Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Provmontering av svarvade detaljer.

Dom passade utom den främre svingdistansen, jag får skava bort några tiondelar på styrdiametern.

Den bakre svingdistansen sitter som gjuten.......efter lite tryckluftsfilande :rolleyes:
RearSpacerFits.jpg

Dit med hjulet och sen lite spårningskontroll med hjälp av ett stycke rak fyrkantsprofil.
SparningsKontroll.jpg
Det handlar om mm-fel så det får vara tillsvidare.:tummenupp

Funkar det med kedja-sving-bakhjul ?
CheckChainClearance.jpg

Jepp :yoparty

Hur är det med kedja och ram vid svinginfästningen ?
FrameClear.jpg

Njema problemas :)
 
Yippi-kay -jej

Äntligen gick det att pressa ihop svingen med båda distanshylsorna på plats, dessutom med lätt (gummiklubba) presspassning.
SvingDone.JPG

Och så här ser det ut när den sitter i ramen.
Mounted_1.jpgMounted_2.jpg


Den genomgående svingaxelskruven skall vara Ø16. Nu har jag ett Ø16 hylsnyckel vred. Dom invändiga gängorna i ramen är M22x1,5 så nu skall jag göra ett par "skruvar" med ca 8mm hög sexkantskalle NV25 och ca 25mm längd utvändig M22x1,5. Den skall ha ett Ø16 hål igenom sig. Typ skruvhylsa.

Så här ser hojen ut bakifrån utan motor men med classic Öhlinare :D
RearView.jpg
 
Last edited:
Smutt!

Med den därna styrkronan ser styret ut att vara gjort av sugrör! :D

Mer bilder! :yoparty

/e
 
Smutt!

Med den därna styrkronan ser styret ut att vara gjort av sugrör! :D

Mer bilder! :yoparty

/e

Kronorna är CNC-frästa ur massiva bitar för att få alla bitar att passa ihop samt viss design, text att det ska vara helt plant uppepå axelskruv/tändningslås och att orginalmätare med deras orginalfäste skall smälta in.

Det som återstår är en del lättning :rolleyes:

Lite bilder
DriversView.JPGRightSide.jpg
 
Last edited:
Det som återstår är en del lättning
Har du vägt kronorna som dom är nu?

Om det är någon tröst så väger komplett styrkrona till CB500'ans sugrörsgaffel nästan 3 kilo!
Som jämförelse väger den från en gsxr 750 -98 under 2 kilo, och då är det en feeet usd.:rolleyes:

P9160761.JPG


Skönt att du slapp kardaneriet också! :tummenupp

/e
 
Har du vägt kronorna som dom är nu?

Om det är någon tröst så väger komplett styrkrona till CB500'ans sugrörsgaffel nästan 3 kilo!
Som jämförelse väger den från en gsxr 750 -98 under 2 kilo, och då är det en feeet usd.:rolleyes:

En bild..........

Skönt att du slapp kardaneriet också! :tummenupp

/e

Övre kronan ca 3,5 Kg
Undre kronan ca 2,6 kg

Men dom är just nu massiva så det finns mycket material att tabort när det är dags för slutfinnish. Men hela ideen är att dom ska se feta ut.:yoparty
 
Last edited:
Blev kanonfint det där! Gillar när det är sugpassning på saker man tillverkat, känns mer tillfredställande på något sätt. :tummenupp

Vad var svingen från ursprungligen? Måste ha varit oerhört smal om du breddat sådär mycket? Eller är ramen extremt bred för att ge plats åt utgående drivknuten från kardanen?
 
Blev kanonfint det där! Gillar när det är sugpassning på saker man tillverkat, känns mer tillfredställande på något sätt. :tummenupp

Vad var svingen från ursprungligen? Måste ha varit oerhört smal om du breddat sådär mycket? Eller är ramen extremt bred för att ge plats åt utgående drivknuten från kardanen?

Kombo. Svingen är från XJ600an jag köpte. Den har monoshock och är rätt smal. XJ650 ramen är rätt bred i svingfästet.

Just dom två ihop blir perfa.

Det vänstra lagret i svingen har jag tänkt flytta åt höger. Då får jag plats med en mellanaxel lagrad på svingaxeln. :tummenupp
 
Last edited:
Nu har jag inte satt i 600 motorn i ramen så jag kan mäta upp hur utgående drevet hamnar ännu men ungefär så här har jag tänkt göra.

