Problem med kopplingen

jiGGa skrev:
2298631 ...Jaha, intervallet är inte gränsen för slitage utan hur tjocka de är som nya och gräns för slitage?

Har "riktig" olja, men ska det vara hel el. delsyntet?
Ja, det som står i kolumnen "Standard" är tjockleken på nya lameller och det som står i kolumnen "Limit" är gränsen för när man ska byta. Stålskivorna har ingen gräns för tjockleken men dom får inte skeva mer än 0.1mm.

Du kan även mäta fjädrarna som ska vara minst 49.9mm långa.

När det gäller olja är det viktigaste att oljan du kör på är för motorer med våtkoppling, det är därför vanliga biloljor inte funkar i motorcyklar. Yamaha rekommenderar en en olja med viskositeten SAE 20W40 vid temperaturer över +5 grader. När det gäller hel/delsyntet så har jag ingen egen erfarenhet av problem med någon av typerna men jag har läst om flera andra som haft problem med helsyntet i R1:or.

Bifogar en bild på oljerekommendationerna från R1:ans verkstadshandbok.

imaster skrev:
2298662 Jag hade problem med kopplingsslir när jag körde delsyntet, bytte till helsyntet så försvann problemen. Hur går det ihop? :va ...
Du åker Mille? :hihi

Bifogat

• oljaR1.JPG
    oljaR1.JPG
    32 KB · Visningar: 58
imaster skrev:
2298662 Jag hade problem med kopplingsslir när jag körde delsyntet, bytte till helsyntet så försvann problemen. Hur går det ihop? :va

Så en olja som ska användas om man har en trimmad motor eller kör svinhårt blir DIREKT mycket sämre om man INTE kör svinhårt eller inte har en trimmad motor? Hör du hur dumt det låter?
Det skulle innebära att när jag ska ut och fisåka, köra lagligt på motorvägen och så så ska jag köra en delsyntet men när jag ska ut och busa med höga varv så måste jag byta till en helsyntet innan jag kör?

Eller... Så häller jag i en helsyntet direkt och får den bästa smörjningen och en olja som håller längre... :tummenupp

Kan rekommendera att du läser Oljetråden 1 & 2, det är inte bullshit det som står där...

Är du dum på riktigt eller. :fatta! Köra så hårt som jag menar går inte att göra på allmänna vägar. BANA/TRIM = helsyntet

Har du kontrollerat slitaget på kopplingskorgen??
Om du har gropar efter lameller och stålskivor kan lameller respektive stålskivor haka fast i dessa gropar då inte koplingsfädrarna förmår att trycka lameller/stålskivor över dessa gropar under belastning.
Förövrigt så kan du ju läsa innantill vad det gäller stålskivor lammeller och dess tjocklek samt ang olja...

har desutom för mig att R-04 haft en massa kopplingsproblem åtgärdade på garantin.... tydligen va kopplingen infettad med nåt skit som inte gick att tvätta bort från lamellerna. :va

Last edited:
The blade skrev:
2298744 Är du dum på riktigt eller. :fatta! Köra så hårt som jag menar går inte att göra på allmänna vägar. BANA/TRIM = helsyntet

edit; som ovanstående talare -- du åker italienskt skit med en halv motor

Steg 1A i felsökning:

Om du ändrat på X och ett problem utstår efter det.
Försök återställa X till ursprungsläget / skicket.
Fortsätt inte ändra andra parametrar som då lätt blir nya felkällor.

Precis som om man går vilse i skogen, man går tillbaka och ser om man känner igen sig.

Se så, i med samma märke på oljan som var i innan...

/Fredde

Det finns bara en lösning på R1 kopplingen..jag har haft 6st R1or och ALLA har slirat om jag inte kört på Motul 300v oljan! Oljan får heller inte understiga övre strecket på mätglaset. Jag har alltid haft en halvliter mer än rekomenderat, funkar klockrent. Kopplingskorgen på R1 ligger ju rätt högt upp i motorn, och mår inte bra av att gå torrt. Tvätta dina gamla lameller och skivor innan bara!

newstead skrev:
2298727Du åker Mille? :hihi

Skillnad på kvalitet och kvantitet... :hihi

The blade skrev:
Är du dum på riktigt eller. :fatta! Köra så hårt som jag menar går inte att göra på allmänna vägar. BANA/TRIM = helsyntet

Jag förstår inte hur du menar riktigt. Går det inte att varva ur hojen på allmän väg? Går det inte att växla snabbt, motorbromsa hårt, tokvarva osv på allmän väg? Vad jag ville komma fram till var att du sa att man ska ha delsyntet om man kör "normalt". Innebär det att helsynteten blir värdelös då? Så fort man kommer ut på banan blir helsynteten bättre?
Helsyntet är den bästa sortens olja, varför skulle den bli sämre för att man kör på gata?

