Problem med R1 turbo

Har haft ett liknande turborelaterat problem på en Maserati … där var det flottören i förgasaren som läckte vilket medförde att bränsle trycktes in i flottören när turbon laddade, sedan sipprade soppan ut när man ställde bilen och allt fungerade perfekt till dess att turbon laddade på nytt.

Var lite klurigt att hitta det felet :gnissla

Tanken har slagit mig att det kan vara nått sånt..d ska kollas upp i kväll, ska riva lös förgasarbryggan och kolla över grejorna...IGEN:gnissla. Jag är rätt 100 på att det har nått med bränslet att göra, iofs så har jag bara kollat gnistan när stiftet är löst, jag vet inte riktigt hur jag ska kunna kolla gnistan när stiftet sitter i toppen? Men men...alla tips och trix mottages mer än gärna då jag börjar få slut på ideer själv och säsongen börjar dra i gång:mad:

Jaha...nu har man rengjort förgasarna, kollat över allt. Gjort om trycktätningen, drängt in dom i epoxy bokstavligt talat! Låtit det härda och startat upp och kört en sväng. Problemet är kvar!!!!Jag blir galen på det här...vad kan det vara? D jag tycker är det konstigaste av allt är att den gick kanon bra efter att jag tagit bort bränslefiltret, och sen kom det bara plötsligt igen?? Och en annan grej som jag tycker är lite konstigt är att den fortsätter att gå på 3 burkar efter man ha haft lite laddtryck, d är precis som att den bara "skottar" in bränsle i en cylinder och tok surar ner den. När den har fått stått ett tag så går den igång på alla fyra igen? Behöver felsökningstips, så ös på bara, måste ha till hojjen till helgen.

Sitter det filter i tanken på bränslekranen? Kanske skulle kolla om tanken är full av jox eller nåt!

Tycker att ditt problem låter som ett bränsleproblem!

Min teori:

Av symptomen att dömma (utan att ha hört dem)så så hinner minst en av flottörhusen inte fyllas med bränsle, det är när förbrukningen går ner (inget ladd/låg last) som bränslet hinner "rinna" ikapp (eller fått stå en stund)förbrukningen och då börjar den gå på alla cylindrar igen. Låter därför som om ditt problem finns i tryckregleringen till flottörhusen och att den förgasare som dräneras till den grad att den motorn inte går på den cylindern troligen är den som har längst sträcka för bränslet att nå fram. Borde vara lätt att mäta så att det alltid finns tillräcklig tryckskillnad mellan laddtryck och bränsletryck.

Ett flottörfel med en läckande flottör borde ge en för fet blandning vilket då inte borde leda till bortfall vid laddtryck för att sedan börja gå vid undertryck såvida inte flottören fungerar som en ballong som kan komprimeras:D

Släckning av gnistan brukar endast ske vid höga laddtryck och misständningarna slutar direkt när man slår av på gasen, man behöver inte vänta in att motorn skall börja gå på alla cylindrar så tändfel bör det inte vara frågan om.

Edit: Kom på att det kan vara så att en "hylsa" som oftast finns tillsammans med flottörnålen kan ha lossnat eller rent av röra på sig ibland vilket skulle förklara att den gick bra ett tag. Denna "hylsa" skall normalt sitta med rätt svag presspassning i förgasarhusets gods men jag har varit med om flertal fall då denna "hylsa" lossnat i förgasare och symptomen var väldigt lustig. På ex.vis en Citroen så gick det att accelerera upp till 90Km/h varefter bilen tappade all kraft och gick dåligt så länge man försökte gasa det minsta. Om man körde mkt försiktigt så hann flottörhuset fylla igen varefter man han accelerera upp till 90Km/h igen till nivån sjönk för lågt igen, detta förlopp gick att upprepa i oändlighet. Ponera om detta hänt i en av dina förgasare, skulle symptomen likna de du upplever?

Last edited:
2879229 Tycker att ditt problem låter som ett bränsleproblem!

Min teori:

Av symptomen att dömma (utan att ha hört dem)så så hinner minst en av flottörhusen inte fyllas med bränsle, det är när förbrukningen går ner (inget ladd/låg last) som bränslet hinner "rinna" ikapp (eller fått stå en stund)förbrukningen och då börjar den gå på alla cylindrar igen. Låter därför som om ditt problem finns i tryckregleringen till flottörhusen och att den förgasare som dräneras till den grad att den motorn inte går på den cylindern troligen är den som har längst sträcka för bränslet att nå fram. Borde vara lätt att mäta så att det alltid finns tillräcklig tryckskillnad mellan laddtryck och bränsletryck.

