Projekt: -86 Suzuki GSXR1100 Turbo Dragrace Bike

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Början till tank, har inte riktigt bestämmt höjden på den ännu. Volym ca 4L, värsta touringtanken :) Oljekylare monterad med 1000R elfläkt. Ny batterilåda i alu syns också.
 

Bifogat

  • tank.jpg
    tank.jpg
    47.5 KB · Visningar: 228
  • oljekyl1.jpg
    oljekyl1.jpg
    68.7 KB · Visningar: 220
  • oljekyl2.jpg
    oljekyl2.jpg
    56.1 KB · Visningar: 202

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Behållare för vevhusventilation. Har helsvetsat grenröret, gick över förväntan.

Bultade fast grenröret i en gamal topp. Tejpade alla skarvar utom dom jag skulle svetsa med alutejp. Satte ett t-rör på gasslangen till hantaget och tejpade fast den i röret. Drog upp flödet till 20-25 l/min.

Passformen blev helt perfetk, hara bara rört sig nån mm vid svetsning. Rotgasen funkade helt ok. Inga "svarta svampar" på insidan.
 

Bifogat

  • vent.jpg
    vent.jpg
    54.2 KB · Visningar: 194
  • grenr1.jpg
    grenr1.jpg
    66 KB · Visningar: 258
  • grenr2.jpg
    grenr2.jpg
    35.2 KB · Visningar: 282
  • grenr3.jpg
    grenr3.jpg
    42.9 KB · Visningar: 385

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
nice...

men ligger inte turbon + intercoolern väldigt nära framhjulet/gaffeln.

va händer om du bromsar in hårt och gaffeln trycks ihop...slåre inte i då?


sam
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Nära är det, men det ska inte ta i. Har byggt både grenrör och intercooler med gaffeln fullt ihoptryckt och då finns det ca 1cm tillgodo där det är som närmast.
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Avgassystem och insug klart.

Olja till och från turbo klart. Returen är svetsad i tråget, 19mm innerdiameter.

Nytt fäste till wastegate. Fick göra en ny arm också med en böj ned mot turbon, annars tog den i motorblocket.

Gott om plats är det ont om, har förlängt inloppet en bit för att få dit luftfiltret. Har också gjort om alla tryck/vacum anslutningat till pneumatikkopplingar.
 

Bifogat

  • olja.jpg
    olja.jpg
    40.8 KB · Visningar: 225
  • insug.jpg
    insug.jpg
    57.7 KB · Visningar: 225
  • avgas.jpg
    avgas.jpg
    65.1 KB · Visningar: 268
  • wg1.jpg
    wg1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 229
  • wg2.jpg
    wg2.jpg
    55.4 KB · Visningar: 265

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
rått. bygger du plenium på bestilling?
mvh

Om du inte har så brottåm kan jag säkert fixxa nått, fast räkna inte med att det blir klart förräna till vintern.


Börjar dra ihop sig till uppstart. Saknar slangar till oljekylaren och en del andra småprylar.

Tanken klar. Blå slangen vid sidan av påfyllningen är avluftningen, returen i sidan strax framför. Pitotröret sitter med två skruvar i tryckröret så det enkelt kan lossas för modifiering. Har gjort "säkerhetsstag" för att hålla tryckröret på plats, inte helt nödvändigt men det ser ju rejsit ut :tungan Nya instrumenteringen syns också.

Bosch plastdump, ska byta till nått roligare till vintern. På sidan av tanken är mitt utjämnings/fördelningsblock monterat. Tar vakuum/tryck från alla förgasarna och skickar ut till tryckmätare, dump och wastegate.
 

Bifogat

  • tank1.jpg
    tank1.jpg
    74.2 KB · Visningar: 453
  • tank2.jpg
    tank2.jpg
    67.3 KB · Visningar: 406

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Det ser ju riktigt bra ut. Du verkar få svetsa en del aluminium, hehe.:D Smart att kunna ta loss pitot-röret för modifiering, även om det inte syns så bra på bilderna hur du gjort.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
tjena! du verkar duktig, väldigt fint!
finns det några kanter på förgasarna för att hålla kvar gummina? såg inte ut som du hade några på boxen, men jag har sett att endel sätter stag på sidorna som håller fast den och det funkar väll det med
får man fråga va du har för munstycken i gasarna?
lycka till i fortsättningen!
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
tjena! du verkar duktig, väldigt fint!
finns det några kanter på förgasarna för att hålla kvar gummina? såg inte ut som du hade några på boxen, men jag har sett att endel sätter stag på sidorna som håller fast den och det funkar väll det med
får man fråga va du har för munstycken i gasarna?
lycka till i fortsättningen!

