problem med tändningen husaberg!

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
929a Gul och fin.
jag låg å varvade ganska högt i kanske 20 sek med min husaberg 650 :) . kort därefter så började den hacka i tändningen. den tänder inte i varje förbränningscykel utan hoppar över vissa vilket ger ojämn tomgång och när man kör så rycker hela hojen till varje gång det inte tänder. jätte konstigt :confused: Jag har även problemet att batteriet knappt laddas upp. så har det dock varit under en längre tid. Kan det vara så att generatorn helt enkelt gett upp? så varken tändningen eller batteriet får ström längre? Hur skall jag bära mig åt för att felsöka detta :7peta ? tänkte byta tändstift och se men om inte det hjälper så blir man ju fundersam på vad som kan ha pajjat..

Tänningen och generatorn är olika sektioner på statorn så dem ska inte påverka varandra.Att varva så högt lär ju aldrig vara bra... Inga missljud eller annat skit då? Prova byta stift till att börja med så får vi hoppas att det löser sig. Kolla föresten annars också om du har mycket fukt i tänningskåpan, kan ge lite konstiga symptom. Rätt vanligt för dem som kör enduro, i af med den gamla tänningen, vet inte om kokusan är mindre känslig för fukt.

när jag varvade högt mena ja inte att jag eldade upp motorn =) körde inte hårdare än vad den skall klara av. Låg i 150 i 30 sek kanske. borde inte vara något problem väl? Vad som kan tilläggas är att jag bytt till ett slipon nyligen åxå med lite bättre genomströmning (dock utan problem precis när jag monterat det). Borde väl inte påverka något egentligen..... Missljud hörs inga.

nu har jag provat att byta tändstift och plocka bort svänghjulskåpan å där såg allt fint ut. Inget av det hjälpte. :( vad kan då vara trasigt ?. skall man byta stator ? kan man felsöka den ?

Funderar på om det kan ha något med förgasarinställningar att göra. Någon som känner igen detta ?

Last edited:
JAg hade rengjort förgasaren och massa annat innan jag skulle ge mig på statorn, kokusanstatorn är ganska skottsäker!

ja statorn såg ju jätte fin ut när jag tittade på den... vad kan mer vara fel då? förgasarn, nott mer :) ? ... jätte tacksam för svar

ja statorn såg ju jätte fin ut när jag tittade på den... vad kan mer vara fel då? förgasarn, nott mer :) ? ... jätte tacksam för svar

Det går utmärkt att ohm mäta upp stator drivspolen bara du får fram ett elshema där ohm värdet står och vilka kablar det ska mätas mellan. Men nu har du ett stensvårt fall då skiten NÄSTAN fungerar så man lär få rätt värden vid mätning:gnissla

Jag har en svag känsla av att tändspolen skulle kunna ha gett upp tack vare att den missar då och då!! prova att ta lös tändhatten och klipp av en bit av tändkabeln och skruva tillbaka hatten. Ta lös en tändspole från vad som helst och prova gräsklippare,moped,båtmotor,snöslunga,ubåt huvudsaken är att dom har samma kabelutgångar ex honda xr har en kabel ut till cdi och är sedan jordad i ramen. troligast huaber också? xt600 har 2st kablar som går till cdi boxen. jag fixade just en xt600 i går faktist som led av värdelös gnista, då tog jag lös tändspolen från volvon v70 och smällde dit och vipps så gick den klockrent.
Jag har en xr650 spole till salu:D

har just kollat in husas tändspole och den har enkelkabel samma som xr650 mf så då är det enkelt att hitta på någon gräsklippare eller gammal mc eller ännu bättre om du har någon cross 2-taktare i närheten , Eller bäst av allt kompisare med Husaberg eller ktm mf som du kan låna:tummenupp

Jo en trolig sak till det kan vara som är mer trolig orsak är pullsgivaren den sitter ju inne i kåpan den med, Rengör denna med tryckluft (magnetisk kan dra åt sig saker!!) kolla även dennes kabel och kontakt!!

Last edited:
Grymmt :Bugar !!! nu har jag mkt att prova!! Vad kostar en tändspole då om man skall ha en orginal mån tro :rolleyes: ?

kan det inte lika gärna va fel på cdi boxen om jag har otur ?

Last edited:
Grymmt :Bugar !!! nu har jag mkt att prova!! Vad kostar en tändspole då om man skall ha en orginal mån tro :rolleyes: ?

Jag tror att du har sådan tur att det endast är pullsgivaren som endera har klappat ihop eller har metallspån på sig... Den blir ju skitsvår att mäta upp tack vare att den halvfunkar:gnissla Annars kostar en tändspole runt 500-600kr gissar jag en pullgivare? Återkommer med pris------
men du kan köra lika bra med honda xr650 tändspole faktist den ger samma värden ev bättre volt, jag har en splillans ny med bättre tändhatt än husas helt i silicone Endast 350kr+frakt:tummenupp

Jag tror att du har sådan tur att det endast är pullsgivaren som endera har klappat ihop eller har metallspån på sig... Den blir ju skitsvår att mäta upp tack vare att den halvfunkar:gnissla Annars kostar en tändspole runt 600kr + gissar jag , och en pullgivare runt 600kr
men du kan köra lika bra med honda xr650 tändspole faktist den ger samma värden ev bättre volt, jag har en splillans ny med bättre tändhatt än husas helt i silicone Endast 350kr+frakt:tummenupp

Jag tror att du har sådan tur att det endast är pullsgivaren som endera har klappat ihop eller har metallspån på sig... Den blir ju skitsvår att mäta upp tack vare att den halvfunkar:gnissla Annars kostar en tändspole runt 600kr + gissar jag , och en pullgivare runt 600kr

shysst!! :tuttar .. Jag vet bara inte hur jag skall bära mig åt för att bestämma vilken del som är trasig!. Jag har Plockat bort svänghjulskåpan och rengjort givaren där och tittat att allt e fint, bytt tändstift och kollat att kontakterna sitter ihop fint osv. En kompis till mig sa att det kanske var tändkabeln som börjat lbi dålig? tänkte byta den. Jag köper gärna den där tändspolen av dig om det är så att min är trasig. Vet bara inte hur jag skall kunna påvisa att det är den som är pajj. :va

Jag prövade även att sätta tändstiftet mot ramen och kicka. Det ser ju ut som att det kommer gnista vid varje arbetscykel när jag kickar och jag vill nästan tro att det här problemet inte har med tändsystemet att göra utan snarare något annat ? kanske bränsleblandningen ?. tittade i förgasaren och den var mkt ren och fin inuti..

Något konstigt hände iaf där när jag varvade ur bågen ordentligt! :gnissla

Kan detta problemet hänga ihop med att Batteriet inte heller laddas som det skall? jag har ju ett nytt batteri men det kommer ingen ordentlig laddspänning från generatorn/statorn. Men att pulsgivaren skulle vara trasig låter logiskt... :)

Last edited:
shysst!! :tuttar .. Jag vet bara inte hur jag skall bära mig åt för att bestämma vilken del som är trasig!. Jag har Plockat bort svänghjulskåpan och rengjort givaren där och tittat att allt e fint, bytt tändstift och kollat att kontakterna sitter ihop fint osv. En kompis till mig sa att det kanske var tändkabeln som börjat lbi dålig? tänkte byta den. Jag köper gärna den där tändspolen av dig om det är så att min är trasig. Vet bara inte hur jag skall kunna påvisa att det är den som är pajj. :va

Jag prövade även att sätta tändstiftet mot ramen och kicka. Det ser ju ut som att det kommer gnista vid varje arbetscykel när jag kickar och jag vill nästan tro att det här problemet inte har med tändsystemet att göra utan snarare något annat ? kanske bränsleblandningen ?. tittade i förgasaren och den var mkt ren och fin inuti..

