Problemsökning Cr125R 93:a som är död

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Ska först be om ursäkt då detta är ett sporthojsforum, men jag är varken medlem eller tycker att EnduroMx är bra. Så jag provar här..

Vad hände med crossen?
Jag och min fosterson hade varit ute och kört i ca 1 timme, vi kommer till sandtaget hemma och hinner åka ca 10min innan Hondan bara dör.
Gick helt okej innan, men nu är den stendöd. Den får soppa och har gnista.

Detta har jag provat:
* Bytt tändstift till ett nytt (dock köpte jag ett enligt listan BR9EG och det som satt i sen tidigare hette BR8ECM)
*Provat att byta tändhatt.
*Provat att skala avtändkabel för att få lite ny fräsch tråd
*Rengjort förgasaren
*Kollat reeds
*Kollat luftfilter
*Kollat så att svänghjulet inte roterar på axeln samt att kolv är i toppläge när svänghjulet står i rätt position för impulsgivaren.
*Har även provat kompet och det var nånstans mellan 6-7kg
*Startar inte ens med startgas

Efter detta ingen skillnad, kollade gnistan och tyckte att den var något svag samt att den hoppar åt olika håll. Tändspole tänkte jag och fick låna två st 12v spole från en kompis. Provade dessa och gnistan var lika stark/svag.

Tog min RM250 07a och tittade hur den gnistan såg ut och det var klar skillnad i styrka.
Igår ledsnade jag ur helt på hondan och rev ner cylinder o allt. Kolven var ganska repig på avgassidan samt att kolvringen går att trycka ihop nästan helt.

Min tanke är att det måste vara något tändningsproblem när den bara dog sådär och eftersom den inte startar med startgas.

Ett dåligt komp ska väl inte göra att crossen bara dör??
Inte ska väl gnistan "hoppa runt"?
Kan det vara så att kompisens tändspole inte passar hondan??

Hjälp mig reda ut detta så jag kan få med sonen på flera turer i skogen innan snön faller.

ALLA TIPS & RÅD ÄR JAG MYCKET TACKSAM FÖR.

Kan fixa bilder på kolv senare.

dålig tändkabel?
Nu kanske du provade en annan sådan också då du provade byta spole iofs.

Dåliga jord anslutningar?

"Kolven var ganska repig på avgassidan samt att kolvringen går att trycka ihop nästan helt."

Om du stoppar i ringen i cylindern och sedan rättar till den med kolven så att den sitter rätt ska det vara minst 0,2mm mellanrum.

Hur såg cylindern ut då?

"Kolven var ganska repig på avgassidan samt att kolvringen går att trycka ihop nästan helt."

Om du stoppar i ringen i cylindern och sedan rättar till den med kolven så att den sitter rätt ska det vara minst 0,2mm mellanrum.

Hur såg cylindern ut då?

Cylindern såg fin ut förutom två små nikasilsläpp, kanske 1mm i storlek.
Kunde inte tro att kolven gått i den..

Yes, har provat andra tändkblar.

Titta på cylindern, eventuellt plocka av den också och titta på kolven.

Vilken färg är det på gnistan?

Den ynka gnista som finns skulle jag vilja säga är väldigt ljus, nästan blåaktig.

Packboxen bakom svänghjulet som poppat ut kanske?

Okej?? Har ingen aning om hur det ser ut bakom svänghjulet.
Men packboxen påverkar vad exakt? Låter som en tätnning, tänker du på tjuvluft?

Last edited:
Den ynka gnista som finns skulle jag vilja säga är väldigt ljus, nästan blåaktig.

Okej?? Har ingen aning om hur det ser ut bakom svänghjulet.
Men packboxen påverkar vad exakt? Låter som en tätnning, tänker du på tjuvluft?

Skulle pboxen hoppat så suger den luft istället bränsle. Visar den nå livstecken om du ger den en hutt genon tstift hålet?

Har du kollat spolarna under svänghjulet? Kollat att alla kontakt punkter där är reko och att spolarna är oskadda.

Om du bytt alla saker du säger utan att få gnista som räcker till startgasen så känns det som att du får för lite ström till själva tändspolen.

Skulle pboxen hoppat så suger den luft istället bränsle. Visar den nå livstecken om du ger den en hutt genon tstift hålet?
Ingen livglädje trots huttar..

Har du kollat spolarna under svänghjulet? Kollat att alla kontakt punkter där är reko och att spolarna är oskadda.

Om du bytt alla saker du säger utan att få gnista som räcker till startgasen så känns det som att du får för lite ström till själva tändspolen.

Jag får titta i helgen om jag får tid, ta av svänhjulet och se om jag kan hitta nått. Är inge duktig på el dock.

Tror inte du behöver kunna så mkt el. Kolla att alla kablar är hela och at spolarna inte skadade. Köp elektronik cleaner och gör rent alla anslutningar och kontakter mellan spolar, CDI och tändspole, stift.

Ser du inte några skador där så kan du säkert mäta upp strömmen som genereras. Verkar det juste så kanske CDI boxen gått, men vanligaste felet då är att du inte får nån gnista alls.

Dock behöver du kanske köpa en avdragare till svänghjulet.

Bild på hur det ser ut i kåpan
http://www.cmsnl.com/honda-cr125r-1993-european-direct-salescmf_model2755/partslist/E__0600.html

Under mina moppe dagar fick jag lära mig att om man håller stiftet ca 10 mm rån godset och kickar runt motorn skall det komma en gnista (Alltså en gnista på 10 mm) Gör det inte det så är gnistan för svag för att kunna antända bränsleblandningen.

Men det finns vissa som säger att om Gnista uteblir finns det risk för att strömmen skall kunna gå bakvägar och skada CDI box. Jag vet inte om det stämmer. Men får man inte 10 mm Gnista är ändå något fel.

Spolen som försörjer tändningen med spänning. Den går att Ohm mäta och se i lämplig handbok vad den skall ha för värde

Kolla kablaget runt CDI box och även kontaktpunkterna ner vid spolen.

Det är de råden jag kan ge dig.

Ska gå igenom alla sladdar från svänghjul upp till tändhatt.
Måste kika om jag kan få tag i nån mer tändspole och testa, magkänslan säger fortfarande tändspole.

Eller är det så att den fungerar eller så fungerar den inte alls?

Kompet är ju inget vidare, rätt gränsfall på dens sortens hoj, tror den är väldigt sliten kolven, annars kolvringarna.

Du borde ha ett komp på runt 10-12 bar ca 150-175psi

Du vet inte hur många timmar kolven som sitter i har körts ?

O sen så tycket du det va konstigt om den bara dog, en kolv som blivit sliten kan dö om man håller för låga varv, sen är den tvärsvår att starta om man ens får igång den.

Men jag skulle kollat upp kolven i allfall o se hur den mår när kompet är lägre en org.

Ja kompet är faktiskt i lägsta laget... borde vara över 9-10 bar.

Hade du fullgas och kicka ordentligt?

Du bör nog se över cylindersystemet.

Även om kompet är lågt så ska den ju tända på en hutt rätt in i cyllen. Jag säger tändfel iaf.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC