Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Tycker det ser mycket konstigt ut. :D

Måste bli bättre viktfördelning med motorn längre bak också men fördelningen kanske redan är lite konstig pga, framhjulet?
 
Tycker det ser mycket konstigt ut. :D

Måste bli bättre viktfördelning med motorn längre bak också men fördelningen kanske redan är lite konstig pga, framhjulet?

Samma bild fast motorn i dom bakre fästena. Det får bli så.

RearOk.jpg
 
Bilr ju kanon nu kan du passa på & ta Buell avgaset ett snepp till & sätta det mellan motor & främre ramrören....näädå det där lär ju funka fint :)
 
Ser mycket bättre ut med motorn längre bak. :tummenupp

Nu har du gott om plats framför motorn för: oljekylare, torrsump, verktyglåda, batterilåda eller något annat. :)
 
Håller med Skrotnisse..Härlig film,känner igen mig själv..ibland skulle en extra hand vara bra!
 
Alltid bättre att växelådans utgående axel så nära svinginfästningen som möjligt.
Avståndet håller sig konstantare mellan fram och bakdrev.

Så är det i vanliga fall men jag ska ju ha två kedjor med en mellanaxel lagrad på swingaxeln så jag kommer inte att ha några avståndsändingar alls.
 
Om du kör med din nya bakre infästning kolla då bara så att du inte får problem med avgasrörskrökarna. De lär väl vara utformade så de passar bäst om motorn är monterad i det främre fästet.
 
Om du kör med din nya bakre infästning kolla då bara så att du inte får problem med avgasrörskrökarna. De lär väl vara utformade så de passar bäst om motorn är monterad i det främre fästet.

Bra tanke, en typisk "Tänkte inte på det" grej och sådana har man ju gjort nåååågra gånger :rolleyes:

I detta bygge så blir det nya hemgjorda grejor i grova rör, det ska ju bli en XJ6?0WE (Wide Edition) och då kan man inte orginal sugrör :)
 
Undras om det inte kan vara god idé att avpassa motorinfästningarnas placering efter kedjelängden/-spänningen på förstakedjan. På en så kort kedja varierar spänningen ju väldigt mycket med väldigt små axelavståndsskillnader. Detta för att slippa stödrulle eller liknande.

Eller detta är redan klurat på kanske?
 
Bra tanke, en typisk "Tänkte inte på det" grej och sådana har man ju gjort nåååågra gånger :rolleyes:

I detta bygge så blir det nya hemgjorda grejor i grova rör, det ska ju bli en XJ6?0WE (Wide Edition) och då kan man inte orginal sugrör :)

Kolla också att du får dit LUFTBURKEN, den "brukar" sitta med "presspassning" på japsfyror.

/KentW
 
Undras om det inte kan vara god idé att avpassa motorinfästningarnas placering efter kedjelängden/-spänningen på förstakedjan. På en så kort kedja varierar spänningen ju väldigt mycket med väldigt små axelavståndsskillnader. Detta för att slippa stödrulle eller liknande.

Eller detta är redan klurat på kanske?

På förstakedjan har jag tänkt ha fjäderrulle för spänning.

Kolla också att du får dit LUFTBURKEN, den "brukar" sitta med "presspassning" på japsfyror.

/KentW

Jag vet :gnissla den var det största problemet på båda hojarna när jag skulle demontera motorerna. Jag skulle vilja ha 4 trattar och ingen luftburk men det gillar inte besiktningen så det får bli någon hemmasnickrad lösning. Turbo ?:D

Jag har just plastat "akterspegeln" på båtdäcket jag håller på att laga så det blir inget hojmeck idag. Jag filmade dock däcklagningen så blev det bra så blir det lite plastnings clip i eftermiddag.
 
Last edited:
Reparation av båtdäck

Först en bild på det som skall lagas/förstärkas.

Start.jpg

Steg 1 är bortslipning av allt lös, delaminerad och sprucken plast. Till detta är en vinkelslip med grövsta tänkbara fiberrondell perfekt. Dessutom måste man ha en vinkelslip modell bättre, jag kör Metabo eller Bosch. Biltemas/Julas/Rustas billiga modeller brukar överleva 5-15 minuter.

Ett juste utsug är också bra att ha. Armen jag har är utrustad med en trefasfläkt lämplig för sådär 3 likadana armar så man får se till att öppna ytterdörren innan man drar igång den. som uppsamlare har jag ett påslakan.




Nästa steg är att riva till lämpliga glasfiberbitar. Klippa får man endast göra mot avslutande kanter. Dessutom är det väldigt bra att ha några remsor grov väv för att förstärka upp relingskanten.



Slutligen är det dags för laminering. Här är det viktigt att se till att man har alla grejer på plats innan man blandar till polyestern. Utsuget jag körde under slipningen har kylt ner rummet och det ger mer tid innan polyestern börjar gelea.

Precis innan man man börjar tvättar man av ordentligt med aceton. Då blir ytan lite "klibbig" och dom befintliga glasfiber stråna reser sig.

Om man behöver blanda till mer plast så gör det i en ny bunke. Man kan göra det i den gamla men då blir geltidpunkten i princip samma som för det första man blandade till.


 
Last edited:
En rendering av en principskiss hur jag tänkt mig dom två kedjorna och mellanaxel i svingaxelcentrum.

TransmissionSketch.jpg

En bra ide vore nog att ha ett mellanstöd i ramen, inte med i skissen.

Jag ska givetvis rita upp svingen jag ska använda eftersom det är den jag ska modifiera. Få se om det kan bli gjort i helgen.


Frila en Sving design miljö också.

SvingDesign.jpg

Som synes är svingen från 600an längre, pga monochocken, än vad jag skissade på först.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top