Protokoll från Svemos RR-sektionen

Status
Ej öppen för fler svar.
Froven skrev:
2612038 Jag fattar inte hur du kan ha dessa två meningar i samma inlägg. På vilket sätt skiljer det sig för dem som kör SS1000 och blir "förnedrade":rolleyes: av Veidec/STCC-killarna mot de glada amatörer (B-förare) i 250sp som får se top15 taget av A-förare ?

/P
Det skiljer sig på det viset att Veidec-boysen's riktiga hemadress är STCC och när de vill ha lite extraträning "tar" de platser från de A-förare som har SM som hemvist. Detta till skillnad från SP där A-förarna är ordinarie, de kör inte i någon annan klass. A-förare som kör i annan klass än SP måste skaffa en till hoj för att kunna köra i SP p g a reglementskrav. STCC-förarna behöver inte skaffa en ytterligare hoj för att köra i SM 1000-cup, de kör med samma hoj.
 
Teddy skrev:
STCC-förarna behöver inte skaffa en ytterligare hoj för att köra i SM 1000-cup, de kör med samma hoj.
Känns inte helt schysst mot de som kör Superbike Challange.
Kan väl iofs undvikas om tävlingarna går samma helg på olika banor men det vore trist att slåss om den lilla publiken som finns.
 
Teddy skrev:
2612073 Det skiljer sig på det viset att Veidec-boysen's riktiga hemadress är STCC och när de vill ha lite extraträning "tar" de platser från de A-förare som har SM som hemvist. Detta till skillnad från SP där A-förarna är ordinarie, de kör inte i någon annan klass. A-förare som kör i annan klass än SP måste skaffa en till hoj för att kunna köra i SP p g a reglementskrav. STCC-förarna behöver inte skaffa en ytterligare hoj för att köra i SM 1000-cup, de kör med samma hoj.

Mot ett sådant övertygande klargörande är det svårt att argumentera.
Tack för det.

//P
 
Supermoto skrev:
2612007 Var går gränsen????
Skulle jag få köra en SZR660 (vi låtsas att den är <650cc) eller inte ???
En Kawwa versys eller inte ???
Transalp eller inte???
V-Strom 650 eller inte ??
Aprilia SXV550 eller inte ??
Min Husa 650 eller inte ???
CR500 eller inte ??
Finns säkert massa fler exempel på tänkbara hojar, en/två cyl olika utseende och 2t/4t.

Var ska du/ni/de dra gränsen för vad som inte får var med. 1cyl får inte var med? En övre gräns på fjädringsväg? Ett visst utseende på hojen (som du gärna får försöka speca upp btw ;))?? Eller vad??
Lägg ner talibantänket och öppna upp för lite mångfald :tummenupp Om jag kör ett rejs och kommer äckelsist kommer jag självfallet inte tillbaka. Men. Kommer jag typ mitt i fältet så har jag säkerligen bjudit på en del skoj rejsing både för publik och mina medtävlare. Eller hur!?



Som JAG läser reg så ska det vara TVÅ-cyl inte tre inte en och dom två ska uppnå 251cc till 650cc varken mer eller mindre, så du kan komma med vad du vill så länge det kravet uppfylls. När man läser reg så är allt tillåtet som inte näms i reg. Imo att det står 2cyl 4t 251-650cc är detta ett specifikt krav. Sen får man titta mer i vad som står i nuvarande, för där finns det lite mer specat vad hojen ska uppfylla. Summa sumarum fritt fram för Motard så länge den har ovanstående spec.

björn

björn
 
björn.e skrev:
2612092 Som JAG läser reg så ska det vara TVÅ-cyl inte tre inte en och dom två ska uppnå 251cc till 650cc varken mer eller mindre, så du kan komma med vad du vill så länge det kravet uppfylls. När man läser reg så är allt tillåtet som inte näms i reg. Imo att det står 2cyl 4t 251-650cc är detta ett specifikt krav. Sen får man titta mer i vad som står i nuvarande, för där finns det lite mer specat vad hojen ska uppfylla. Summa sumarum fritt fram för Motard så länge den har ovanstående spec.

björn

björn
och högst troligen skall det ju vara en gathoj som finns till försäljning.
 
Swedie skrev:
2612024 Ska bli mycket intressant möte på Lördag...

Jag hoppas att någon iallafall nämner frågan om regndäck i SP klassen.

