Progressiva gaffelfjädrar

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Planerar att göra rent innanmätet och byta tätningar och olja i gaffeln på Blackbirden. Originalfjädrarna är för mjuka och jag tänker sätta i lite hårdare nya fjädrar, antingen linjära, två-stegs, eller progressiva. Oljan byts till ett steg tunnare. Har någon erfarenhet av Hyper Pro's progressiva fjädrar, fungerar de bra eller är det att kasta pengar i sjön?

MC Doktorn skrev:
2606286 Blev rek att inte använda progressiva fjädrar pga att dämpningen (hydraliken) påverkas negativt

Öhlinfjädrarna jag har är 0,95 och linjära.

Diskussionen var upp här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=103776&highlight=progressiva+fj%E4drar
Mina 22 ören

Intressant tråd du angav även om den i vanlig ordning också innehåller en del strunt. Det förefaller som progressiva fjädrar kan vara ett tänkbart alternativ på enkla gafflar som saknar justeringsmöjligheter, men är fel väg att gå på mer avancerade gafflar som har inbyggd progressivitet i hydrualiken.

Nu har jag aldrigs skruvat just blackbirdfjädring men misstänker att det är någon halvsunkig showa med begränsade justeringsmöjligheter. Har du inte råd att byta ut ventiler och shimsstackar etc så hade jag rekomenderat att du skaffar dig ett par hårdare men linjära fjädrar, för ökad progresivitet så höjer du oljenivån ca 30% (nivån inte volymen).
Jag hade föredragit att behålla orginal viskositet på oljan såvida du inte har klara indikationer (från folk som har testat) på att tunnare olja är bättre för just din gaffel.

Sydney skrev:
2606306 Intressant tråd du angav även om den i vanlig ordning också innehåller en del strunt. Det förefaller som progressiva fjädrar kan vara ett tänkbart alternativ på enkla gafflar som saknar justeringsmöjligheter, men är fel väg att gå på mer avancerade gafflar som har inbyggd progressivitet i hydrualiken.

Lite saxat från Wilbers:

Linjära:
Linear fork springs are THE alternative to progressive springs which are perfect for road use. Because on the race track what counts is effective adaptation and fast adjustment, undisputedly more simple with linear fork springs. Their repertoire might be smaller compared to progressive springs but in comparison to a bumpy country road, a racetrack is totally flat.

Progressiva:
With progressive fork springs of Wilbers-Racing-Suspension bottoming out forks and sulky reaction are going to be history. Due to their construction they manage to take small road damages as easy as deep potholes or brutal braking manoeuvres. That is the result of our critical testing- and development procedures. We permanently test our bikes on racetracks like the "Nürburgring" or on the German autobahn. This provides us with the necessary experience of creating the ideal progressive fork spring. Not before all skilled test drivers are satisfied, a product is offered to the market. Wilbers progressive fork springs are resistant to wear off. They have a lifetime guarantee and a detailed installation manual. Together with the best fork oil and a precise air cushioning you can expect perfect results and unforgettable riding experiences.

Själv har jag linjära i min -06a och det funkar kanon

Last edited:
Boris JR skrev:
2606475 Nu har jag aldrigs skruvat just blackbirdfjädring men misstänker att det är någon halvsunkig showa med begränsade justeringsmöjligheter. Har du inte råd att byta ut ventiler och shimsstackar etc så hade jag rekomenderat att du skaffar dig ett par hårdare men linjära fjädrar, för ökad progresivitet så höjer du oljenivån ca 30% (nivån inte volymen).
Jag hade föredragit att behålla orginal viskositet på oljan såvida du inte har klara indikationer (från folk som har testat) på att tunnare olja är bättre för just din gaffel.

Tack för tips och intresse ! Linjära fjädrar och ett modelanpassat ventilkit från Racetech kostar ca 2000 kr så det är överkomligt om det skulle innebära en väsentlig förbättring. Sedan tillkommer tätningar och lite annat men de byts i vilket fall när gaffeln tas isär.

Jobbar du med fjädringar, rejsar eller gör kvalificerad gissningar utifrån allmänt intresse?

Holy Rider skrev:
2606545 Lite saxat från Wilbers:

Linjära:
Linear fork springs are THE alternative to progressive springs which are perfect for road use. Because on the race track what counts is effective adaptation and fast adjustment, undisputedly more simple with linear fork springs. Their repertoire might be smaller compared to progressive springs but in comparison to a bumpy country road, a racetrack is totally flat.

Progressiva:
With progressive fork springs of Wilbers-Racing-Suspension bottoming out forks and sulky reaction are going to be history. Due to their construction they manage to take small road damages as easy as deep potholes or brutal braking manoeuvres. That is the result of our critical testing- and development procedures. We permanently test our bikes on racetracks like the "Nürburgring" or on the German autobahn. This provides us with the necessary experience of creating the ideal progressive fork spring. Not before all skilled test drivers are satisfied, a product is offered to the market. Wilbers progressive fork springs are resistant to wear off. They have a lifetime guarantee and a detailed installation manual. Together with the best fork oil and a precise air cushioning you can expect perfect results and unforgettable riding experiences.

