Tycker att ditt problem låter som ett bränsleproblem!
Min teori:
Av symptomen att dömma (utan att ha hört dem)så så hinner minst en av flottörhusen inte fyllas med bränsle, det är när förbrukningen går ner (inget ladd/låg last) som bränslet hinner "rinna" ikapp (eller fått stå en stund)förbrukningen och då börjar den gå på alla cylindrar igen. Låter därför som om ditt problem finns i tryckregleringen till flottörhusen och att den förgasare som dräneras till den grad att den motorn inte går på den cylindern troligen är den som har längst sträcka för bränslet att nå fram. Borde vara lätt att mäta så att det alltid finns tillräcklig tryckskillnad mellan laddtryck och bränsletryck.
Ett flottörfel med en läckande flottör borde ge en för fet blandning vilket då inte borde leda till bortfall vid laddtryck för att sedan börja gå vid undertryck såvida inte flottören fungerar som en ballong som kan komprimeras
Släckning av gnistan brukar endast ske vid höga laddtryck och misständningarna slutar direkt när man slår av på gasen, man behöver inte vänta in att motorn skall börja gå på alla cylindrar så tändfel bör det inte vara frågan om.
Edit: Kom på att det kan vara så att en "hylsa" som oftast finns tillsammans med flottörnålen kan ha lossnat eller rent av röra på sig ibland vilket skulle förklara att den gick bra ett tag. Denna "hylsa" skall normalt sitta med rätt svag presspassning i förgasarhusets gods men jag har varit med om flertal fall då denna "hylsa" lossnat i förgasare och symptomen var väldigt lustig. På ex.vis en Citroen så gick det att accelerera upp till 90Km/h varefter bilen tappade all kraft och gick dåligt så länge man försökte gasa det minsta. Om man körde mkt försiktigt så hann flottörhuset fylla igen varefter man han accelerera upp till 90Km/h igen till nivån sjönk för lågt igen, detta förlopp gick att upprepa i oändlighet. Ponera om detta hänt i en av dina förgasare, skulle symptomen likna de du upplever?