Skulle vara kul att höra ett Svemo svar på detta.
 
björn.e skrev:
2612092 Som JAG läser reg så ska det vara TVÅ-cyl inte tre inte en och dom två ska uppnå 251cc till 650cc varken mer eller mindre, så du kan komma med vad du vill så länge det kravet uppfylls. När man läser reg så är allt tillåtet som inte näms i reg. Imo att det står 2cyl 4t 251-650cc är detta ett specifikt krav. Sen får man titta mer i vad som står i nuvarande, för där finns det lite mer specat vad hojen ska uppfylla. Summa sumarum fritt fram för Motard så länge den har ovanstående spec.

björn

björn

edit
tex
1:Inga mod får göras på fjädring = du får inte göra nått med den.
2:fjädrar i framgaffel får ändras men schims får ej ändras= du får byta fjäder men inte schimsa (stavning?) om.
I fall 2 får du byta olja till en tjockare om du vill då det inte näms i Reg så har jag i alla fall blivit lärd men det kan som vanligt vara uppåt väggarna :D

Fan blev ett dåligt exempel :huvet men jag hoppas ni förstår principen

björn

R2 skrev:
2612096 och högst troligen skall det ju vara en gathoj som finns till försäljning.


Har för mig att det står nått (saluförd i sverige??) om det i Sp:s reg. Men är inte säker. Fråga torkel han kan det på sinna fem fingrar.

björn
 
Last edited:
björn.e skrev:
2612092 Som JAG läser reg så ska det vara TVÅ-cyl inte tre inte en och dom två ska uppnå 251cc till 650cc varken mer eller mindre, så du kan komma med vad du vill så länge det kravet uppfylls. När man läser reg så är allt tillåtet som inte näms i reg. Imo att det står 2cyl 4t 251-650cc är detta ett specifikt krav. Sen får man titta mer i vad som står i nuvarande, för där finns det lite mer specat vad hojen ska uppfylla. Summa sumarum fritt fram för Motard så länge den har ovanstående spec.

björn

björn
Jo, jag håller fullständigt med :tummenupp

Med tillägget ("tilltanken") att om 4cyl får ha 400cc och 2cyl får ha 650cc borde 1cyl få ha minst 800cc om man använder samma logik som tidigare superbike med 750cc4cyl/900cc3cyl/1000cc2cyl och 600-reglementet med 600cc4cyl/750cc2cyl. Vill man ha mångfald ska man ju ha ett så öppet reglemente som möjligt (kolla bara på supermoto open där det är HELT fritt vad gäller motor). Och det var därför min egentliga fråga var ang var man hittar ett färdigt reglemente för sports production.
 
björn.e skrev:
2612101 edit
tex
1:Inga mod får göras på fjädring= du får inte göra nått med den.
2:fjädrar i framgaffel får ändras men schims får ej ändras= du får byta fjäder men inte schimsa (stavning?) om.
I båda fallen får du byta olja till en tjockare om du vill då det inte näms i Reg så har jag i alla fall blivit lärd men det kan som vanligt vara uppåt väggarna :D

björn




Har för mig att det står nått (saluförd i sverige??) om det i Sp:s reg. Men är inte säker. Fråga torkel han kan det på sinna fem fingrar.

björn
ok men näe
lämnar detta till b licensierade nu.
 
Supermoto skrev:
2612111 Jo, jag håller fullständigt med :tummenupp

Med tillägget ("tilltanken") att om 4cyl får ha 400cc och 2cyl får ha 650cc borde 1cyl få ha minst 800cc om man använder samma logik som tidigare superbike med 750cc4cyl/900cc3cyl/1000cc2cyl och 600-reglementet med 600cc4cyl/750cc2cyl. Vill man ha mångfald ska man ju ha ett så öppet reglemente som möjligt (kolla bara på supermoto open där det är HELT fritt vad gäller motor). Och det var därför min egentliga fråga var ang var man hittar ett färdigt reglemente för sports production.


Japp visst om det hade stått 1cyl 800cc men nu gör det inte det så då är det kört.
 
sandstream skrev:
2611969 Så vi som kör ska köra Rookie 1000 får snällt vänta till slutet av februari för att se vilka B-tävlingar som annordnas, eller?
Hmmm, jag tolkade det som att det bara avsåg rena B-tävlingar som de som hållits även tidigare. Men är det som du skriver undrar man ju lite vilka klasser det blir på de respektive arrangemangen.

A-klasserna:
R125
R250
Superbike Challenge
STK 600

B-klasserna:
R600
R1000
SP250-650
125 Jr

Ser ut att bli mycket bantid på en helg om de körs separata helger.
 
