Problem med läckande luftnipplar frambromsok

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Hej

Har problem med att det svettas upp bromsvätska från luftnipplarna till frambromsoken. Det kommer inte från själva luftningsvägen genom nipplarna och uppåt utan verkar komma via gängorna. Har kollat vid flera tillfällen och nipplarna är torra när jag känner upptill med den finns synliga tecken på bromsvätska runt gängorna. Min bedömning är alltså att det INTE svettas bromsvätska upp genom nippeln utan via gängorna. När jag kollade sist fanns det ungefär en droppe bromsvätska ovan gängorna på höger luftnippel och på vänster ok hade det tom. runnit litegrann från nippelns gängor och ner på oket. Och detta när hojen endast hart stått still på en plats där garanterat ingen har varit på pillat på frambromshandtaget. Jag har aldrig varit med om något liknande på någon hoj någonsin... Jag har luftat bromsar på många och olika typer av hojar genom åren men aldrig varit med och något liknande. Tycker det är extremt märkligt. Och jag har varken fis-dragit eller hulken-dragit nipplarna utan dragit till dem måttligt.
Hojen är en customhoj, Yamaha XV 1700 från -04. Denna hojmodell fick framgaffel och bromsok från dåtidens Yamaha R1, så det är inga skräp-bromsok direkt. Mycket egendomligt fel, någon som har input?? Jag har tidigare skruvat ut nipplarna och de såg jättefina ut, inga ojämnheter, repor eller skador i den koniska delen på nipplarna. Har beställt nya nipplar, men har svårt att se att det är dem som är boven i sammanhanget..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har jag dålig koll på gängstigningar på just luftnipplar, men är dom original? Det kan ju vara så att en tidigare ägare har runddragit dom eller dragit sönder gängorna på dom, och bytt till nya, som antingen har en stigning som i princip passar, eller så är det skador på gängorna i oken.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är inte gängorna som ska täta utan konan. Jag tror på skador/oxid på tätningsytorna i oken eftersom det är gjort i mjukare material än luftningsnippeln.

Möjligen skulle det kunna vara efter luftning kvarvarande vätska i nippeln som med kapillärkraftens hjälp tar sig upp via gängorna. Det brukar dock inte bli så pass mycket att det rinner.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är inte gängorna som ska täta utan konan. Jag tror på skador/oxid på tätningsytorna i oken eftersom det är gjort i mjukare material än luftningsnippeln.

Möjligen skulle det kunna vara efter luftning kvarvarande vätska i nippeln som med kapillärkraftens hjälp tar sig upp via gängorna. Det brukar dock inte bli så pass mycket att det rinner.
Precis som Josef skriver.
Men vill du minska risken bromsvätska kommer upp via gängorna så sätt gängtätning på skruven.
Det gör jag för att slippa tjyvluft via gängorna vid avluftning efter byte av bromsvätska.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Har också problem med gängläckage men bara enstaka nippel på frambromsoken. Försökt täta med gängtejp i silikon men förgäves.
Nipplarna är fina i övrigt men dom glappar i hålen.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har också problem med gängläckage men bara enstaka nippel på frambromsoken. Försökt täta med gängtejp i silikon men förgäves.
Nipplarna är fina i övrigt men dom glappar i hålen.
Min uppfattning (kanske fel) är att gängtejp funkar endast om man dra åt gängan, tar man sedan och vrider tillbaka så tätar inte längre gängtejp. Så jag har svårt att se man kan använda gängtejp till avluftningsnipplarna. Men jag kan ha fel....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min uppfattning (kanske fel) är att gängtejp funkar endast om man dra åt gängan, tar man sedan och vrider tillbaka så tätar inte längre gängtejp. Så jag har svårt att se man kan använda gängtejp till avluftningsnipplarna. Men jag kan ha fel....

Är min uppfattning med, lin och linolja brukar gå att backa med men inte gängtejp. Nu är det väl knappast att rekommendera lin och linolja till en bromsnippel. Att täta gängan lär väl inte lösa problemet om inte konan är tät, eller tänker jag galet? Borde inte bromsvätskan då komma genom luftningshålet istället för gängan.


