Projekt Trajja nånting

Har fått en hel del erbjudanden, men det är nog läge att styra upp en framgaffel först. Jäkligt svårt att hitta något som passar både i infästning och längd. :brinnerup

Infästning kan du nog glömma att det ska passa rakt av dessvärre. Enda jag känner till som går att byta rakt av är äldre Suzuki hojar (typ min GSX gaffel mot en äldre Gixxer gaffel) och där finns det även väldokumenterat vilken gaffel som passar vilken hoj. Att hitta en gaffel som passar rakt av in på en Triumph, och dessutom stämmer överens estetiskt är nog lättare sagt än gjort. :(

Enklast är ju att hitta en gaffel och se om det går att gänga lös styrstolpen ur nedre kronan och helt enkelt bara byta på så sätt (Triumph stolpe i annan krona).

Busagaffeln jag köpte till min GSX passar nästan rakt av, bytte man lager skulle det vara ännu närmare. Enklast för mig blir dock att göra som jag skrev ovan - byta styrstolpe eftersom båda just råkade vara gängade M30 i nedrekronan.

Längdmässigt kan vara jäkligt också, de flesta USD-gafflar, i alla fall konventionella sporthojsgafflar är 730mm långa (med variationer +/- på några centimeter). Ska du ha en USD med samma längd som en RWU-gaffel får du nog titta på motardhojar (typ Superduke, SMR eller andra).

Annars blir väl alternativet en sån här om du inte vill ha en allt för tokig gaffelvinkel. :död

DSC_0005.jpg


Har du rätt folk i rätt bransch så kan du komma undan gratis eller en liten slant. Köpa en stegad krona dock... pfft, räkna 5000kr och uppåt från tyskland (enda stället det finns i princip).
 
Last edited:
Enligt de Amerikanska trajja forumen skall vissa kawa-gafflar passa rätt av. Kruxet är ju som bekant att få tag i en!

Blir till att plocka isär framgaffeln och kika på vad det är för infästning av styrstolpen.
På R1 gaffeln var den ipressad = ett helvete att få i och ur. Jag hade dock turen med mig att den gamla axeln passade perfekt i nya!
 
Enligt de Amerikanska trajja forumen skall vissa kawa-gafflar passa rätt av. Kruxet är ju som bekant att få tag i en!

Blir till att plocka isär framgaffeln och kika på vad det är för infästning av styrstolpen.
På R1 gaffeln var den ipressad = ett helvete att få i och ur. Jag hade dock turen med mig att den gamla axeln passade perfekt i nya!

OK, typ W650 och andra Kawazakis? Eller nån sporthoj?

Är ju dock som du säger, pressat på vissa och gängat på andra. På min gaffel och busagaffeln är det gängat vad jag kan se så det ska gå att byta. Nåja, lycka till i jakten. :)
 
Hittade detta ombygge på blocket.
http://www.blocket.se/skaraborg/Triumph_Adventurer_900__Ombyggd_Cafe_22390136.htm?ca=15&w=3

Jag tycker ombyggnad med Lavera tripplar (Jota) som riktmärke kunde vara cool. Kan man bygga Engelskinspirerat på Japan cyklar kan man väl bygga Italienskt på Engelska maskiner? Eller så blir det helfel.

W650 Gaffeln är inte så kul. Har bytt till bättre fjärdar i min då originalets spiraler skulle passa bäst i typ jävligt stora bic pennor. Nav och broms med enkelskiva är inte skitsnygga. Däremot ser alu fälgarna ut att komma från Akront men det är 19" fälg och du ville väl ha 17.
 
Last edited:
Hmmm..

Har ett par gaffelben på G ev här på Sporthoj, skall hem och mäta längden på mina ikväll.
Fick ju hjärnsläpp och gick å köpte en PS3:a mitt uppe i allt+husrenovering på det.
Vad tänker man med?
 
Sådär...!

Mina gaffelben äro 800 mm.
De jag har blitt erbjuden äro 770 mm.

Detta ger således en skillnad på 3 cm.

Är detta åt helvete?

Jag vill ju ha en hoj som är mer kvickstyrd

Tacksam för feedback!
 
Sådär...!

Mina gaffelben äro 800 mm.
De jag har blitt erbjuden äro 770 mm.

Detta ger således en skillnad på 3 cm.

Är detta åt helvete?

Jag vill ju ha en hoj som är mer kvickstyrd

Tacksam för feedback!

Kolla också med Kamikaze Kid.
Tror han har en ktm-gaffel till salu.
 
Det absolut enklaste vore ju om du kunde få tag på en gaffel från en thunderbird sport.
Fast de är väl näst intill omöjliga att hitta på skrotarna...
 
Dragit ett PM till Kamikaze Kid så vi får se ;)

Har letat sönder mig efter en gaffel till TBS:en, men det är bara att glömma.
De som väl dyker upp kostar både röv och skjorta.

