Pro Superbike 2012

Jag tror inte att lösningen för motorcykelbranchen är 2st 20 min race tillsammans med STCC el. TTA.

Men det kanske är bara jag som är så naiv, för jag har så stor kärlek till motorcyklar, som tror och hoppas att branchen skulle kunna samarbeta för en långsiktig lösninig.....
Jag har åkt till STCC för att se MC-race:n i många år. Jag har även besökt andra mc-tävlingar. Utan tvekan når Pro Superbike/Veidec/Synsam Trophy störst publik och det är bäst tryck för alla.
Det är lite som med diskussionen kring rock-koncerter. Många pratar och drömmer den där intima lilla klubbspelningen, men det blir ändå massvis med folk och band på rockfestivalerna.
 
Jag tror att den lösning som Mårtensson och Svensken skissat på är det bästa för svensk RR i dagsläget. Lite draghjälp från STCC och egna SM-helger. Förhoppningsvis kan det leda till rena MC-helger i framtiden.

Angående BSB:
BSB = Elit
Svensk RR = Korpen
 
Jag tror att den lösning som Mårtensson och Svensken skissat på är det bästa för svensk RR i dagsläget. Lite draghjälp från STCC och egna SM-helger. Förhoppningsvis kan det leda till rena MC-helger i framtiden.

Angående BSB:
BSB = Elit
Svensk RR = Korpen

Håller helt med dej ang Svensken och Mårtenssons jobb ang framtide för svensk RR.

BSB = har förare i klass med WSBK
PRO = har förare i klass med ST1000

Backlund, Svensken, Bergman mfl:s satsningar är allt annat än korpen.
 
BSB = har förare i klass med WSBK
PRO = har förare i klass med ST1000
Backlund, Svensken, Bergman mfl:s satsningar är allt annat än korpen.
Det var relationen mellan BSB och ProSBK jag avsåg och självklart spetsade jag till det lite. Det går liksom inte att jämföra ProSBK med BSB när det gäller organisation, förare, publik osv. Visst ska man sikta högt men något BSB-liknande kommer vi aldrig att få i Sverige. Våra förutsättningar är så olika.

De bästa i BSB har kört MotoGP och flera har gått direkt till WSBK, det säger en del om kvalitén på den klassen. Vi svenskar har svårt att hävda oss ens i IDM som ligger en bit under BSB. Men det handlar självklart också om att ha rätt förutsättningar och material.

Vill bara förtydliga med ovanstående att jag inte var ute efter att dissa någon :)
 
Last edited:
Tja alla.

Förarföreningen i Pro Superbike, Mcrf och STCC är överens om vad som krävs för att få en bra serie i Pro Superbike nästa år. Det har varit möten hit och dit, mejl till förbannelse och telefonmöten uppe på det. Bollen ligger nu hos Svemo och jag har erbjudit mig att ytterligare en gång förklara hur vi har tänkt.

Förhoppningsvis så faller allt väl ut och vi kan presentera det här och i övrig media ganska så snart.

Lyckas vi med detta så tror jag att Pro Superbike kommer att bli väldigt bra nästa år, många förare har hört av sig till mig och det ser ut att kunna bli ett riktigt bra startfält (shit, tänk om jag blir utkvalad på premiären..)

/ Svensken
 
Jag känner väl till BSB. De har bra förare, fina banor, bra material, stor publik, spektakulära race osv. Men det innebär inte per automatik att det går att få i Sverige, jag efterfrågar framgångsformeln här.
Lite har det väl att göra med förutsättningarna? Du har rätt, vi kan inte få BSB upplägg i Sverige oavsett formel.

UK är ett land där invånarna generellt sett har ett stort motorintresse. Du kan snacka F1 med i stort sett vilken britt som helst. De lever dessutom kvar i tron att de är bäst i världen på det de gör (precis som de fortfarande är världsmästare i fotboll) och arvet med stolta Brittiska hojmärken som Triumph, BSA och Norton har satt sina spår. I Sverige får man nästan be om ursäkt för att man gillar motorsport.

Om man jämför siffror mellan UK och Sverige så får man fram detta:

United Kingdom
Population: 62,698,362 (July 2011 est.)
Land area: 241,930 sq km
Pop/sq km: 259

London, UK (PRWeb UK) April 8, 2010
The number of people owning motorcycles is at an all-time high with 1.3 million motorbikes now on the road.

De kör BSB på nio olika brittiska banor 2012 och har 12 deltävlingar, ett av racen går på Assen.

Sweden
Population: 9,088,728 (July 2011 est.)
Land area: 410,335 sq km
Pop/sq km: 22

Beståndsuppgifter för motorcyklar 31 jan 2011
I trafik: 276 670

STCC kör nio race 2012 (varav hojarna får plats på hur många, sju? Inte GBG och Solvalla i alla fall) och tre banor i Sverige. Mantorp, Knudan och jag räknar med Falken.
Mantorp är alltså banan längst norrut... då kan vi räkna bort en hel del potentiell publik.

