Projekt: -86 Suzuki GSXR1100 Turbo Dragrace Bike

Larsat: Motormässigt har jag inte gjort så mycket. Kompression sänkt genom 2mm cylinderfot spacer och kammarna tajmade. Sedan tidigare är den borrad till 1166cc och har portad topp. Hadde tänk riva isär den under vinter för översyn.

Startmotorkopplingen på 86-88 (1052 motorn) är lite klen. Man ska byta till kopplingen från 1127 motorn den är mycket bättre. Fast på en relativt lågkommpad turbo motor funkar den gamla helt ok.

Rullagarad vev är det bara på dom gamla GSX motorerna. Alla GSXR motorer är glidlagrade.


Jösse: Har inte tid och ork just nu att ta på mig nått plenumbygge.


I garaget mitt händer det inte så mycket just nu. Håller på att färdigställa kåporna.
 

Bifogat

  • kåpor1.jpg
    kåpor1.jpg
    44.9 KB · Visningar: 310
Jasså? där ser man, tack för tipsen.
Hur drivs kammarna på din motor? På min GSX750ES är det 2 drev i mitten på kammarna mellan 2an & 3ans cylinder vad jag förstått, om det är likadant på din motor, hur har du isåfall gjort med kaminställningen?
Jag har läst innan att det är rekommenderat att man gör dreven ställbara, men hur gör man de bäst när dom sitter som dom gör, är säkert solida ståldrev för kedja? Har du nån bild på de isf?
Är det inte ganska noga med ballanseringen av dom också, kammarna (dreven) snurrar ju ändå rätt fort på en hojj.
Ser bra ut annars :tummenupp
 
Jasså? där ser man, tack för tipsen.
Hur drivs kammarna på din motor? På min GSX750ES är det 2 drev i mitten på kammarna mellan 2an & 3ans cylinder vad jag förstått, om det är likadant på din motor, hur har du isåfall gjort med kaminställningen?
Jag har läst innan att det är rekommenderat att man gör dreven ställbara, men hur gör man de bäst när dom sitter som dom gör, är säkert solida ståldrev för kedja? Har du nån bild på de isf?
Är det inte ganska noga med ballanseringen av dom också, kammarna (dreven) snurrar ju ändå rätt fort på en hojj.
Ser bra ut annars :tummenupp

Har ingen erfarenhet av GSX motorn, men R motorn, slipade till ovala hål för kamdreven samt shimsade upp styrdrevet mellan kamdreven 2 mm lika som distansen för cylinderfoten. Jag tror dom flesta med gsxr 1100 gör liknande. :yoparty
 
Larsat: Motormässigt har jag inte gjort så mycket. Kompression sänkt genom 2mm cylinderfot spacer och kammarna tajmade. Sedan tidigare är den borrad till 1166cc och har portad topp. Hadde tänk riva isär den under vinter för översyn.

Startmotorkopplingen på 86-88 (1052 motorn) är lite klen. Man ska byta till kopplingen från 1127 motorn den är mycket bättre. Fast på en relativt lågkommpad turbo motor funkar den gamla helt ok.

Rullagarad vev är det bara på dom gamla GSX motorerna. Alla GSXR motorer är glidlagrade.


Jösse: Har inte tid och ork just nu att ta på mig nått plenumbygge.


I garaget mitt händer det inte så mycket just nu. Håller på att färdigställa kåporna.

Hej!Intressant byggtråd,:tummenupp jag hade själv problem med startkopplingen på min 1052a motor,efter byte till 1127ans så har det funkat,fan du har fått till det bra med pneumatikkopplingarna,ska själv försöka få till lite sånt så man slipper slangklämmor,ska vevhusventilationen sitta framför bakhjulet??!!,ser farligt ut,det vill gärna bli lite oljedimma ur filtret när man laddar på lite../wachen
 
Dags att damma av byggtråden min igen. Har haft dåligt med inspiration i vinter så det har inte hänt så mycke i garaget. Fast när våren äntligen har hittat till Norrland också sa har bygget kommit igång igen.

Har köpt lite godis till hojen. GReddy dump, Tial wastegate, Apexi laddtrycksstyrning och en MTC lockup koppling.

Håller på att gjuta utbuktningar i kåporna för att intercoolern inte ska ligga och gnugga mot glasfibern.
 

Bifogat

  • godis1.jpg
    godis1.jpg
    49.1 KB · Visningar: 138
  • godis2.jpg
    godis2.jpg
    41.3 KB · Visningar: 133
  • kåpor1.jpg
    kåpor1.jpg
    39.7 KB · Visningar: 136
En lite nyfiken fråga, hur mycket fick du betala för laddtrycksstyrningen?

