Problem med Aprilian

stigge

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
s
Hoj
s
Nu är det så här att jag har problem med min Aprilia rs.
Jag vet inte riktigt vad det kan vara som är fel på den. :huvet

När jag köpte den sa ägaren att den var strypt, den var importerad från Tyskland av honom.
Avgasporten var inkopplad, och ingen strypning i trotteln.
Det har jag märkt nu efter köpet, enda strypningen som fanns var i cdi-boxen.
Bygeln där har jag nu klippt av, och svackan mellan 5000-6000 är nu borta.
Så den borde i teorin vara helt ostrypt nu.
Avgasporten fungerar eftersom det rör sig vid vajrarna vid 3000 varv.

Men nu till problemet, den gör inte mer än 110-120km/h. :confused:
Och jag har ingen aning om varför. Den är väldigt slö och accar inte alls så bra som den borde, det kommer ingen kick alls vid 7000-9000 varv som det kan tyckas.
Huskyn som jag hade innan var det bra mycket mer drag i.

Någon som har en idé vad det kan vara för fel? :va
 
DJM skrev:
Men det verkar som om den rör på sig, vajrarna under tanken till höger rör på sig när man gasar till.
Hur ska det vara då?


Glömde skriva det innan, har kanske någon betydelse.
Drevningen är 13/46 och munstyckerna är 65/115.
 
stigge skrev:
Nu är det så här att jag har problem med min Aprilia rs.
Jag vet inte riktigt vad det kan vara som är fel på den. :huvet

När jag köpte den sa ägaren att den var strypt, den var importerad från Tyskland av honom.
Avgasporten var inkopplad, och ingen strypning i trotteln.
Det har jag märkt nu efter köpet, enda strypningen som fanns var i cdi-boxen.
Bygeln där har jag nu klippt av, och svackan mellan 5000-6000 är nu borta.
Så den borde i teorin vara helt ostrypt nu.
Avgasporten fungerar eftersom det rör sig vid vajrarna vid 3000 varv.

Men nu till problemet, den gör inte mer än 110-120km/h. :confused:
Och jag har ingen aning om varför. Den är väldigt slö och accar inte alls så bra som den borde, det kommer ingen kick alls vid 7000-9000 varv som det kan tyckas.
Huskyn som jag hade innan var det bra mycket mer drag i.

Någon som har en idé vad det kan vara för fel? :va

Min är presis likadan den men vet inte vad de kan vara för fel, men får nya boxarna nästa vecka som jag ska testa med.

//Mattias
 
felinställd avgasport.. öppnar den vid 3k säger du?.. ska den ens göra det?.. trodde de va längre upp.. min avgasport på RGVn öppnar inte mer än half fören vid 8k varv.. sen måste man ställa in den för 8k och 10k så den är rätt öppen om du förstår rätt.. kolla så de inte e nån skit med din..
Va ligger du på för varv i 110?
 
stigge skrev:
Men det verkar som om den rör på sig, vajrarna under tanken till höger rör på sig när man gasar till.
Hur ska det vara då?


Glömde skriva det innan, har kanske någon betydelse.
Drevningen är 13/46 och munstyckerna är 65/115.


Jädrar vilket acc du måste ha :va sj har jag 17/37 borde ju ha ganska mycket med din konstiga drevning att göra
 
philsson skrev:
felinställd avgasport.. öppnar den vid 3k säger du?.. ska den ens göra det?.. trodde de va längre upp.. min avgasport på RGVn öppnar inte mer än half fören vid 8k varv.. sen måste man ställa in den för 8k och 10k så den är rätt öppen om du förstår rätt.. kolla så de inte e nån skit med din..
Va ligger du på för varv i 110?

Bara en fråga hur ställer man in avgasporten då?
 
Haha 13/46 :lol
På min moppe hade jag 14/46, den varvade ur och gick inte fort (nämner inga hastigheter :hihi )

Dreva om så ska du se att du får topphastighet!
Fan du måste växla hela tiden va?
 
philsson skrev:
felinställd avgasport.. öppnar den vid 3k säger du?.. ska den ens göra det?.. trodde de va längre upp.. min avgasport på RGVn öppnar inte mer än half fören vid 8k varv.. sen måste man ställa in den för 8k och 10k så den är rätt öppen om du förstår rätt.. kolla så de inte e nån skit med din..
Va ligger du på för varv i 110?

Jopp den ska vara öppen innan 3000 och stänga över 3000 pga att den inte ska fasta när den står på tomgång tror ja. Jag vet att man kan ställa in wiren men inte när den ska öppna? jag har haft isär den 2 gånger och även skickat på ström på avgasmotorn (solinojden?) när jag har haft bort avgasröret och då sett att den öppnar. 110 vet jag inte riktigt men runt 90 har jag lite över 6000rpm.