Kan det bli sån jävla skillnad bara på 30 mm?
Om man sätter den något lågt i kronan så att det blir 25 då?

:crash
 
Om vi säger såhär: 30mm är betydligt mindre än 70mm som brukar vara normalt. Lite kortare gaffelben spelar lite roll, betydligt kortare spelar en betydligare roll. Inte bara på sättet du sitter utan även köregenskaper.

Visst blir den ju mera kvickstyrd men kanske inte märkbart skulle jag tro. Samma sak är det med hjulbas. När vi byggde om farsans XJR i vinter så blev den ju drygt 5cm längre men det har snarare varit en förbättring, både utseendemässigt och köregenskapsmässigt.

Har dock inte fått klart för mig, ska du ha en fet konvetionell RWU gaffel (grövre gaffelben) eller ska du på med en USD? Ifall du ska ha en RWU så vet jag en som har från en VFR750 (och 800).

Är det en USD gaffel får du nog nöja dig med 770mm. Blir nog svårt att hitta en som är exakt rätt längd.
 
En VFR-gaffel låter inte fy skam! Visst kan det vara intressant (är det en 34 mm i så fall?).

Tanken är att inte köra en USD gaffel då detta förutsätter ny krona med efterföljande förändringar. Mycket vanligt i staterna och i UK att endast byta gaffelben med tillhörande hjul och bromsar. Mindre vanligt är att byta till en USD.

Med tanke på att mitt föregående bygge slukade en hel del stålar (och fortfarande inte är helt klar) så måste jag försöka hålla nere budgeten för detta projekt.
 
En VFR-gaffel låter inte fy skam! Visst kan det vara intressant (är det en 34 mm i så fall?).

Tanken är att inte köra en USD gaffel då detta förutsätter ny krona med efterföljande förändringar. Mycket vanligt i staterna och i UK att endast byta gaffelben med tillhörande hjul och bromsar. Mindre vanligt är att byta till en USD.

Med tanke på att mitt föregående bygge slukade en hel del stålar (och fortfarande inte är helt klar) så måste jag försöka hålla nere budgeten för detta projekt.

Jag tror VFR-gaffeln är 38 eller 40mm, så det kanske inte fungerar lika bra då.

Hade inte XJR-gaffelbenen som ligger ute i garaget varit uppätna innuti och fungerat ungefär lika bra som en cykelpump så hade du fått köpa dom för en liten slant. Dom råkar vara just 34mm.
 
Ifall den blir under/överstyrd så kan du ju sänka lika mycket bak, då är det löst:tummenupp
 
Tanken är att inte köra en USD gaffel då detta förutsätter ny krona med efterföljande förändringar.
Med tanke på att mitt föregående bygge slukade en hel del stålar (och fortfarande inte är helt klar) så måste jag försöka hålla nere budgeten för detta projekt.


går att få till krona för hyfsade pengar även i Sverige...:tummenupp
PM:a om det blir aktuellt så tittar jag på det, kör på det som blir bäst så slipper du ångra dig i efterhand.
 
Är det inte lättare att byta hela framänden?
Går alltid att fippla ihop fastsättningen med rätt lager.
I värsta fall får man göra en ny axel.
Att få bra bromsar, önskvärd fälgstorlek (bredd och höjd) utan att blanda bitar är värt någon tusenlapp extra.
 
Är det inte lättare att byta hela framänden?
Går alltid att fippla ihop fastsättningen med rätt lager.
I värsta fall får man göra en ny axel.
Att få bra bromsar, önskvärd fälgstorlek (bredd och höjd) utan att blanda bitar är värt någon tusenlapp extra.

Så sant, men jag har inte hittat något som verkar funka helt 100 där heller :(
Fuck a duck vad detta skall vara krångligt
 
Hur löser du besiktning när du bytt gaffel?

Den där Trajjan är väl från 2000 talet antar jag, och torde således
vara helfordonsgodkänd=Fårtamigfaanintebytaenjävlaprylegentligen...

Hur gör du/ni?
 
Mitt svarta bygge får jag slita ned å bygga om helt innan besiktning, denna modd hoppas jag skall passera obemärkt.

Jag tänker inte sponsra ockerasen på SFRO.. Är inte heller intresserad av höjd försäkringspremie om jag typar om den
 
Mitt svarta bygge får jag slita ned å bygga om helt innan besiktning, denna modd hoppas jag skall passera obemärkt.

Jag tänker inte sponsra ockerasen på SFRO.. Är inte heller intresserad av höjd försäkringspremie om jag typar om den

Lever på hoppet alltså.
Det verkar dom flesta göra.

Men finns det något sätt att göra det lagligt? Ett gaffelbyte räcker
väl inte för att kunna registrera som obyggt??
Har detta problem på båda mina hojjar nu och vet inte hur jag ska lösa
det. Bygga om för besiktning är ju sk*tsurt!

(Ursäkta trådkapningen!)
 
Typa om den hos besiktningen, de kan skriva in smärre ändringar
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top