Vi är en pissenation i jämförelse med UK när det gäller hojintresse.
 
Last edited:
Jag förstod det... Organisation kanske... Tydligt reglemente kanske... Av och för förare i samarbete med McRF och övriga aktörer inom brachen (banägare, utbildare och bandagsarrangörer). För att få till ett långsiktigt samarbete om ska mynna ut i att det i förlännigen säljas mer motorcyklar så branchen överlever!

Jag tror inte att lösningen för motorcykelbranchen är 2st 20 min race tillsammans med STCC el. TTA.

Men det kanske är bara jag som är så naiv, för jag har så stor kärlek till motorcyklar, som tror och hoppas att branchen skulle kunna samarbeta för en långsiktig lösninig.....
Organisation, reglemente spelar ingen roll. Vi har inte rätt förutsättningar för ett renodlat RR-arrangemang. Hojarna måste tävla ihop med bilarna i Sverige. Publikunderlaget räcker inte till för nåt annat.
 
Lite har det väl att göra med förutsättningarna? Du har rätt, vi kan inte få BSB upplägg i Sverige oavsett formel.
011
I trafik: 276 670

STCC kör nio race 2012 (varav hojarna får plats på hur många, sju? Inte GBG och Solvalla i alla fall) och tre banor i Sverige. Mantorp, Knudan och jag räknar med Falken.
Mantorp är alltså banan längst norrut... då kan vi räkna bort en hel del potentiell publik.

Vi är en pissenation i jämförelse med UK när det gäller hojintresse.

Falken kommer inte att köra STCC. 4 race ihop med STCC är max 2012 för PRO SBK.
 
Falken kommer inte att köra STCC. 4 race ihop med STCC är max 2012 för PRO SBK.

4 race är inte mycket att hänga i granen såhär års!

Trist att den serien kommer dö ut, trots att det finns eldsjälar som jobbar för en fortsättning.
Det blir till att köra 600 ett år till istället. Hade varit lattjo och byta till SBK. Men inte med
de förutsättningarna som erbjuds idag.
 
4 race är inte mycket att hänga i granen såhär års!

Trist att den serien kommer dö ut, trots att det finns eldsjälar som jobbar för en fortsättning.
Det blir till att köra 600 ett år till istället. Hade varit lattjo och byta till SBK. Men inte med de förutsättningarna som erbjuds idag.

Not even close, 4 x 2 = 8 st race klart så här långt o fler lär det bli! Vem har sagt att man inte kan köra 3 st race några av Pro Sbk helgerna?

Ähh dumpa den där sura 600:an o kom in i matchen! Köp den här vettja! Jag vet att du vill...;)
 
Last edited:
Not even close, 4 x 2 = 8 st race klart så här långt o fler lär det bli! Vem har sagt att man inte kan köra 3 st race några av Pro Sbk helgerna?

Ähh dumpa den där sura 600:an o kom in i matchen! Köp den här vettja! Jag vet att du vill...;)

Reglerna står i regel verket om jag inte minns fel att man får inte köra dubbla Heat samma dag..

För övrigt så tror jag nog fan ViaSat sägs upp nu, motoGP kan man ju tanka från RFM en kvart efter det har gått...och canal plus blir det inte deras motor produktioner suger ju kolla bara på INDY CAR
 
Not even close, 4 x 2 = 8 st race klart så här långt o fler lär det bli! Vem har sagt att man inte kan köra 3 st race några av Pro Sbk helgerna?

Ähh dumpa den där sura 600:an o kom in i matchen! Köp den här vettja! Jag vet att du vill...;)

Varför skulle jag vilja köpa den, när jag redan haft 3st såna?

Använd tråden till ge riktig info om serien, istället för att förstöra
tråden med massa onödigt dravel.
 
Om man jämför siffror mellan UK och Sverige så får man fram detta:

United Kingdom
Population: 62,698,362 (July 2011 est.)
London, UK (PRWeb UK) April 8, 2010
The number of people owning motorcycles is at an all-time high with 1.3 million motorbikes now on the road.

Sweden
Population: 9,088,728 (July 2011 est.)
Beståndsuppgifter för motorcyklar 31 jan 2011
I trafik: 276 670

Vi är en pissenation i jämförelse med UK när det gäller hojintresse.
Antalet motorcyklar / invånare är större i Sverige:

UK: 0,02 / inv.
Sverige: 0,03 / inv.

Hade vi varit 62,6 miljoner invånare hade vi haft 1,9 miljoner motorcyklar i Sverige.
 
Antalet motorcyklar / invånare är större i Sverige:

UK: 0,02 / inv.
Sverige: 0,03 / inv.

Hade vi varit 62,6 miljoner invånare hade vi haft 1,9 miljoner motorcyklar i Sverige.

Du kan inte förmå dig att tycka som någon annan. Allt ska vridas på...

