Problem med R1 turbo

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Problem med R1 turbo. IGEN!!!!

Jag har varit i garaget från kl 17 i dag tills nyss och försökt att få min turbo retta att gå som folk så man kan ta sig en tur i vår solen, men den vill inte vara med på mina noter:mad: Jag har bytt turbo på den under vintern till en Mitsu 18T, nu till problemet. Den går hur bra som helst när inte turbon laddar, men så fort jag drar ur den lite så turbon bygger tryck så börjar den bluddra och gå på 3 cylindra Sen går den så tills man stänger av den och låter den stå en stund. Startar man den efter ett tag så går den på alla fyra igen hur bra som helst tills den börjar ladda och det blir likadant. Har plockat isär förgasarna och rengjort dom, har kollat trycktätningen säkert 15 ggr, allt ser bra ut. Har kollat så den inte drar tjuvluft mellan topp och förgasare och mellan plenum och knasare, men allt ser bra ut. Har testat med andra stift, annan tändlägesgivare, kollat upp tändkablarna men inget som ser fel ut. Förra säsongen gick den hur bra som helst och det ända som skiljer den från då är en ny större turbo. Om bestyckningen vore fel så borde den antingen "klippa" eller gå för fett och sen gå bra igen vid nol i ladd tycker jag:confused: . Det jag inte har provat än är att bygga om oljereturen från turbon, den här turbon hamnade lite lägre ner och det blir inte riktigt samma "fall" som förut så den ryker lite när man startar den...kan det ha nån inverkan på hur den går under laddtryck:va Ska prova göra om den i morgon, sen vet jag inget mer som jag kan kolla, står helt hjälplös och vår solen lyser och jag hör bågar överallt:gnissla Nån kunnig där ute som kan ge mig nått tips så vore jag mer än tacksam!

/ F A

Last edited:
Jag har varit i garaget från kl 17 i dag tills nyss och försökt att få min turbo retta att gå som folk så man kan ta sig en tur i vår solen, men den vill inte vara med på mina noter:mad: Jag har bytt turbo på den under vintern till en Mitsu 18T, nu till problemet. Den går hur bra som helst när inte turbon laddar, men så fort jag drar ur den lite så turbon bygger tryck så börjar den bluddra och gå på 3 cylindra Sen går den så tills man stänger av den och låter den stå en stund. Startar man den efter ett tag så går den på alla fyra igen hur bra som helst tills den börjar ladda och det blir likadant. Har plockat isär förgasarna och rengjort dom, har kollat trycktätningen säkert 15 ggr, allt ser bra ut. Har kollat så den inte drar tjuvluft mellan topp och förgasare och mellan plenum och knasare, men allt ser bra ut. Har testat med andra stift, annan tändlägesgivare, kollat upp tändkablarna men inget som ser fel ut. Förra säsongen gick den hur bra som helst och det ända som skiljer den från då är en ny större turbo. Om bestyckningen vore fel så borde den antingen "klippa" eller gå för fett och sen gå bra igen vid nol i ladd tycker jag:confused: . Det jag inte har provat än är att bygga om oljereturen från turbon, den här turbon hamnade lite lägre ner och det blir inte riktigt samma "fall" som förut så den ryker lite när man startar den...kan det ha nån inverkan på hur den går under laddtryck:va Ska prova göra om den i morgon, sen vet jag inget mer som jag kan kolla, står helt hjälplös och vår solen lyser och jag hör bågar överallt:gnissla Nån kunnig där ute som kan ge mig nått tips så vore jag mer än tacksam!

/ F A

Det låter som att det är dags för ett kompressionsprov. eftersom allt ändras när turbon laddar så verkar detvara antingen bränslelufblandning eller läckage i ringar eller ventiler. att den går på tre burkar är ju bara konstigt. (iaf efter all sprit jag druckit)

jag är inte insatt i hur vida den ändrar tändningen när laddtryck byggs upp, eller om det är samma tändkurva hela tiden, men annars kolla det.

eftersom det är en större turbo så kan det komma mest lustiga fel, kolla om den går bättre om du sänker laddtrycket, så den inte går med lika mycket effekt/ladd.

har du gammalt bränsle i tanken??

kan tyvärr inte så mycket om hur det fungerar på cyklar, har bara haft turbobil med insprut, men man kanske kan vara till någon nytta i alla fall.

//Jokke//

jag håller med om att det verkar va fel på luft/bränsleförhållandet.
att den skulle gå för fett verkar ju troligast.
går den magert vid ladd så skiulle den ju spika, men som du förklarar verkar den ju iofs gå varken magert eller fett (vanligen mär en överladda motor går fett så går den nästan bra utom at den svartryker)

va har du bytt från för turbo som den gick bra med innan ??
är det både större turbin och kompressor?

som vrod säger så skulle det kunna bara nått med tändingen
MEn nu tror jag inte att det är det iom att det är rätt simpla tändsystem på de flersta hojjar. finns inte så mycket som kan krängla.
vad jag vet så ställer de flesta system bara om sej efter varvtal, ??
hade det vart ett EGT styrt system så hade man kunnat misstänka att den större turbon iinebar lägre eller högre egt så systemet inte hängde med men nu tror jag inte så är fallet.

men säger som vrod att jag har inte hålt på sådär jättemassa med cycklar så du ska inte ta mina ord som sanning

Last edited:
Turbon som satt på förut var en liten switzer snurra, den här nya är större både på turbin och kompressor så om det skulle varit fel på bränsle/ luft blandning ( den ska bestyckas om då den ska upp i bänken) så skulle den gå för magert...men jag är rätt säker på att felet inte ligger där. Min teori just nu är att det blir för dålig evakuering på oljereturen så den trycker in olja i kompressorn (om det nu är möjligt) så blandningen blir för fet och släcker nått stift..men det är bara vad min lilla hjärna har kommit fram till, inte nått jag är säker på. Jag blir inte klok på det där att den börja gå på 3 burkar så fort laddet kommer och sen så fortsätter den gå på 3 burkar tills man stänger av den och låter den stå ett tag. Sen går den klockrent igen tills den börjar ladda. Jag kör med exakt samma tändning som jag gorde med switzer snurran, det är ett simpelt tändsystem på den så det går inte ändra tändkurva om man inte skaffar en annan "trigger", men det ska inte behövas. Kommer ligga sömnlös i natt pga det här.

Kan det vara så enkelt att det är gammal bensin? Ska prova med ny soppa i dag och bygga om oljereturen, funkar inte det så vette fan vad jag gör!

inte nåt tjall med soppatrycket??

på en förgasar-turbo ska väl soppatrycket ligga linjärt +0,2 över laddet....

om regulatorn eller pumpen krånglar så skjuts ju soppan tillbaks i fuggisarna...

Men om soppan skjuter tillbaka i förgasarna så borde dom väll flöda över? Jag ska kolla upp regulatorn i dag oxå...kan ha hänt nåttt med den över vintervilan. Ska prova att köra den med urkopplad wastegaet oxå = 0 laddtryck.

Det låter som ett klassiskt fall av läckande trycksättning av ett eller flera flottörhus. När du bytte snurra och meckade i vintras gjorde du förmodligen hål i någon slang eller o-ring som inte tätar.

Nu går den igen:) gissa om jag är glad. Har skruvat och donat på helt fel grejor hela tiden, det var soppa filtret som var tätt, det kanske man skulle ha kollat först av allt:rolleyes: men inte Ante inte. Men men...nu har ju resten av grejorna fått sig en genomgång. Den verkar knuffa i väg duktig, släppte på 3:ans växel vid gaspådrag:tummenupp hoppas det blir lite varmt i asfalten snart. Tack för alla svar och tips!!

/ F A

Nu går den igen:) gissa om jag är glad. Har skruvat och donat på helt fel grejor hela tiden, det var soppa filtret som var tätt, det kanske man skulle ha kollat först av allt:rolleyes: men inte Ante inte. Men men...nu har ju resten av grejorna fått sig en genomgång. Den verkar knuffa i väg duktig, släppte på 3:ans växel vid gaspådrag:tummenupp hoppas det blir lite varmt i asfalten snart. Tack för alla svar och tips!!

