Prispengar i SM/SO?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Varför finns det ingen prispott att dela på vid varje deltävling? Typ 2000 kr för tredje plats, 3000kr för andra och 5000kr för första plats. Det är ju totalt 10000kr. Vilket inte är mycket i det totala tror jag iaf. Då skulle det kännas bra mycket mer intressant att fetladda för att ta hem en pott som kanske betalar en del av kostnaden att köra.

Kan inte detta vara något att kämpa för inför nästa år?

Det har ju funnits de tidigare åren och SO har väl det fortfarande. Vet inte exakt varför man tog bort det på SM
Fast som R2 säger - Ta från de som inget har och ge till de som har lite mer blir ju resultatet när det tas ur anmälningsavgifterrna.
Bättre att lägga de pengarna på marknadsföring, vilket ju oftast gagnar de snabbaste mest.

Om någon annan än förarna står för prispotten fine. I övrigt håller jag med R2, fan att som ligga i nedre halvan av fältet och sponsra någon annan med ett par hundra, när man knappt själv har råd att starta..

Det finns ju dock lite "prispengar", finns ju en och annan klass-sponsor lite då och då. Som TMP som sponsrar vinnaren i 125jr med en hoj, Dunlop som jag tror fortfarande ger nåt däck till dem på pallen i 250sp osv.

Så om någon kan ragga sm-sponsorer tror jag ingen säger nej.
SO har väl prispengar för var man hamnar i totalen, men det är till viss de förarfinansierat.

Swedie skrev:
Varför finns det ingen prispott att dela på vid varje deltävling? Typ 2000 kr för tredje plats, 3000kr för andra och 5000kr för första plats. Det är ju totalt 10000kr. Vilket inte är mycket i det totala tror jag iaf. Då skulle det kännas bra mycket mer intressant att fetladda för att ta hem en pott som kanske betalar en del av kostnaden att köra.

Kan inte detta vara något att kämpa för inför nästa år?

Vad jag vet är det frivilligt att satsa pengar för till prispengar i SO. Det innebär att det inte påverkar startavgifterna vad jag förstår.
Rookie #59

Okej, lite trist att det ska tänkas så. Men visst, kämpar man inte för pallen så vill man ju inte dela med sig av sin inbetalningsavgift.

Jag skulle iaf blivit skitglad över 2000kr eller 1000kr i vinstpott. Det skulle iaf betala bensinen fram o tebax.

Men men, fantisera får man väl :tungan

det är ju kanon att pengarna i år går till vettigt ändamål.

dela ut 10,000:- till förarna varje race, istället för att marknadsför serien dom åker i, totalsnurrigt tycker jag..
speciellt om pengarna kommer från förarna, då är det snudd på katastrof i kapitalförstöring.

Allt skall gå till marknadsföringf, helst då som lön till någon som har som jobb att dra in mer pengar.
Person / bolag som jobbar med detta skall alltså få pengarna som grundlön, och sedan ha provision på det dom drar in.
SÅ, får vi in stora serie sponsorer, och därmed ökat intresse, detta ger publik=pengar i klubbarnas kassa= sänkta startavgifter=fler förare=större urval att få fram riktiga talanger=få ut fler i vm=öket intresse igen..

2000:- i jonnys ficka ger ju inte ett skit för sporten, han gasar möjligen lite hårdare, vilket publiken och tilltänkta seriesponsorer varken ser eller bryr sig om.
Seriesponsorer vill ha mediebevakning, publiken vill ha täta race med många förare.
så tycker jag iaf. (och jag vet minst en person som kan jobba med detta)

Swedie skrev:
Okej, lite trist att det ska tänkas så. Men visst, kämpar man inte för pallen så vill man ju inte dela med sig av sin inbetalningsavgift.

:tungan
alltså, dela med sig av inbetalningavgiften gör man ju även om pengarna går till marknadsföring, men på ett mer långsiktigt sett.
och det gynnar sedan den som kämpar för pallen, mest och först.

Swedie skrev:

Jag skulle iaf blivit skitglad över 2000kr eller 1000kr i vinstpott. Det skulle iaf betala bensinen fram o tebax.

Men men, fantisera får man väl :tungan

Det är kanske på pallen folk längre ner tänker på också. Ännu surare om man då får slanta andras resor..
Inget alls mot prispengar, eller startersättningar, men vi har en bit dit..
Våra pengar ska och bör läggas på klart vettigare grejer. Som marknadsföring, fortsatt subventionera juniorer och rookies licenser, för att få sporten att leva vidare och växa.

Swedie, låt sporthoj.com bli klass-sponsor för superbike, så har du dina prispengar :tungan

Ja, vore det så att jag hade pengarna skulle jag gärna lägga upp en prispott så att det blir lite "mer" (i brist på bättre ordval) att rejsa för. Har diskuterat lite med amerikanska RR-förare o även tyska o där finns det iaf en prispott. Må hända inte enorm, men iaf något.

