Projekt: Modern Café Racer av en R6, vilket år som helst nu...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då är en ny hoj inhandlad.
Givetvis kan inte den lämnas orörd som den är, utan den skall givetvis ändras till något roligare.
Mest för att utgångsmaterialet kanske inte är i bästa skick från början. Nu hoppas jag att det dåliga skicket mest sträcker sig till det kosmetiska på hojen, men det lär väl märkas under resan. Känner inte för att renovera den till original heller. Finns bättre utgångsobjekt ifall man nu vill göra det.
Målet är i varje fall att ha den i rullande skick till våren.

Hojen då, vad har jag köpt för något?

Den har följande specifikationer:
Motor: 16-ventiler, DOHC
Kubik: 600 cm³
Borr x Slag: 65,5 mm x 44,5 mm
Kompression: 12,4:1
Bränslesystem: Keihin CVRD37 Förgasare
Våtvikt: 188 kg (med olja & full tank enligt tillverkaren)

Kan ni gissa vilken hoj?
 
Last edited:

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Yamaha FZ6? Med uteslutningsmetod faller nog valet på denna för min del. 16 ventiler, förmodligen en fyra, förmodligen japanskt, det står att den är modern vilket denna modell är (i mina mått sett). Dessutom har den väl kanske en lite trevligare ram för ombygge än gsxr och är från nästa sekel...
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Ej men kom igen!!! Bild och specifike planer vill vi ha!!! Vilken tank, bakdel osv
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tanke på du skriver bara en förgasare så enstånka a,la transalp :)
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
16 ventiler på en stånke..,... Galet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är en Rad-4, även om en 16v enstånka med 12,4:1 i kompression låter djävligt spännande :yoparty

Det är en -00
Har för mig den har 118 hästar vid 13 000 rpm och 68 Nm vid 11 500 rpm.

Nu borde det vara ganska enkelt att gissa hojen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
det är en rad-4, även om en 16v enstånka med 12,4:1 i kompression låter djävligt spännande :yoparty

det är en -00
har för mig den har 118 hästar vid 13 000 rpm och 68 nm vid 11 500 rpm.

Nu borde det vara ganska enkelt att gissa hojen.

r6, -00?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad kan man göra med en dylik hoj då?
Bygga en fighter av den....nja, been there and done that på andra hojar. Dessutom har jag sett flertal fighters byggda på den här modellen. Så det lockar inte det minsta. Finns ju bättre utgångsobjekt för fighterbyggen.

Jag har ju länge velat bygga en Café Racer av en hoj. Så den här kommer nog att bli bra på den punkten.
R6:an har ju en ram som ser helt ok ut, mest tack vare de små svarta "hålen" i mitten. De bryter av aluminiumramen ganska bra. Jämför den med t.ex. GSX-R ramen så ser ni skillnaden.

Och för att göra en Café Racer av den så bör den väl ha eller uppfylla följande saker (enligt mig):
-Lågt styre, gärna clip-on.
-Inga sidokåpor eller inga kåpor som täcker hela sidorna i varje fall.
-Ingen magkåpa.
-Rund framlampa med eller utan tillhörande Café Racer framkåpa.
-Liten och nätt bakdel. Gärna rund eller avrundad.
-Enkelsits.
-Minimalistisk och lättad så gott som det går på en låg budget. Det skall ju fortfarande vara lite arbetarklass över den.
-Den skall gå att framföra i ett vettigt tempo mellan Våfflan-->Vaxholm-->McD
-Den skall se cool ut

Det hela borde inte vara allt för svårt att uppnå, tror jag.
Utgångsmaterialet är ju Café Racer tanken trogen, även om den nu inte är av det gamla slaget.
De gamla hojarna baserades ju gärna på gamla racers och allra helst på hojar som liknar TT-racer. Kollar man på Yamaha R6 så har den ju en ganska gedigen TT-resume.

Så målet är en modern och till tanken trogen Café Racer. Jag kommer inte sikta på utställningsputs, men allt det mekaniska skall hållas i bra skick.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Innan jag ger mig på hojen så bjuder jag på lite instruktionsmanual och lite nostalgiprylar ifrån Bike Trollhättan där hojen köptes som ny en gång i tiden.
Varför levereras inte alla begagnade hojar så här, med 1 pärm med kvitton samt instruktionsböckerna. Nu är ju iofs serviceboken ganska tom, men det är väl tanken som räknas :tungan

Någon som vill köpa ett Bike Trollhättan S-märke samt ett vykort?
Får jag några bra bud?
:hihi

1.jpg

2.jpg
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Hur ska du göra med tanken för att få cafe racer stuk på den, eller ska du göra en modern cafe racer?
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
...jag saknar lite bilder :7peta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur ska du göra med tanken för att få cafe racer stuk på den, eller ska du göra en modern cafe racer?
Det blir en modern Café Racer med inspiration från de gamla varianterna.

Tanken är ett krux på två sätt.
Det ena är att den i princip är omöjlig att byta ut mot en tank som motsvarar de gamla varianterna av Café-tankar.
Ramen och luftboxen på R6:an omöjliggör i princip alla former av byte.
Så tanken kommer att få vara original. Men det är inte helt kört då den faktiskt har ganska snygga former för det som jag har planerat.

Krux nummer två är att min tank har en redig buckla i sig. Vilket gör att jag blir tvungen att leta ersättningstank i vilket fall som helst.
Skall kolla lite närmare på bucklan framöver och bedöma ifall den går att rikta upp på något vänster. Har dock inga större förhoppningar på det då jag redan sett den på bild. Den är just nu undangömd under tankpadden, så jag ser den inte.
Men har någon en R6 (99-02) tank till salu så PM:a mig

Bilder kommer sen när jag hinner förbi garaget igen.
 

fenrik

Till Salu: Kawasaki Ninja ZX9R 97:a
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Fruängen
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R 97:a ZX900B
Ska bli kul och följa men jag är väldigt skeptiskt. Just tanken är en väldigt stor skillnad på en modern sporthoj och en "klassisk" caferacer, enligt mig iaf samt ramen förstås. Moderna sporthojjar har bra men fula ramar just eftersom dom ska vara dolda av vindavvisande kåpor. Så jag tror det blir väldigt svårt o få till det stuket. Försökte googla mig fram och detta var det närmaste jag hittade men till trots ganska lyckat så ser det ändå ut som en streetfighter, lr?
146935d1199391112-2001-r6-champions-edition-streetfighter-r6-002.jpg

146934d1199391112-2001-r6-champions-edition-streetfighter-r6-001.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Just tanken är en väldigt stor skillnad på en modern sporthoj och en "klassisk" caferacer, enligt mig iaf samt ramen förstås. Moderna sporthojjar har bra men fula ramar just eftersom dom ska vara dolda av vindavvisande kåpor. Så jag tror det blir väldigt svårt o få till det stuket.
Fast nu antyder ju rubriken att jag inte är ute efter att bygga en Café Racer som slaviskt följer mallen från förr. Då vore det ju enklare att köpa en fabriksfärdig Triumph Thruxton och vara klar med det.
Jag gör hellre det med modernt material och inriktning på vad en Café Racer i grundtanken egentligen är.
Sen vad som egentligen definierar en Café Racer startade jag en tråd om här ifall du vill spinna vidare lite på den linjen :)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267572-Vad-definierar-en-Caf%E9-Racer

Sen när man googlar på Café Racers så tycker jag mig se en bra massa olika former på tankar på olika hojar. Jag tycker inte någon av dessa är "rätt" och alla andra fel.
Tanken på de olika byggena baseras ofta på de förutsättningar som finns på grundhojen. Är det en klassisk rörram med centrerat rör i mitten så väljs ju tanken efter det.

Har sett hojen du visade tidigare.
En fighter har väl högre styre, typ crosstyre och risers. Samt att Fighters skall ha en helt annan "attityd" i sitt utseende.
Sen har jag aldrig fattat varför jänkare är så ivriga på att plocka bort bromsskivor fram :va
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top