The blade skrev:
edit; som ovanstående talare -- du åker italienskt skit med en halv motor

Ja, italienskt skit... Det är lätt att klanka ner på snygg design och kvalitetsprodukter... :pannkyss

Noll-Koll skrev:
jag har haft 6st R1or och ALLA har slirat om jag inte kört på Motul 300v oljan!

Motul 300v är en helsyntet om inte mitt minne sviker?

Last edited:
imaster skrev:
2298895 Skillnad på kvalitet och kvantitet... :hihi

Jag förstår inte hur du menar riktigt. Går det inte att varva ur hojen på allmän väg? Går det inte att växla snabbt, motorbromsa hårt, tokvarva osv på allmän väg? Vad jag ville komma fram till var att du sa att man ska ha delsyntet om man kör "normalt". Innebär det att helsynteten blir värdelös då? Så fort man kommer ut på banan blir helsynteten bättre?
Helsyntet är den bästa sortens olja, varför skulle den bli sämre för att man kör på gata?

Ja, italienskt skit... Det är lätt att klanka ner på snygg design och kvalitetsprodukter... :pannkyss

Kvalitét....mmm. Vi säger så :pannkyss
Orkar inte lägga ner energi på dig. Tror du att motorn skär om man tokvarvar motorn med en delsyntetare i?? Känner folk som kör bana med delsyntet. Har snackat med masssssor av kunnigt motorfolk och alla hatar helsyntetoljor.

The blade skrev:
2298900 Kvalitét....mmm. Vi säger så :pannkyss
Orkar inte lägga ner energi på dig. Tror du att motorn skär om man tokvarvar motorn med en delsyntetare i?? Känner folk som kör bana med delsyntet. Har snackat med masssssor av kunnigt motorfolk och alla hatar helsyntetoljor.

Tog det slut på argument nu?
Jag har inte sagt nåt om delsynteter och skärning. Bara ifrågasatt hur en helsyntet blir en dålig olja så fort man inte kör på bana eller trimmar.

Jag har också snackat med masssssor av kunnigt motorfolk, både bankörare, bilmeckare och mc-meckare och ingen har hittills sagt att delsyntet eller mineral är bättre än helsyntet. Och när sen prisskillnaden är en piss i Nilen (m.a.o. tjänar oljebolagen multum på att blanda några droppar dyr syntetolja och massor billig mineral och sedan sälja denna för nästan samma pris som helsynteten) så kan man lika gärna köra på det bästa, eller hur?

Vad gäller kvaliteten så har du nog fått fel för dig vad gäller italienska hojar vs. japanska. Ta reda på lite fakta där också så ska du se...

imaster skrev:
2298927 Tog det slut på argument nu?
Jag har inte sagt nåt om delsynteter och skärning. Bara ifrågasatt hur en helsyntet blir en dålig olja så fort man inte kör på bana eller trimmar.

Jag har också snackat med masssssor av kunnigt motorfolk, både bankörare, bilmeckare och mc-meckare och ingen har hittills sagt att delsyntet eller mineral är bättre än helsyntet. Och när sen prisskillnaden är en piss i Nilen (m.a.o. tjänar oljebolagen multum på att blanda några droppar dyr syntetolja och massor billig mineral och sedan sälja denna för nästan samma pris som helsynteten) så kan man lika gärna köra på det bästa, eller hur?

Vad gäller kvaliteten så har du nog fått fel för dig vad gäller italienska hojar vs. japanska. Ta reda på lite fakta där också så ska du se...

Du är fan inte sann grabbjä-el. Har massor av argument men orkar inte vräka ur mig dom eftersom du uppenbarligen bara vill ha disskutionen. En helsyntetisk olja blir inte sämre vid lugn körning. Den är framtagen för hårdare körning. Och det är väl allmänt kännt att italienarna suxxar när det gäller kvalitet. Du vet väl va Honda är för något---kvalle killen

The blade skrev:
2298935 Du är fan inte sann grabbjä-el. Har massor av argument men orkar inte vräka ur mig dom eftersom du uppenbarligen bara vill ha disskutionen. En helsyntetisk olja blir inte sämre vid lugn körning. Den är framtagen för hårdare körning. Och det är väl allmänt kännt att italienarna suxxar när det gäller kvalitet. Du vet väl va Honda är för något---kvalle killen
http://www.apa.org/topics/controlanger.html#manage

The blade skrev:
Har massor av argument men orkar inte vräka ur mig dom eftersom du uppenbarligen bara vill ha disskutionen.