Jag skulle tro att om det fanns möjlighet att vinna pengar så skulle det bli hårdare strider o roligare rejsing för de som tittar på sporten.

Swedie skrev:
Ja, vore det så att jag hade pengarna skulle jag gärna lägga upp en prispott så att det blir lite "mer" (i brist på bättre ordval) att rejsa för. Har diskuterat lite med amerikanska RR-förare o även tyska o där finns det iaf en prispott. Må hända inte enorm, men iaf något.

Jag skulle tro att om det fanns möjlighet att vinna pengar så skulle det bli hårdare strider o roligare rejsing för de som tittar på sporten.

Contingency plans, kallas det system dom har i staterna.
Vad jag fattat så är det seriesponsorer och importörer som lägger ihop pengar till en prispott. en del föratag lägger enorma summor.
Grejen att förarna betalar hela kalaset själv är ju absurt, men så är det när sporten är liten.
För att ta sig ur detta läge gäller det att lyfta sig själv i håret, vi måste lägga minst de startavgifterna vi har idag, för att som jag skrev tidigare, finansiera ett bolag som jobbar med sportens marknadsföring.
allt annat är lönlöst, enligt mig.

ja ja, allt är lönlöst. Suck. Varför måste allting utgå från att det inte går?

Men visst, det är ingen ide.

Swedie skrev:

nej nej.
men jag kan inte se hur din idé att prispengar till killarna på pallen skulle hjälpa sporten att växa, media och deltagar mässigt.

Swedie skrev:
Nä det tror du väl inte på allvar? Så du skulle släppa 1-3:e platsen utan strid bara för att det inte är pengar inblandade?
Prispengar kommer alltid att tilfalla de som har det bäst ställt i depån, dvs de främsta som oavsett vad som händer har minst ett par sponsorer. Som det var tidigare där prispengar kommer från en pott förarna drar ihop med sina anmälningsavgifter är detta därför helt förkastligt tycker jag. Men visst gillar jag idén med prispengar om nån sponsor skule dyka upp och kasta pengar över sporten, men endast då.

R2 skrev:
nej nej.
men jag kan inte se hur din idé att prispengar till killarna på pallen skulle hjälpa sporten att växa, media och deltagar mässigt.
Vad jag ser är en belöning för sin möda som kan få fler att satsa hårdare.

Swedie skrev:

Det har väl inte folks skrivit? Dock att det kanske inte är första prioritet för Svensk Roadracing som helhet. Bättre PR och mer folk/press/Tv kommer ju i slutändan ge prispengar, mer och bättre än om förarna ska sponsra varandra genom startavgifterna.

Goodstuff skrev:
Det har väl inte folks skrivit? Dock att det kanske inte är första prioritet för Svensk Roadracing som helhet. Bättre PR och mer folk/press/Tv kommer ju i slutändan ge prispengar, mer och bättre än om förarna ska sponsra varandra genom startavgifterna.
Ja det är ju förstås sant att så är fallet. Får hoppas att det kommer upp något konkret på anslagstavlan till nästa år och inte bara en ytterligare ökad Licens-kostnad för en försäkring man inte kan använda ändå. Bah. Fick jag baka in det oxå.

Äh, ska sluta vara så negativ. Men jag får väl iaf ta o önska en prispott i framtiden (till nästa år som jag skrev).

Kom på en grej till som jag tycker har högre prio.

Sänk anmälningsavgifterna. Målet måste vara 0:- i anmälningsavgift. Eller nämn en annan idrott där de aktiva pröjsar arenahyra osv

Swedie skrev:
Vad jag ser är en belöning för sin möda som kan få fler att satsa hårdare.

I vår sport är pengar väldigt mycket.Har man mycket pengar kan man träna, man kan vara borta från jobbet, man kan hyra ett par mekaniker osv, allt detta gör att om man har någorlunda talang så kommer man åka fortare än den som inte kan göra allt det här.

Belöningen för sin möda ska väl ändå inte innebära bestraffning för andra eller?
Som om en elev i skolan skulle vara bäst på ett prov, så skulle den eleven "vinna" de andras böcker..

oFFkeFF skrev:
Belöningen för sin möda ska väl ändå inte innebära bestraffning för andra eller?
Som om en elev i skolan skulle vara bäst på ett prov, så skulle den eleven "vinna" de andras böcker..

Det är en sport först o främst. Meningen att vinna.
Sedan är det en dålig jämnförelse och säga "bestraffning". Det kallas att förlora. ;)

Om en summa ur de inkomna pengarna (utan att öka anmälningsavgiften) gick till vinnare, så skulle det väl knappast skada någon?

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026