ska man då kunna brassa?

Jovisst, och SP modellen är ju verkligen billig att äga... *not*
Den klassas som sporthoj av försäkringsbolagen... hos IF blir det 25.000:- i självrisk på det t.ex.

Nej, känns som att VFR är det mest vettiga för vad jag söker och när jag känner att jag vill ha värre så blir det CBR direCkt istället.

Säljs förvisso inte nya längre. :gråta
Rookie menar VTR Firestorm inte VTR SP1 & SP2, ingen av dem är speciellt mycket "touring" och som Trineo säger inte heller speciellt billiga i försäkring.

@Trineo, köp nu en Viffer och bli nöjd och glad. Om frun gillar att åka hoj så kommer hon att tycka det är ännu bättre på en Viffer, dom sitter tydligen riktigt bra där bak.

Rookie menar VTR Firestorm inte VTR SP1 & SP2, ingen av dem är speciellt mycket "touring" och som Trineo säger inte heller speciellt billiga i försäkring.

@Trineo, köp nu en Viffer och bli nöjd och glad. Om frun gillar att åka hoj så kommer hon att tycka det är ännu bättre på en Viffer, dom sitter tydligen riktigt bra där bak.

Jo... Sant, sant...
Jag ville mest visa Markus att det finns VTR med helkåpa. :)

En VTR-F är något av det obekvämaste man kan åka på som passagerare. Bara en sån sak som fotpinnarna. Förarn har stora, gummerade saker, passagerarn har nå smala alupinnar att ha fötterna på, som sitter i höfthöjd ungefär. Och en sån där vibrerar, nå vansinnigt. Innan du har hunnit ur p-rutan ni stog i har passagerarn sockerdricka i fötterna å stressfrakturer i fotlederna :huvet
Och den är så långt från hardcore man kan komma! Lite lagomt gungig sporttourer, som är väldigt allround, men inte sticker ut nånstans. Lite som en CB750/900 -81 ungefär, fast mycket sämre motorgång :hihi Å nu va jag lite väl smickrande mot VTR'en, för gammcb'na gillar jag verkligen! :fakta

Jovisst, och SP modellen är ju verkligen billig att äga... *not*
Den klassas som sporthoj av försäkringsbolagen... hos IF blir det 25.000:- i självrisk på det t.ex.

Nej, känns som att VFR är det mest vettiga för vad jag söker och när jag känner att jag vill ha värre så blir det CBR direCkt istället.

Att äga är den nog inte så dyr.
Att krascha däremot, då blir det dyrt.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti