Prispengar inom racing

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Hej folkens. jag undrar hur mkt prispengar det är i de olika klasserna.
någon som vet ?

skojjar ni eller?

SM, STCC, superbike
inget?

en buckla och ta´ck för dina 4000 i anmälnings avgifter? när man är snabbast

Prispengar...

Kungen skrev:
2424440 Hej folkens. jag undrar hur mkt prispengar det är i de olika klasserna.
någon som vet ?

Jag har hört att på grund av dom dåliga finanserna i klubbarna, så kommer vi att bli tvugna att betala för pokalen som vi har vunnit.
Tillsammans med priset kommer den manliga prisutdelaren (för att minska dom sexistiska inslagen på tävlingarna...) att medleverera PG lappen med dom olika beloppen som krävs beroende på vilket pris ni har uppnått.
Skulle ni trotts allt vägra att betala, kommer tävlingsledningen att pantsätta din bike nästa gång du visar dig.......

Så sälj bågen och köp golfklubbor istället:hihi :lol

Hälsningar
Fi
:arsele

Finns bara något som heter "reseersättning" i SO. En annat mer skattetekninsk benämning på prispeng..

För vinst i ett race i NSBK får man 2500:-, 125cc - 2300:-, SST600 - 2000:- och Rookie 1200:-. För placering i serien får man det dubbla. Är pengar i sjunkande grad ner till plats 10.

Annars inga prispengar i SM eller VEIDEC. Har inte koll på Classic så bra men tror inte dom heller har?

I EM har man prispengar. Kommer inte ihåg summorna.

Axxexs skrev:
2424497 Finns bara något som heter "reseersättning" i SO. En annat mer skattetekninsk benämning på prispeng..

För vinst i ett race i NSBK får man 2500:-, 125cc - 2300:-, SST600 - 2000:- och Rookie 1200:-. För placering i serien får man det dubbla. Är pengar i sjunkande grad ner till plats 10.

Annars inga prispengar i SM eller VEIDEC. Har inte koll på Classic så bra men tror inte dom heller har?

I EM har man prispengar. Kommer inte ihåg summorna.

Jo Classic har.

En kompis till mig vann antingen 250 eller 500 (han kör i båda) i classicracing för några år sen och jag tror att han fick 10000:- Det var något som hette exel cup eller något sådant.

nu vet man ju att man inte ens skall fundera på att börja rejsa.

Kungen skrev:
2425867 nu vet man ju att man inte ens skall fundera på att börja rejsa.
Ja rejsing är inget ämnat för att förbättra sin ekonomi... det är troligen det värsta man kan göra. Men roligt är det, om man har råd. :)

Kungen skrev:

de prispengar som har funnits har tagits från förarna och sedan delats ut till förarna.
alltså, robinhood fast omvänt.. ta från alla och ge till vinnarna = ta från alla oavsett racingbudget och ge till de med största racingbudgeten.
visst det behöver inte vara så att vinnaren har mer spons/bättre ekonomi än de längre bak i startfältet, men i de allra flesta fall är det högst troligt.

helt sjukt system som aldrig får komma tillbaka.

R2 skrev:
2426045 de prispengar som har funnits har tagits från förarna och sedan delats ut till förarna.
alltså, robinhood fast omvänt.. ta från alla och ge till vinnarna = ta från alla oavsett racingbudget och ge till de med största racingbudgeten.
visst det behöver inte vara så att vinnaren har mer spons/bättre ekonomi än de längre bak i startfältet, men i de allra flesta fall är det högst troligt.

helt sjukt system som aldrig får komma tillbaka.

Du är smart du! :tummenupp

Jonte VSB R-T skrev:
2426058 Du är smart du! :tummenupp

och hur vinnaren kan tycka att 2500kr är nått att ha när han satsat runt 20000:- / deltävling är nått att ha, det hajar jag inte heller..
speciellt med det jag skrev ovan i åtanke.
men det e klart, då rycker man ju undan mattan för sina konkurrenter ekonomiskt och det är ju verkligen var racing går ut på,, NOT
men vill man köra i små startfält utan marknadsföring så visst.

alltså, ta gärna pengarna i startavgiften, men lägg dom på nått som gynnar alla förare = grundplåt/lön till en extern vinstdrivande seriesponsor-jägare.
som i sin tur delfinansierar tv-sändning.
tv och marknadsföring av serien kan om det är rätt skött ge mer publik = mer intäckter till arragnerande klubb = prispengar, fast ännu hellre sänkta startavgifter.

så KUNGEN, mitt svar till dig blir att det du skulle kunna få in på prispengar inte täcker det du lägger ut på långa vägar.

Last edited:
R2, tror ingen menar här att ökad avgift ska finansiera prispengar. Om något, så ska prispengar komma till för att ge top 10-förarna någon sorts avkastning. Pengar som pengar, kan va skönt med inte endast utgifter om man presterat bra.

Kungen skrev:

Men lägg av! Eller börja menar jag! Har du varit i en depå en tälvingshelg och kännt stämningen, grilldoften, 747:n från blåtacktarna, den ljumna ölen, tubosten... Need I say more?

Alx skrev:
2426125 Men lägg av! Eller börja menar jag! Har du varit i en depå en tälvingshelg och kännt stämningen, grilldoften, 747:n från blåtacktarna, den ljumna ölen, tubosten... Need I say more?
Ja vem kan leva utan baconost och ljummen öl, vakna upp i en svinkall bil för att elen har gått under natten, en istappsdusch för att varmvattnet är slut.......
Inte jag i alla fall

LOTTAK skrev:
2426138 Ja vem kan leva utan baconost och ljummen öl, vakna upp i en svinkall bil för att elen har gått under natten, en istappsdusch för att varmvattnet är slut.......
Inte jag i alla fall

Racing är livet :)

Alx skrev:
2426125 Men lägg av! Eller börja menar jag! Har du varit i en depå en tälvingshelg och kännt stämningen, grilldoften, 747:n från blåtacktarna, den ljumna ölen, tubosten... Need I say more?

"Tubost" är väl ett manligt hygienrelaterat problem?

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back