Har gamla hederliga teleskopgafflar, och hade tills igår kväll följande set-up:
-Wilbers progressiva fjädrar
-Racetech emulatorer, 3 varv dämpskruv
-15 W olja
-Förspänning, 5 synliga streck
-obelastat/belastat häng 17/33 mm
-Har nu Öhlins 85 N/mm (ska enl. Racetechs "spring calcualtor" ha 95 för gata, 105 för bana!) Totallängden några mm längre än innan, men inte mer än 2-3 (distansen är för Wilbers/original fjäder).
-Släppte förspänningen helt
-10 W olja, till att börja med
-Emulatorer lika inställda
-belastat häng på ca 22 mm, kollade inte obelastat.
Ville byta då gaffeln dök rätt mycket vid hårda inbromsningar, och att jag vill få mer känsla för vad som händer där fram. Vill optimera för bandagar, gata och komfort skiter jag i...
Efter den lilla provturen igår kväll (med påföljande polisinsats, de tyckte det såg märkligt ut med nån som körde i kortbrallor kl 23 i en Sthlms-förort med tvivelaktigt rykte, trevliga pojkar dock, inte en kommentar om avsaknad av speglar eller högljutt hel-system!), så kan jag konstatera att det kändes rätt OK, men nu oroar jag mig för hänget... Inte i närheten av att dyka som tidigare, och jag har intrycket att fronten pratade mer med mig. Återstår att testa under lite inspirerad körning dock, det var en mycket lugn test-tur.
Hur kan det vara möjligt att det blir sån skillnad i häng? Original fjädrarna ska vara 75 N/mm, och är erkänt mjuka. Emulatorn snor lite drygt 1 cm plats. Ska jag byta till mjukare fjädrar, eller ska jag försöka minska förspänning ännu mer (har några idéer, men då tappar jag justeringsmöjligheterna...)
-Wilbers progressiva fjädrar
-Racetech emulatorer, 3 varv dämpskruv
-15 W olja
-Förspänning, 5 synliga streck
-obelastat/belastat häng 17/33 mm
-Har nu Öhlins 85 N/mm (ska enl. Racetechs "spring calcualtor" ha 95 för gata, 105 för bana!) Totallängden några mm längre än innan, men inte mer än 2-3 (distansen är för Wilbers/original fjäder).
-Släppte förspänningen helt
-10 W olja, till att börja med
-Emulatorer lika inställda
-belastat häng på ca 22 mm, kollade inte obelastat.
Ville byta då gaffeln dök rätt mycket vid hårda inbromsningar, och att jag vill få mer känsla för vad som händer där fram. Vill optimera för bandagar, gata och komfort skiter jag i...
Efter den lilla provturen igår kväll (med påföljande polisinsats, de tyckte det såg märkligt ut med nån som körde i kortbrallor kl 23 i en Sthlms-förort med tvivelaktigt rykte, trevliga pojkar dock, inte en kommentar om avsaknad av speglar eller högljutt hel-system!), så kan jag konstatera att det kändes rätt OK, men nu oroar jag mig för hänget... Inte i närheten av att dyka som tidigare, och jag har intrycket att fronten pratade mer med mig. Återstår att testa under lite inspirerad körning dock, det var en mycket lugn test-tur.
Hur kan det vara möjligt att det blir sån skillnad i häng? Original fjädrarna ska vara 75 N/mm, och är erkänt mjuka. Emulatorn snor lite drygt 1 cm plats. Ska jag byta till mjukare fjädrar, eller ska jag försöka minska förspänning ännu mer (har några idéer, men då tappar jag justeringsmöjligheterna...)