Inga kanter på förgasare eller plenum. Ett stag som håller plenumet på plats är nästan ett måste, här är en bild på hur jag har gjort mitt. Även mitt special chokereglage syns, låses fast bakom staget för att laddtrycket inte ska trycka upp det. Kör med original munstycken. Skrev upp allt som satt i men hittar inte lappen :huvet huvudmunstyckena var iallafall 135.

Var till Piteå i helgen för att tävla men regnet satte stop för nästan all körning, lyckades få in en repa på lördag kväll. Tog det väldigt lungt då det var första riktiga provkörningen. 12,606 & 196kmh med en 60feet på 2,473. Allt verkar funka helt ok. Tänkte ta mig ut till hedenbasen nån dag framöver för lite mera testkörning, blir eventuellt att bänka den också.

Richard Lindahl http://race.ulkhyvlers.net/ lyckades fånga mig på två bilder i Piteå. Inga klagomål på finishen tack :tungan Plastade det sista vid 10 tiden och blåste på lite färg runt 12 på fredagkväll. Nu när det finns lite mera tid så ska allt spacklas/slipas och målas i klassiska suzuki färgerna blå & vit.
 

Bifogat

  • stag.jpg
    stag.jpg
    43.2 KB · Visningar: 260
  • pite1.jpg
    pite1.jpg
    52.3 KB · Visningar: 267
  • pite2.jpg
    pite2.jpg
    50.7 KB · Visningar: 273

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jag var aldrig ut till långnäs i helgen... Jobbade natt hela helgen, sen spöregnade det på dagarna så jag antog att det inte skulle bli nån körning... Körde du på blöt bana?
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Jag var aldrig ut till långnäs i helgen... Jobbade natt hela helgen, sen spöregnade det på dagarna så jag antog att det inte skulle bli nån körning... Körde du på blöt bana?


Nädå, bana var torr. Passade också på att väga hojen på "race" vågen dom har. 198kg tankad och klar.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
jag var faktiskt inne & kollade på dom bilderna innan & tyckte jag kände igen hojjen, jag känner ganska mycket bilfolk omkring umeå & var uppe på semester förra året, bl.a. i piteå 120mil härifrån :)
kör du på bensin nu? eftersom du har orginalmunstycken?
du har väll tänkt köra på E85? då kan det ju inte funka speciellt bra med orginalmunstycken på lågfart iaf.. högfart kan kanske funka om man dopar men det är nog svårt att få bra
iaf enligt mina erfarenheter... berätta annars hur du gjort?
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Kör på bensin, hade inte tid att fixxa bestyckning för E85. Till nästa säsong blir det E85 och ladda allt vad turbon klarar :D
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Yeees... e85 is da shit =)
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
verkar ju gå bra iaf :)
då tråden handlar mycket om rambygget, vill du berätta lite mer sammanfattat vad för motormodifikationer som gjorts för att det ska lira me turbo? jag har läst bl.a. att startmotorkopplingen är kass på vissa motormodeller så kanske behöver bytas? håller själv på me min 400a nu & de verkar som dom slits mycke, för klen plåt runtom.
även att man ska montera några drev från 750 motor för att få högre oljetryck till turbon då tydligen 1100a motorn har rullagrad vev?
jag har själv planer på att köpa en gsxr 1100 -86 så fort ekonomin tillåter & har redan munstycken för E85 som ligger i garaget, kan kolla storleken på dom om du vill
 

Svedenblad

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Univega 21vxl -96
Har läst igenom tråden med stort intresse och ville bara säga att jag är mer än imponerad med vad du har åstakommit! Har på senare tid fått upp intresse för turbokonverteringar och projekt som dessa öker intresset markant!

Hoppas du får framgångar med motorcykeln i framtiden!

MVH Peter
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top