/ F A

nice ...nice....grattis!!

Ja vad säger man,man ska inte ropa hej förräns....Hoppade på knarren idag för att ta mig en tur. Åkte till macken, ca 1km och cykeln gick skit bra:yoparty tankade och for iväg, då händer det, precis som förrut. Går bra utan ladd men så fort laddet kommer så bluddrar den och börjar gå på 3 burkar:huvet Jag har kollat allt nu men den är likadan?? Vad kan det vara, jag vet att insugsgummina börjat ha gjort sitt och jag ska byta ut dom mot fräscha och se om det hjälper, men jag tvivlar. Kan soppa pumpen hålla på att säga upp sig så den inte orkar ge rätt tryck?

2874226 Ja vad säger man,man ska inte ropa hej förräns....Hoppade på knarren idag för att ta mig en tur. Åkte till macken, ca 1km och cykeln gick skit bra:yoparty tankade och for iväg, då händer det, precis som förrut. Går bra utan ladd men så fort laddet kommer så bluddrar den och börjar gå på 3 burkar:huvet Jag har kollat allt nu men den är likadan?? Vad kan det vara, jag vet att insugsgummina börjat ha gjort sitt och jag ska byta ut dom mot fräscha och se om det hjälper, men jag tvivlar. Kan soppa pumpen hålla på att säga upp sig så den inte orkar ge rätt tryck?
Har du kollat Brinks inlägg ovan?

Han är ju inte dum han inte :hihi

Ja jag har kollat trycktätning om och om igen!! Blir galen snart, men jag ska kolla den igen samtidigt som jag byter insugsgummin.

Du säger att den bara går på 3?!?!

Gå bakvägen.

1. Kolla på vilken den inte går.
2. Kolla stiften
3. Kolla om det är spolen, jag vet inte om det sitter 1,2,3 eller 4

om det är OK. Kolla om du har soppa tryck, och om det är tillräckligt.
Annars kolla så du inte har fått skit i förgasarna, du skrev tidigare att du bytt bränsle filter har jag för mig, eller har läst fel.

Kolla även "alla" slangar, vara sig det är vakuum eller bränsle.

Kolla wastgaten så inte den har fått några egna idéer om att hänga sig så det blir fel med laddtrycket.

Det är bara lite saker som slagit mig. Hoppas att du har någon nytta av det.

Jag har kollat spolarna och dom är som dom ska vara, gnistan är kanon på alla fyra stiften. Jag har försökt att kolla vilken cylinder det är som "slocknar" på stiften men jag hittar inte vilken det är, alla stift ser likadan ut. D måste vara nått med bränslet när den börjar bygga ladd. Jag har kollat bränsle regulatorn och det funkar som den ska. Jag ska riva isär förgasarna en gång till och göra om trycktätningen så jag är helt säker på att den funkar som den ska, montera en bränsletryckmätare och se vad som händer sen. Men när jag ska få tid med det vet jag inte, vill att cykeln ska funka nu!

Kom på att mina trycktätningar inte ens är tätade med nått Är epoxy det bästa man kan anvnvända, eller finns det fler alternativ. Funkar det med byggsilicon?

hur kollar du gnistan???

om du tycker du har fin gnista när du kör runt motorn med stiftet ur så betyder det inte nåt...

under tryck(komp.) så dör gnistan utan hög spänning....

och speciellt när motorn börjar överladda.......

har du det felet så skulle jag gissa på 1 dålig spole...

du kan inte låna en rada spolar från nån??

Läckage i flottören ..?

Har haft ett liknande turborelaterat problem på en Maserati … där var det flottören i förgasaren som läckte vilket medförde att bränsle trycktes in i flottören när turbon laddade, sedan sipprade soppan ut när man ställde bilen och allt fungerade perfekt till dess att turbon laddade på nytt.

Var lite klurigt att hitta det felet :gnissla

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...