Själv har jag linjära i min -06a och det funkar kanon

Ska man tro på detta så är nog progressiva inte så dumt för en commuter som inte används på bana med de krav på konsistens och repeterbarhet som ställs där. Hojen kan ju också köras med passagerare och last och blir förmodligen mer okänslig för det med progressiva fjädrar. Tack för infon. Tillsammans med uppgifter från föregående svarare så medges viss förvirring. Lösningen blir nog att testa båda varianterna och se vad som blir bäst, det handlar ju bara om en tusing för ett par extra fjädrar.

Last edited:
Sydney skrev:
2606708 Tack för tips och intresse ! Linjära fjädrar och ett modelanpassat ventilkit från Racetech kostar ca 2000 kr så det är överkomligt om det skulle innebära en väsentlig förbättring. Sedan tillkommer tätningar och lite annat men de byts i vilket fall när gaffeln tas isär.

Jobbar du med fjädringar, rejsar eller gör kvalificerad gissningar utifrån allmänt intresse?
Har raceat inom i princip alla motorsportgrenar och kört många tusen mil gata och har alltid tvingats bygga om fjädring pga min kroppshydda så jag har rätt ok koll men är absolut ingen fjädringstekniker.

Ventilkit och linjära fjädrar låter som en utmärkt lösning. Kolla vad racetech rekomenderar för olja och oljenivå i kombination med kittet.

Enda problemet är att du kommer att upptäcka att du vill byta till Öhlins/wilbers/WP bak också och vips blev hålet i plånboken än större.

Sydney skrev:
2606281 Planerar att göra rent innanmätet och byta tätningar och olja i gaffeln på Blackbirden. Originalfjädrarna är för mjuka och jag tänker sätta i lite hårdare nya fjädrar, antingen linjära, två-stegs, eller progressiva. Oljan byts till ett steg tunnare. Har någon erfarenhet av Hyper Pro's progressiva fjädrar, fungerar de bra eller är det att kasta pengar i sjön?

Varför provar du inte med tjockare olja bara?

Boris JR skrev:
2606776 Läs den länkade tråden så förstår du....

Mhmm..

Jag har bra erfarenheter av att gå upp i viskositet men det är ju ingenting jag hårdtestat på bana sen men det är ju klart att det inte blir lika känsligt.

don_tomazo skrev:
2606787 Mhmm..

Jag har bra erfarenheter av att gå upp i viskositet men det är ju ingenting jag hårdtestat på bana sen men det är ju klart att det inte blir lika känsligt.

Att gå upp i viskositet ökar dämpningen och det är inte den som är huvudproblemet. Att bara hälla in en viskosare olja är budgetfix då gaffeln upplevs som hårdare men man tappar känslighet och det underliggande problemet blir man inte av med.

Boris JR skrev:
2606745 Har raceat inom i princip alla motorsportgrenar och kört många tusen mil gata och har alltid tvingats bygga om fjädring pga min kroppshydda så jag har rätt ok koll men är absolut ingen fjädringstekniker.

Ventilkit och linjära fjädrar låter som en utmärkt lösning. Kolla vad racetech rekomenderar för olja och oljenivå i kombination med kittet.

Enda problemet är att du kommer att upptäcka att du vill byta till Öhlins/wilbers/WP bak också och vips blev hålet i plånboken än större.

Jag kollar det. Det stora hålet är redan fixat, har en ny fullt justerbar bakdämpare inkl. high/low-speed compression som ska på. Ren overkill för hojens användning men samma pris som för en skiten originaldämpare, om man rundar av enligt gängse princip för leksaker.

Boris JR skrev:
2606795 Att gå upp i viskositet ökar dämpningen och det är inte den som är huvudproblemet. Att bara hälla in en viskosare olja är budgetfix då gaffeln upplevs som hårdare men man tappar känslighet och det underliggande problemet blir man inte av med.

Absolut. Budgetfix är dock mitt enda alternativ då jag aldrig har pengar.

don_tomazo skrev:
2606809 Absolut. Budgetfix är dock mitt enda alternativ då jag aldrig har pengar.

Budgetfix är också fix och alla sätt att förbättra våra kära är välkommna:tummenupp

Min gaffel blev mycket, jättemycket faktiskt, bättre när den fick linjära fjädrar. Kör bara bana, så det kan vara annat på en gatcykel.

Edit: ska kanske tillägga att jag stoppade in Wilbers fjädrar och olja i min gaffel.

Last edited:
Bingo skrev:
2606843 Min gaffel blev mycket, jättemycket faktiskt, bättre när den fick linjära fjädrar. Kör bara bana, så det kan vara annat på en gatcykel.

Edit: ska kanske tillägga att jag stoppade in Wilbers fjädrar och olja i min gaffel.

Menar du att du bytte från progressiva fjädrar till linjära, eller att du bytte ut originalfjädrarna till hårdare linjära och gjorde rent inkråmet?

Sydney skrev:
2606853 Menar du att du bytte från progressiva fjädrar till linjära, eller att du bytte ut originalfjädrarna till hårdare linjära och gjorde rent inkråmet?
Originalen till min GSXR 750 04 är progressiva (vilket jag fö tror att de är på nästan alla moderna bågar). Jag byte dem till linjära, som ockå var hårdare. Mitt problem var att gaffeln bottnade vid hårda inbromsningar och gick upp på framhjulet - plus att den var allmänt okänslig och ormig vid inbromsning. Nu är den mycket bättre i ingången till en kurva, känns mer kontrollerat och förutsägbart. Det skall tilläggas att jag samtidigt bytte ut originaldämparen till en Wilbers, vilket natuligtvis bidrar till den förbättrade känslan i gaffeln också. Hursom, bottningen är borta.

Jag bytte dem inte själv utan lämnade in den. Innanmätet rengjordes i samband med bytet.

Bingo skrev:
2607039 Originalen till min GSXR 750 04 är progressiva (vilket jag fö tror att de är på nästan alla moderna bågar). Jag byte dem till linjära, som ockå var hårdare. Mitt problem var att gaffeln bottnade vid hårda inbromsningar och gick upp på framhjulet - plus att den var allmänt okänslig och ormig vid inbromsning. Nu är den mycket bättre i ingången till en kurva, känns mer kontrollerat och förutsägbart. Det skall tilläggas att jag samtidigt bytte ut originaldämparen till en Wilbers, vilket natuligtvis bidrar till den förbättrade känslan i gaffeln också. Hursom, bottningen är borta.

Jag bytte dem inte själv utan lämnade in den. Innanmätet rengjordes i samband med bytet.

Tack för infon! Vet inte hur det är på min gamla Bird men har sett att de påstås vara svagt progressiva. Birden kommer inte att köras på bana, annat än på ren lek för att prova någon gång förstås. Ser på alla svar att linjära fjädrar gäller för bana för att inte trassla till det, men att progressiva har sina poänger på en skjutshoj på vägar och även duger att svänga med. Bakdämparen byts snart och det är ändå den som är kostnadsdrivande, det gör att en felsatsning på gaffeln om progessiva är det, blir billigt att fixa.

Boris JR skrev:
2606811 Budgetfix är också fix och alla sätt att förbättra våra kära är välkommna:tummenupp

Ett sanningens ord!! :rock

Själv släpper jag ner ett par linjära i gaffeln inför nästa säsong...

Sydney skrev:
2607059 Tack för infon! Vet inte hur det är på min gamla Bird men har sett att de påstås vara svagt progressiva. Birden kommer inte att köras på bana, annat än på ren lek för att prova någon gång förstås. Ser på alla svar att linjära fjädrar gäller för bana för att inte trassla till det, men att progressiva har sina poänger på en skjutshoj på vägar och även duger att svänga med. Bakdämparen byts snart och det är ändå den som är kostnadsdrivande, det gör att en felsatsning på gaffeln om progessiva är det, blir billigt att fixa.

Nu är inte jag nån fjäderman... men SER man inte om fjädrarna är progressiva eller linjära?
Alla jag sett är antingen lijärt eller progressivt LINDADE, så detta SER man ju på själva fjäderns utseende.

Skulle säg en linjärt lindad fjäder ha en progressiv verkan, ja då förutsätter ju DET i sin tur antingen:

1. Olika härdning i olika delar av fjädern
2. Olika trådtjocklek genom fjädern.

Inget av detta verkar troligt, men vad vet jag?
Någon: Enlighten me bitte ;)

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2607075 Ett sanningens ord!! :rock

Själv släpper jag ner ett par linjära i gaffeln inför nästa säsong...

Nu är inte jag nån fjäderman... men SER man inte om fjädrarna är progressiva eller linjära?
Alla jag sett är antingen lijärt eller progressivt LINDADE, så detta SER man ju på själva fjäderns utseende.

Skulle säg en linjärt lindad fjäder ha en progressiv verkan, ja då förutsätter ju DET i sin tur antingen:

1. Olika härdning i olika delar av fjädern
2. Olika trådtjocklek genom fjädern.

Inget av detta verkar troligt, men vad vet jag?
Någon: Enlighten me bitte ;)

Har inte kikat på fjädern än eftersom hojen har använts till nu. Visst borde det synas, men de har guppat runt i 6000 mil och åker ändå i tunnan.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026