Projekt Suzuki GSXR 750RR -00

- Inte bara svindyra, även känsliga för slag (läs:rejäla ojämnheter/hål i vägbanan)

Jo sanningen är nog att dom är gjorda för släta racebanor.
Fast jag har hört både & där folk som kört dom i flera år på gatan utan problem.
Fast då har dom kanske bättre standrad på vägarna än vi har i detta land :huvet
 
Idag har det skruvats lite.

Uppallad för lite skruvande
IMG_0458.jpg
IMG_0455.jpg


Båda sidokåporna har befriats från grustaget som samlats där under motorn & gosat till sig.
Tyckte det var misstänkt mycket olja i gruset under kåpan. Efter lite varmkörning kom det en
droppe olja sakta men säkert rinnande ner mellan vattenpumpen & blocket.
Det finns 3st kandidater till läckaget.


- O-ringen runt vattenpumpen.
- Tätningen runt kopplingsstången.
- Tätningen runt utgående axel.

Så nånstans här läcker det lite
IMG_0456.jpg
IMG_0457.jpg

Har även hunnit tappat ur alla gammal kylvätska samt spolat rent kylsystemet.

Såhär går det när man är senil & glömmer skivbromslåset i hjulet.
IMG_0459.jpg

Koppligskåpan lite åtgången i nederkanten blir lite slip & fix på den innan lack
kanske den råkar bli lite lättare :)
IMG_0461.jpg
 
Lite skruvade idag.

För felsökning av oljeläckan så behövde jag skruva dit kåpan som håller
tryckmekanismen för kopplingen. Detta för att kunna starta. Sen i med kylvätska.
Givetvis hade batteriet tröttnat av allt startade så det slutade med laddning av batteriet.

Blev istället lite rengöring av div delar.
Nya tag under morgondagen.
 
Dagens tema många bäckar små.

Blev lite lättning av kåpan där tryckaren för kopplingsarmen sitter.
Den var ju lite angripen i nedre hörnet så det blev kapning istället för
spackling för att få den slät.
Innan ingreppet vägde den 225g
IMG_0467.jpg

Efter kapningen så visade vågen 206g en besparing på hela 19g :D
IMG_0468.jpg

Åter monterad.
IMG_0469.jpg

Slitpinnarna som sitter länst ut på fotpinnarna åkte iväg idag vikt hela 24g :banana
IMG_0471.jpg

Så summan av dagens insats är hela 43g lättare hoj. :D
Ungefär hälften så mycket som gruset i botten av kåpan vägde...
 
Last edited:
Det saknas lite hjul på hojarna i garaget då det är dax för däckbyte.
IMG_0515 (2).jpg
IMG_0517.jpg
IMG_0516.jpg
 
Fått hem lite bitar från Carbon-King
Framskärm samt hälskyddsplattorna vid fotpinnarna i kolfiber.

Framskärmen var 120g lättare än originalskärmen.
Hälplattorna var 18g respektive 16g lättare.

Så dagens viktbesparing uppgår till 154 gram

Framskärm
IMG_0539.jpg

Fotskyddsplattorna.
IMG_0540.jpg
IMG_0541.jpg
IMG_0542.jpg
IMG_0543.jpg
 
Last edited:
Slitpinnarna som sitter länst ut på fotpinnarna åkte iväg idag vikt hela 24g :banana
View attachment 454126

Så summan av dagens insats är hela 43g lättare hoj. :D
Ungefär hälften så mycket som gruset i botten av kåpan vägde...

Haha visst, men fem myror är fler än... :hihi

Se till att du minns var du lägger dem, för rätt vad det är får du för dig att hojen ska vara i strikt orginalskick och då kommer du värdera piggarna högt! :tummenupp


Jag äger fem R6:or i nämnda skick och även om de var fem-tio år gamla vid köpet, så nog fan satt både orginalbromsslangar OCH dessa piggar kvar. På samtliga fem!!
Det är jättekonstigt, för det var ju det första som revs bort och ersattes vid hojbyte förr. Här har de dock klarat sig genom hela ägarlängden! :va
 
Har även köpt på mig originaldelar som saknats för att ha alla originaldelar
samt att kunna jämföra vikten på dom. :banana
 
Last edited:
Vägt lite originaldelar.

Bakdrev 42T 525 :631g
5st muttrar till bakdrev :46g
Bromsskiva bak :961g
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top