Problem med kopplingen

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Har lite problem med min koppling. Det är en R1 -04:a som gått mer än 600mil. Bytte olja till olja från biltema och det började slira efter 8-9000varv. Har pratad med verkstaden och de säger att det mycket möjligt att lamellerna är slut. För att i den gammla olja låg det slagg produkter som gjorde att de fick fäste. Nu har jag plockat ner lamellerna men vet inte hur en frisk ser ut. Mätte och det var 3mm på lamellerna och 2,5mm på ringarna.
Är det någon som vet om det är för lite? Är det roten till mitt problem eller för billig olja?
Hade biltema i min R1 -00:a och det funkade. Ska ner och hämta lamellen, lägger upp ett foto oxå

jiGGa skrev:
2298314 Har lite problem med min koppling. Det är en R1 -04:a som gått mer än 600mil. Bytte olja till olja från biltema och det började slira efter 8-9000varv. Har pratad med verkstaden och de säger att det mycket möjligt att lamellerna är slut. För att i den gammla olja låg det slagg produkter som gjorde att de fick fäste. Nu har jag plockat ner lamellerna men vet inte hur en frisk ser ut. Mätte och det var 3mm på lamellerna och 2,5mm på ringarna.
Är det någon som vet om det är för lite? Är det roten till mitt problem eller för billig olja?
Hade biltema i min R1 -00:a och det funkade. Ska ner och hämta lamellen, lägger upp ett foto oxå

Kör du helsyntet? Byt till delsyntet. Helsybtetoljorna kan sktälla till sådana problem :tummenupp

The blade skrev:
2298331 Kör du helsyntet? Byt till delsyntet. Helsybtetoljorna kan sktälla till sådana problem :tummenupp
Va e det sant? Det ska ju va helsyntet :va
Så här ser de ut allafall

Bifogat

• b 083.JPG
    b 083.JPG
    28.4 KB · Visningar: 77
  • b 092.JPG
    b 092.JPG
    44 KB · Visningar: 86
Är du säker på att det är en hoj olja som du köpt?? Använder man en biloja kan tillsatserna göra att det blir för halkigt med resultat att det slirar.
Troligtvis har du fått något skit med oljan som gör att det slirar om fjädrar och lamellerna är ok vilket det oftast är...

jiGGa skrev:
2298343 Va e det sant? Det ska ju va helsyntet :va
Så här ser de ut allafall

Nej det ska inte vara helsyntet om du inte kör trimmat eller sviiiiiinhårt. Byt till en hojolja av ett välkänt märke som är en delsyntetsolja. Kan varmt rekomendera motul eller castrol. Motul tål dock lite högre temperaturer

jiGGa skrev:
2298413 Men ser lamellerna ok ut?
Är de inte slitna?
Av bilderna att döma tycker jag dom ser helt okej ut. Hur hade du det med kopplingsspelet? Är stålskivorna brända? Plana? Hur ser kopplingskorgen ut?

Det finns många delar på ett spett... :)

Edit: Lägger upp en bild med toleranser för kopplingen på rettan

Bifogat

• kopplingR1.JPG
    kopplingR1.JPG
    40.3 KB · Visningar: 116
Last edited:
HanneZ skrev:
2298433 Slitna är dom om dom passerat service-gränsen. Är skivorna blånade?
Vart ligger service gränsen då?
De e inte blåa men nån fläck fanns det.

Stål plattorna var ca 2,5mm. Jag mätte lamellerna på tjockaste platsen och det var 3mm

Bifogat

• b 083.JPG
    b 083.JPG
    35.2 KB · Visningar: 65
Byt till riktig olja

Edit

Jag har lyckats igen, detta kommer bli en oljetråd :tummenupp

Last edited:
Som newstead skrev så är gränsen vid 2.8 så det är nog inget fel på lamellerna. Om skivorna inte är skeva eller blåa så finns det väl bara fjädrarna(fjädern? brickan?) o oljan kvar.