Blir det SGB eller PSB till sommaren?
 
Fått alla nya prylar på plats. Wastegate montaget blev lagomt "diskret" :hihi
Allt det mekaniska börjar bli klart. Dags att göra kåporna färdiga för lack.
 

Bifogat

  • wastegate2.jpg
    wastegate2.jpg
    52.2 KB · Visningar: 186
  • wastegate1.jpg
    wastegate1.jpg
    69.5 KB · Visningar: 222
  • apexi.jpg
    apexi.jpg
    40.8 KB · Visningar: 230
  • dump.jpg
    dump.jpg
    65.8 KB · Visningar: 219
riktigt snyggt!
 
Äntligen fått lite färg på hojen. Riktig "retro" look blev det:) Allt är målat med gelcoat/topcoat och sedan våtslipat. Nu ska det bara poleras och klistras lite dekaler. Sen är det lite elektronikpyssel kvar också, koppla in laddtrycksstyrning och fixa quickshift. Race i Piteå till helgen :yoparty
 

Bifogat

  • paint1.jpg
    paint1.jpg
    58.5 KB · Visningar: 263
  • paint2.jpg
    paint2.jpg
    50.1 KB · Visningar: 201
Äntligen fått lite färg på hojen. Riktig "retro" look blev det:) Allt är målat med gelcoat/topcoat och sedan våtslipat. Nu ska det bara poleras och klistras lite dekaler. Sen är det lite elektronikpyssel kvar också, koppla in laddtrycksstyrning och fixa quickshift. Race i Piteå till helgen :yoparty

Lacken blev skitsnygg. Hojen i sig är snygg med sin "lådiga" design! Du har har gjort ett jättefint bygge från början till slut!
 
Äntligen fått lite färg på hojen. Riktig "retro" look blev det:) Allt är målat med gelcoat/topcoat och sedan våtslipat. Nu ska det bara poleras och klistras lite dekaler. Sen är det lite elektronikpyssel kvar också, koppla in laddtrycksstyrning och fixa quickshift. Race i Piteå till helgen :yoparty

HAHAAAAaaa, skymtade det inte arseleet på en katana på den vänstra bilden va:D :tummenupp
Är det också din:va
 
Äntligen fått lite färg på hojen. Riktig "retro" look blev det:) Allt är målat med gelcoat/topcoat och sedan våtslipat. Nu ska det bara poleras och klistras lite dekaler. Sen är det lite elektronikpyssel kvar också, koppla in laddtrycksstyrning och fixa quickshift. Race i Piteå till helgen :yoparty
GUD vad vackert!!!!!!!!!!!!!!.Men har Kurre släppt in en"Katt" bland hermelinerna???????????????????:tungan
 
Krille Krokodil: Katanorna är inte min utan tillhör ägaren av garaget jag lånar utrymme i.

Katanapilot: Fast det är väl mer en hermelin bland "katt"anorna

En liten rapport från helgens tävling i Piteå. Hojen fungerade över förväntan. Enda missödet var att justerskruven på bränsletrycksregulatorn ramlade loss, så bränsletrycket försvann.:eek: Det hände på 4;ans växel vid fullt laddtryck men motorn verkar ha överlevt utan skador.

Annars var största problemet fästet, hade hjulspinn på 1;an, 2;an och 3;an. Sitter ett Dunlop Qualifier på nu, sänkte däckstrycket eftersom och var nere på 0,9bar i slutet av tävlingen. Då blev fästet klart bättre men jag ska byte däcket till något lämpligare. Laddade som mest 1bar under helgen. Tog det lite lungt då jag inte kollat upp att bestyckning är ok ännu. Satte i något större än orginalmunstycken (kör på 98 oktan) och och det verkar funka helt ok. Har då inte bränt bort elektroderna på stiften i alla fall :D

Mina bästa tider och hastigheter under helgen blev (ej under samma repa):
60-feet: 1,48
201m: 6,06 204kmh
402m: 9,74 263kmh

Och så en actionbild tagen av Richard Lindahl http://race.ulkhyvlers.net/
 

Bifogat

  • piteå080608.jpg
    piteå080608.jpg
    72.7 KB · Visningar: 207
Mina bästa tider och hastigheter under helgen blev (ej under samma repa):
60-feet: 1,48
201m: 6,06 204kmh
402m: 9,74 263kmh

Och så en actionbild tagen av Richard Lindahl http://race.ulkhyvlers.net/[/QUOTE]




1.48 på 60 fot med dåligt fäste och nybyggd turbocykel behöver man inte skämmas över.:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top