Faktumet kvarstår att England har 4-5 ggr fler MC-fantaster, i ett land som till ytan är rätt mycket mindre än Sverige. Då är det bara MC inräknat. Med bilar inräknat förstår man att motorsport som sådant är bra mycket större och har mer ekonomi bakom sig.

Du är bara trångsynt om du inte vill förstå vad Maverick vill få fram med sina siffror.
 
Antalet motorcyklar / invånare är större i Sverige:

UK: 0,02 / inv.
Sverige: 0,03 / inv.

Hade vi varit 62,6 miljoner invånare hade vi haft 1,9 miljoner motorcyklar i Sverige.
Du är duktig som kan räkna du men nyckelfrasen här är "hade vi haft". Det har vi inte.

Skall vi fortsätta räkna på publikunderlag?
1.3 miljoner hojar i U.K.
277' i Sverige
Låt oss säga att 5% är intresserade av att se en RR-tävling (tror dessutom 5% är högt för Sverige)
U.K= 65 000
Sverige= 13 850

Återkopplar, Mantorp är banan längst norrut där man kör MC i STCC regi. Vi kan därmed ta bort en hel del potentiell motorintresserad publik. Enligt bilbesiktningen finns 42% av de besiktigade hojarna i de tre storstadsregionerna. 58% finns således utanför upptagningsområdet.

Fördjupad besiktningsstatistik från kontrollbesiktningar 2010
Under år 2010 kontrollbesiktades närmare 114 000 motorcyklar.

Flest motorcyklar har besiktats i
Västra Götalands län (18 715) = 16,4%
Stockholms län (14 730) = 12,9%
Skåne (14 451) = 12,7%


Kan inte tänka mig att det någonsin kommer att köras hojar på Åre Östersund Airport och Frösö Park (gamla F4 området). Det blir premiär för en mobil bankonstruktion och då får vi nog inga grusfållor.

Att tro att en renodlad RR-tävling, typ BSB, med ett så litet potentiellt publikunderlag skulle kunna bära sig själv är i mina ögon en utopi.
 
Med statisk kan man förändra världen (?)

Du är duktig som kan räkna du men nyckelfrasen här är "hade vi haft". Det har vi inte.

Skall vi fortsätta räkna på publikunderlag?
1.3 miljoner hojar i U.K.
277' i Sverige

Kan inte tänka mig att det någonsin kommer att köras hojar på Åre Östersund Airport och Frösö Park (gamla F4 området). Det blir premiär för en mobil bankonstruktion och då får vi nog inga grusfållor.

Att tro att en renodlad RR-tävling, typ BSB, med ett så litet potentiellt publikunderlag skulle kunna bära sig själv är i mina ögon en utopi.

Bra med data men...
SCB har 298772st Mc i trafik i sept 2011 och ca 312´under sommarmånaderna.

Statistik
Dock så finns det ju inget "likamedtecken" att bara för att man har Mc så gillar man RR. OM det fanns det skulle vår sport vara oerhört mkt större. Kul är i vart fall att MC sport har högre nivå mätt i utövare än tex handboll, men sant är ju RR-utövarna inte stort mer än fluglorten jämfört bolljagarna.

Är själv av uppfattningen att vi visst kan få samma intresse/upplägg som t ex BSB i landet utifrån VÅRA förutsättningar. Men.... det är idag alltför få (utövare & intressenter) som vill el förstår att dra "åt samma håll" för att försöka förändra populariteten. Och ja... jag tjatar på om detta med att utövarna själva måste förstå att de är de själva som behöver starta samarbeten OM de nu vill kunna nå liknande resultat som t ex. innebandyn nått på 5-8 år i media & allmänintresse.

Vi får heller inte glömma att i stort sett alla arenasporter el likn har stora problem att dra folk idag. Därför behöver man åstadkomma ngt unikt och spektakulärt som gemene man vill se mera av - oavsett om det står en HD, Guldvinge eller R1000 i garaget.

Och rätt kryddat och presenterat ÄR just RR en sådan spektakulär sporthändelse. Men när publiken/lokalbesökarna/nyfikna inte vet vem som kör, eller än mindre hur han/hon ser ut under hjälmen och cyklarna ser lika ut för ett otränat öga.. ja då finns det en utmaning som fler borde anta att aktivt försöka förändra.

Publiken saknas, men finns då intresset?
Om inte ens de aktiva kan påverka & förmedla upplevelsen att se på RR till sina FB-vänner - vem skall då göra det...? Kanske killen som kommer den 24e varje år kan ha några bra tips ;-)


/Eric
 
Nåt team som kommer tävla med Ducati 1199 Panigale i Pro Sbk/BoTT 2012?

/BR
 
Last edited:
1199 blir för lätt för idm reglementet som körs i norden mm,168 är mini vikten å en penigale
Utan lampor å nytt titansystem såskulle jag tippa på att den väger ca 156 kilo när allt onödigt är borta från hojen,då rår man straff vikt på ca 14 kg ?? Ben i bott blir de andra grejer !!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top