Pro Superbike 2012

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Mike Luff hörde av sig efter det jag skrev och la ett antal rader, men mest övergripande. Det är ju lite som det är, att man måste marknadsföra sig själva. De provar olika saker med sidarrangemang m.m. De bästa åren var när Stigefelt och Harms var på besök när de körde VM. De var då 2800 betalande besökare. I Finland har de sådana siffror varje år säger han.

Bästa sättet att gå ihop och få besökare och PR till tävlingar är ju att sprida biljetter som dynga, och att be alla man känner komma att titta. Personligen, tycker jag det är lite uttjatat att man ska kräva sina vänner, familj och släktingar att komma när tävlingarna går över hela landet och sällan ens i närheten.

Jag kommer likt föregående år göra vad jag kan för att promota via SH. Ska försöka få till någon deal för alla medlemmar som besöker en tävling som säger att de kommer via SH. T.ex 50% på inträde och fri läktarplats och garanti av MC-parkering och en korvmojj samt fungerande toaletter. Låter OK?
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
KOrtis

Jämförelsen med speedway är nog lite fel då speedway har många fler banor vad jag vet och får ett annat stöd, för att publiken (fansen) faktiskt finns. Sporten har funnits länge, för att det funnits ekonomi och folk som är engagerade. Dock är även den sporten vacklande med klubbar som läggs ner osv för att ekonomin inte går ihop.

I Sverige har vi egentligen bara Mike Luff som försöker driva runt ett mästerskap. Hans åsikt om varför det är så svårt att få publik vore kul att höra.

Delvis korrekt, men
Eftersom "vår sport" är den näst äldsta som finns inom motor så borde vi vara överdjäkligt stolta över våra traditioner - Första racet kördes ju redan 1897...!

Men notera,
Speedway är stort idag (viss nedgång nu) men levde på gärsgårn för en 10 - 15 år sen. Tony R. + Robban G. gjorde stordåd för denna sportgren som idag genererar 3-4 milj/år i enbart TV-avtal för förbundet. Men VARFÖR den är större hänger mycket på att det är en LAGSPORT och förare & klubb är mkt medvetna om deras beroende av varandra & med det införstådda i vikten av att SAMARBETA. Sen finns det en fantastisk stolthet i att stödja "sitt lokala Speedwaygäng" ite i landet.

Man kan skriva att exakt...;
Motsatt situation gäller för RR, där utövaren mer eller mindre kan "skita i alla utom sig själv" så länge det finns bantid & ngn arrangör. För klubbmedlemskap & licensinköp krävs inget engagemang alls.

Framtid?
För övrigt kan vi nog skicka in hur många trådsvar & tyckanden som helst här på SH- utan något som helst mätbart resultat för RR-tillväxt inom media/publik. Om du håller med så kanske även du skulle tänka tanken att låta varannat SH inlägg istället gå direkt till lokaltidningen eller där det förhoppningsvis kan få mer effekt....

Vår sport (du/jag & Norrköping) behöver utbilda gemene man att vilja bli en nyfiken & trogen RR-publik. Kläck gärna ideér för detta här på forumet men (viktigast av allt) se till att plantera dem där det kan generera resultat.


/Eric
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men notera, Speedway är stort idag (viss nedgång nu) men levde på gärsgårn för en 10 - 15 år sen. Tony R. + Robban G. gjorde stordåd för denna sportgren som idag genererar 3-4 milj/år i enbart TV-avtal för förbundet. Men VARFÖR den är större hänger mycket på att det är en LAGSPORT och förare & klubb är mkt medvetna om deras beroende av varandra & med det införstådda i vikten av att SAMARBETA. Sen finns det en fantastisk stolthet i att stödja "sitt lokala Speedwaygäng" ite i landet.
Tror den här listan är från 2007 men den belyser det jag tror är den största skillnaden mellan speedway och RR:
http://www.aktuellmotorsport.se/Speedway/Links.asp?T=5

De har nästan 10 gånger så många banor att köra på och dessa är dessutom utspridda över landet. Förutom att generera lokal publik är det lättare att få in nya förmågor till sporten eftersom mamma och pappa inte behöver skjutsa 50 mil T/R för en träning.

RR kommer aldrig att blomstra så länge vi inte har några banor i närheten av storstäderna. Vad ger det att ställa ut sin hoj i det lokala köpcentrumet när närmsta bana är 20-30 mil bort? Inte så mycket.

När vi dessutom har flera olika serier, klasser mm som är svårt att greppa för dem som är med kan man ju bara tänka sig hur det är för någon helt utomstående.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Men man måste ju börja öka intresset NÅGONSTANS! Annars kommer inte intresset att öka över huvud taget! Om inte intresset ökar så är chansen noll och nada att vi skulle få EN ny bana.

Testa att titta lite långsiktigt på det hela. Vem vet, om rätt person ser dig stå där på torget med din hoj så KANSKE vi har en bana till i Sverige om några år. Men för att det rätt osannolika men inte omöjliga skulle inträffa så måste du ju stå där...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Men man måste ju börja öka intresset NÅGONSTANS! Annars kommer inte intresset att öka över huvud taget! Om inte intresset ökar så är chansen noll och nada att vi skulle få EN ny bana.
Testa att titta lite långsiktigt på det hela. Vem vet, om rätt person ser dig stå där på torget med din hoj så KANSKE vi har en bana till i Sverige om några år. Men för att det rätt osannolika men inte omöjliga skulle inträffa så måste du ju stå där...
Nu låter de kanske som att ja e "emot" dig... men de e ja inte, alla vill ju att sporten ska va större o bättre osv..:tummenupp
Men om stcc/bilracing som ändå är ganska mkt större än rr, inte fått några nya banor på tysen år..(förutom gotland där ingen tävlar ändå) så verkar de långsökt att ett ökat intresse för rr skulle få det..:va

Givetvis måste man väl göra ngt, annars händer såklart inget, köper man ingen lott vinner man inte... och ja tror att S3&4M (perra kan inte ditt nickname) har en stor poäng i framförallt VART våra banor finns. Nu tänker ja jämföra me sporten man inte får jämföra med, men ja tror inte fotboll hade varit så stort som de e, om 80% av utövarna (och publik) behövde åka i snitt 25 mil enkel resa för varje träning och tävling (match heter de kanske när man sparkar boll)

Men de finns väl ingen politiker som aktivt försöker driva ngt projekt om en internationell motorbana i anslutning till en storstad för att på sikt se möjligheter till intäkter när F1, Motogp, sbk vm kan komma hit. Däremot driver de gärna projekt om nya skridskobanor eller fotbollsarenor för x antal miljarder.
Men vi småskuttar kan ju stå o skrika och skicka mail till dom hur mkt vi vill... tror inte de händer ngt ändå, även om S3&4M (sorry) dansar stångdans me sin hoj i Nacka forum... om han e riktigt bra kanske de bygger en ny gokartbana om vi lovar att bara brumma på vardagar mellan 13:00 och 13:07 :rolleyes:

Om en av speedways framgångar är "lagsport" så som fotboll hockey, så kanske vi ska ta fram en sådan sport också. Så man kan sponsra masarnas rr-lag t ex. Sen kör man sprintrace där 3st 08:eek:r möter 3st göteborgare och 3st skåningar i ett race, typ 4 varv. Sen kvalar men vidare o möter norrbaggarna i nästa osv.. (kan inte speedway men tänkte på liknande upplägg)
De långa avstånden kvarstår dock tyvärr...:död
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Nu låter de kanske som att ja e "emot" dig... men de e ja inte, alla vill ju att sporten ska va större o bättre osv..:tummenupp
Men om stcc/bilracing som ändå är ganska mkt större än rr, inte fått några nya banor på tysen år..(förutom gotland där ingen tävlar ändå) så verkar de långsökt att ett ökat intresse för rr skulle få det..:va

Givetvis måste man väl göra ngt, annars händer såklart inget, köper man ingen lott vinner man inte... och ja tror att S3&4M (perra kan inte ditt nickname) har en stor poäng i framförallt VART våra banor finns. Nu tänker ja jämföra me sporten man inte får jämföra med, men ja tror inte fotboll hade varit så stort som de e, om 80% av utövarna (och publik) behövde åka i snitt 25 mil enkel resa för varje träning och tävling (match heter de kanske när man sparkar boll)

Men de finns väl ingen politiker som aktivt försöker driva ngt projekt om en internationell motorbana i anslutning till en storstad för att på sikt se möjligheter till intäkter när F1, Motogp, sbk vm kan komma hit. Däremot driver de gärna projekt om nya skridskobanor eller fotbollsarenor för x antal miljarder.
Men vi småskuttar kan ju stå o skrika och skicka mail till dom hur mkt vi vill... tror inte de händer ngt ändå, även om S3&4M (sorry) dansar stångdans me sin hoj i Nacka forum... om han e riktigt bra kanske de bygger en ny gokartbana om vi lovar att bara brumma på vardagar mellan 13:00 och 13:07 :rolleyes:

Om en av speedways framgångar är "lagsport" så som fotboll hockey, så kanske vi ska ta fram en sådan sport också. Så man kan sponsra masarnas rr-lag t ex. Sen kör man sprintrace där 3st 08:eek:r möter 3st göteborgare och 3st skåningar i ett race, typ 4 varv. Sen kvalar men vidare o möter norrbaggarna i nästa osv.. (kan inte speedway men tänkte på liknande upplägg)
De långa avstånden kvarstår dock tyvärr...:död

STCC har fått Cityrace i Gbg och Solvalla. Ok, dom kan kanske inte åka och träna där varje vecka :tungan Men det är enom exponering på dom arrangemangen. Och det är ju pengar vi lipar om hela tiden och pengarna ligger i exponering...

Och du har väldigt rätt om fotbollen. Det är enkelt att börja med. Klubbar och planer finns överallt, och en bolljävel kostar några hundringar.

RR finns på några få ställen (ofta nära långtbortistan), en hoj kostar 100.000!

Men då kan man se det från en annan sida. Tänk vad engagerade vi är i vår sport! Vi lägger många tusen kr i månaden, åker många långa mil för att få TRÄNA, åker ännu längre mil för att få tävla etc etc... :tummenupp

Och när jag skriver att man KAN åka till något torg så behöver man ju inte läsa det ordagrant utan fantasin får flöda fritt, bara VI gör något för att börja synas. Helst tillsammans! :tummenupp

Ang. Gotland så får vi väl böna och be till racinggudarna att planerna går i lås och genomförs! Synd bara att det ligger sååå fel...

Ang. Gotland så får vi väl böna och be till racinggudarna att planerna går i lås och genomförs! Synd bara att det ligger sååå fel...
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Inte allt på en gång?

Nu låter de kanske som att ja e "emot" dig... men de e ja inte, alla vill ju att sporten ska va större o bättre osv..:tummenupp
Men om stcc/bilracing som ändå är ganska mkt större än rr, inte fått några nya banor på tysen år..(förutom gotland där ingen tävlar ändå) så verkar de långsökt att ett ökat intresse för rr skulle få det..:va

Men de finns väl ingen politiker som aktivt försöker driva ngt projekt om en internationell motorbana i anslutning till en storstad för att på sikt se möjligheter till intäkter när F1, Motogp, sbk vm kan komma hit. Däremot driver de gärna projekt om nya skridskobanor eller fotbollsarenor för x antal miljarder.

Men vi småskuttar kan ju stå o skrika och skicka mail till dom hur mkt vi vill... tror inte de händer ngt ändå, även om S3&4M (sorry) dansar stångdans me sin hoj i Nacka forum... om han e riktigt bra kanske de bygger en ny gokartbana om vi lovar att bara brumma på vardagar mellan 13:00 och 13:07 :rolleyes:

Om en av speedways framgångar är "lagsport" så som fotboll hockey, så kanske vi ska ta fram en sådan sport också. Så man kan sponsra masarnas rr-lag t ex. Sen kör man sprintrace där 3st 08:eek:r möter 3st göteborgare och 3st skåningar i ett race, typ 4 varv. Sen kvalar men vidare o möter norrbaggarna i nästa osv.. (kan inte speedway men tänkte på liknande upplägg)
De långa avstånden kvarstår dock tyvärr...:död

Startar m nya banor?
Klart det underlättar men FÖRE man kan dra de tyngre argumenten för en bana så behöver ju utövarna dels växa i antal men kanske främst få in ekonomi att ens pröva på. Det är bl. då den där stångdansen i köpcentrumet kommer väl till pass... tycka vad du tycka vill. På köpet får du garanterat ytterligare några intressenter som följer dig på de sociala medierna. Och - det DU som utövare måste göra är att arbeta synas! (och ta betalt för det naturligtvis)


I år byggs det arenor för 15 miljarder i landet för fotboll & sånt,
Ett resultat av TUNG lobbying från bollförbundet då de flesta av dessa arenor med största sannolikhet aldrig kommer generare vinst, driften är mellan 5-7 milj för elen till nationalarenan.... Du undrar säkert vem som nu betalar 90 % av dessa arenor? - det gör du, el lokalinvånarna vid arenan som betalar skatt.


Ang lagsport,
De flesta förståsigpååare kallar det för Endurance när det kommer till lagsport & RR. Vi har som bekant flera lag som kör detta men det rör sig om hobbynivå med få idolprofiler att erbjuda (idag).
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om en av speedways framgångar är "lagsport" så som fotboll hockey, så kanske vi ska ta fram en sådan sport också.

Jag tror inte att "framgångarna" för speedway, fotboll och ishockey stavas lagsport utan arenasport. Du ser hela startfältet/planen från åskådarplats och kan följa HELA förloppet därifrån. I RR ser du hojarna halva tiden i bästa fall.
Så varför funkar då STCC så bra, där kommer ju folk! Jo, det är för att det är en massa kringsaker som "vanligt" folk tycker är kul; T-shirtar säljs, verktyg förevisas, autografer signeras, det delas ut freebees osv. Minns 2006 när jag körde STCC, tom morsan tyckte det var kul att gå i depån. Vill minnas jag betalade 160 kr för en extra depåbiljett, det var JÄTTEBILLIGT jämfört med de 60 kr jag får betala för en extrabiljett till SM/SO, när man ser till vad man får.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Startar m nya banor?
Klart det underlättar men FÖRE man kan dra de tyngre argumenten för en bana så behöver ju utövarna dels växa i antal men kanske främst få in ekonomi att ens pröva på.
Ja självklart rätt väg.
Men jag tror inte vi blir så stora att vi kommer kunna dra de tyngre argumententen för nya banor nära storstäder. Men ja vill hävda att OM vi hade banorna där, hade inte diskussionen kring varför vi e så få eller varför vi har så liten publik funnits.
Men vägen till fler utövare o mer publik sett ur en realistisk syn delar jag med din syn, delvis.
I år byggs det arenor för 15 miljarder i landet för fotboll & sånt,
Du undrar säkert vem som nu betalar 90 % av dessa arenor? .
- nej de gör ja inte, vet precis som alla andra:tummenupp
Ang lagsport,
De flesta förståsigpååare kallar det för Endurance när det kommer till lagsport & RR. Vi har som bekant flera lag som kör detta men det rör sig om hobbynivå med få idolprofiler att erbjuda (idag).
Ja har hört talas om endurance.. kanske tom deltagit i ett par lopp. Vad jag menade vad motsatsen till endurance och även kortare än ett vanligt race på 25-30min., (fast håller me om att de va otydligt) var att efterlikna speedways arrangemang där det är lag mot lag, och korta intensiva race. Men de bygger också på de som mossberg säger, att det är "arena" sport.. mer kompakt, man ser allt på nära håll, plus sjukt tajt racing... inget vi skulle kunna göra i den formen tyvärr.
Endurance är för övrigt bland de tråkigaste man kan kolla på inom motorsport, kul att köra, men ur publiksynpunkt nja.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Jag tror inte att "framgångarna" för speedway, fotboll och ishockey stavas lagsport utan arenasport. Du ser hela startfältet/planen från åskådarplats och kan följa HELA förloppet därifrån.
Ja sant...
och tillägget är också att ja kan åka till fotbollsmatchen eller speedway arenan på 25 min, kolla på eventet 2 timmar, sen hem eller till krogen vilket man vill..

För att åka på stcc måste ja lägga minst 2timmar eller ofta mer, lägga 4-8 timmar där, och sen 2 timmar hem. Biljetten på 160:- skulle få kosta 460:- om ja bara behövde sitta i bilen 30 min.

Men men, ja vet att en bana nära en storstad eller en ny bana överhuvudtaget inte bara kommer av sig självt.
Men lite frågor :
Du som varit med ett tag (tror ja) eller eric som hållt på i över 20 år ? Hur såg det ut på tidigt 90-tal ? Va de mer publik då ? Va de fler förare som fick sponsring ? - och isåfall berodde de på att de sökte mer aktivt än man gör idag, eller beror de på ngt annat ?

Varför fick man betalt för att tävla i Sverige på 60-talet ? och varför har utecklingen gått som den gått ?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om det är mer betalande publik vi är ute efter krävs det nog att man börjar i områdena runt banorna. Att ställa ut en massa hojar i Kungsträdgården och vara med i TV är helt okej men hur många Stockholmare blir sugna på att ta sig 25 mil till Karlskoga eller Mantorp för att titta på race?

Då ger det nog betydligt mer att ställa ut hojar i Karlskoga, Örebro och Karlstad. Kan man få dem som bor i närområdet att komma och titta så kommer deras upplevelser att sprida sig i deras bekantskapskretsar via socialmedier osv.

Men, och det är lika trist att konstatera varje gång, det kräver en bra organisation som sköter marknadsföringen för samtliga tävlingar, inte en arrangör i Karlskoga som promotar sin serie, lekmän i Linköping som gör sitt bästa för sitt SM osv. En promotor kommer att lösa mycket.

Och, minst lika viktigt, den här diskussionen tas ofta upp av förare som har RR som en hobby men alla typer av resonemang och förslag handlar om de som redan tillhör eliten. Vill vi ha en bredare sport med fler utövare kanske det är dags att ta ett kliv bakåt och tänka lite längre än att Backlund, Svensken, Mårtensson och ett par till ska ha det "bra". En topp behövs, men bredden kommer alltid att vara viktigare och det är därför Sverige är framgångsrika i tex fotboll och hockey.

Ni kan tjafsa fram och tillbaka i 10 år till men så länge det inte finns en person eller grupp som tar det här seriöst och har tydliga mål kommer en sån här tråd att komma upp 3-4 gånger per år.

Så varför funkar då STCC så bra, där kommer ju folk! Jo, det är för att det är en massa kringsaker som "vanligt" folk tycker är kul; T-shirtar säljs, verktyg förevisas, autografer signeras, det delas ut freebees osv.
Du tror inte att den förhållandevis stora STCC-publiken kommer pga att de har fått gratisbiljetter av storsponsorerna?
Hur många av de 20.000 som kan komma till en tävling har betalt sin biljett själva?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tror den här listan är från 2007 men den belyser det jag tror är den största skillnaden mellan speedway och RR:
http://www.aktuellmotorsport.se/Speedway/Links.asp?T=5

De har nästan 10 gånger så många banor att köra på och dessa är dessutom utspridda över landet. Förutom att generera lokal publik är det lättare att få in nya förmågor till sporten eftersom mamma och pappa inte behöver skjutsa 50 mil T/R för en träning.

Tror inte det spelar så stor roll, inom MX finns banor i ungefär varje riktnummerområde men ingen publik kommer ändå.

Jämför med t.ex en stor konsert på Ullevi, Göteborg. Folk vallfärdar från hela riket. Monster Jam (eller Supercross för den delen) likaså.

Man får kort och gott ingen underhållning för pengarna som det är.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tror inte det spelar så stor roll, inom MX finns banor i ungefär varje riktnummerområde men ingen publik kommer ändå.

Jämför med t.ex en stor konsert på Ullevi, Göteborg. Folk vallfärdar från hela riket. Monster Jam (eller Supercross för den delen) likaså.

Man får kort och gott ingen underhållning för pengarna som det är.
Det måste självklart kombineras med rätt typ av marknadsföring. Tror knappast att Speedway började sändas på TV av en slump.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Du tror inte att den förhållandevis stora STCC-publiken kommer pga att de har fått gratisbiljetter av storsponsorerna?
Hur många av de 20.000 som kan komma till en tävling har betalt sin biljett själva?

Jag fattar inte vad för roll det spelar, om en sponsor betalar biljetter och anställda/kunder går på racing eller om samma personer istället går på racing och betalar sina biljetter själva? Varje åskådare genererar pengar till arrangören juh. Eller hur tänker du?
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Tänk aningens längre

Om det är mer betalande publik vi är ute efter krävs det nog att man börjar i områdena runt banorna. Att ställa ut en massa hojar i Kungsträdgården och vara med i TV är helt okej men hur många Stockholmare blir sugna på att ta sig 25 mil till Karlskoga eller Mantorp för att titta på race?

Då ger det nog betydligt mer att ställa ut hojar i Karlskoga, Örebro och Karlstad. Kan man få dem som bor i närområdet att komma och titta så kommer deras upplevelser att sprida sig i deras bekantskapskretsar via socialmedier osv.

Mmm,
Tycka är fritt, idén med TV är fantastiskt bra då programmen tydligen visas i HELA landet (visste du det?) Om syftet skulle varit att få fler 08-or till banorna så visst – då behövs mer än att varje vecka/år el så visa cyklar i huvudstan. Tror för övrigt inte att vi skall börja med att försöka jaga ut evenemangs-bortskämda stockholmare till RR banorna. Vi får betydligt mer effekt i örebro, jönköping el liknande stad med betydligt mindre insats.

Ur nyfikenhet föds intresse - det är vad man KAN försöka jobba för med vår sport. Då är TV rätt bra men… det saknas dock utövare som är införstådda att vilja ta vara på det. Ett välfärdsproblem enl mig som vi borde kunna lösa busenkelt?


Men, och det är lika trist att konstatera varje gång, det kräver en bra organisation som sköter marknadsföringen för samtliga tävlingar, inte en arrangör i Karlskoga som promotar sin serie, lekmän i Linköping som gör sitt bästa för sitt SM osv. En promotor kommer att lösa mycket.

Och hur föreslår du/ngn? hur man bör promotera en sport där de som utövar den till största del gör det enbart för nöjes skull?
DVs. det saknas med mkt få undantag viljan att ens försöka göra sig & sin sport intressant. Läser man på detta forum slås man ju knappast av den beundran som utövarna delger varandra/förbund/arrangör – snarare tvärt om. Det verkar ”tuffare” att skriva alla på näsan om hur obra det mesta är.

Men visst du har en bra poäng här!
Dock - att lyfta nåt som inte vill el. önskar eller ens förstår ATT de behöver lyftas är för vanligt tänkande & fungerande människor el promotor tämligen utsiktslöst.

Och, minst lika viktigt, den här diskussionen tas ofta upp av förare som har RR som en hobby men alla typer av resonemang och förslag handlar om de som redan tillhör eliten. Vill vi ha en bredare sport med fler utövare kanske det är dags att ta ett kliv bakåt och tänka lite längre än att Backlund, Svensken, Mårtensson och ett par till ska ha det "bra". En topp behövs, men bredden kommer alltid att vara viktigare och det är därför Sverige är framgångsrika i tex fotboll och hockey.

Här räcker nog inte ens en tandemhoj så mycket som du cyklar,
Den topp vi har idag är alldeles för spetsig - visst. Varför det ser ut så beror till allra största del att vi har för få som är villiga att inse vikten att av sponsorjobb är en nödvändighet för att kunna bli bra. Och det kommer gå oerhört mkt fortare att få den spetsiga toppen att bli en bred elitsatsning när väl gemene mellanmjölksman som utövar sporten inser att detta är mer än bara "hobbykul".


Ni kan tjafsa fram och tillbaka i 10 år till men så länge det inte finns en person eller grupp som tar det här seriöst och har tydliga mål kommer en sån här tråd att komma upp 3-4 gånger per år.

Vad som emellanåt slår mig mest är att det verkar ofta vara du själv som ”tjafsar” & skriver ned & ifrågasätter de förslag som tas upp. Ger dig 110 % stöd i att så länge som lejonparten av läsarna/skrivarna hänvisar ”till någon annan” med tillägget borde/kunde/skulle ha gjort/förstått så blir det absolut INGEN FÖRÄNDRING alls – koorekt!


/Eric
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Jo,

För att åka på stcc måste ja lägga minst 2timmar eller ofta mer, lägga 4-8 timmar där, och sen 2 timmar hem. Biljetten på 160:- skulle få kosta 460:- om ja bara behövde sitta i bilen 30 min.


Men lite frågor :
Du som varit med ett tag (tror ja) eller eric som hållt på i över 20 år ? Hur såg det ut på tidigt 90-tal ? Va de mer publik då ? Va de fler förare som fick sponsring ? - och isåfall berodde de på att de sökte mer aktivt än man gör idag, eller beror de på ngt annat ?

Varför fick man betalt för att tävla i Sverige på 60-talet ? och varför har utecklingen gått som den gått ?

Bor vi/du/jag på fel ställe ;-)
Mesta pubilken kommer lokalt ifrån, dvs nära banan & inom 10 mils radie.

Om förr & spons å så
Länge? Så gammal är jag inte och jag var inte med förräns 2a halvan av 90-talet. DVS började på tok för sent...

Men - frågorna funderingarna är klart tänkvärda.
Det var inte mer publik när jag började, det hade redan slutat komma folk till nåt som man inte visste vad det var riktigt.

Lättare att få spons - ja det tror jag faktiskt.
Men notera då talar vi om dekal på cykeln och inte större i gengäld (bidrag mao) Tror en stor poäng är/var att det var och fanns inte så mycket köpa gejermåsteha. Däckvärmare transponders utbudet av racing var rätt lågt och få hade dyra grejer. Idag kan inte en junior åka ut på banan utan värmda däck och fullspec på hojen.... Dock - de som satsade är/var lika många då som nu - en handfull. Och exakt idag gäller samma sanning - arbetar du för sin sport får du bättre och fler möjlighter att bli bra.

Startersättning
Jo - detta är ju min långväga tanke och förhoppning att förare faktiskt skall FÅ startersättning av arrangören. Gissar att det blev ringar på vattnet effekt när första arrangören inte fick intäkterna att gå ihop - ohch vips började ta betalt av utövarna. Sen har detta rätt märkliga sätt eskalerat så att en arangör idag inte behöver/vill (finns undantag visst) göra mer än att dela sina kostnader med antalet anmälda förare + plussa på en marginal = klarrtt!!

Bästa sättet att få startersättning är att vara poppis och igenkänd men framförallt leverera publik till arrangören. Ta Anderstop som anamma mitt 5 år gamla förslag att dela på intäkterna. Ett bra invcitament för en sport som behvöer hjlp till självhjälp..


/E
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag fattar inte vad för roll det spelar, om en sponsor betalar biljetter och anställda/kunder går på racing eller om samma personer istället går på racing och betalar sina biljetter själva? Varje åskådare genererar pengar till arrangören juh. Eller hur tänker du?
Det var ett svar på ditt påstående om att STCC lyckas dra publik pga sitt arrangemang. Tyckte att det behövdes en nyansering bara :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja du Eric...

Jag förstår faktiskt inte varför du ger dig in i den här diskussionen om hur svensk RR ska kunna bli större/bättre gång på gång. Det slutar ju ändå alltid med att ingen orkar med din klappa-på-huvudet-attityd och trådarna självdör.

:död
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det var ett svar på ditt påstående om att STCC lyckas dra publik pga sitt arrangemang. Tyckte att det behövdes en nyansering bara :)

Jag förstår faktiskt fortfarande inte. :va Publiken är ju där (på STCC) för att de vill vara där. Ingen tvingar dem. Och arrangören tjänar pengar. Kanon juh!:)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag förstår faktiskt fortfarande inte. :va Publiken är ju där (på STCC) för att de vill vara där. Ingen tvingar dem. Och arrangören tjänar pengar. Kanon juh!:)
Jovisst, men du skriver att det beror på en massa kringarrangemang och jag försöker bara säga att om många av dem inte hade varit där om de fick betala biljetterna själva. Om RR skaffar 32 karuseller, 15 band osv så är det ingen garanti för att 20.000 personer kommer eftersom de kanske måste hosta upp 200:-/skalle.

Humlan kan garanterat berätta mer om hur mycket pengar en arrangör "tjänar" på att anordna en STCC-helg ;)
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top