Något konstigt hände iaf där när jag varvade ur bågen ordentligt! :gnissla

Kan detta problemet hänga ihop med att Batteriet inte heller laddas som det skall? jag har ju ett nytt batteri men det kommer ingen ordentlig laddspänning från generatorn/statorn. Men att pulsgivaren skulle vara trasig låter logiskt... :)

Tändspolen tar du lös från vilken cross som hellst även 2-taktare ,gräsklippare,båtmotor huvusaken den har endast en kabel ut till cdi boxen. Testa med en sådan. Men det låter otroligt att det skulle vara just den,,mer troligt är pullseländet. Ktm elproblemssnubbarna på denna sida har ju samma elsystem och liknade fel, Håll koll på dom snubbarana dom har snart bytt ut allt bara pullsgivaren kvar nu:rolleyes: :gnissla

men det är ju något spännande här. Jag har ju två olika givare som sitter i svänghjulskåpan. Precis som på gamla 740. Men på dom går ju en givare till tändningen och en till spridarna. Vilken funktion fyller de båda på denna motor ?

men det är ju något spännande här. Jag har ju två olika givare som sitter i svänghjulskåpan. Precis som på gamla 740. Men på dom går ju en givare till tändningen och en till spridarna. Vilken funktion fyller de båda på denna motor ?

Kvack:va
Det finns ju bara 1st no more!! Och den sitter inne i svänghjulskåpan. Och den mäter pullsen utvändigt på svänghjulet ,liten fyrkantig sak med 2st kablar till.. Sedan har man ju endast statorplattan
Pullgivaren kan du mäta upp. Ryck lös kontakten bara och mät mellan kablarna då ska du ha runt 100 ohm + - 15% ...du kan mäta upp stator bobbin/drivspolen också och då mäter du mellan vitröd och svartröd kabel...12,7 ohm + - 20% . Dessa mått kommer visserligen från ktm 525 men färgena borde stämma dom har mig veterligt samma tändsytem. har du tur så felar dessa värdena så då blir det enkelt. Men tyvär kan dom visa helt riktigt och när man startar först så felar skiten:gnissla

Last edited:
nä skojjade! råkade inbilla mig att en av kablarna ner till svänghjulskåpan var en givare.

Men. Till tändspolebn går det ju 3 kablar om man bortser från tändkabeln. två av dem leder till CDIn verkar det som. dessa består av flera kablar som är hopklumpade till två som har kabelskor och är fastskruvade i tändspolen i det som har kontakt med ramen. Dessutom sitter det ju en kabel som leder rakt in där som även finns med på denna sprängskiss på sid 68.http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/Partsmanual_D-E_04.pdf

Jag funderar på att köpa en tändspole på biltema för 99 kr och prova om skiten funkar med den.

har mätt upp pulsgivaren... 103 ohm ! så den funkar tyvär

Jaha .... men den kan vara väck ändå !!

Tändspolen har ju så vitt jag vet bara en kabel som går till cdi?=? Ser ju ut så på sprängskissen också!! På 03or så är det massor med kablar från den men då är ju både cdi och tändspole i ett. Men men det finns ju denna modell åtminstonde på andra modeller och råkar du ha en sådan så kan du låna tändspolen från bilen, åtminstonde v70 har sådan spole med 2 kablar ut så den funkar ju:tummenupp

Tändspolen har ju så vitt jag vet bara en kabel som går till cdi?=? Ser ju ut så på sprängskissen också!! På 03or så är det massor med kablar från den men då är ju både cdi och tändspole i ett. Men men det finns ju denna modell åtminstonde på andra modeller och råkar du ha en sådan så kan du låna tändspolen från bilen, åtminstonde v70 har sådan spole med 2 kablar ut så den funkar ju:tummenupp

Tack för grymm hjälp! Skall forska så gott jag kan nu.. :brynad

Tändspole och cdi i ett? Hur menar du nu?

Ett klassiskt fel är att det ärjar på tändkabeln och tändhatten, ordna en ny tändhatt och klipp en eller ett par cm på tändkablen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back