Pris på nya R6:an

Gottis skrev:
ja någonstans finns det väl men varför inte race:a med en MV agusta Mamba 195 hk ölins runt om och det mesta i kolfiber som går :) det är ju en std hoj :rolleyes:

Nej men visst blir det superstock 1000 i stcc så varför inte det hade vart coolt men som sagt 9 st som kommer och skulle säkert tro dom redan är sålda :3freak

Hehe, jadu, Mamban hade varit något att se på banorna. Hade man skitit pengar så...

Nä, tror inte heller någon kommer ut och kör RR, kommer väl hamna hos nån posör med för mycket pengar som kommer att köra den till korvmojen och flexa... :(

McFille skrev:
Hehe, jadu, Mamban hade varit något att se på banorna. Hade man skitit pengar så...

Nä, tror inte heller någon kommer ut och kör RR, kommer väl hamna hos nån posör med för mycket pengar som kommer att köra den till korvmojen och flexa... :(

ja det blir nog så dessvärre :( men 1000 är ändå förstort för oss små pojkar

Gottis skrev:
ja men va jag vet så har vi ingen std klass i 1000 cc i sverige :)

Nordic Superbike är så gott som en standardklass. Det enda man får göra i motorn är att byta toppackningen och bl.a gaffel måste vara orginal men får kittas innuti. Har man då Öhlins, slirkoppling mm så har man några fördelar mot en som inte har det.

För att få köra i vissa klasser måste hojen vara homologiserad. Finns listor på vilka hojar som man får tävla med i vissa klasser. För att tävla i SBK, SS, STK osv så måste en japansk tillverkare ha gjort minst 1000st. R1 SP klarar denna gräns vad jag förstått. MV Agusta Mamba vet jag inte om den klarat homologiseringsreglerna. Annars får man inte tävla med den (förutom i rookie eller klubbrace).

Swedie skrev:
Bizzart överpris. I USA... får du en 06 R1 för 82.000 kr!!!
Vad är det som gör att hojmarknaden är så extremt mycket dyrare här i Sverige och och Europa?
Det är momsen som gör den stora skillnaden.
Iofs så tillkommer det sales tax, title etc, ~5-10% beroende på stat på de 82Kna.
Lägg på mellanskillnaden till vår moms och skillnaden blir inte så stor längre, ungefär den som sidoimportörena håller.

Skitsamma kostnaden över hit till Sverige. Det är bara det att det är SÅ mycket billigare där borta om man bor där.

Även fast det då istället är 85-90 så är det fortfarande 50000 billigare. :rolleyes:

majtii skrev:
Det är momsen som gör den stora skillnaden.
Iofs så tillkommer det sales tax, title etc, ~5-10% beroende på stat på de 82Kna.
Lägg på mellanskillnaden till vår moms och skillnaden blir inte så stor längre, ungefär den som sidoimportörena håller.

Det är ändå 45-47´ billigare i staterna hur du än vänder och vrider på det.

R1 06 ca 135`i SE (135`är vad jag tror den kommer kosta brutto 2006)
R1 06 ca 88´inkl skatt i staterna

Zilversurfer skrev:

R1 06 ca 135`i SE (135`är vad jag tror den kommer kosta brutto 2006)
R1 06 ca 88´inkl skatt i staterna
Varför tro att den ska kosta 135 000 när flera har fått listpriset 114 900 av Yamaha?

Zilversurfer skrev:
Pga att deras sales tax (motsvarar moms) är ~6% och inte 25% som här.
Skit samma, det var ett svar på varför det är så mycket billigare.

Dessutom skulle jag tippa att Yamaha- USA har lite bättre priser fårn fabriken än vad Yamaha Scandinavia har, pga försäljningsvolym.

Goodstuff skrev:
Dessutom skulle jag tippa att Yamaha- USA har lite bättre priser fårn fabriken än vad Yamaha Scandinavia har, pga försäljningsvolym.

Mmm... ganske mycket bättre skulle jag vilja säga.

Axxexs skrev:
Nordic Superbike är så gott som en standardklass. Det enda man får göra i motorn är att byta toppackningen och bl.a gaffel måste vara orginal men får kittas innuti. Har man då Öhlins, slirkoppling mm så har man några fördelar mot en som inte har det.

För att få köra i vissa klasser måste hojen vara homologiserad. Finns listor på vilka hojar som man får tävla med i vissa klasser. För att tävla i SBK, SS, STK osv så måste en japansk tillverkare ha gjort minst 1000st. R1 SP klarar denna gräns vad jag förstått. MV Agusta Mamba vet jag inte om den klarat homologiseringsreglerna. Annars får man inte tävla med den (förutom i rookie eller klubbrace).
Bra info om reglementsfrågor jag just funderade över. Men om det nu bara tas in nio SP i Sverige, finns det inga nationella regler som sätter käppar i marchesinifälgarna då? (Tanken borde väl vara att alla i klassen teoretisk skall kunna köra på jämförbart material?)

Peno skrev:
Bra info om reglementsfrågor jag just funderade över. Men om det nu bara tas in nio SP i Sverige, finns det inga nationella regler som sätter käppar i marchesinifälgarna då? (Tanken borde väl vara att alla i klassen teoretisk skall kunna köra på jämförbart material?)

Är dålig på just SB men du får lov att ändra Ofjädrad vikt och fälgar är just det :)

Gottis skrev:
Är dålig på just SB men du får lov att ändra Ofjädrad vikt och fälgar är just det :)

Men om det McFille m.fl. säger stämmer, får ju just det fåtal förare som har möjlighet att ratta den nya SP:n en fördel.

McFille skrev:
Jo, men hela grejen med standardracing är att man inte får ändra någonting på modellen, därav namnet STANDARD.
Därför hade en SP R1:a haft en stor fördel med att redan ha öhlingaffel, dämpare och magnesiumfälgar från fabriken, vilket de andra alltså INTE får sätta på sina vanliga standardhojar.

Nån som vet när den dyker upp i butikerna, R6-99 dök ju upp redan i december -98. Vill se den IRL!

Skulle inte va förvånad om det är på nästa års mässa i GBG som den dyker upp första gången. Butikerna lär inte ha den fören frammåt april om man ser hur det va med nya cbr´en eller gixxern iår.

/N

PMR skrev:
Nån som vet när den dyker upp i butikerna, R6-99 dök ju upp redan i december -98. Vill se den IRL!

Last edited:
Peno skrev:
Men om det McFille m.fl. säger stämmer, får ju just det fåtal förare som har möjlighet att ratta den nya SP:n en fördel.

Jo, men det finns inte nån Standard1000 i sverige så det problemet finns ju inte.

Man skulle ju kunna köpa en Petronas hoj eller en MV Agusta Mamba och på så sätt skaffa sig en maskinell fördel, men som tur är så kör ju inte skiten sig själv (eller är det otur :va )

Magnus skrev:
Jo, men det finns inte nån Standard1000 i sverige så det problemet finns ju inte.

Man skulle ju kunna köpa en Petronas hoj eller en MV Agusta Mamba och på så sätt skaffa sig en maskinell fördel, men som tur är så kör ju inte skiten sig själv (eller är det otur :va )
Petronas hojen är nog snarare en nackdel än en fördel, dessutom verkar de i princip omöjliga att få tag på.
MV Agutsa Tamburini skulle vara kul om någon körde dock.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back