TransmIdea.jpg

Tänkte försöka få i motorn i morgon kväll.
 
Varför ska livet vara lätt ?

I lördags morse 0400 blev jag översköljd med lastbilsväxellådsolja (hypoid), djävligt högviskös, vidhäftande och luktar kattpiss. Kläderna har jag tvättat en hoper gånger men dom luktar fortfarande svagt av kattpiss.:mad:

Nu när jag tänkte hänga i 600 motorn i 650 ramen upptäcker jag att fästena sitter på samma ställen men 600 är gummiupphängd så fästena på 650 ramen sitter för tätt.:huvet

Blir till att ta till vinkelslipen så det får bli i helgen.
 
Fixade till adaptrarna efter jobbet idag. Jag gjorde dom i mässing NV27.

Adaptrar.jpg

Så här ser det ut när dom är på plats.
Mounted.jpg


Jag gjorde den gängade delen lite längre än på ritningen, då kan jag justera svingens läge i sidled genom att skruva in dom olika långt.

Nu sitter svingen där utan glapp.:tummenupp
 
Dags att göra helg men för att kunna steka en helgbiff (:rolleyes:) gjorde jag ett hightec stekpannehantag istället för det i Teak som pajat.

PanHandle.jpg

:D
 
Fast aluminium som materialval till just stekpannehandtag var väl inte så genomtänkt (eller det är inte du som ska hålla i det kanske :D ).

Säg som det är, ..du var svarvsugen bara !

Jag har tänkt på det och om man kolla noga i änden mot pannan så siter det en svarvad isolering av plast där :tummenupp

Blev kanon men tyvärr kan ni inte få se någon bild nu eftersom jag passade på att slänga mig själv, ryggsäck med kamera, mobil och GPS samt några mat och systempåsar i sjön när jag skulle kliva i båten.

En systempåse lyckades jag slänga i båten. Sen fick jag simma till akterspegeln och klättra upp på bracketen. Väl uppe av med ryggsäck och ur med batterier . Tur att GPSen är vattentät.

Fram med båtshaken och lyckades fiska upp matpåsarna. Här upptäcker man en nackdel med att gilla öl i flaska, dom sjunker.

Bara att dyka i igen och plocka upp bärspåsen från botten. Man vill ju inte missa ett par Innis&Gunn Rum casket.:D

Nu ligger allt på tork och jag har fått på mig torra kläder.
 
Last edited:
Jag har tänkt på det och om man kolla noga i änden mot pannan så siter det en svarvad isolering av plast där :tummenupp

Blev kanon men tyvärr kan ni inte få se någon bild nu eftersom jag passade på att slänga mig själv, ryggsäck med kamera, mobil och GPS samt några mat och systempåsar i sjön när jag skulle kliva i båten.

En systempåse lyckades jag slänga i båten. Sen fick jag simma till akterspegeln och klättra upp på bracketen. Väl uppe av med ryggsäck och ur med batterier . Tur att GPSen är vattentät.

Fram med båtshaken och lyckades fiska upp matpåsarna. Här upptäcker man en nackdel med att gilla öl i flaska, dom sjunker.

Bara att dyka i igen och plocka upp bärspåsen från botten. Man vill ju inte missa ett par Innes&Gunn Rum casket.:D

Nu ligger allt på tork och jag har fått på mig torra kläder.

Hahaha, vilken kämpe!

Nu när jag ser tin 3D-skiss ovan på svinginfästningen. Kan du köra hållfasthetsberäkningar och dylikt med det där eller är det bara ett vanligt rita-program?
 
Jo man kan köra FEM på det men det känns som överkurs. :)


Sätter jag in batteriet i kameran så piper det och objektivet åker lite fram och tillbaka och sen står det zoom fel på displayen.:huvet

Telefonen verkar fungera men den får torka lite till.

Min bästa evighetsficklampa åkte tydligen med jackan i tvättmaskinen. Den funkar men lyser svagt hela tiden så den får torka isärplockad också.

Drying.JPG

Den sjörullade biran smakade förträffligt.:tummenupp

RumCask.JPG

Stekpannehandtaget monterat och testat, fungerade bra. Blev inte varmt.

PanHandle.JPG

Tyvärr fick jag ta bilderna med en gammal mobiltelefon eftersom kameran inte ville.:D
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top