R2 skrev:
2612113 ok men näe
lämnar detta till b licensierade nu.


förklara gärna för en mindre vetande och resterande då hur det funkar. För visst är det så att det står förenklat. 1 reg som specar mycket sen har varje klass ett "under" reg som specar vad som gäller där eller? och mig vetligen så får man göra allt som inte står där och självklart måste man ha/gör det som står där :va

björn
 
Bennybåge skrev:
2612018 Håller med... vet nån förare som hade velat köra Superstock 1000, och
då göra inhopp i något Superstock 1000 race i EM också... men men, inte mycket o göra åt... inte tänkt svenska förare ska ta sig ut i Europa tydligen...
Och som du nämner.. de snabbe i Veidec kommer
använda det som träning, så vill man ställa upp där så kan man räkna med
25 plats direkt...

Och supertråkigt med 250SP klassen som inte blir för A-förare.. katastrof...

Två stora missar tyvärr.......:(

Håller med fullständigt....
 
R2 skrev:
2612096 och högst troligen skall det ju vara en gathoj som finns till försäljning.
Det har jag oxå förutsatt.

Men då kom jag på en annan fråga...
Sägs det nåt om det ska vara "LV-reggbara" fordon. Annars borde ju var och varannan person köra "standard" yamma TSR/Honda RS och allt vad de heter. Eller är jag ute och svamlar nu??



PS
Eller var det exakt det du menade med "gathoj" :va :va
Dum Jocke :huvet

björn.e skrev:
2612117 Japp visst om det hade stått 1cyl 800cc men nu gör det inte det så då är det kört.
Javisst. Men i protokollet står nästan inget alls förutom just 2cyl/650 och endast B-förare. Därför undrade jag om det i ett något mer utförligt reglemente kanske står något som har samma logik som mina tidigare exempel.
 
Last edited:
Bennybåge skrev:
2612018 Håller med... vet nån förare som hade velat köra Superstock 1000, och
då göra inhopp i något Superstock 1000 race i EM också... men men, inte mycket o göra åt... inte tänkt svenska förare ska ta sig ut i Europa tydligen...
Och som du nämner.. de snabbe i Veidec kommer
använda det som träning, så vill man ställa upp där så kan man räkna med
25 plats direkt...

Hur många snabba var det i veidec i år? 5-6st enligt min mening.
Hur många fler kommer köra i 1000cc veidec nästa år? Inte fanken är det
20st till som kommer hålla det tempot.
Det är ju fanken samma folk som kört NSBK och Superstock i år som kommer köra i veidec nästa år.
 
Man blir alltså inte uppklassad utan att ansöka om det längre?

Kanske skulle ta ett år till i Rookieträsket då...
 
oFFkeFF skrev:
2612137 Hur många snabba var det i veidec i år? 5-6st enligt min mening.
Hur många fler kommer köra i 1000cc veidec nästa år? Inte fanken är det
20st till som kommer hålla det tempot.
Det är ju fanken samma folk som kört NSBK och Superstock i år som kommer köra i veidec nästa år.

Nä, kan väl hålla med dig till viss del.
Det jag menar är framförallt,de som vill köra 1000cc efter att ha blivit
uppklassade från B-förare, eller som vill köra på hobbynivå, men e A-förare
, ska inte behöva köra samma tävling som
de svenska "fabriks" förarna, typ Jimmy Lindström o dylikt. Nu blir det tyvärr
så. Men visst, inte fel o ha nån snabb o försöka o hänga på :)
 
gixxermf skrev:
2612140 Man blir alltså inte uppklassad utan att ansöka om det längre?

Kanske skulle ta ett år till i Rookieträsket då...
Fast det står att "direktuppklassade förare erbjuds dispens 1 år..." Måste alltså gälla dem som blivit direktuppklassade i år.

Jahapp, bristen på klasser för A-förare kommer att göra det trångt i B-klasserna...
 
gixxermf skrev:
2612140 Man blir alltså inte uppklassad utan att ansöka om det längre?

Kanske skulle ta ett år till i Rookieträsket då...

hahaha.. :D Slutar med att ingen klassar upp sig, och om 6-7 år
så kör hela svenska eliten Rookie racing :D
 
Bingo skrev:
2612154 Fast det står att "direktuppklassade förare erbjuds dispens 1 år..." Måste alltså gälla dem som blivit direktuppklassade i år.

Jahapp, bristen på klasser för A-förare kommer att göra det trångt i B-klasserna...

Det står också att Direktuppklassning inte kommer att gälla framöver.
Vad är framöver?
Jag är fortfarande B- förare...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top