//Mattias
 
RS "Alex" skrev:
Bara en fråga hur ställer man in avgasporten då?
ställer du på vajrarnas spänst.. ska gå att ställa där på några skruvar.. :tummenupp

Svanen skrev:
Haha 13/46 :lol
På min moppe hade jag 14/46, den varvade ur och gick inte fort (nämner inga hastigheter :hihi )

Dreva om så ska du se att du får topphastighet!
Fan du måste växla hela tiden va?
Sen att mitt 13 drev på hojen var lika stort som ett 17 till moppen har ju ingen betydelse.. :7peta

Matte_Aprilia skrev:
Jopp den ska vara öppen innan 3000 och stänga över 3000 pga att den inte ska fasta när den står på tomgång tror ja. Jag vet att man kan ställa in wiren men inte när den ska öppna? jag har haft isär den 2 gånger och även skickat på ström på avgasmotorn (solinojden?) när jag har haft bort avgasröret och då sett att den öppnar. 110 vet jag inte riktigt men runt 90 har jag lite över 6000rpm.

//Mattias
Vad jag förstått så är den steglös och går inte ställa mer än hur pass öppen den är i "normal" läge så att säga sen ska resten sköta sig självt va?..
På RGVn så ser man hur de e ställt på utsidan av "ventilhuset" själva hjulet som sitter där går ju reglera rätt fint.. har bara inte orkat pilla på det än..
 
Det står hur man ställer in den på sidan av av den svarta kåpan.

Alltså det är inte säkert att den rör sig bara för den rör sig där uppe, vajern har kanske gått av eller nåt. Ta loss hela den grejen och kolla att allt går lätt och det går riktigt.

Den är öppen till 2,5k stänger sen till runt 8k öppnar den.


Du justerar med dom 2 muttrarna som sitter vid avgasportsmotorn. Som går runt vajern.
 
Säger så här och läs noga nu

Dreva om till 17/40 vilket är orginal, man kan köra på 17/39 också.
Så kommer det att bli bättre, kan nästan sätta en slant på det...

Och sen ang bestyckningen så kolla stiftet, och läs i bestyckningstråden så att det blir bra....
 
philsson skrev:
felinställd avgasport.. öppnar den vid 3k säger du?.. ska den ens göra det?.. trodde de va längre upp.. min avgasport på RGVn öppnar inte mer än half fören vid 8k varv.. sen måste man ställa in den för 8k och 10k så den är rätt öppen om du förstår rätt.. kolla så de inte e nån skit med din..
Va ligger du på för varv i 110?


men på dig tycker jag att det låter som att det går att ställa den vid vilket varvtal den ska öppna för du kan väll bara spänna wirarna så den öppnar/ stänger ordentligt :va

är det någon som vet hur man ställer det eller jag kanske bara har fel och det är så man ska göra för att få den öppna vid olika varvtal? :va
 
philsson skrev:
Va ligger du på för varv i 110?
Runt en 9500 på sexan. :va

Shoik: Tror du att det hjälper att bara dreva om den? Toppfarten skulle bli högre men den skulle ju fortfarnade vara lika slö.
För om jag skulle gå upp några kuggar på framdrevet, så blir det ju ännu slöare.
Stiftet har jag kollar på och det såg bra.

Jag får ta och kolla upp det här med avgasporten lite mer, får se om jag hinner ta ner den nu i helgen.
Men det måste vara den, något annat kan det knappt vara eftersom den går så slött som det gör.
 
JAg snackade med starol och dom sa minst 120 i huvudmunstycke på avstrypt....
 
Kan du inte bara koppla ur vajrarna till avgasporten o spänna upp så att den alltiid står på fullt o sedan köra en testrunda...?
 
RS "Alex" skrev:
men på dig tycker jag att det låter som att det går att ställa den vid vilket varvtal den ska öppna för du kan väll bara spänna wirarna så den öppnar/ stänger ordentligt :va

är det någon som vet hur man ställer det eller jag kanske bara har fel och det är så man ska göra för att få den öppna vid olika varvtal? :va
Alltså jag menade att du kan ställa så dom står ordentligt i rätt läge vid öppet och stängt läge.. så de inte står fel liksom.. går ju ställa.

stigge skrev:
Runt en 9500 på sexan. :va

Shoik: Tror du att det hjälper att bara dreva om den? Toppfarten skulle bli högre men den skulle ju fortfarnade vara lika slö.
För om jag skulle gå upp några kuggar på framdrevet, så blir det ju ännu slöare.
Stiftet har jag kollar på och det såg bra.

Jag får ta och kolla upp det här med avgasporten lite mer, får se om jag hinner ta ner den nu i helgen.
Men det måste vara den, något annat kan det knappt vara eftersom den går så slött som det gör.
Drevar du upp den kommer den toppa mer OM DEN ORKAR.. som du säger så är den jätteslö och drevar du upp den kommer den bara bli slöare.. eftersom du inte ens orkar varva ur den skulle jag nästan tippa på att den toppar mer med en lägre drevning om de nu inte är så att du har eettn varvtalsstopp.

NSR_Martin skrev:
Kan du inte bara koppla ur vajrarna till avgasporten o spänna upp så att den alltiid står på fullt o sedan köra en testrunda...?
Toppenide :tummenupp prova de grabben!.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top