Jag tror också på oxid eller annat skräp mellan nippel och konan i oket, jag skulle rengöra konan i oket och testa med nya nipplar. Det behövs förvånansvärt lite för att en kona på ett vattenrör inte ska täta så jag kan tänka mig att det är liknande på ett bromsok.
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Precis som Josef skriver.
Men vill du minska risken bromsvätska kommer upp via gängorna så sätt gängtätning på skruven.
Det gör jag för att slippa tjyvluft via gängorna vid avluftning efter byte av bromsvätska.
Gängtätning torde vara tänkt för för något som skruvas i(en gång), därefter dras åt och sedan lämnas. Fungerar det verkligen att applicera gängtätning på luftnippel, skruva i den i oket, lufta/skruva in/ur nippeln ca 10 ggr och därefter ha bibehållen gängtätningseffekt??
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kört med gängtejp på luftnippeln, ordentligt tjockt lager, kanske inte håller för evigt men åtminstone 10 öppning/ stängning än så länge :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gängtätning torde vara tänkt för för något som skruvas i(en gång), därefter dras åt och sedan lämnas. Fungerar det verkligen att applicera gängtätning på luftnippel, skruva i den i oket, lufta/skruva in/ur nippeln ca 10 ggr och därefter ha bibehållen gängtätningseffekt??
Det blev mycket bättre för mig med gängtätning. Gängtejp har jag lärt mig (kanske fel) att dra man tillbaka efter dragit åt, ja då läcker det. Tycker det är enklare med gängtätning och det funkade för mig. Mycket mindre luftläckage.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade detta problemet för många år sen på en yzf750. Först övervägde jag att bara uppgradera till andra bromsok men då det inte var nåt fel på de 6-kolvsok som satt på så körde jag först med gängtejp och senare så gängade jag upp gängan en storlek istället. har för mig att det är m6 original och jag gick upp till m7. Det är lite petigt då man måste vara noga med att inte förstöra själva konan i botten. För mig funkade det bra men egentligen så hade det nog varit oändligt mycket lättare att bara köpa ett annat ok. Speciellt om man inte har tillgång till en pelarborr, gängtappar och luftnipplar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om det läcker ut bromsvätska när de är åtdragna så kanske det är fel nipplar eller oxid.

Det är jämt problem med läckage runt gängorna vid luftning, tom på bilen. Bilar som ofta har längre nipplar och gängor.

Senaste applicerade jag lite gängtejp, men bara 2 varv absolut längst upp på gängan så att den inte riskerar att sugas in i oket och lösas upp. Märkt att det är viktigt att nippeln är fri från kemikalier när man applicerar gängtejpen.
Men detta är ingen rekommendation.

Men det är en riktig pina detta. Provat både truckluftsdriven luftare samt traditionell luftning i burk med och utan backventil. Senast slapp jag läckage runt gängorna, men pga trögheten i att använda backventil så hoppade slangen av nippeln och bromsvätska överallt likförbannat! ?
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Finns ju de populära luftnipplarna med inbyggd backventil att köpa kom jag på. De brukar även ha något tätningsmedel på gängan från fabrik.

Aldrig provat dem, men känns som att det borde fungera bäst.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Finns ju de populära luftnipplarna med inbyggd backventil att köpa kom jag på. De brukar även ha något tätningsmedel på gängan från fabrik.

Aldrig provat dem, men känns som att det borde fungera bäst.
Ja precis, s,k speed bleeders brukar ha en ganska tålig gängtätning/coating som dessutom inte kommer slitas särskillt mycket då man bara öppnar nippeln en gång per luftningstillfälle.

Men som Josef säger, det är vanligtvis konan i änden av luftningsnippeln som tätar, låter långsökt att det ska komma upp bromsvätska genom gängan när enklaste vägen är genom luftningshålet i nippeln..(?)

Men det är klart, är nippeln full av bromsvätska och man trycker dit en skyddshatt av gummi som tätar bra blir det kanske ett litet övertryck som långsamt kan trycka upp lite vätska genom gängan(?!)
speedbleeder_1.jpgnedladdning.png
 
Last edited:
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top