Ska först be om ursäkt då detta är ett sporthojsforum, men jag är varken medlem eller tycker att EnduroMx är bra. Så jag provar här..
Vad hände med crossen?
Jag och min fosterson hade varit ute och kört i ca 1 timme, vi kommer till sandtaget hemma och hinner åka ca 10min innan Hondan bara dör.
Gick helt okej innan, men nu är den stendöd. Den får soppa och har gnista.
Detta har jag provat:
* Bytt tändstift till ett nytt (dock köpte jag ett enligt listan BR9EG och det som satt i sen tidigare hette BR8ECM)
*Provat att byta tändhatt.
*Provat att skala avtändkabel för att få lite ny fräsch tråd
*Rengjort förgasaren
*Kollat reeds
*Kollat luftfilter
*Kollat så att svänghjulet inte roterar på axeln samt att kolv är i toppläge när svänghjulet står i rätt position för impulsgivaren.
*Har även provat kompet och det var nånstans mellan 6-7kg
*Startar inte ens med startgas
Efter detta ingen skillnad, kollade gnistan och tyckte att den var något svag samt att den hoppar åt olika håll. Tändspole tänkte jag och fick låna två st 12v spole från en kompis. Provade dessa och gnistan var lika stark/svag.
Tog min RM250 07a och tittade hur den gnistan såg ut och det var klar skillnad i styrka.
Igår ledsnade jag ur helt på hondan och rev ner cylinder o allt. Kolven var ganska repig på avgassidan samt att kolvringen går att trycka ihop nästan helt.
Min tanke är att det måste vara något tändningsproblem när den bara dog sådär och eftersom den inte startar med startgas.
Ett dåligt komp ska väl inte göra att crossen bara dör??
Inte ska väl gnistan "hoppa runt"?
Kan det vara så att kompisens tändspole inte passar hondan??
Hjälp mig reda ut detta så jag kan få med sonen på flera turer i skogen innan snön faller.
ALLA TIPS & RÅD ÄR JAG MYCKET TACKSAM FÖR.
Kan fixa bilder på kolv senare.
Vad hände med crossen?
Jag och min fosterson hade varit ute och kört i ca 1 timme, vi kommer till sandtaget hemma och hinner åka ca 10min innan Hondan bara dör.
Gick helt okej innan, men nu är den stendöd. Den får soppa och har gnista.
Detta har jag provat:
* Bytt tändstift till ett nytt (dock köpte jag ett enligt listan BR9EG och det som satt i sen tidigare hette BR8ECM)
*Provat att byta tändhatt.
*Provat att skala avtändkabel för att få lite ny fräsch tråd
*Rengjort förgasaren
*Kollat reeds
*Kollat luftfilter
*Kollat så att svänghjulet inte roterar på axeln samt att kolv är i toppläge när svänghjulet står i rätt position för impulsgivaren.
*Har även provat kompet och det var nånstans mellan 6-7kg
*Startar inte ens med startgas
Efter detta ingen skillnad, kollade gnistan och tyckte att den var något svag samt att den hoppar åt olika håll. Tändspole tänkte jag och fick låna två st 12v spole från en kompis. Provade dessa och gnistan var lika stark/svag.
Tog min RM250 07a och tittade hur den gnistan såg ut och det var klar skillnad i styrka.
Igår ledsnade jag ur helt på hondan och rev ner cylinder o allt. Kolven var ganska repig på avgassidan samt att kolvringen går att trycka ihop nästan helt.
Min tanke är att det måste vara något tändningsproblem när den bara dog sådär och eftersom den inte startar med startgas.
Ett dåligt komp ska väl inte göra att crossen bara dör??
Inte ska väl gnistan "hoppa runt"?
Kan det vara så att kompisens tändspole inte passar hondan??
Hjälp mig reda ut detta så jag kan få med sonen på flera turer i skogen innan snön faller.
ALLA TIPS & RÅD ÄR JAG MYCKET TACKSAM FÖR.
Kan fixa bilder på kolv senare.