Ett flottörfel med en läckande flottör borde ge en för fet blandning vilket då inte borde leda till bortfall vid laddtryck för att sedan börja gå vid undertryck såvida inte flottören fungerar som en ballong som kan komprimeras:D

Släckning av gnistan brukar endast ske vid höga laddtryck och misständningarna slutar direkt när man slår av på gasen, man behöver inte vänta in att motorn skall börja gå på alla cylindrar så tändfel bör det inte vara frågan om.
Det bör ju vara ganska lätt att kolla, kör tills den går dåligt, slå av, slå av soppa kran på en gång o dränera förgasare o se vilken som inte har soppa?

Det gör du ju på 5 min, upp o hoppa :hihi

Tycker att ditt problem låter som ett bränsleproblem!

Min teori:

Edit: Kom på att det kan vara så att en "hylsa" som oftast finns tillsammans med flottörnålen kan ha lossnat eller rent av röra på sig ibland vilket skulle förklara att den gick bra ett tag. Denna "hylsa" skall normalt sitta med rätt svag presspassning i förgasarhusets gods men jag har varit med om flertal fall då denna "hylsa" lossnat i förgasare och symptomen var väldigt lustig. På ex.vis en Citroen så gick det att accelerera upp till 90Km/h varefter bilen tappade all kraft och gick dåligt så länge man försökte gasa det minsta. Om man körde mkt försiktigt så hann flottörhuset fylla igen varefter man han accelerera upp till 90Km/h igen till nivån sjönk för lågt igen, detta förlopp gick att upprepa i oändlighet. Ponera om detta hänt i en av dina förgasare, skulle symptomen likna de du upplever?

Grejen är den att när den börjar gå på 3 burkar så fortsätter den göra det även om man släpper gasen och åker utan ladd. Den startar på alla fyra igen efter den ha fått stå en stund avstängd. Det är det jag tycker är så skumt, hade den börjat gått på 4 när man släpper gasen så hade det varit lite lättare att felsöka, då vet man ju att en cylinder inte få soppa eller på tok för mkt. Men jag är helt hundra på att det är bränslet som krånglar för mig...tror inte det har med tändning att göra.

Grejen är den att när den börjar gå på 3 burkar så fortsätter den göra det även om man släpper gasen och åker utan ladd. Den startar på alla fyra igen efter den ha fått stå en stund avstängd. Det är det jag tycker är så skumt, hade den börjat gått på 4 när man släpper gasen så hade det varit lite lättare att felsöka, då vet man ju att en cylinder inte få soppa eller på tok för mkt. Men jag är helt hundra på att det är bränslet som krånglar för mig...tror inte det har med tändning att göra.

Hade kontrollerat flotörnivån i alla förgasarna?
Gör man f.ö något med nivån när man kör överladdat?

Om den fortsätter gå på 3 burkar efter ladd, kan du då isf ta en cylinder åt gången och reda ut vilken det är som dör för dig? Kan du komma åt tändkablar, eller liknande?

När du väl rett ut om vilken cylinder det är, provbyt förgasare mellan två cylindrar för att sen testa och se om felet flyttat på sig. Då _vet_ du om det är bränslerelaterat samt vilken förgasare det är som är boven.

Nu går den igen, men jag vågarinte säga hur länge. Jag tror att jag hittade felet oxå. Hade dåliga slangklmmrar på insugsgummina på förgasarna och toppen så vid ladd så trycktes förgasarbryggan av toppen!! Nu är det nya fräscha klammrar plus att jag har gjort två stag från ramen till plenum burken för att hålla allt fixerat. Så nu går den igen....men när man fixar ett fel så dyker ju ett annat upp...SUCK!!

Har du gett upp och ska sälja kittet nu eller har du ett till liggandes??? :va

Puh!! Nä ge upp ska man inte!! Problem är till för att lösas... Tänkte mest på att du har ett komplett kitt till salu..... Men hoppas du hittar felet snart så du kan åka igen!! :tummenupp

Kittet är till salu och det säljs om jag får det jag vill ha för det. Om inte så åter upptar jag bygget när lusten faller på igen. Har problem med motorn som är nyrenoverad i vinter, jag har klantat till det nånstans vid hopmonteringen. Så jag är less på att skruva och less på allt vad motorcyklar heter, sen så är kassan helt tom och jag ska flytta. Så jag lägger ner det här med hojjar ett tag nu, är ju ändå inget bra väder just nu:huvet :gnissla :mad:

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back