Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Jag tänkte försöka mäta upp hur drev, kedja, sving,... sitter nu och rita in det i min svingdesign cadritning. Därför tog jag med lite verktyg hem i fredags.

Tools.jpg

Svingen är av 30x50 fyrkantprofil.

Men det får bli i morgon eftermiddag.

Idag har vi meckat med detta

SaturdayWork.jpg

Och nu när det börjar skymma tänkte vi grilla och dricka lite gott-gotti-gott-gott.:D

Mycket snygg lösning de där tycker jag. Kedjan får samma spänning konstant!

Precis, detta är något jag velat bygga länge. Modernt brett bakdäck både fram och bak med kedjedrift och mellanaxel i svingaxelcentrum. och nu är det på väg.

Nu har jag mätt, riktat och börjat rita upp det hela med riktiga mått.

Mittstod.jpg

Blå bitar är befintlig ram. Grön är det planerade mittstödet. Kedjan är tillfixad så att den lirar med svinglängden 490mm.

Började dan med att gräva. Hade tänkt få färdig infiltrationen men Murphy stod och hejade på så något pajade i vridcylindern på grävaggregatet. :huvet

Jag tog en bira och sen tog jag tag i bygget istället. dags att svetsa lite i svingen.

Först spände jag isär svingdelarna med ett par tvingar så att den passade precis i ramen. Sen loppade jag fast det bakre tvärröret.

1.JPG

Efter att ha tagit bort svingen svetsade jag färdigt.

2.jpg

När jag nu hade en fixerad sving var det dags att ta fram vinkelslipen.

3.jpg

Och runda av snittet i svingen lite.

4.jpg

Lite flyt att hitta ett lämpligt hydraulrör att kapa en bit ur.

5.jpg

Efter lite mer svetsning.

6.jpg

Efter lite grovtvätt la jag upp bitarna ungefär som jag tänkt mig det hela.

7.jpg

Dom två bitarna upptill var ursprungligen en bit. Det är den svingens nållager löper mot. Dom skall kapas ner och svtesas ihop till rätt längd.

Nu är det dags att finlira lite i cadden.

Så här blev det efter finliret

ChainSide.jpg

RightFront.jpgRightSide.jpg

Nästa moment är att rita drevlagringen. Jag måste ha större drev för att få plats med kullager. Dom ritade dreven är ju rätt små eftersom jag inte fick plats med större när jag höll på med kardankonverteringen.

Du verkar ha tänkt ut det in i minsta detalj =) ska bli riktigt kul å se när det blir klart!

Mycket på jobbet nu (Månd. - Sönd. 8-24 :gråta) men hann fixa till svingbitarna i veckan som var.

]IrlSving.jpg

Idag blev det lite klippa och klistra för att prova ut mellanstödet som ska svetsas i ramen.

Utskrift skala 1:1
Utskrift.jpg

Klippa konturer och klistra på lite hårdare papp.
CutNGlued.JPG

Slutklippning
FinalCut.jpg

Här ser man varför det är bra att kolla med en del i papp innan man tar fram vinkelslipen.:tummenupp
Almost.jpg

Efter lite justering i cadden och mer klippa och klistra så satt den som "pxxxxx x Greta"
SomGreta.jpg

Najs bara lämna på skärning då ,stabilt lär det ju bli känner igen mig i klippa å justera om & om igen.

Gillar skarpt din lösning för kedjan, optimal kedje spänning.
Borde sitta så på alla enduro hojar!

Passade på att rita lite på drevhuset för dreven på svingaxeln över en kopp kaffe.

SvingDrevsHylsa.jpg

Jag behöver minst 530-18 tänder. Det är det som är ritat i bilden. Nu finns även kullager på plats så det börjar närma sig färdigkonstruerat.:yoparty

Som flera av er säger. Varför har man inte mellanaxel på fler hojar ? speciellt sådana med lång fjädringsväg.

Det tog mig hela dagen. Men nu har jag gått igenom hela tråden.
Paps! Du är lätt min nya idol!
Ska bli spännande att se hur den kommer se ut när allt är klart.

Thanks, :tummenupp. Just nu har jag det väldigt körigt så lite uppmuntran är inte fel. :)

Hann mecka till dreven (det blev 530-20T beställer från Lelles i morgon) och rita in skruvarna som skall hålla fast dom.

20T_Kedja1.jpg

Drev till mellanaxel beställda från Lelles. Har till och med fått ett mail om att dom är postade.:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT