problem att vakna...

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Hoj
Snart en R6
har försovit mig varje dag i en vecka nu och kommit 10-15 min försent varje gång :huvet. Nån som har några bra tips på att komma upp på morgonen, funderar på att köpa en såndär gammal hederlig väkarklocka men risken är att den kommer sitta i väggen efter ett par dagar :machinegu

Gå och lägg dig tidigare, enda lösningen har jag kommit på...
Jag har provat med allt från vibratorklocka för hörselskadade som man lägger i i sängen.
Testat den när jag varit vaken och fattar inte hur jag lyckas sova över den!
Sedan klassikern 4 klockor utspridda över rummet som ringer med 5min mellanrum.
Men nu har jag kommit till insikt om att jag faktiskt sovit för lite innan, numera lägger jag mig ngt tidigare än innan och har endast två mobiltelefoner som väckarklocka.
//Tobbe

Fixa en timerstyrd lampa som tänds strax innan klockeländet ringer...

Funkar för mig...hehe

Min väckarklocka är inställd på hög volym. Blir oftast skrämd när det ringer :)

Fungerar bra, aldrig kommit försent till skolan.

Kanske inte hjälper ditt problem men ställ klockan en bit ifrån sängen så man tvingas gå upp å stänga av skiten. Mindre risk att somna om då.

\Masonit

Usch, mitt liv i ett nötskal.. Jag vaknar, men har en något skev bild av verkligheten i sömndrucket tillstånd, jag skiter helt enkelt i att gå upp, hur fan fixar man nåt sånt..
Stereo, tändt ljus och flera väckarklockor får nog bli min medicin...

Ställ väckarklockan en halvtimma tidigare.
Placera den på gångavstånd från sängen.
Lägg 2 koffeintabletter och ett glas vatten bredvid.
När väckarklockan ringer ställer du om den till snooze och sköljer ner tabletterna med vattnet.
Tänd alla lampor i rummet.
Gå och lägg dej igen.
Tryck på snooze varje gång väckarklockan ringer.
Efter en halvtimma börjar tabletterna verka, då flyger du ur sängen och börjar klättra på väggarna.
Fixa frukost, gå oroligt fram och tillbaka, klättra lite mer på väggarna.
Duscha, skär dej vid rakningen.
Borsta tänderna.
Dra till skolan/jobbet/whatever.

Mitt problem blir oftare, att "jag hinner snooza en gång till" Man går upp i den sekunden man normalt går utanför dörren och stressar som en dåre, glömmer matlådan och nycklarna till jobbet. Blir sen som fan och förbannad för att dygnet bara har 24h.

Jag har alltid velat införa 30h dygn, det vore bättre...
Då kan man sova 12h men fortfarande vara vaken i 18 :jäs

Hultan skrev:
Usch, mitt liv i ett nötskal.. Jag vaknar, men har en något skev bild av verkligheten i sömndrucket tillstånd, jag skiter helt enkelt i att gå upp, hur fan fixar man nåt sånt..

Precis så är jag med. I veckan låg jag 45 min med väckarklockan ringande utan att fatta att det var morgon.
Inget hjälper när man inte vill gå upp, de första 3-4 timmarna varje dag går bara på vilja. Imorgon är det måndag... Jippi

Morgonpasset är ett underbart sätt att vakna på. Har aldrig försovit mig en enda gång med p3 på. Slår på några minuter innan 6 så man är med från starten. I lagom tid till barnradion har det blivit dags för frukost :)

Masonit skrev:
Kanske inte hjälper ditt problem men ställ klockan en bit ifrån sängen så man tvingas gå upp å stänga av skiten. Mindre risk att somna om då.

\Masonit

Håller med... du måste lämna sängen för att överhuvudtaget ha en chans,förmodligen behövs väl flera klockor dessutom.
Annars får du väl skaffa trevligt/otrevligt sällskap som ser till att du vaknar... :)

Cathy skrev:
Annars får du väl skaffa trevligt/otrevligt sällskap som ser till att du vaknar... :)
Kan inte du vara mitt otrevliga sällskap? Det hade verkligen underlättat att komma upp då! :pannkyss :hihi

Jag har två mobiltelefoner som ringer, en tjej som puttar mig ur sängen och en galen katt som skriker tills han får mat. Sen har jag svårare att ta mig upp om jag sover mer än 6 timmar istället för mindre, ju mer jag sover desto tröttare blir jag :( Hela förra veckan sov jag minst 8 timmar och jag har aldrig varit så trött. I vanliga fall sover jag itne emr än 6 timmar per natt och nu ska jag fortsätta med det igen.

Hultan skrev:
Kan inte du vara mitt otrevliga sällskap? Det hade verkligen underlättat att komma upp då! :pannkyss :hihi
Nja,det ligger egentligen inte för mej att va otrevlig, men det är klart, för dej gör jag ett undantag! :D

Dee_cati skrev:
Sen har jag svårare att ta mig upp om jag sover mer än 6 timmar istället för mindre, ju mer jag sover desto tröttare blir jag :( Hela förra veckan sov jag minst 8 timmar och jag har aldrig varit så trött. I vanliga fall sover jag itne emr än 6 timmar per natt och nu ska jag fortsätta med det igen.
Det där är en vanesak. Kan också tyda på att du har ohälsosamma sömnvanor. Sover man för kort, så kan man faktiskt bli väldigt trött sen när man väl får vila ut så mkt som kroppen behöver. Det är ungefär som med folk som kan jobba 100% övertid i tre veckor i sträck utan en grimasch. Sen när de väl får ledigt så kommer migränen och de blir helt golvade.

Jag hade riktigt rediga problem med det där faktist...

Enda lösningen

skaffa rutin på livet och först o främst
GÅ OCH LÄGG DIG TIDIGT!

tro mig det är det enda som går, jag har provat allt, 2 väckarklockor på ashög volym som ringer med nåra mins mellanrum, står en bit bort så man måste upp o knalla + mobiltelefon i påslakanet till kudden som vibrerat som saaatan, har endå vaknat upp flera timmar försent som om inget har hänt...Sagt åt familj att tända lampan och väcka en när de går. Inget har funkat, man har varit som en zombie typ!

Lösningen kom i lumpen då man fick rutin på livet och en normal dygnsrytm.
Sen dess har jag inga problem alls att gå upp på mornarna och det är jag väldigt glad för :tummenupp

Förr var jag en riktig kvällsmänniska. Kunde sitta uppe och plugga till 4 om nätterna och sen gå upp kl 7, för att sova ett par timmar under nästa eftermiddag och så upprepa proceduren. Till slut orkade jag inte med att hålla på så. Kom på att det som jag egentligen gillade med kvällar och nätter var att det var så lugnt och tyst. Att man kunde knata omkring helt ostört och pyssla med sitt i lugn och ro. På morgonen är det ungefär likadant. Numera går jag alltid upp senast 6 och lägger mig tidigt. Dygnets bästa timmar är mellan 6 och 9 på morgonen, utan tvekan. Finns inget som går upp mot morgonkaffet :)

Hultan skrev:
Samma här, jag vet att det är skitviktigt att komma upp i tid (försöker inbilla mig det kvällen innan i alla fall, och då tror jag stenhårt på det...) Vaknar nästa morgon, snoozar en timme och somnar igen... Helt annan hjärnkapacitet på morgonen, har sålt en hoj till farsan för 50:- en morgon, villkoret var att han skulle lämna mig i fred. (Fick köpa tillbaka den för en hundring två timmar senare ;)) Vad som helst, bara jag får sova en stund till...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph