Framgaffel GSX 400 FWS, fel på antidive?

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Hej,

Jag har länge haft problem med min framgaffel på en Suzuki GSX 400 FWS. Den är svampig och slår lätt igenom vid en hård inbromsning. Jag har för ett tag sedan bytt läckande packboxar och hällde i en lite viskösare olja, men det hände inte ett skit.

Jag kollade funktionen på antidiven när jag hade grejerna isärmonterade och funktionen fanns där. Det enda jag reagerade på var att kolvrörelsen var ganska långsam när man nöp till på bromsen. Ska inte den skjuta ut väldigt snabbt för att hinna strypa innan gaffeln kommer för långt ner? Men strunt samma. Jag hade detta i åtanke när jag testade efter att ha monterat ihop allt. Även om jag håller in bromsen stillastående och trycker ned med all kraft så kan jag nästan trycka ihop hela paketet. Då har jag ju gett antidiven tid att aktiveras trots långsam kolvrörelse.

Exakt hur fungerar antidiven? Den stryper ett lopp där oljan rinner? Min verkar ju inte göra ett skit, men det kan ju vara nåt annat fel. Tips någon?

Kan jag inte bara strunta i det hela och slänga i progressiva fjädrar? Det är det som är mest lockande just nu!
 
Hmmm, kom precis att tänka på att det nog ÄR progressiva det sitter i. De är tätare i ena änden. Detta innebär alltid att de är progressiva?

Kan det verkligen vara progressiva original i en såhär gammal båge? Eller när kom dem ut på marknaden egentligen? Funderar på om någon gammal ägare har slängt i nåt skit som inte skall vara där.
 
Hmmm, kom precis att tänka på att det nog ÄR progressiva det sitter i. De är tätare i ena änden. Detta innebär alltid att de är progressiva?

Kan det verkligen vara progressiva original i en såhär gammal båge? Eller när kom dem ut på marknaden egentligen? Funderar på om någon gammal ägare har slängt i nåt skit som inte skall vara där.

Visst kan det vara progresiva fjädrar i en -80tals hoj. Det är ingen ny uppfinning.
Antidiven gör inte att fjädern blir hårdare i inbromsning. Tyvärr. Den gör bara att tyngdförskjutningen går lite långsammare. Men om du säger att kolven reagerar väldigt långsamt. Betyder säkert att gaffeln har redan gått i botten när ventilen/kolven stängt.
Antidive är ju tack o lov inte så vanligt längre. Det fungerar ju inte helt enkelt.

Rikta in dig på att få till rätt hårdlek på fjädern och var noga med att ha rätt oljemängd i gaffeln. Har man lite mer olja i blir luftkudden ovan oljan mindre. En luftfjäder som blir progressiv.
Distans på fjädern gör förvisso gaffeln högre, men inte hårdare!

Gamla fjädrar blir slappa. Ett byte kan göra susen, ofta är dom lite hårdare än orginal också.

Mats
 
antidive var stekhett på 80-talet. vilka minnen ;)

HAHA! Jodå....

Jag har ju kontrollmätt fjädern och den ligger en bra bit över servicelängden, men den kan kanske bli slapp/utmattad ändå? Jag får nog köpa nya fjädrar helt enkelt och bli en tusenlapp fattigare.
 
Börja med att prova att koppla bort antidiven, jag tyckte min blev lite mer distinkt i inbromsningarna.
Montera bort den lilla slangen mellan bromsok o antidiven.
Använd den korta banjobulten från antidiven för att fästa den långa slangen vid bromsoket.
Lufta och provkör, känns det bra så räcker det med lite vulktejp över anslutningen till antidiven, annars är det bara att montera tillbaka.
Hela experimentet kostar inte mer än några tior för bromsvätskan.
 
Börja med att prova att koppla bort antidiven, jag tyckte min blev lite mer distinkt i inbromsningarna.
Montera bort den lilla slangen mellan bromsok o antidiven.
Använd den korta banjobulten från antidiven för att fästa den långa slangen vid bromsoket.
Lufta och provkör, känns det bra så räcker det med lite vulktejp över anslutningen till antidiven, annars är det bara att montera tillbaka.
Hela experimentet kostar inte mer än några tior för bromsvätskan.

Det där verkar ju helkonstigt. Att det skulle bli stummare om man kopplar bort antidiven. Jag förstår inte, men som du säger, experimentet kostar inget.
 
Nja, fjädringen blir inte stummare, men känslan i bromshandtaget kan bli bättre.

För hårdare fjädring är hårdare fjädrar/distanser/tjockare olja rätt väg att gå.
Men det håller du ju redan på med, då tänkte jag att det är lika bra att du provar utan extragrejer som förstör körupplevelsen :)
Bättre bromskänsla gör också att fjädringen upplevs bättre, svårt att förklara men jag bytte inte tillbaka efter att ha provat på min hoj.
 
Last edited:
Nja, fjädringen blir inte stummare, men känslan i bromshandtaget kan bli bättre.

För hårdare fjädring är hårdare fjädrar/distanser/tjockare olja rätt väg att gå.
Men det håller du ju redan på med, då tänkte jag att det är lika bra att du provar utan extragrejer som förstör körupplevelsen :)
Bättre bromskänsla gör också att fjädringen upplevs bättre, svårt att förklara men jag bytte inte tillbaka efter att ha provat på min hoj.

Okej, jag förstår! Problemet här är att jag måste få den stummare. Den gick nämligen inte igenom besiktningen pga att den var så svampig. Den var direkt farlig att köra med tyckte besiktningsmannen! Då är det dags att göra något :D
 
Såja, nu har jag slängt ner ett gäng brickor som distanser i varje gaffelben, ca 2,5 cm i varje ben. Det hjälpte en del och det känns mycket bättre vid inbromsningar nu.

Jag funderade på en sak då jag monterade ihop grejerna. En dum fråga kanske, men skall benen alltid vara i fullständigt utdraget läge då toppskruven skruvas på? Jag tänker på mängden luft som finns i gaffeln när man försluter den. Om man tänker sig ett extremfall att man skulle skruva på hatten i helt ihoptryckt läge, skulle det inte bli väldigt konstigt då? Det blir ju lite vacuumbildning då. Jag hade hojen på centralstödet vid montaget och då belastas gaffelbenen litegrann, några cm. I detta läget monterade jag av hatten på ett gaffelben i taget, slängde i lite brickor och monterade ihop. Alltså satte jag på hatten då benen var ihoppressade ett par cm. Gör detta något med tanke på ovanstående resonemang? Bör jag göra om proceduren med fullständigt utdragna ben? Petigt kanske?
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top