Ursäkta men jag fattar verkligen inte att du kan langa i biltema olja i någonting med motor överhuvudtaget!! :va
Det är fan skandal att man köper en hoj å slänger i biltemas skit iden, använder inte ens biltema olja i bilen.
Fyfan säger jag bara! :arsele

Davidk skrev:
2298517 Ursäkta men jag fattar verkligen inte att du kan langa i biltema olja i någonting med motor överhuvudtaget!! :va
Det är fan skandal att man köper en hoj å slänger i biltemas skit iden, använder inte ens biltema olja i bilen.
Fyfan säger jag bara! :arsele

Dela gärna med dig av dina erfarenheter angående biltemas olja, vad för motor/ vad har gått sönder när du hällt i den?

De som inte har nånting att bidra till frågan kan hålla k***.
Alla kommentarer om pengar och märken kan skrivas annanstan!

Tillbaks tillfrågan, trodde inte att det var så stor skillnad på oljor. Det ska ju bara smörjas. Kanske förstå att det har betydelse i värme men inte att det ska slira. Jag har Motul helsyntet 15-40 men då kommer den väl oxå slira, eller? Är det nån som vet hur mycket lameller det finns på nya? Hur tjocka är de?

newstead skrev:
2298503 Isf har dom blivit tjockare för dom ska vara mellan 1.9 och 2.1 mm enligt verkstadshandboken...
Jaha, intervallet är inte gränsen för slitage utan hur tjocka de är som nya och gräns för slitage?

Mr Helmut skrev:
2298486 Byt till riktig olja

Edit

Jag har lyckats igen, detta kommer bli en oljetråd :tummenupp
Har "riktig" olja, men ska det vara hel el. delsyntet?

En kompis byte olja förra året och fick samma problem som du, det var inte Biltema olja och det var heller ingen olja från någon mc affär heller. Han byte till en olja från en mc affär och hela problemet försvann. Jag kan iof inget om hur lamellerna skall se ut men börja med att byta olja så slipper du nog problemet eftersom det uppkom efter att du byt olja.

Jag kör med del i min R1:a och jag har inga problem.

/ Micke

jiGGa skrev:
2298631 De som inte har nånting att bidra till frågan kan hålla k***.
Alla kommentarer om pengar och märken kan skrivas annanstan!

Tillbaks tillfrågan, trodde inte att det var så stor skillnad på oljor. Det ska ju bara smörjas. Kanske förstå att det har betydelse i värme men inte att det ska slira. Jag har Motul helsyntet 15-40 men då kommer den väl oxå slira, eller? Är det nån som vet hur mycket lameller det finns på nya? Hur tjocka är de?

Jaha, intervallet är inte gränsen för slitage utan hur tjocka de är som nya och gräns för slitage?

Men du håller dig ju bortom gränsen för byte så du behöver ju inte byta lameller:)

Antar det är samma på din som min och missa då inte att en mellanskiva är tjockare än dom andra, den ska ligga innerst:) (det missade jag :huvet )

Häll i fin olja och ge det ett nytt försök (låt dom ligga i olja över natten först)

I en annan tråd diskuterade dom att man inte skulle köra på helsyntet i r1an för den slirade i kopplingen då, även fast att det stod som rekomendation i instruktionsboken. Själv har jag lite mindre effekt men kör på halv eller helsyntet, det som ser bra ut:D

Last edited:
The blade skrev:
2298378 Nej det ska inte vara helsyntet om du inte kör trimmat eller sviiiiiinhårt. Byt till en hojolja av ett välkänt märke som är en delsyntetsolja. Kan varmt rekomendera motul eller castrol. Motul tål dock lite högre temperaturer

Jag hade problem med kopplingsslir när jag körde delsyntet, bytte till helsyntet så försvann problemen. Hur går det ihop? :va

Så en olja som ska användas om man har en trimmad motor eller kör svinhårt blir DIREKT mycket sämre om man INTE kör svinhårt eller inte har en trimmad motor? Hör du hur dumt det låter?
Det skulle innebära att när jag ska ut och fisåka, köra lagligt på motorvägen och så så ska jag köra en delsyntet men när jag ska ut och busa med höga varv så måste jag byta till en helsyntet innan jag kör?

Eller... Så häller jag i en helsyntet direkt och får den bästa smörjningen och en olja som håller längre... :tummenupp

Kan rekommendera att du läser Oljetråden 1 & 2, det är inte bullshit det som står där...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg