Häng igen...

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har gamla hederliga teleskopgafflar, och hade tills igår kväll följande set-up:

-Wilbers progressiva fjädrar
-Racetech emulatorer, 3 varv dämpskruv
-15 W olja
-Förspänning, 5 synliga streck
-obelastat/belastat häng 17/33 mm

-Har nu Öhlins 85 N/mm (ska enl. Racetechs "spring calcualtor" ha 95 för gata, 105 för bana!) Totallängden några mm längre än innan, men inte mer än 2-3 (distansen är för Wilbers/original fjäder).
-Släppte förspänningen helt
-10 W olja, till att börja med
-Emulatorer lika inställda
-belastat häng på ca 22 mm, kollade inte obelastat.

Ville byta då gaffeln dök rätt mycket vid hårda inbromsningar, och att jag vill få mer känsla för vad som händer där fram. Vill optimera för bandagar, gata och komfort skiter jag i...

Efter den lilla provturen igår kväll (med påföljande polisinsats, de tyckte det såg märkligt ut med nån som körde i kortbrallor kl 23 i en Sthlms-förort med tvivelaktigt rykte, trevliga pojkar dock, inte en kommentar om avsaknad av speglar eller högljutt hel-system!), så kan jag konstatera att det kändes rätt OK, men nu oroar jag mig för hänget... Inte i närheten av att dyka som tidigare, och jag har intrycket att fronten pratade mer med mig. Återstår att testa under lite inspirerad körning dock, det var en mycket lugn test-tur.

Hur kan det vara möjligt att det blir sån skillnad i häng? Original fjädrarna ska vara 75 N/mm, och är erkänt mjuka. Emulatorn snor lite drygt 1 cm plats. Ska jag byta till mjukare fjädrar, eller ska jag försöka minska förspänning ännu mer (har några idéer, men då tappar jag justeringsmöjligheterna...)

DSC08497.jpg

Är det gaffel vi snackar så är hårdheten 7,5N/mm och inte 75 då det kräver fjädrar i stil med bakdämparens.

Om du går från 7,5-8,5 N/mm så är det absolut rimligt att hänget minskar 10mm. Racetech fjäderguiden ger jag inte mycket för dåd en tycks vara baserad på matte och inte verkliga tester. När jag byggt fjädring så har rek fjäder från Racetech varit väldigt långt från vad konsensus för modellen låg....
22mm i belastat häng är kanske inte riktigt optimalt på pappret men när det kommer till fjädring så matchar teori och praktik ofta rätt illa. Lämna det precis som det är och testa en banåkning eller riktig gatrunda....

Varför bytte du samtidigt till tunnare olja? Vad rekommenderar racetech för viskositet till sina emulatorer?

Är det gaffel vi snackar så är hårdheten 7,5N/mm och inte 75 då det kräver fjädrar i stil med bakdämparens.

Om du går från 7,5-8,5 N/mm så är det absolut rimligt att hänget minskar 10mm. Racetech fjäderguiden ger jag inte mycket för dåd en tycks vara baserad på matte och inte verkliga tester. När jag byggt fjädring så har rek fjäder från Racetech varit väldigt långt från vad konsensus för modellen låg....
22mm i belastat häng är kanske inte riktigt optimalt på pappret men när det kommer till fjädring så matchar teori och praktik ofta rätt illa. Lämna det precis som det är och testa en banåkning eller riktig gatrunda....

Varför bytte du samtidigt till tunnare olja? Vad rekommenderar racetech för viskositet till sina emulatorer?

Right, decimalfeltänk!

Visst, jag räknade med rätt mkt mindre häng med allt annat lika, särskilt som de gamla fjädrarna är progressiva.

Hade en gammal hemmablandning i, CA 15 W. Ville få en baseline att utgå ifrån, och passade på att skölja ur den gamla ordentligt med rikligt med ny 10 W olja. Racetech innebär ju att returen justeras med viskositeten, och det kändes nog som att 10 W var för klent, det var inte mkt dämpning. Men först vill jag bli klar med förspänning/häng innan jag labbar vidare med viskositet/retur/dämp.

Racetech rekommenderar 15 W

Racetechs fjädrar är 340 mm, Öhlinarna är betydligt längre, vad har det för praktisk inverkan egentligen, förutom det uppenbara med längre tillgänglig fjädringsväg?

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...