Nej, jag vill inte bara ha diskussionen, jag vill veta varför en helsyntetisk olja är dålig när man kör på gatan. Se nedan.

The blade skrev:
2298935En helsyntetisk olja blir inte sämre vid lugn körning. Den är framtagen för hårdare körning.

Du sa ju att man inte skulle ha helsyntet om man inte körde trimmat eller sviiiiinhårt, det var bara det jag ville förtydliga. Jag ser inte varför man inte ska ha det bästa i en motor som ändå frestas ganska hårt, trots att man kör lugnt.

The blade skrev:
Och det är väl allmänt kännt att italienarna suxxar när det gäller kvalitet. Du vet väl va Honda är för något---kvalle killen

Japp, jag vet att Honda är skottsäkra men jämfört med Rotaxmotorn i Millen så ligger t.o.m. Honda i lä. Att Brembo skulle ha dålig kvalitet på sina bromsar och Marchesini eller OZ kassa fälgar vet ju alla också, de är ju italienska.

Motul 300v är helsyntetisk ester olja...vetefan varför den funkar bäst i R1'an, men så är garanterat fallet! Jag har testat i princip alla oljor till mina R1'or (Kostar massa pengar och tid) Gör vad ni vill, men den oljan är den enda som funkar när man plågar koppling på just R1!

Alltså...ville killen ha hjälp med sin R1 koppling eller veta om Honda eller Rotax gör bästa motorer???

Köper man en olja som är JASO märkt så ska det väl funka??? Om inte så är det väl skit olja eller skit man hällt oljan i ???

Oljor är verkligen ett riktigt känsligt samtalsämne :gnissla

freddexwing skrev:
2298766 Steg 1A i felsökning:

Om du ändrat på X och ett problem utstår efter det.
Försök återställa X till ursprungsläget / skicket.
Fortsätt inte ändra andra parametrar som då lätt blir nya felkällor.

Precis som om man går vilse i skogen, man går tillbaka och ser om man känner igen sig.

Se så, i med samma märke på oljan som var i innan...

/Fredde
Om jag visste vilken olja det var i förrut så hade jag hällt i samma. Om jag hade kvar gammla oljan så hade jag hällt tillbaka den.

Noll-Koll skrev:
2298970 Motul 300v är helsyntetisk ester olja...vetefan varför den funkar

Alltså...ville killen ha hjälp med sin R1 koppling eller veta om Honda eller Rotax gör bästa motorer???
Gärna ha hjälp med min koppling! Är jätte nöjd med min cykel och dess motor. Jag har köpt Motul men det är helsyntet. SKa jag byta den till delsyntet tycker du?

Lasker skrev:
2298753 Har du kontrollerat slitaget på kopplingskorgen??
Om du har gropar efter lameller och stålskivor kan lameller respektive stålskivor haka fast i dessa gropar då inte koplingsfädrarna förmår att trycka lameller/stålskivor över dessa gropar under belastning.
Förövrigt så kan du ju läsa innantill vad det gäller stålskivor lammeller och dess tjocklek samt ang olja...

har desutom för mig att R-04 haft en massa kopplingsproblem åtgärdade på garantin.... tydligen va kopplingen infettad med nåt skit som inte gick att tvätta bort från lamellerna. :va
Ska kolla fjädrarna oxå. Det e ju onsdag och soligt, och jag sitter med kopplingen i handen :huvet

Kan du inte ringa yamaha handlaren å höra vad dom kastar i för olja på första servicen? För alla kan ju inte åka omkring med slirande koppling på sina r1:or...

jiGGa skrev:
2299136 Om jag visste vilken olja det var i förrut så hade jag hällt i samma. Om jag hade kvar gammla oljan så hade jag hällt tillbaka den.

Jag förstår, i med 300V den är "vattentätt" slirar kopplingen beror det inte på oljan.

/Fredde

Att en koppling slirar på en R1 behöver nödvändigtvis inte kunna mätas på lamellerna, det handlar ju om tiondelar av mm. Byt olja så kommer det ordna sig ska du se.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg