Pro Superbike 2012

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kanske för att VW marknadsför sin biogassatsning i STCC och vill ha ut budskapet brett?

Det du frågade mig är ju besvarat här av dig själv. Vänd bara på steken till MC istället. Vill MC-Sverige (importörerna) så kan dom. RR är kört, för att alla företag med möjlighet att påverka har övergett sporten. Så känns det.
 

Riklun

#26 Shrimpy
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 2008
Det du frågade mig är ju besvarat här av dig själv. Vänd bara på steken till MC istället. Vill MC-Sverige (importörerna) så kan dom. RR är kört, för att alla företag med möjlighet att påverka har övergett sporten. Så känns det.

Och hur ser det ut i en RR depå (med undantag för SM premiären och Sviestad som var bra båda två) i förhållande till en STCC depå. Om vi i RRvärlden ska ha något att komma med så ska vi kanske kolla på hur PRO och STCC ändå kommit så mycket längre i den delen av racingen just för att det är viktigt med ordning och reda för att få publik/pengar..

Tror som BC skriver att alla måste vara överens och vilja åt samma håll.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Och hur ser det ut i en RR depå (med undantag för SM premiären och Sviestad som var bra båda två) i förhållande till en STCC depå. Om vi i RRvärlden ska ha något att komma med så ska vi kanske kolla på hur PRO och STCC ändå kommit så mycket längre i den delen av racingen just för att det är viktigt med ordning och reda för att få publik/pengar..

Tror som BC skriver att alla måste vara överens och vilja åt samma håll.
Det var väl därför jag skrev först att RR är en lyxhobby och "break even" grej. Skulle vi varit 1000-tals aktiva RR-förare skulle säkert 25 st vara seriösa och köra PRO med fullfetingspons, fast inte utan hjälp av MC-importörerna.

Jag tror det hela landar i generellt dålig ekonomi hos alla parter.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
I sann messerschmitt-anda kan jag nämna att vi 2011 var 796 licensierade förare:tungan

:tummenupphaha .. i sann messerschmitt-anda helgarderade jag mig och sa ca 700... skulle du frågat mig hur många de va exakt, hade jag aldrig sagt ngt annat än 796.. :rolleyes:
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det du frågade mig är ju besvarat här av dig själv. Vänd bara på steken till MC istället. Vill MC-Sverige (importörerna) så kan dom. RR är kört, för att alla företag med möjlighet att påverka har övergett sporten. Så känns det.

Men det är inte direkt tillämpbart på mc-branschen, kunden importerar hellre hojen från tyskland än köper från handlaren här hemma. Då försvinner anledningen för importören att satsa pengar på sporthojs-segmentet.
Om de inte får sålt sina hojar finns det inga pengar att satsa på marknadsföring. Den totala marknaden för sporthojar är betydligt mindre än den möjliga marknaden för biogasbilar.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om de inte får sålt sina hojar finns det inga pengar att satsa på marknadsföring. Den totala marknaden för sporthojar är betydligt mindre än den möjliga marknaden för biogasbilar.
De må vara sant men oavsett bilsport eller mcsport så är det sällan det fordon man tävlar med som ska marknadsföras, det är hela företaget och dess produkter. Många försöker skapa en image, som Renault i F1, Citroën i WRC, Honda i MotoGP osv.

Om någon på Suzuki tror eller vill att Backlund bara ska sälja GSX-R modeller så är de ute och cyklar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Men det är inte direkt tillämpbart på mc-branschen, kunden importerar hellre hojen från tyskland än köper från handlaren här hemma. Då försvinner anledningen för importören att satsa pengar på sporthojs-segmentet.
Om de inte får sålt sina hojar finns det inga pengar att satsa på marknadsföring. Den totala marknaden för sporthojar är betydligt mindre än den möjliga marknaden för biogasbilar.
Fast det är ju importörens fel när prissättningen på hemmafronten är som den är. Det ska ju inte kunna vara billigare att köpa hojen utomlands efter all skatt och moms är betald. En del skiter blankt i "stödet hem", så länge det blir billigare vid inköp av hojen.

Och ja, bilsegmentet är större än MC. Därav att det ser ut som det gör. Fast bilar lider oxå av dålig uppmärksamhet medialt.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Men om vi tar och skiter i vad stödhjulsfjantarna har för sig då.

Skadas vår sport (RR) av mer publicitet?

Finns det en liiiten chans att vi får mer publicitet om vi skickar ett mail till lokaltidningen då och då?

Eller släpar våra hojar till ett torg och låter småglinen provsitta och kanske torrgasa lite?

Vad skulle det kosta dig som förare? Tid och en liten slatt soppa.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ändra riktning lite...

Vänd bara på steken till MC istället. Vill MC-Sverige (importörerna) så kan dom. RR är kört, för att alla företag med möjlighet att påverka har övergett sporten. Så känns det.

Först - JA RR är litet här.
Men förklara först för dig själv varför Speedway är "större" i landet när antalet elitlicenser är BETYDLIGT färre än t ex. RR....?

DVS - det är INTE storleken el antal utövare som avgör om en sport är/blir populär i te x. media. Vad Svensk RR behöver är profiler som kan och vågar agera med både kropp & knopp samt har verbal förmåga och modet att GÖRA skillnad...


Och,
Glöm och begrav att intresset från importörrena är det som kommer avgöra om RR växer el inte. Som importör står du i ledet med närmast sörjande (spec i nuläget då marknaden f nya hojar minskar kontinuerligt) DU/Ni ska INTE söka huvudsponsorer från en importör av MC - ett billigt tips om du vill bli effektiv med nya sponsorer.


För dig som brukar tycka till om el läsa mina inlägg i denna fråga så vet du att jag är otroligt envis med vad jag hävdar vara orsaken till "att det ser ut som det gör". Kika i spegeln så ser du svaret.... dvs svaret på varför det är svårt att få spons om man inte är villig att arbeta el försök få det.

Och,
När vi som förarkollektiv inte lyckas att t ex. locka fler av MC ägarna i landet (ca 317 000st) till vår sport så ÄR det ju knappast dom de är fel på (som inte förstår sig på hur frän vårt sport är) - eller?

Arbetet börjar med att du som förare samarbetar med andra förare och försöker åstadkomma ngt - sitt inte å vänta på killen med sponsoravtalet på silverbricka för han/hon är upptagen att verka där människor visar att de menar allvar när de säger sig "satsa framåt"..... och inse att man måste ge tillbaks för att få.


/Eric
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Först - JA RR är litet här.
Men förklara först för dig själv varför Speedway är "större" i landet när antalet elitlicenser är BETYDLIGT färre än t ex. RR....?
/Eric

Är det så?

Hur är uppdelningen av de 796 licensierade förarna mellan elit, classic, junior och baslicens... nån som har koll? För det är väl inte 796 elitlicenser... eller?

Lite rolig statistik om ridsport.

* Ca 8 miljoner ridtimmar genomförs varje år på landets ridskolor i utbildningssyfte.
* Svenska Ridsportförbundet har 170 000 medlemmar. (vårat svemo)
* Drygt 28 000 ryttare har tävlingslicens.
* Drygt 350 000 tävlingsstarter inom ridsporten gjordes under 2009.

http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Statistik/


Skulle vara kul att se samma statistik från all mc-åkning, RR, cross, enduro, spedway m.m..

Tillsammans kanske vi inte är så små..
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Eric, så du menar att det är Speedwayförarna som har sett till att det är populärt? Har jag lite svårt att tro!

Custom är det som säljs bäst, alltså måste det vara bäst om de körs i Pro framöver :D
Och jag ger mig fanken på att det skulle fungera, att dra rätt publik :)
Ungefär som att se fotboll :rolleyes:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Speedway = lång tradition i Sverige med populära förare och världsmästare. Enkelt och tillgängligt överallt med många banor runt om i landet.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är det så?

Hur är uppdelningen av de 796 licensierade förarna mellan elit, classic, junior och baslicens... nån som har koll? För det är väl inte 796 elitlicenser... eller?

Lite rolig statistik om ridsport.

* Ca 8 miljoner ridtimmar genomförs varje år på landets ridskolor i utbildningssyfte.
* Svenska Ridsportförbundet har 170 000 medlemmar. (vårat svemo)
* Drygt 28 000 ryttare har tävlingslicens.
* Drygt 350 000 tävlingsstarter inom ridsporten gjordes under 2009.

http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Statistik/


Skulle vara kul att se samma statistik från all mc-åkning, RR, cross, enduro, spedway m.m..

Tillsammans kanske vi inte är så små..

Har inte sifforna i huvet, men baslicensen cirka 150, elit 120, senior 120, junior 40 och resten classic om jag kommer ihåg rätt.

Speedway = lång tradition i Sverige med populära förare och världsmästare. Enkelt och tillgängligt överallt med många banor runt om i landet.

Glöm inte profiler som Tony Rickardsson mfl.
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Exakt Profiler! Cralle O Lindström visste hur en slipsten skulle dras, för lite sjafs runtomkring idag! Tror jag....
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Först - JA RR är litet här.
Men förklara först för dig själv varför Speedway är "större" i landet när antalet elitlicenser är BETYDLIGT färre än t ex. RR....?

DVS - det är INTE storleken el antal utövare som avgör om en sport är/blir populär i te x. media. Vad Svensk RR behöver är profiler som kan och vågar agera med både kropp & knopp samt har verbal förmåga och modet att GÖRA skillnad...


Och,
Glöm och begrav att intresset från importörrena är det som kommer avgöra om RR växer el inte. Som importör står du i ledet med närmast sörjande (spec i nuläget då marknaden f nya hojar minskar kontinuerligt) DU/Ni ska INTE söka huvudsponsorer från en importör av MC - ett billigt tips om du vill bli effektiv med nya sponsorer.


För dig som brukar tycka till om el läsa mina inlägg i denna fråga så vet du att jag är otroligt envis med vad jag hävdar vara orsaken till "att det ser ut som det gör". Kika i spegeln så ser du svaret.... dvs svaret på varför det är svårt att få spons om man inte är villig att arbeta el försök få det.

Och,
När vi som förarkollektiv inte lyckas att t ex. locka fler av MC ägarna i landet (ca 317 000st) till vår sport så ÄR det ju knappast dom de är fel på (som inte förstår sig på hur frän vårt sport är) - eller?

Arbetet börjar med att du som förare samarbetar med andra förare och försöker åstadkomma ngt - sitt inte å vänta på killen med sponsoravtalet på silverbricka för han/hon är upptagen att verka där människor visar att de menar allvar när de säger sig "satsa framåt"..... och inse att man måste ge tillbaks för att få.


/Eric
Jag försöker inte motarbeta dig och din syn på det hela.

Jag tror bara att lite för många inte har ambitionerna att bli världsmästare utan kör en lyxhobby som kostar mycket pengar. Vissa inser kanske inte hur det behövs extra för att se som ett "pro", men en del vill inte det heller.

Jämförelsen med speedway är nog lite fel då speedway har många fler banor vad jag vet och får ett annat stöd, för att publiken (fansen) faktiskt finns. Sporten har funnits länge, för att det funnits ekonomi och folk som är engagerade. Dock är även den sporten vacklande med klubbar som läggs ner osv för att ekonomin inte går ihop.

I Sverige har vi egentligen bara Mike Luff som försöker driva runt ett mästerskap. Hans åsikt om varför det är så svårt att få publik vore kul att höra.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
"Speedway har mer publik" alltså mer pengar. Vi får mer pengar om bi får mer publik. Vi får mer publik om vi syns mer vid sidan av banan. Vi blir inte sedda om vi inte SER TILL att bli sedda.

Ganska enkelt :)
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Exakt Profiler! Cralle O Lindström visste hur en slipsten skulle dras, för lite sjafs runtomkring idag! Tror jag....

Är det bara jag, men visst 17 blev även det en aningens tröttsamt, med deras ständiga spex/kivande hit o dit gång efter annan? Lättköpt sätt att trigga igång TV/tidningar etc. på "förr i tiden", svar JA! Ger knappast ett seriöst intryck av sporten i längden! Ledde deras skådespelande rivalitet fram till något riktigt riktigt bra, som består än idag?

Bara för att man vill o är med o syns precis överallt behöver ju inte betyda att man är nåt att ha, lr att folk ens vill se en, det blir enbart en jäkla hang-up o följetång på såpoperan. Man bara måste se hur det går härnäst, för man är en sån liten nyfiken i en strut hemma i TV-sofforna. Smått patetiskt hur "DET" funkar i praktiken, när man tänker efter.

"Jag Cralle" (med värsta sidekickarna såsom Kurt Olsson, Linda Lampenius + flera av muskelknuttarna ifrån Gladiatorerna) vunnit IDM-titlar flera ggr om o även kört i VM. Betyder det nåt på hemmaplan sportsligen egentligen?! Fick ju stryk av bl.a. Kai-Börre i SS600 SM Synsam/Veidec Trophy. Tror fasen Backlund/Papunen/Bergman gjort mos av Cralle här hemma på en 1000cc, OM han nu bara vågat ställa upp vill säga. Men han valde istället att sluta med RR (innan det blev Pro Sbk) vid bara 29 års ålder...märkligt! :rolleyes:

"Jag Jimmy" Sveriges senaste RR-världsmästare (WEC 2003), med värsta sidekicken Robert Gustafsson, lyckades med maximal media-attention när jag krockade rakt in i ett armcoräcke med huvudet före, på en simpel o helt obetydlig warm-up i SS600 SM (medvetslös o slog ut alla framtänder + bröt käken + fick najja ihop käften med ståltråd), men 2007 tog jag revansch o vann precis allt jag ställde upp i även Pro Sbk SM. "Bad-Boy" är en tuff kille som kan o vet allt o dessutom bäst på det. Men fick ändå pisk av "Rookie-Svensken" i Pro Sbk på sin ratbike-Kawa (Knutstorp 2009)..."BB" vurpade klantigt på saneringsmedlet, fick "tyvärr" akut borelia o gick sen upp i rök...märkligt! :rolleyes:

Ingen ironi, bara hårda fakta!
:näsblod
 
Last edited:

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
"Speedway har mer publik" alltså mer pengar. Vi får mer pengar om bi får mer publik. Vi får mer publik om vi syns mer vid sidan av banan. Vi blir inte sedda om vi inte SER TILL att bli sedda.

Ganska enkelt :)

Helt rätt!:tummenuppSjälvklart är det så,ut o visa er prata med sport affärer till exempel även ifall dom inte säljer mc grjer så kan det finnas intresse.Jag pratade senast idag med en kille i affären(hemköp)han tyckte det kunde va en kul grej stadium har jag varit i kontakt med så där är grejer på gång tror jag.Jag återkommer i såfall med bilder.Kolla på Backman han ställde ut på en Affär,ica eller va det nu va.Helt rätt nu när det inte är säsong så kan man visa upp sej lite.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Helt rätt!:tummenuppSjälvklart är det så,ut o visa er prata med sport affärer till exempel även ifall dom inte säljer mc grjer så kan det finnas intresse.Jag pratade senast idag med en kille i affären(hemköp)han tyckte det kunde va en kul grej stadium har jag varit i kontakt med så där är grejer på gång tror jag.Jag återkommer i såfall med bilder.Kolla på Backman han ställde ut på en Affär,ica eller va det nu va.Helt rätt nu när det inte är säsong så kan man visa upp sej lite.

Najs! :banana
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är det bara jag, men visst 17 blev även det en aningens tröttsamt, med deras ständiga spex/kivande hit o dit gång efter annan? Lättköpt sätt att trigga igång TV/tidningar etc. på "förr i tiden", svar JA! Ger knappast ett seriöst intryck av sporten i längden! Ledde deras skådespelande rivalitet fram till något riktigt riktigt bra, som består än idag?

Bara för att man vill o är med o syns precis överallt behöver ju inte betyda att man är nåt att ha, lr att folk ens vill se en, det blir enbart en jäkla hang-up o följetång på såpoperan. Man bara måste se hur det går härnäst, för man är en sån liten nyfiken i en strut hemma i TV-sofforna. Smått patetiskt hur "DET" funkar i praktiken, när man tänker efter.

"d

Men det är ju en stor del av problemet idag! Alla förarna är så jävla seriösa att de blir tråkiga!
Situationen idag är raka motsatsen, med förare som knappt blir glada om de vinner, som inte vågar vara uppkäftiga när mikrofonen sticks in under hjälmkanten.
Du kanske inte tyckte att det var så kul med Cralle och Lindström ,men de visste vilka knappar de skulle trycka på för att få rubriker.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top